SLS10: Projekt Brax: Virkar duk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

SLS10: Projekt Brax: Virkar duk

Inläggav RSG » 2015-12-29 00:44

Inspirerad utav alla dessa dipolbyggen och lovord bidde jag tvungen att prova lite själv.
Det lockade mest var snacket om att dipoler är bättre på att släcka ut rumsresonanser och sittandes i ett litet rum som jag är så gör dom sig påminda...
Det som talade emot var att många säger att dom måste placeras en bit ut från vägg om inte det dämpas mycket, och jag vill ha basarna upp mot vägg...

Men då insatsen för att testa detta koncept är ringa i byggväg så varför inte?

Typ så här har det sett ut ett tag hemma i mitt musikrum ett tag nu, förutom då att piP:s först omvandlades till ett par iP:s med integrerat stativ (dvs. slanka/höga skapelser) för att sedan kapas ner till (nästan) orginalmått, samt att Primare anläggningen fick stryka på foten till fördel för en begad Denon 3306 så basarna kan drivas på zone2.
Bild

Men nu blev jag ju sugen på att testa dipolbasar så en bit MDF inhandlades och två skivor på 600x600 kapades till och mitt i hela härligheten fick dom varsitt hål för en SLS 10:a.

(Dessa SLS 10:or har legat i dvala under längre tid då själva designen av lådorna inte har lyckats att komma i mål då förutsättningarna/utformningen av rummet är av lite,,, krävande,,, karaktär,,, för att inte tala om mina egna krav...)

Som sagt, 600x6000 med hål i mitten, ett par spillbitar som fot, väggfäste(konsol) för iP:s för att fritt kunna bolla med basarna (tyvärr finns det inga bilder på denna uppställning).

Pluggar in och kör.

Halleluleja vika resonanser!!!
Det skränar och skriker som jag vet inte vad...

Testar Odessey (eller vad det heter) som jag aldrig tidigare har använt mig av,,, fiasko...
Rensar allt och börjar om från scratch.
Med begränsade resurser endast innefattande endast min Denon 3306 och Tone på datorn som verktyg så blir det en smula utmanande...
Lyckas efter en bra stund få till ett resultat som (knappt) går att lyssna på.
Experimenterar med placering nära/längre från vägg, längre från vägg klart att föredra.
Provar att ställa basarna i sidled (90 grader mot vägg),,, aldrig har jag hört något som låtit så horribelt!!!
Resonanser är bara förnamnet, vad efternamnet är vågar jag inte ens tänka på...
Baffeln parallellt med vägen är det enda som fungerar här.
Baffeln sjunger dessvärre dessutom som en ostämd barnkör som grundat med en ordentlig sockerchock innan de gått upp inför släkt och vänner för att visa vart skåpet skall stå...

Fundera.
Fundera.
Fundera.

Attack!
Klinga fram och ta bort överflödet på sidorna om elementet, här skall det bli en H-baffel.
Nu bidde det ju inte så mycket mtrl att ta av för att göra en H_baffel då det enda tillräckligt långa mtrl jag hade satt på de däringa 600x600 styckena. Nåja det fick bli en "Nästan H-baffel" lyckades åtminstone hitta bitar nog för att göra topp och botten.

Bild

Bild
Ursäkta den felvända bilden.

Bättre.
Men inte bra...
Erinrar mig IÖ:s skrivna ord, typ "lagom dämpning i U/H-baffel ger mångfalt tillbaka" (obs! ej ett ordagrant citat).
Okej vad har jag hemma kvar för att dämpa med???
Letar runt och hittar,,, Ingett!!!
Vad göra?
Jysk has da shit!
Tar bilen dit och inhandlar ett par av deras billigaste täcken, 60 svenska riksdaler/stycket.
Hem igen och får med mig "gaffan" i farten, här skall det dämpas!

Bild

Nu börjar det likna något!
Det flyttas hit och dit, vrids och vänds, ligger står, fasvänds och vänds tillbaka, ändrar avstånd i Denon, ändrar delning fram och tillbaka, fipplar med Tone och den manuella Eq: i Denon får till sist ett skapligt ljud men vad händer då???

Julafton!!!

Bild

Skickar in basarna mot väggen och sätter på en Låååång Julmix via Spotify. Och där får dom jobba i ett par dagar för att roa släkten vart än de i huset må vara :wink:

När lugnet efter ett par dagar åter infallit i stugan så slår man sig på kvällskvisten trött ner i fåtöljen med ett glas rött i handen och sätter igång stereon...

WTF! 8O 8O 8O

Det här låter ju riktigt skapligt!!! :D

Tillbringar ett par dagar med lite flytt fram och tillbaka samt lite fipplande på Denon med assistans av Tone och Spotify.
Provar mer dämpning (1st täcke till i var) men uppfattar det som att det blir för mycket.
Får till ett rikligt bra resultat men hakar upp mig lite på designen.
Ett par bitar till med MDF inhandlas och formen på baffeln omarbetas en smula.

Bild

Bild

Bild

Bild

Med dämpning och med en pyttespalt till dämpad vägg presterar detta den mest artikulerade bas jag hitintills har haft i detta rum med väggnära högtalare och sittandes nära bakväggen, rumsresonanserna gör sig givetvis fortfarande påminda men i mindre utsträckning. Sen om detta kommer sig av att det är dipolbasar eller bara det faktum att under 40Hz sjunker det snabbt (riktigt snabbt) det får någon annan svara på jag har det hur kul som helst just ju spisandes allehanda artister!

:D :D :D

Frågan är hur går jag vidare?
Fler SLS?
Massor av billiga 12" (8st) för samma penning som färre SLS 10 (2st)
Det som egentligen stör mig är det högre Q som de billiga 12"orna har (jag tror ni förstår vika jag talar om).
Två SLS till gör sig inte riktigt som ett komplett "torn" medans ett total på 8st skulle göra det, men det blir en smula dyrt.
8 st SW 1230 får man för kostnaden av två SLS, arbeta mycket lär de inte få göra då jag får en 10" att räcka till mina behov utom där resten av utrustningen också sätter begränsningar. men de kan ju vara bra att ha lite extra utifall att förutsättningarna förändras :wink:

Nä nu bidde jag trött, får ta ett glas rött (till) och sedan gå till sängs.
Bara ett par låtar till...

Svamlade/Johan
Senast redigerad av RSG 2019-09-14 20:17, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-29 01:41

Oj va jag garva - kul läsning :) , men trist att du inte fick till det som förväntat.
RSG skrev:Med begränsade resurser endast innefattande endast min Denon 3306 och Tone på datorn som verktyg så blir det en smula utmanande...

Många funderingar dyker upp. Först undrar man över hur du driver dessa basar? Dipoler beter ju sig ganska annorlunda, jämfört med vanliga baslådor. Du måste t.ex. kompensera för den fallande responsen nedåt i frekvens. Att bara justera med tonkontroll lär inte fungera. Du behöver en EQ.
Sedan är frågan hur ditt lågpassfilter ser ut? SLS-basar är ökända för att börja skrika vid ca 150Hz och uppåt. Jag skulle nog inte använda dem över 100Hz. Är det kanske så att du försökt att köra utan filter så förstår jag att du får problem med resonanser.
Sedan verkar dämpningen något (?!) överdriven. Det ser mer ut som att du täppt till baksidorna helt och hållet - och då blir det inte mycket dipolverkan kvar. Snarare liknar det mer en dåligt tätad sluten låda. Du bör dämpa med något mer luftigt material, t.ex. byggisolering, som fortfarande släpper igenom bastonerna, men dämpar resonanser längre upp i frekvens.

Hoppas att någon annan, mer dipolkunnig person kan ta vid och ge mer/andra goda råd.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2015-12-29 02:09

Eftersom det blev fler än ett par låtar är jag med i matchen än :wink:

"Inte fått till det som förväntat"
Här är det bättre artikulation på basen än någonsin tidigare (piP:s kanske lite bättre men avsevärt klenare i basen)
:D :D :D

Delningen sker genom Denon och kopplas över till zone2 och använder det slutsteget.
Ligger förnärvarande på 80 Hz.

