Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:SP-60 är ett utmärkt budgetelement.
Rekommenderar 13 x 39 cm front bakstycke
13 x 13 cm topp och botten
13 x 39 plus materialtjocklek för sidorna
topp och botten sänks in i sidostyckena
Elementen monters så högt upp i lådan som möjligt och nära varandra .
Basreflex 35 x 83 mm innermått och total längd som placeras mitt i den fria ytan under basen
Den spelar rakt ner till 67 Hz enligt mätningar jag gjort.
Den får dessutom en liten basförstärkande puckel från Ca: 150 Hz och nedåt på 3 db vilket gör att den låter mer än man tror
Puckeln rätar ut sig med stigande effekt så den håller sig balanserad.
Fostex skrev:dukanvadet: Parametrar finns på Monacors hemsida, här är databladet: http://www.monacor.de/pdf/produkte/deta ... 110&lang=1Perfector skrev:SP-60 är ett utmärkt budgetelement.
Rekommenderar 13 x 39 cm front bakstycke
13 x 13 cm topp och botten
13 x 39 plus materialtjocklek för sidorna
topp och botten sänks in i sidostyckena
Elementen monters så högt upp i lådan som möjligt och nära varandra .
Basreflex 35 x 83 mm innermått och total längd som placeras mitt i den fria ytan under basen
Den spelar rakt ner till 67 Hz enligt mätningar jag gjort.
Den får dessutom en liten basförstärkande puckel från Ca: 150 Hz och nedåt på 3 db vilket gör att den låter mer än man tror
Puckeln rätar ut sig med stigande effekt så den håller sig balanserad.
[ Bild ]
Följande ser inte helt tokigt ut, men jag skulle nog föreslå en lägre avstämning än 61 Hz som detta hamnar på, kanske ~55 Hz.
Simulerade på 6,7 liter låda enligt måtten ovan.
Perfector skrev:dock är inte reflexen avräknad för en viss frekvens, den bara hamnar där
Tanken är att röret belastar konutslaget så att elementet styr mer noggrant och därmed tål mer effekt än annars.
Fostex skrev:Perfector skrev:dock är inte reflexen avräknad för en viss frekvens, den bara hamnar där
Tanken är att röret belastar konutslaget så att elementet styr mer noggrant och därmed tål mer effekt än annars.
Jag vet att det är så du beskriver det. Där har jag ingenting att säga då jag inte tänker på det sättet, utan ville visa hur detta ter sig enligt den gängse metod som vi andra beräknar basreflexlådor efter.
Ser också fram emot resultatet!
Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.
dukanvadet skrev:Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.
Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.
Perfector skrev:dukanvadet skrev:Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.
Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.
Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.
dukanvadet skrev:Perfector skrev:dukanvadet skrev:
Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.
Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.
Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.
Perfector skrev:dukanvadet skrev:Perfector skrev:Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.
Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.
Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.
AndreasArvidsson skrev:Om man ändrar längden på porten tills elementet står så still som möjligt så har man stämt av lådan till den frekvens som man spelar. Mao spelar du en 60Hz sinus och gör som ovan beskrivna så får du en portavstämning på 60Hz och du kommer kunna spela väldigt starkt vid 60Hz utan att riskera att bottna elementet. Inget konstigt alls med det utan det är så helmholtzlådor fungerar. Det ger dock också en ökning av känsligheten på högtalaren vid avstämningsfrekvensen så det påverkar tonkurvan i allra högsta grad. Vill du inte ha en puckel på tonkurvan så måste du ta hänsyn till elementets frekvensgång i lådan.
Det är dessutom så att under avstämningsfrekvensen så är det väldigt lätt att bottna elementet. Dvs stämmer du av till 60Hz och sedan spelar en stark 20Hz ton så kan du utan problem bottna elementet.
Att bygga basreflexhögtalare är ganska komplicerat och man kan inte nå optimalt resultat genom några enkla tumregler, tyvärr.
dukanvadet skrev:Perfector skrev:dukanvadet skrev:
Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.
Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.
Visst kan jag prova men din förklaring stämmer inte. Hur kommer du fram till just 60hz? Om du ändrar portlängden samtidigt som du spelar en ton på 60hz och kommer till en punkt där konutslaget blir väldigt lågt är du där avstämningen hamnar precis på 60hz. Anledningen att konen stannar upp är att portens bidrag är väldigt högt. Om du skulle mäta lufthastigheten i porten samtidigt hade du sett sambandet.
Perfector skrev:Jag har aldrig stukat en talspole på det sättet, nånsin.
belastningen ökar med ökat konutslag. Även under den man intonerar högtalaren för.
Den minskar sedan med stigande frekvens.
Det är vad alla mätningar har visat genom mina 25 år som byggare.
och under elementets egenresonans är det svårt att få ljud med bibehållen verkningsgrad så att stämma till elementets egenskap i tonkurvan är för mig det bästa sättet att kontrollera konutslaget.
Jag lämnar bara förslag och hoppas TS fattar sina egna beslut om hur han vill och tänker göra.
Perfector skrev:dukanvadet skrev:Perfector skrev:Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.
Visst kan jag prova men din förklaring stämmer inte. Hur kommer du fram till just 60hz? Om du ändrar portlängden samtidigt som du spelar en ton på 60hz och kommer till en punkt där konutslaget blir väldigt lågt är du där avstämningen hamnar precis på 60hz. Anledningen att konen stannar upp är att portens bidrag är väldigt högt. Om du skulle mäta lufthastigheten i porten samtidigt hade du sett sambandet.
65 då, för där ligger ju resonansen enligt databladet.
Och funkar det gör det.
Men du är ju den enda som kan avgöra vad du vill ha gjort.
Jag bara lämnar mina erfarenheter och hoppas du kan bedöma värdet av det utan att vi går i polimik med varandra.
AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.
dukanvadet skrev:AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.
Nu hänger jag inte riktigt med. Är inte fs resonansfrekvensen i friluft? Eller menar du att med endast fs kan man inte veta f0?(helt sant) Vad är denna faktiska resonans? Hur får jag reda på den och vad behöver jag den till?
AndreasArvidsson skrev:dukanvadet skrev:AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.
Nu hänger jag inte riktigt med. Är inte fs resonansfrekvensen i friluft? Eller menar du att med endast fs kan man inte veta f0?(helt sant) Vad är denna faktiska resonans? Hur får jag reda på den och vad behöver jag den till?
Ja Fs är i friluft. F0 är resonansfrekvens i låda och dessa är inte desamma.
Det får du räkna/simulera fram. Alternativt mäta på färdig låda. Du behöver den inte, men om man skall följa perfectors råd så skall man iaf ha kolla på vad det är man stämmer efter anser jag.
dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?
enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]
Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel
[ Bild ]
Perfector skrev:dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?
enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]
Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel
[ Bild ]
Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad
dukanvadet skrev:Perfector skrev:dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?
enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]
Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel
[ Bild ]
Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad
Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster