Seas A26..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Seas A26..

Inläggav BPM » 2016-01-10 13:12

Inspirerad av tråden om Heco Direkt så kom jag återigen att tänka på Seas A26-kit..
Jag var rejält sugen för något år sedan, utan att veta varför (enkelheten var en bidragande faktor.. Nästan filterlöst..), men när jag simulerade på basen
(H1411-08 A26RE4) så begrep jag aldrig varför Seas ville sätta elementet i en 28L-låda och kände att basextensionen inte skulle räcka till.

Nu har det slagit mig att man behöver ju inte alls använda samma låda som den Seas har valt. Heco Direkt använder sig av en liknande elementkonfiguration och den lådformen är skitsnygg. Även en normal golvare borde kunna få Seas-elementet att spela bättre i basen.

Jag är dock skitdålig på att simulera. Därför frågar jag här om fler har tänkt i samma banor, och söker förslag på hur en låda till H1411-08 BORDE se ut för att på ett bättre sätt utnyttja elementets potential. Effekt är ju inte så dyrt idag så att offra lite känslighet på basextensionens altare känns i alla fall halvt ok. Frågan är om filtret isf behöver ändras men det borde kanske räcka med att justera motståndets värde lite grand.

Så.. En A26-diskussion i allmänhet vore trevlig. Elementen sägs ju ha kvaliteter så visst vore det smutt att kunna bygga en Heco Direkt-konkurrent för halva pengen inkluderat snickarbyggda lådor.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seas A26..

Inläggav paa » 2016-01-10 15:43

Lådvolym 150 liter och basport avstämd till 25 Hz ger f3 på 25,6Hz, vilket ju är jättebra.
Lådvolym 100 liter och basport avstämd till 26 Hz ger f3 på 30,6 Hz, vilket förstås också är mycket bra, och kanske bättre i praktiken.

Ett aber som jag la märke till vid simuleringen, var Xmax på endast 4 mm, vilket ju inte är jättebra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Seas A26..

Inläggav BPM » 2016-01-10 16:46

paa skrev:Lådvolym 150 liter och basport avstämd till 25 Hz ger f3 på 25,6Hz, vilket ju är jättebra.
Lådvolym 100 liter och basport avstämd till 26 Hz ger f3 på 30,6 Hz, vilket förstås också är mycket bra, och kanske bättre i praktiken.

Ett aber som jag la märke till vid simuleringen, var Xmax på endast 4 mm, vilket ju inte är jättebra.


Tackar :)
Du har rätt, 4mm Xmax är ju ganska mediokert.. Stort element så kanske ändå tillräckligt för normalt bruk men frågan är väl hur vettigt det är att släppa ner elementet till så låga frekvenser.
Vore kanske sundare att titta på en annan lösning i den djupaste basen. I midbasen lär det hänga med rätt ok..och konarea även i midbasen tycker jag gör rätt mycket för realismen i t.ex en bastrumma.

Undrar hur den skulle funka som en ren topp..och hur liten låda man i det fallet kan komma undan med men då har vi ju lämnat Heco Direkt-tanken ganska rejält..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seas A26..

Inläggav paa » 2016-01-10 17:44

BPM skrev:
paa skrev:Lådvolym 150 liter och basport avstämd till 25 Hz ger f3 på 25,6Hz, vilket ju är jättebra.
Lådvolym 100 liter och basport avstämd till 26 Hz ger f3 på 30,6 Hz, vilket förstås också är mycket bra, och kanske bättre i praktiken.

Ett aber som jag la märke till vid simuleringen, var Xmax på endast 4 mm, vilket ju inte är jättebra.


Tackar :)
Du har rätt, 4mm Xmax är ju ganska mediokert.. Stort element så kanske ändå tillräckligt för normalt bruk men frågan är väl hur vettigt det är att släppa ner elementet till så låga frekvenser.
Vore kanske sundare att titta på en annan lösning i den djupaste basen. I midbasen lär det hänga med rätt ok..och konarea även i midbasen tycker jag gör rätt mycket för realismen i t.ex en bastrumma.

Undrar hur den skulle funka som en ren topp..och hur liten låda man i det fallet kan komma undan med men då har vi ju lämnat Heco Direkt-tanken ganska rejält..

Som topp kanske A26-lådan kunde funka bra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Seas A26..

Inläggav BPM » 2016-01-11 12:24

Jo, kanske det. Djupet är ju behagligt (26cm) och bredden spelar inte så stor roll men om man nöjer sig med 80Hz kanske man kan komma ner någon decimeter på höjden i en ren sluten låda. Enklare att bygga med.. Spelar ingen större roll dock..

Tror att det skulle kunna vara ganska kapabla toppar. Iofs kan man ju hävda att man kan komma undan med smidigare grejer om man söker en topp, men just detta med konarea även i området ovanför basen, säg till 300Hz nånstans, "ger" något jag ofta saknar med aldrig så bra mindre högtalare.
Kan väl bero på att jag inte lyssnat på rätt grejer...

Finns förvånansvärt lite att läsa om A26-kitet (det mesta är gnäll på att diskanten är för dyr och försök att få till det med billigare modeller) men ska försöka sno åt mig en lyssning nästa gång man är i närheten av hifikit..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Seas A26..

Inläggav DQ-20 » 2016-01-11 13:19

BPM skrev:Jo, kanske det. Djupet är ju behagligt (26cm) och bredden spelar inte så stor roll men om man nöjer sig med 80Hz kanske man kan komma ner någon decimeter på höjden i en ren sluten låda. Enklare att bygga med.. Spelar ingen större roll dock..

Tror att det skulle kunna vara ganska kapabla toppar. Iofs kan man ju hävda att man kan komma undan med smidigare grejer om man söker en topp, men just detta med konarea även i området ovanför basen, säg till 300Hz nånstans, "ger" något jag ofta saknar med aldrig så bra mindre högtalare.
Kan väl bero på att jag inte lyssnat på rätt grejer...

Finns förvånansvärt lite att läsa om A26-kitet (det mesta är gnäll på att diskanten är för dyr och försök att få till det med billigare modeller) men ska försöka sno åt mig en lyssning nästa gång man är i närheten av hifikit..


Det finns faktiskt ganska mycket att läsa, men då skall man gå på originalen från Dynaco, t.ex. A-25- Då kan man få reda på varför den är designad som den är. A26 tycker jag man skall se som en retrohögtalare fast med modern tillverkningsteknik. En chans att prova på hur det kunde ha låtit förr, typ som den nya versionen av OA-5. Verkningsgraden blir ganska hög, bandbredden "tillräcklig" och filtren är mycket enkla genom att elementen har konstruerats för det. Spridningsegenskaperna blir det lite si och så med eftersom elementen ibland är stora i förhållande till vilka frekvensområden de handhar. Baselementet har låg elektrisk dämpning och behöver en låda på kanske 60 liter med fluff för att få en "normal" dimensionering på en sluten låda (q=0.7). Basreflex skulle jag inte ens tänka på. För att få ned lådstorleken till "bokhylleformat" måste man "elda för kråkorna" genom en aperiodisk dämpning. Elementet passar alltså "egentligen" inte i lådan (10" med relativt högt Qes i 28 liter...) och man inför därför en "port" med friktiva förluster som tar ned q-värdet. Liknande ingrepp gjorde Stig Carlsson i OA-5, fast på ett lite annat sätt. I båda fallen handlar det om att göra så att ett givet element passar i en given låda. I A26 fall innebär det att man offrar bandbredd till förmån för en mer hanterbar storlek.

Vill man göra ett retrosystem kan man säkert ha kul med ett par A26 i teak-kabinett och en rörförstärkare typ Edison 12. Vill man ha en högtalare som är objektivt "bättre" får man leta någon annanstans.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seas A26..

Inläggav paa » 2016-01-11 14:18

BPM skrev:Jo, kanske det. Djupet är ju behagligt (26cm) och bredden spelar inte så stor roll men om man nöjer sig med 80Hz kanske man kan komma ner någon decimeter på höjden i en ren sluten låda.


Som DQ-20 skriver så går det inte att göra en sluten låda mindre än den aperiodiskt dämpade A26-lådan, utan att man får en överväldigande basresonans.

Däremot skulle A26-baselementet troligen passa för att experimentera med en cardioid-låda. Det skulle vara en utomordentligt intressant övning, och en byggtråd skulle följas med stort intresse.
Det finns en del skrivet på faktiskt om cardioidhögtalare (sök på "lilla hjärtat") och det finns en person i Finland som experimenterat mycket med sådana, och som har dokumenterat detta på nätet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Seas A26..

Inläggav DQ-20 » 2016-01-12 01:38

paa skrev:Däremot skulle A26-baselementet troligen passa för att experimentera med en cardioid-låda. Det skulle vara en utomordentligt intressant övning, och en byggtråd skulle följas med stort intresse.
Det finns en del skrivet på faktiskt om cardioidhögtalare (sök på "lilla hjärtat") och det finns en person i Finland som experimenterat mycket med sådana, och som har dokumenterat detta på nätet.