Visst krävs det mer än den interna eq:n, har fått dra ner 250 skapligt och 500 hiskeligt däremot har jag höjt 1K och däröver ett snäpp eller ett par snäpp.
Men jag skulle vilja har fler element och se hur detta motverkar rumsresonanser innan jag gör akustiska ingrepp och sedan går på med någon form av DSP.

Förstå mig dock rätt!
Jag har skit kul just nu, synd bara att resten av familjen sover så man inte kan ha så kul som man kanske skulle vilja 8) 8) 8)

Den sista utformningen tillsammans med dämpning gjorde (rent spontant susen) att jag har en design som jag kan leva med och utveckla vidaretillsammans med "topparna", både återgivningsmässigt och utrymmesmässigt.

Dämpningen är INTE tät, tänk biltemafluff med lite tätare ytskikt. har svårt att tänka mig att detta skulle på något större vis fungera destruktivt (men jag kan mycket väl ha fel). här tillsammans med dämpad näravägg placering fungerar det över min förväntan (men långt ifrån felfritt :wink: ) och jag tror jag har ett koncept att bygga vidare på :mrgreen:

Cheers/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-29 09:07

RSG skrev:Delningen ... Ligger förnärvarande på 80 Hz.

Visst krävs det mer än den interna eq:n, har fått dra ner 250 skapligt och 500 hiskeligt däremot har jag höjt 1K och däröver ett snäpp eller ett par snäpp.

Det här förstår jag inte. Hur menar du att du har gjort? Om du delar vid 80Hz så behöver du väl inte justera kurvan vid 250/500/1000 Hz? Om du delar högpass vid 80 Hz till basarna så blir det ju ingen bas kvar.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav nuffe » 2015-12-29 09:57

Härlig läsning :D Man måste prova mycket och få göra fel prova nytt osv, det är så man lär sig bäst.
Jag har gått ungefär samma väg men inte vågat visa alla tokigheter, fy mig :twisted:

Nu till mina efarenheter.
-Allt över 120Hz måste klippas bort med delning, typ 30dB per oktav. har man lägre delning, ex 80Hz, kan det funka med 18dB/oktav.
-En helt plan baffel är det enda som funkar utan dämpning.
-Mineral/glasull funkar bäst att dämpa med.
-H-baffel funkar bätte än U-baffel, dvs symmetri är bra.
-Det bör vara dämpning på båda sidor om elementen, dvs H-baffel.
-Elemneten bör ha ett Q runt 0,5-0,6.
-Hög Q element, 0,8-1,5 Q, blir det lätt vad jag kallar entons bas, det vrålar av helvete men ingen artikulation av ex ståbas.
-Low shelf filter krävs, med upp till 6dB per oktav stegring. Från ca 250-550 Hz beronde på baffelbredd.
-Ett elektroniskt delnings filter är nästan ett måste, därav också minst 2st effektförstärkare.
-Om man vill gå djup med dipolbas krävs många och stora element , 10" är i minsta laget, men utmärkt att testa med.

Det var lite av vad jag kommit fram till med egna tester och med bistånd från faktisktaner. Gå vidare och fråga mycket.
Titta gärna lite i min dipolbas tråd, viewtopic.php?f=3&t=53838
Ha också koll på beganat marknaden, jag har inte lagt många slantar på mina basar.

Lycka till
Henrik

Edit, stavfel, från ca 250-550Hz och neråt ska det stå

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Perfector » 2015-12-29 10:33

Grymt imponerad av orken att leka på det här sättet.
Själv har jag tappat den helt numer.
Vad du gör så sluta inte att labba runt.
Gillar dessutom formen på baslådorna.
mer bruk i baljan boys, som dom säger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2015-12-29 16:11

Nog har jag följt din tråd Nuffe och även den Kalejdokom ännu jobbar på, dessa trådar har stor skuld till att jag fick rycket att sätta igång :D

Tack för uppmuntran Nuffe, Kalejdokom och Perfector.
Den kan behövas idag då jag själv har funderat över det där med hur jag var tvungen att justera eq:n och kollade runt bland inställningarna...

Rödtjutdimman har släppt och se där.
Oppsss!!! 8O 8O 8O

... frontarna var inställda på "Large"... :oops:

Mera justeringar... :cry:
Nollade just allt för att börja om, men rent spontant så så känns det som målet ligger närmare nu vid nollställning och frontarna på"Small" än med frontarna på "Large".

Mineralull skall provas det med nu när jag vet att potentialen finns där (inget kul att jobba med om det inte behövs).
Har även tittat lite i MiniDSP tråden men den är väldigt låååååång ...
Vilken modell rekommenderas?
2 kanal plus basar är vad jag kommer att ha.

(Funderingarna går ju även till hur väl det skulle ha fungerat med dessa basar i slutna lådor :roll: )

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-29 16:28

RSG skrev:Funderingarna går ju även till hur väl det skulle ha fungerat med dessa basar i slutna lådor :roll:

Du har kommit till rätt ställe. Jag vågar påstå att SLS-10 är den mest använda och omskrivna basen för slutna lådor här på faktiskt.se.
Det korta, enkla svaret är att du bygger en stadig låda på 42 liter per element :) . Det långa och mycket utförliga svaret hittar du här (med en något mindre låda):
viewtopic.php?t=29916#p723769

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav nuffe » 2015-12-29 20:50

RSG skrev:Nog har jag följt din tråd Nuffe och även den Kalejdokom ännu jobbar på, dessa trådar har stor skuld till att jag fick rycket att sätta igång :D

Tack för uppmuntran Nuffe, Kalejdokom och Perfector.
Den kan behövas idag då jag själv har funderat över det där med hur jag var tvungen att justera eq:n och kollade runt bland inställningarna...

Rödtjutdimman har släppt och se där.
Oppsss!!! 8O 8O 8O

... frontarna var inställda på "Large"... :oops:

Mera justeringar... :cry:
Nollade just allt för att börja om, men rent spontant så så känns det som målet ligger närmare nu vid nollställning och frontarna på"Small" än med frontarna på "Large".

Mineralull skall provas det med nu när jag vet att potentialen finns där (inget kul att jobba med om det inte behövs).
Har även tittat lite i MiniDSP tråden men den är väldigt låååååång ...
Vilken modell rekommenderas?
2 kanal plus basar är vad jag kommer att ha.

(Funderingarna går ju även till hur väl det skulle ha fungerat med dessa basar i slutna lådor :roll: )

/Johan


Man kan tycka att MiniDSP 2x4 in a box känns som ett bra köp. Men den har sin begränsning
med 0,9V in o ut. Jag trodde jag bottnade mina basar med ett brak, men det var min
minidsp som slog i taket!
Så min rekommendation är minst 2x4 balanserad. Nu kör jag med 4x10 box och det funkar
mycket bra.

Var inte "dumsnål", som jag :evil:

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav nuffe » 2015-12-29 23:46

Efter de senaste inläggen i Kalejdokoms tråd börjar jag tvivla på min framtida
uppgardering av basarna. Har funderat att gå till XLS12or för att få lite mer
kapasitet. Nu känner jag att det kanske är bättre och framförallt billigare att
hålla kvar vid SLS 12or, men fler än jag redan har.

Så håll dig kvar vid SLS men fler så blir det bra.

Henrik

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav AndersP » 2015-12-30 01:11

Det intressanta är att det finns ett namn på högtalarprincipen som Johan bygger: Cardioid-högtalare.
Dom sprider bredare och är mer effektiva i basen än dipoler. Det kommer mer ljud ut från framsidan än från baksidan. Som vanligt länkar jag till en principskiss från farbror Siegfrieds hemsida. Se B på skissen:

Bild

Dipolhögtalare funkar inte alls ställda mot vägg. Som vanligt tjatar jag om att en sluten låda kanske skulle passa bättre
under rådande omständigheter. Resonanserna tar man hand om med mineralull, tyg och parametriska filter.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav nuffe » 2015-12-30 08:12

Håller inte med helt o hållet. Om du vrider dipolbasen 90grader och ställer den mot väggen
så funkar den mycket bra.
Har själv provat, funkade utmärkt. Men eftersom mina toppar står på basarna hade jag behövt bygga om dem.
Dessutom tyckte inte topparna om att stå så nära vägg, så du har delvis rätt.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-30 11:23

Kontentan: skaffa ett större rum :) !

Gott Nytt år på er!

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2015-12-30 14:12

Kalejdokom skrev:Kontentan: skaffa ett större rum :) !

Gott Nytt år på er!



Sagt och gjort, jag ringer byggfirman "Svennes spik o skruv" och ber dom fakturera Kalejdokom för ett dedikerat musikattefallshus model XXL :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men å andra sidan har jag det så mysigt här inne när resten av familjen sover så,,, du kanske slipper den fakturan 8)

Caridoid den varianten har jag missat, får bli underhållningsläsning efter nyår!
Tack Anders.

Nu när man testat en form som fungerar estetiskt och funktionsmässigt så kanske kanske kanske man skulle testa att täta upp dessa bafflar och prova slutet också (lite små blir dom dock men det går att lösa (men inte snyggt)). Å andra sidan om man ändå är inne på DSP så... varför inte.....hmmm....

Fler SLS säger du Nuffe, ja kanske det.
I dipol (caridoid?) skulle det finnas något att vinna på med element med lägre Q och näravägg både högtalare/lyssnare, Någon som jobbat på detta och har lite erfarenheter att förmedla?

Gott nytt år till er alla!!!
/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2015-12-31 01:34

Inspirerad med hjälp av lite dryckesjom och för mycket tid att sitta av inför nyårafton (3 tim eller så) blev testsuget för stort!

Surfade lite snabbt och hittade en helmholzt räknare http://www.mh-audio.nl/acalculators.asp#showcalc

Måttade de gamla lådorna och reflexröret (30l låda och 70mm rör).

Bild

Ur med elementen, kapa rören för att motsvara grundresonanserna 48/53Hz räknaren gav mig (en låda till var frekvens asså).

In med ett täcke i varje av modell som använts tidigare i bafflarna för dämpning (nej, jag har ingen glasfiber hemma).

Skiva och tätningslist över hålen sen släpa in hela härligheten.

Bild

Bild

Ett snabbt prov med "Tone" säger mig,,, inget... :cry:

Mest för att familjen har bestämt sig för att ladda inför morgondagens festligheter alltså blir nivån på testet alldeles för lågt för att kunna säga något alls, vare sig positivt eller negativt :? .

Men slänger på lite musik och den subjektiva placebo effekten slår till,,, är det inte liiiiite bättre :mrgreen:

Men det är nog mest dryckesjomet som talar om jag känner mig själv och tyvärr lär jag inte hinna med mer testande innan nästa år :cry: :cry: :cry:

Och vart vill jag komma med detta då???

Jo.

Hur stor skall en helmholztfälla var för att göra en menlig inverkan???

Sitter här på 11,5 m2 eller om man så vill 27,6m3 så hur stor volym behövs på en helmholzt för att effekten skall vara av någon kaliber att räkna med ???

Gott nytt !!!/Johan

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav AndersP » 2015-12-31 06:35

nuffe skrev:Håller inte med helt o hållet. Om du vrider dipolbasen 90grader och ställer den mot väggen
så funkar den mycket bra.
Har själv provat, funkade utmärkt. Men eftersom mina toppar står på basarna hade jag behövt bygga om dem.
Dessutom tyckte inte topparna om att stå så nära vägg, så du har delvis rätt.

Henrik

Du har förstås rätt. Jag tänkte väl på basar som spelar rakt emot mig och kommer för nära väggen.
Det är en småelegant lösning att låta en vägg bilda ett av de lodräta benen i H-et och spänna fast eländet mellan tak och golv. Jag var nästan igång med sånna ett tag. Många element får man plats med och goda möjligheter finns att maskera dom med tyger och sånt så att folk tror att dom är en del av väggen. Blir nästan tvungen att överväga dom på nytt. :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-31 11:51

RSG skrev:Hur stor skall en helmholztfälla var för att göra en menlig inverkan???

För att äta någon bas att tala om bör du nog bygga en hel vägg med absorbenter. Somliga sätter dem även i taket. Bildgoogla på Helmholtz-resonator så kan du se en del exempel.
I de här trådarna finns också en del info:
viewtopic.php?f=3&t=15375
viewtopic.php?f=3&t=54345

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Perfector » 2015-12-31 11:54

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav AndersP » 2016-01-01 03:05

Helmholtzfällor ska vara stora nog för dämpningen man vill åstadkomma. :) Jag kan inte räkna på det, men dom jag har sett har varit på mellan 500 och 2000 liter.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Perfector » 2016-01-01 10:48

Hittade denna hos ett svenskt snickeri.
visst är det märkligt att dina byggen har nästan exakt samma form.
Det bevisar att du har tänkt rätt enligt mig.
Bilagor
Trans_D_IMG_0907_small.jpg
Trans_D_IMG_0907_small.jpg (2.43 KiB) Visad 9588 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2016-01-04 21:39

Suck...
Tanken var att köra lite svep och dona om lite idag.
Tankade hem Tombstone som komplement till Tone igår http://www.tolvan.com/index.php?page=/main/home.php hann med ett par svep och sen bidde andra aktiviteter (släktvård).
Idag så petade jag igång datorn som snackade om uppgradering (win10 home) eftersom jag ändå hade planer på att åka och köpa lite gullfiber så då får den väl stå och tugga medans jag är borta tänker man då.
Hemkommen igen så skall provandet påbörjas,,,
Tone,,, "Error" nått skit med att den inte kan sätta datum för Auto update,,,
Tombstone,,, "Access violation",,,

:( :( :(

Provar att avinstallera om ladda hem på nytt,,, same same...

:( :( :(

Så nu sitter man här och är riktigt sur :evil:

Men spelar gör det fortfarande så det får bli en w.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Perfector » 2016-01-04 21:42

RSG skrev:Suck...
Tanken var att köra lite svep och dona om lite idag.
Tankade hem Tombstone som komplement till Tone igår http://www.tolvan.com/index.php?page=/main/home.php hann med ett par svep och sen bidde andra aktiviteter (släktvård).
Idag så petade jag igång datorn som snackade om uppgradering (win10 home) eftersom jag ändå hade planer på att åka och köpa lite gullfiber så då får den väl stå och tugga medans jag är borta tänker man då.
Hemkommen igen så skall provandet påbörjas,,,
Tone,,, "Error" nått skit med att den inte kan sätta datum för Auto update,,,
Tombstone,,, "Access violation",,,

:( :( :(

Provar att avinstallera om ladda hem på nytt,,, same same...

:( :( :(

Så nu sitter man här och är riktigt sur :evil:

Men spelar gör det fortfarande så det får bli en w.... :mrgreen:

Du kan avinstaller w10 under inställningar uppdatering och säkerhet återställning
under några veckor kan du gå tillbaks till w7 och då kanske det funkar
W10 är eventuellt inte kompatibelt med programmet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2016-01-04 23:16

Det var Win10 redan innan uppdateringen och då funkade programmen...
Har upptäckt att mitt tålamod med trilskandes datorer har sjunkit radikalt, för x antal år sedan kunde jag kasta mig över slikt problem med glädje, nu så,,, sopptunnan nästa direkt,,, nästan...

Sen var det kul att se att någon annan än jag gjort likadant, hoppas det bidde bra :D

Och tack för alla länkar angående helmholzt, har inte hunnit gå igenom dessa än men jobbar på det.
Angående storleken så for mina tankar iväg till dessa tubetraps som många lyckades med, dessa var ju inte JÄTTEstora... Får titta mer på detta. Tilläggas bör väl att jag själv haft pipor stående här i hörnen men dessa åkte ut för nått år sedan då jag lessnade på att dom tog plats här inne :oops:

/Johan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Perfector » 2016-01-04 23:43

RSG skrev:Det var Win10 redan innan uppdateringen och då funkade programmen...
Har upptäckt att mitt tålamod med trilskandes datorer har sjunkit radikalt, för x antal år sedan kunde jag kasta mig över slikt problem med glädje, nu så,,, sopptunnan nästa direkt,,, nästan...

Sen var det kul att se att någon annan än jag gjort likadant, hoppas det bidde bra :D

Och tack för alla länkar angående helmholzt, har inte hunnit gå igenom dessa än men jobbar på det.
Angående storleken så for mina tankar iväg till dessa tubetraps som många lyckades med, dessa var ju inte JÄTTEstora... Får titta mer på detta. Tilläggas bör väl att jag själv haft pipor stående här i hörnen men dessa åkte ut för nått år sedan då jag lessnade på att dom tog plats här inne :oops:

/Johan

Då kan du ominstaller W10 för den installationsfilen ligger på hårddisken.
Du väljer att behålla dina gamla filer.
Antingen blir det då ok eller så blir det samma sak igen när du uppdaterar den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Perfector » 2016-01-04 23:53

Ominstallera windows och behåll dina filer så kanske det ordnar sig.
Skaffa Classic Shell 4.2.5 så får du tillbaks utseendet från W7 i menyerna åxå
Har du inte så skaffa malwarebytes hos malwarebytes.org.
Ta gratisversionen så får du en 2 veckors fullversion som sköter sig själv.
Därefter avslutar du provperioden och den blir då manuell och gratis hela livet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2016-01-06 01:00

Gjorde en återställning till tidigare versionen av W10 idag,,, vips så fungerar Tone och Tombstone igen :D :D :D
Att det drog med sig en del andra ominställningar av nätverk och dyl det kunde jag överleva då de program verkligen ville åt fungerar.

Och använde jag dom idag då???

Näääääeeee, fastnade givetvis i fåtöljen spisandes allehanda musik. :mrgreen:

Och där sitter jag än :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2016-01-06 17:05

En liten mätning i lyssnarposition med den utrustning som står till förfogande.
Det vill säga Tombstone och Denon mikrofonen med "stativ" :oops:

(tat för va de e,,, fulmätning (inget att lita på men stämmer med toppar o dalar gentemot hörselintryck)).

Bild

Bild

Hepp/Johan

Edit:

Grundresonanserna 48/54Hz synes i förhållande till dimensionerna LxBxH 3,2x3,6x2,4 (tycker dock att grafen är lite förskjuten i förhållande till triggersignalen (aningen sen)).

Och en fråga om element vs. rumsresonans, reagerar elementet med mer utslag (okontrollerat utslag) vid rumsresonansen???
Det liksom rister en hel del i basarna vid dessa frekvenser, funderar mest om man skall leta annan felkälla också typ bashöjning från datorn eller dylikt, kör nämligen numera 100% PC-AVR och Spotify (testar sedan ett par dagar att köra med Behringer UCA222 istället för 3,5mm plugg)

Åsikter och tyckanden är välkomna :D :D :D

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav RSG » 2016-01-24 22:11

Här sitter mitt dåliga samvete och glor fördömande på mig.

Bild

Du har dom, gör något åt saken.
För kattsiken gör nått,,, nu!

Så vad gör man?

Bara att lyda och lomma ner i bon och se vad som finns där, lite vitfolierad spånskiva får duga.

Fogsvans och fräs fram, mäta såga fräsa...
Oppps... 8O
Behöver en ny bit... :oops: :oops: :oops:

Såga igen och fräsa en gång till och smacka ihop de mycket sofistikerade bitarna medelst PL400, lite tvingar och spännband ser till att delarna sitter på plats så att det dagen efter kan bliva någåt såsom här 8)

Bild

Bild

Och varför hejda sig där, när det kan bli så här!

Bild

Element på plats.

Bild

Tillverkning av "internkablage",,, eller blir det "externkablage" i detta fallet ??? :roll:

Bild

Ready To Rock 8) 8) 8)

Bild

Och di tvenne skola se ut som följer

Bild

Bild

De är så små så man inte tror att det är sant, och tätt upp mot vägg fungerar det alldeles ypperligt (kom ihåg att det är dämpad vägg) om än tämligen ineffektivt.

Nu får di köra "teambuilding" ett tag medans husse funderar över fortsättningen så skall vi nog komma ut som ett särdeles starkt lag :)

/Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dipolbasar "Johan snickrar vilt"

Inläggav Nattlorden » 2016-01-24 22:17

RSG skrev:För kattsiken gör nått,,, nu!


:lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Dipolbasar (?) "Ingen brist på skapar glädje här inte"

Inläggav RSG » 2016-01-31 02:59

Veckan har gått och med inspiration från förra helgens "snickarglädje" i mitt favorit material,,, limträskiva!!!

Presenterar härmed, Foldable Workstation Ver. 1.0

Bild

Bild

Och detta till nytta för frugan då ha hon står med laptopen vid matbordet när hon jobbar och behövde få en bättre arbetsställning.
Ni får själva föreställa er en laptop på den lilla plattan och trådlöst tangentbord samt mus på den lägre sektionen.
Och för information, bordet är högt ( det är inte min fru som är kort). Bordet är snäppet högre än standard bänkhöjd.

Men som tillbaka till ämnet.
Detta var inspirationen till att fortsätta experimenten med dipol ((?) cardioid ?) basar.

Jag var ju för ett par helger sen över till en trevlig Faktisktmedlem som var villig att kapa sönder ett bord för att jag skulle kunna leka vidare med mina subjektiva övningar i hur man skapar,,, någonting med ännu flera basar... 8)

Dessa har nu spelat in sig i hushållet tillsammans med föregående par och har numera skapat ett homogent förmedlande par som förtjänar en bättre tillvaro än lite spån.

Stil skall det vara ! 8) 8) 8)

Upp med tuppen idag (typ) efter än slitsam vecka (sant) och iväg till en lokal ( global) bygghandel.
Limträskiva är fint och underbart att jobba med men det behövs mer (praktiska ?) lösningar så lite mdf inhandlas också.
Och med huvudet surrande av lösningar snurrar man runt på affärn och får (nog) med sig det som (förmodligen) behövs för att sätta ihop ett par basar.

Betalar och packar, sätter mig i bilen och far hemåt och under färden slår det mig hur jag skall göra !!! :D :D :D

"Di Tvenne Flygande Basarna"

Men kräver en del jobb... :( :( :(

Väl hemma så startar cirkusen.
River och sliter i dämpväggen för att preparera (och se hur jag gjorde egentligen) för kommande installation av detta underverk av estetik och med extremt höga WAF poäng !

Men färden till underverk är ju sällan fylld av glamour och välstädade musikrum så förnärvarande ser det typ ut så här när jag sitter och skriver detta.
Bild

Bild

Med detta avklarat och med ett klart ( typ ) mål i sikte kastar man sig ner i bon och sätter ihop ett par .......................... tavelramar..................?????????????????????????.........................

Bild

Nåväl ingen bygger väl högtalare utan att simulera i dessa datorbaserade tider.
Så här kommer en simulation.....typ.... 8) 8) 8)

Bild

nu vet vi (nog) hur det skall se ut så det är dags för, baffeltillverning.

45 grader skall det va så fräsen åker fram.
Bordet får agera supporter och tillhandahålla en rak kant att fräsa efter.

Bild

Då det väldigt oexklusiva och odyra 45 graders fräsen inte är av någon större modifjong så kvarstår lite mtrl efter avverkning.

(varning för apdålig skärpa men jag hade fullt upp med att jobba :) )

Bild

Det envist kvarvarande materialet tas med våld bort medelst frihandsslipning på putsskivan.

Bild

Och med delarna i fin form så är det dags att limma lite, och jag går tillväga på följande sätt.

Tejpar (biltemas gaffa fick duga den här gången då ingen annan modell av bättre maskerintejp fanns tillhanda) appliceras till halva bredden på kanten av det ena objektet av två i projektsammansättning.

Bild

Lägger sedan objekt numero två kant mot kant och trycker fast tejpen

Bild

Detta gör att tejpen sedan utgör ett alldeles ypperligt tillfälligt "gångjärn" som håller delarna där man vill ha dem tills fukten avgått från trälimmet.

Bild

In med vitlim i fogen vik ihop och låt gravitationen göra jobbet att pressa ut överskottet som torkas av med lämpligt överblivet gammalt lakan.

Bild

Och så här ser det ut när man lämnar detta dygns arbete att torka inför morgondagens insatser.

Bild


Fortsättning följer.......... 8)

/Johan

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster