Nu har idén om att börja bygga högtalare på egen hand legat och grott ett tag och det börjar bli dags. Efter digert surfande här i forumet och på andra ställen har jag blivit ännu mer sugen.
Så vad ska byggas då? Ja, det är ju det som är frågan. Tvåvägs stativhögtalare i den billigare prisklassen är tanken men utbudet är stort...
Just nu spelar jag på AudioPro's A2.42 med NAD-elektronik och funderingen är hur bra kvalitet jag kan vänta mig från ett par egenhändigt byggda stativare. Vad måste till för att mitt bygge ska matcha mina nuvarande högtalare?
Eller ska jag satsa på att bygga billigt (snikvariant)nu första gången och gå vidare så småningom? Budget: max 4000kr.
Jag prioriterar klart, högupplöst ljud (diskant) framför högt bastryck och djupbas. Musiken som ska spelas är allt från klassisk musik till pop till jazz till soul till hårdrock.
Jag har sneglat lite på Naqref's EPS #1, av förklarliga skäl. Den skulle då motsvara snikvarianten. Har också kikat på samme mans Merrimac MkII, det blir en betydligt dyrare högtalare och kanske ställer för höga krav på mig som förstagångsbyggare? eller? vad kommer den att kosta? ni som har byggt den..
Finns det fler vettiga förstagångsbyggen?
Tacksam för er hjälp.
/Erik, Uppsala