Mycket intressant men jag tror det skulle blir problem med ljudtrycket. Njurstrålare är relativt ineffektiva och med 4 mm tillgängligt x-max blir det nog inte så mycket nivå att tala om. Vill man spela högt tror jag dock mer på en aktiv lösning där man kan kombinera rundstrålare och dipoler mer fritt än när man gör det från ett enda element med ljudledning och dämpning. Jag tycker emellertid att det finns det en "teknikestetisk" skönhet att göra det som Naqref experimenterade med. Men mycket pillande blir det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Seas A26..

Inläggav Kraniet » 2016-01-12 09:03

Konstigt jag tyckte jag svarade i den här tråden men det verkar vara i köprådstråden jag gjorde det.. Klipper in det jag skrev här, även om det verkar som att trådskaparen gått ifrån ursprungsidén :)

kollade runt lite efter element som skulle gå att användas i en liknande skapelse.

Elementet i Direkt verkar ju lite speciellt. Lådan uppges spela ned till 25Hz och baselementet delas vid 2300 Hz

Det finns ju Seas A26 men den har en känslighet på bara 89 dB/2,38V/1m (ca 85-86 för den färdiga lådan?). Den skulle heller inte klara att delas så högt som Heco uppger för Direkt. Däremot så har den ju en exemplarisk avklingning mot högre frekvenser med en -3dB vid 1800 Hz ungefär. Fördelen är ju att dess f0 är 25 Hz vilket borgar för ordentlig bas.

Faital Pro har möjligen något element som skulle gå att använda. Beyma har inte lika fina 10 tummare dock har de några 12tummare som ser ut att kunna fungera (tex 12G40). BMS har inga speciellt intressanta kandidater.
Sen finns ju TD10 från AE som säkert går att använda, de har dock inte jättehög känslighet.

Har inte kollat så väldigt många fler märken, kanske går det hitta fler element som skulle kunna användas.

Men roligt projekt att fundera på tycker jag. Jag hade nog dock kollat på en större waveguide än Heco använder. Nu verkar det ju fungera bra som de gjort men en större waveguide (liknande den som Troels utvecklat) borde matcha basen bättre sen tror jag det skulle se mer proportionerligt ut.

Direkt lådan har måtten 440x900x200 vilket blir ca 55 liter med 19mm godstjocklek. Så det är ju inte någon våldsam lådvolym..
A26 pumpar lika mycket luft med sina 4mm som CA22RNY med 6mm, så basförmågan är ju inte helt bedrövlig.

Monacor DT300 waveguide med en Seas TBFC/G kan ju vara en diskantlösning som inte är helt dum.
DXT-diskanten är ju fin den också men den fixar nog inte delning nere vid 1800 Hz
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Seas A26..

Inläggav Kraniet » 2016-01-12 10:13

Ett element som bättre passar (avstämningsmässigt) 55 liter är CA26RFX

Frekvensgången ser väl ut att kunna vara användbar. Men återigen en känslighet på endast 90 dB.
Bild

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=461
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Seas A26..

Inläggav Kraniet » 2016-01-12 11:38

Kolla här. En byggsats på tvåvägare med CA26RFX

http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... estige.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Seas A26..

Inläggav BPM » 2016-01-12 12:07

Har nu tittat lite mera på elementet och ni har helt rätt. Jag visste helt enkelt inte vad en "aperiodisk" avstämning var eller hur det fungerade. Google is your friend..
150L basreflex ser ju enormt fin ut.. Blir ju en rätt rejäl låda dock..och vill man behålla baffelbredden ifrån orginalkonstruktionen (kanske inte behövs?) blir det nästan löjligt.. 100x30x50cm i innermått.. Blir en rätt djup låda..)
Läste tråden om "lilla hjärtat" men ska inte påstå att jag till 100% förstod allt men visst är det intressant. Jag kan dock inte se vad som skulle göra just H1411 som en lämplig kandidat men det betyder inte på något vis att det inte är så.
En fråga om detta med slaglängden. 8mm P-P är som sagt inte imponerande, men maximal P-P är hela 35mm vilket alltså borde innebära 17,5mm åt ena hållet. Hur märker man av att man passerat det linjära området? Betyder den stora skillnaden att elementet ändå tål en del effekt i lågbasen men helt enkelt inte låter bra utanför det linjära området eller hur ska man tolka skillnaderna?

Sedan har jag svårt att relatera till hur stor skillnad konarea gör kontra slaglängd. Hur lång slaglängd skulle t.ex ett 6.5"-element behöva ha för att flytta lika mycket luft som H1411 i basen? Finns någon omräkningstabell.

Samtidigt vore det inte så svårt att behålla "formen" ifrån Heco Direkt. Om man tar bort "benen" och låter lådan gå hela vägen ner till golvet (en 5-gradig lutning om man vill ha det blir lätt att lösa ändå) och gör den lite djupare så kan man nog utan problem komma upp i fullt acceptabla 100L i volym..
Största problemet jag har nu innan man kan bestämma hur intressant elementet/konstruktionen verkligen är handlar om slaglängden.. Finns inte så stor mening med att gå upp i sådan storlek på element och låda om den inte presterar bättre än ett fint 6.5"-element i basen..
Mycket trevlig!

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Seas A26..

Inläggav Kraniet » 2016-01-12 12:39

Ja det är ju det som är kruxet med stora element i mindre lådor. Det mindre element med rätt T/S och basreflexavstämning har bra möjlighet att spela djupare.

Det mindre elementet kommer dock inte kunna matcha den "slam" som större konarea ger. Bara med 8 tums-element tycker jag att en kan märka skillnad på hur ljudet upplevs jämfört med 7 tum.

Ta tex CA18RLY i 40 liter låda spelar starkare i basen vid 30 Hz. Dock med en anan typ av avstämning som faller fortare under 30 Hz. Sen är den ju ca 3dB mindre känslig så den kräver ju dubbla effekten. Men sett till konarea och slaglängd så har det elementen bara 1/3 av slagvolymen, så man förlitar sig ju mer på att porten gör jobbet.

Men jag skulle nog hellre kika på CA26RFX i det fallet, ser faktiskt mer användbart ut tycker jag. Passar lådan bättre och sträcker sig lite högre i frekvens. Delnings vid 2kHx borde inte vara allt för svårt. Blev faktiskt lite sugen att bygga själv :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seas A26..

Inläggav paa » 2016-01-12 14:39

BPM skrev: Jag kan dock inte se vad som skulle göra just H1411 som en lämplig kandidat men det betyder inte på något vis att det inte är så.

Eftersom cardioidlådan har kraftigt dämpat basområde, ungefär som en aperiodisk låda, så skulle det passa med en bashögtalare som normalt har högt Q-värde i små lådor.
Men en långslagigare bas med något sorts aktivt filter som lyfter tonkurvan i basen så mycket som behövs, skulle nog fungera minst lika bra i en cardioidlåda.

BPM skrev:En fråga om detta med slaglängden. 8mm P-P är som sagt inte imponerande, men maximal P-P är hela 35mm vilket alltså borde innebära 17,5mm åt ena hållet. Hur märker man av att man passerat det linjära området? Betyder den stora skillnaden att elementet ändå tål en del effekt i lågbasen men helt enkelt inte låter bra utanför det linjära området eller hur ska man tolka skillnaderna?


När änden av talspolen går innanför kanten på polplattan så minskar det magnetfält som jobbar mot spolen, hur mycket det minskar i förhållande till hur långt spolen "gått förbi det optimala området" beror på magnetmotorns konstruktion, och det kan vara väldigt olika för olika element.
Här kan man läsa mer om detta fenomen:
https://www.klippel.de/measurements/tra ... shape.html
Men det som händer är att distorsionen ökar mer eller mindre, och att kontrollen över konens rörelse försämras, vilket i sin tur är mycket mer problematiskt för en basreflexhögtalare än för en högtalare med resistiv port. Detta var en av anledningarna till att SEAS tog fram sitt koncept Dynamic Damping, för att hjälpa konen att återfå kontrollen i ytterlägena. Det verkar man gått ifrån numera, utan man satsar mer på större Xmax för att lösa detta problem.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Antero
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2014-11-08
Ort: Stora-Levene

Re: Seas A26..

Inläggav Antero » 2016-01-12 14:52

Jag har grejat en hel del med det ursprungliga kitet från seas.
Finns en tråd här viewtopic.php?f=3&t=61203 och en mer fullständig från Hififorum http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92692
Orangutan O/96 DeVORE FIDELITY är även värt att titta närmare på.

Utan att för den delen ha testat CA26RFX så tror jag dock att kvaliteten ligger i att H1411-08 A26RE4 har sin speciella obehandlade papperskona.

H1411-08 A26RE4 ligger inte alltid bra till när man gör distortions mätningar men om man tar det med en nypa salt och frångår en hel del ifrån det enkla filtret m.m från seas A26 kittet så tycker jag man har en högtalare som kan skapa ett otroligt fint helhets intryck som även mina vänner som hälsar på upplever.

MVH Matti

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Seas A26..

Inläggav BPM » 2016-01-15 01:47

Antero skrev:Jag har grejat en hel del med det ursprungliga kitet från seas.
Finns en tråd här viewtopic.php?f=3&t=61203 och en mer fullständig från Hififorum http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92692
Orangutan O/96 DeVORE FIDELITY är även värt att titta närmare på.

Utan att för den delen ha testat CA26RFX så tror jag dock att kvaliteten ligger i att H1411-08 A26RE4 har sin speciella obehandlade papperskona.

H1411-08 A26RE4 ligger inte alltid bra till när man gör distortions mätningar men om man tar det med en nypa salt och frångår en hel del ifrån det enkla filtret m.m från seas A26 kittet så tycker jag man har en högtalare som kan skapa ett otroligt fint helhets intryck som även mina vänner som hälsar på upplever.

MVH Matti


Jäklar vilka byggen!!
Jag skulle aldrig klara av något liknande. Däremot är jag mycket intresseradav dina intryck ifrån A26 i sitt originalutförande. Prisvärt?
Du skrev också om att du använde en större, sluten låda med EQ i basen. Under sådana omständigheter (var det +7dB vid 25Hz?) så blir man ju nyfiken på om den korta slaglängden innebar problem eller om det fungerade även om man höjde upp lite..
Återigen: Grymma byggen.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Antero
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2014-11-08
Ort: Stora-Levene

Re: Seas A26..

Inläggav Antero » 2016-01-15 14:55

Seas A26 kitet har för mig varit en väldigt lärorikt projekt, allt började med en nyfikenhet.
Projektet har av stannat nu pga ett annat större projekt men tycker att dom fortfarande är värda att utveckla vidare.

En egenskap som jag minns speciellt med original A26 kitet var dess sätt att återge bas med övertoner upp i diskanregistret. Tråkigt nog så försvann mycket av den egenskapen när jag fick kompromissa det enkla filtret som bara bestod av ett motstånd och en kondensator från början.
I min anläggning, akustik m.m så är min subjektiva uppfattning som jag minns att det var klart men väldigt osammanhängande ljudbild, gav mig ett väldigt spretig intryck av original A26 kitet

Ifall seas A26 kitet är prisvärt har jag svårt att ge ett bra svar men för mig så har resan varit värd pengarna och så som dom spelar nu och brukas så är jag mycket tillfreds.
Det var någon hade en uppfattning om att seas T35C002 diskanten var dyr men min subjektiva uppfattning är att den är värd varenda krona åtminstånde i denna konfiguration jag använder den i nu.
A26RE4 basen finns det mycket att skriva om men det som jag inte kunde leva med i längden är en resonans vid 1600hz, så ett filter är att rekommendera, problemen vid 560hz kan man leva med och lämnades som ett skönhetsfel.

Spelar nu med en sluten låda ca 50liter med en annan eq konfiguration och utan bas stöd och det räcker långt men om man vill kunna spela högre så skulle jag rekommendera att istället dela upp basregisteret för att hålla nere kon utslagen.
Så i ett sammanhang så ger kon utslagen problem i högre frekvenser så plus/minus 4 mm är fullt tillräkligt.

Kan verkligen förstå att det är ett fåtal tillverkare och DIY byggare som återupplivat retro högtalaren dynaco A25.

MVH Matti.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Seas A26..

Inläggav DQ-20 » 2016-01-18 14:48

Antero skrev:Utan att för den delen ha testat CA26RFX så tror jag dock att kvaliteten ligger i att H1411-08 A26RE4 har sin speciella obehandlade papperskona.


Ja, det är en sak som skiljer den från Seas övriga utbud. En annan sak är att A26RE4 använder en fyrlagers talspole trots att den används genom hela mellanregistret. Det är därför man kan komma undan med ett enklare elektroniskt delningsfilter, eftersom en reaktiv kompenent med "lämpligt" värde redan finns i elementet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Seas A26..

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 10:35

Nekrofil-bump.

Mycket vatten har runnit under broarna. En av de saker som har flutit förbi är DeVore Orangutan som använder en modifierad version av A26-elementet med fasplugg i en riktigt stor och bred basreflexlåda. Snygga fanér. Så visst: basreflex är ett alternativ men det blir långt ifrån en bokhyllehögtalare utan mer ett skåp. Men vill man hålla känsligheten uppe i basområdet så är relativt sett stora lådor nödvändiga. Slut i rutan!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster