Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-02 19:03

Hej där faktisktmedlemmar. Har läst här i flera år och lärt mig mycket av er(och på massor av andra ställen såklart), har svårt att komma ihåg hur det började men tillslut blev jag liksom fast. Mitt intresse för att lära mig och förstå hifi har blivit enormt trots att jag egentligen inte har någon större erfarenhet av att lyssna på det.

Därför tänkte jag göra slag i saken och försöka omsätta det jag tror att jag lärt mig i praktiken genom att konstruera en högtalare. Målet är lika mycket att lära mig som att få ett bra resultat, jag vill prova att mäta bygga och göra filter och förhoppningsvis får jag även riktigt bra ljud.
Eftersom jag inte vill lägga allt för mycket pengar på något som skulle kunna misslyckas använder jag det jag har hemma i första hand.

Elementen blir monacor sp60/4 och Dayton nd16fa-6
Bild

Några potentiella problem med dom här elemementen som jag tänkt på är:
Diskanten kan troligtvis inte delas speciellt lågt, tillverkaren rekommenderar lägst 3500hz vilket kanske kan bli bra men det får vi se vid mätningarna
Basen kan vara känsligare än diskanten vilket kanske blir ett problem eller kanske löser sig naturligt med baffelstegskompensation.
Basen är både billig och oprövad i seriösa konstruktioner. Tillverkarens frekvensmätning säger inte mycket.

Första steget är att mäta t/s-parametrar för att bestämma en låda. Anledningen till detta är att tillverkaren bara har parametrar för 8ohmaren som jag inte vet om man kan lita på alls eller om dom avviker mycket från 4ohm? Sen vill jag bara prova också.
Det kommer troligen ett paket från elfa med lite motstånd i morgon..

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-02 21:36

Köpte 2 st sådana här motstånd till min t/s-jig
https://m.elfa.se/sv/precisionsmotstand ... &simi=98.5
Såg nu att dom är utan isolering, vad innebär det i mitt fall? Om jag ska parrallelkoppla dom bör jag inte snurra ihop dom utan krympslang eller liknande mellan? Behöver jag isolering av någon annan anledning?

EDIT: Läste databladet och motståndet är innefattat i epoxi. Verkar kunna användas hur man vill nästan <EDIT

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-04 02:10

SP-60 är ett utmärkt budgetelement.
Rekommenderar 13 x 39 cm front bakstycke
13 x 13 cm topp och botten
13 x 39 plus materialtjocklek för sidorna
topp och botten sänks in i sidostyckena
Elementen monters så högt upp i lådan som möjligt och nära varandra .
Basreflex 35 x 83 mm innermått och total längd som placeras mitt i den fria ytan under basen
Den spelar rakt ner till 67 Hz enligt mätningar jag gjort.
Den får dessutom en liten basförstärkande puckel från Ca: 150 Hz och nedåt på 3 db vilket gör att den låter mer än man tror
Puckeln rätar ut sig med stigande effekt så den håller sig balanserad.
Jag använde DT-75 från monacor när jag tillverkade den lådan, men den du har låter minst lika bra.
Filter till basen i 8 ohm 6 db oktav = 0.5 Mh på hyfsat grov tråd ger 3000 Hz delning 0.4 mH delar 4000 Hz.
I 4 ohm blir spolen 0.3 mH resp 0.2 mH för samma delningar.
Konjugatlänk för 4 ohm 3kHz 8uF + 5.6 Ohm
Konjugatlänk för 4 Ohm 4kHz 4.7uF + 5.6 Ohm
Konjugatlänk för 8 Ohm 3 kHz 3.7 uF + 10 Ohm
Konjugatlänk för 8 Ohm 4 kHz 2.2 uF + 10 Ohm
Diskanten vet jag inget om så där kan jag inte ge råd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Fostex » 2016-03-04 14:13

dukanvadet: Parametrar finns på Monacors hemsida, här är databladet: http://www.monacor.de/pdf/produkte/deta ... 110&lang=1

Perfector skrev:SP-60 är ett utmärkt budgetelement.
Rekommenderar 13 x 39 cm front bakstycke
13 x 13 cm topp och botten
13 x 39 plus materialtjocklek för sidorna
topp och botten sänks in i sidostyckena
Elementen monters så högt upp i lådan som möjligt och nära varandra .
Basreflex 35 x 83 mm innermått och total längd som placeras mitt i den fria ytan under basen
Den spelar rakt ner till 67 Hz enligt mätningar jag gjort.
Den får dessutom en liten basförstärkande puckel från Ca: 150 Hz och nedåt på 3 db vilket gör att den låter mer än man tror
Puckeln rätar ut sig med stigande effekt så den håller sig balanserad.


Bild
Följande ser inte helt tokigt ut, men jag skulle nog föreslå en lägre avstämning än 61 Hz som detta hamnar på, kanske ~55 Hz.
Simulerade på 6,7 liter låda enligt måtten ovan.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-04 14:28

Fostex skrev:dukanvadet: Parametrar finns på Monacors hemsida, här är databladet: http://www.monacor.de/pdf/produkte/deta ... 110&lang=1

Perfector skrev:SP-60 är ett utmärkt budgetelement.
Rekommenderar 13 x 39 cm front bakstycke
13 x 13 cm topp och botten
13 x 39 plus materialtjocklek för sidorna
topp och botten sänks in i sidostyckena
Elementen monters så högt upp i lådan som möjligt och nära varandra .
Basreflex 35 x 83 mm innermått och total längd som placeras mitt i den fria ytan under basen
Den spelar rakt ner till 67 Hz enligt mätningar jag gjort.
Den får dessutom en liten basförstärkande puckel från Ca: 150 Hz och nedåt på 3 db vilket gör att den låter mer än man tror
Puckeln rätar ut sig med stigande effekt så den håller sig balanserad.


[ Bild ]
Följande ser inte helt tokigt ut, men jag skulle nog föreslå en lägre avstämning än 61 Hz som detta hamnar på, kanske ~55 Hz.
Simulerade på 6,7 liter låda enligt måtten ovan.

Nu blir jag glad.
Tack för att du kollade om det kunde stämma.
dock är inte reflexen avräknad för en viss frekvens, den bara hamnar där
Tanken är att röret belastar konutslaget så att elementet styr mer noggrant och därmed tål mer effekt än annars.
Jag kommer att följa tråden med förhoppning att den färdiga skapelsen mäts upp.
Iofs. skulle jag använda 8 ohms elementet utan att kunna förklara varför, annat än att det låter bättre i mina öron.
Men nu är det inte jag som ska bygga så det kan vi lämna därhän.
Lycka till med bygget ovsett.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Fostex » 2016-03-04 14:40

Perfector skrev:dock är inte reflexen avräknad för en viss frekvens, den bara hamnar där
Tanken är att röret belastar konutslaget så att elementet styr mer noggrant och därmed tål mer effekt än annars.


Jag vet att det är så du beskriver det. Där har jag ingenting att säga då jag inte tänker på det sättet, utan ville visa hur detta ter sig enligt den gängse metod som vi andra beräknar basreflexlådor efter.

Ser också fram emot resultatet!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-04 14:43

Fostex skrev:
Perfector skrev:dock är inte reflexen avräknad för en viss frekvens, den bara hamnar där
Tanken är att röret belastar konutslaget så att elementet styr mer noggrant och därmed tål mer effekt än annars.


Jag vet att det är så du beskriver det. Där har jag ingenting att säga då jag inte tänker på det sättet, utan ville visa hur detta ter sig enligt den gängse metod som vi andra beräknar basreflexlådor efter.

Ser också fram emot resultatet!

Jag tackar ändå för din input, för det visar att jag får fram det jag avser med sättet att räkna lådan.
Tror du är den först (nästan) som har visat utan dryga kommentarer.
En stjärna i boken får du av mig för det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-04 15:02

Kul att det blev lite aktivitet i tråden :) Ja jag tror inte heller jag vill ha den där baspuckeln, känns som att det även skulle förstärkas av rummet och kunna bli lite väl mycket bas. Vill också troligen utöka med basmoduler längre fram och det kan nog bli svårt att få dom att summera med den där puckeln?

Förstår inte hur jag inte kunde hitta dom där parametrarna :D Men nu har jag iaf fått mina motstånd så jag ska nog prova att mäta själv också

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-04 15:33

Det förtjänas att säga att puckeln så liten den är kompenserar för örat dåliga baskänsliget på låg volym.
Den kommer inte att störa ljudet när man höjer lite.
Som en inbyggd loudness som endast arbetar i basens låga register.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 11:09

har mätt impedans nu. Det verkar som att jag behöver en bra voltmätare för att få t/s-parametrar. något jag inte har :/

Bild
Bild

fs känns väl spontent fel på 65hz? eller kan det sjunka så mycket vid inspelning. Elementen är aldrig använda och har legat i flera år

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 11:18

dukanvadet skrev:har mätt impedans nu. Det verkar som att jag behöver en bra voltmätare för att få t/s-parametrar. något jag inte har :/

[ Bild ]
[ Bild ]

fs känns väl spontent fel på 65hz? eller kan det sjunka så mycket vid inspelning. Elementen är aldrig använda och har legat i flera år

Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 11:50

Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.


Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 12:04

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.


Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.

Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 13:08

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Bra fråga.
Det jag vet är att dom blir inspelade efter en tid och då kanske den sjunker.
Oavsett så låter dom väldigt bra i den lådan jag beskrev.
Man får ju ta hänsyn till att 4" inte kan flytta så mycket luft att det blir råbas.


Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.

Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.


Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 13:15

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Hmm har läst din förklaring på hur du gör med avstämningen flera gånger men förstår helt ärligt ingenting. Dessutom verkar den ganska kontroversiell här på faktiskt. Tror inte riktigt att jag vågar prova den om frekvensgången i min mening blir lite fel.

Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.


Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.

Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 13:23

Om man ändrar längden på porten tills elementet står så still som möjligt så har man stämt av lådan till den frekvens som man spelar. Mao spelar du en 60Hz sinus och gör som ovan beskrivna så får du en portavstämning på 60Hz och du kommer kunna spela väldigt starkt vid 60Hz utan att riskera att bottna elementet. Inget konstigt alls med det utan det är så helmholtzlådor fungerar. Det ger dock också en ökning av känsligheten på högtalaren vid avstämningsfrekvensen så det påverkar tonkurvan i allra högsta grad. Vill du inte ha en puckel på tonkurvan så måste du ta hänsyn till elementets frekvensgång i lådan.

Det är dessutom så att under avstämningsfrekvensen så är det väldigt lätt att bottna elementet. Dvs stämmer du av till 60Hz och sedan spelar en stark 20Hz ton så kan du utan problem bottna elementet.

Att bygga basreflexhögtalare är ganska komplicerat och man kan inte nå optimalt resultat genom några enkla tumregler, tyvärr.

Mitt tips är att skaffa en simuleringsmjukvara. Tex Svantes Basta, och lek med denna. Då kan du se hur olika parametrar påverkar högtalarens egenskaper utan att behöva bygga flertalet mindre bra prototyplådor för att lära dig.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 13:26

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Jodå, prova kan du och sedan ändra rörlängden om du inte blir nöjd
Röret belastar konen genom att strypa rörelsen med stigande effekt och sjunkande frekvens, det är inget udda med det.
Du får då en högre effekttålighet eftersom effektangivelsen från fabrik är baserad på den mekaniska rörelsen.
Elektriskt tål talspolen nästan 3 ggr. så mycket effekt som mekaniskt.


Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.

Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.


Visst kan jag prova men din förklaring stämmer inte. Hur kommer du fram till just 60hz? Om du ändrar portlängden samtidigt som du spelar en ton på 60hz och kommer till en punkt där konutslaget blir väldigt lågt är du där avstämningen hamnar precis på 60hz. Anledningen att konen stannar upp är att portens bidrag är väldigt högt. Om du skulle mäta lufthastigheten i porten samtidigt hade du sett sambandet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 13:28

AndreasArvidsson skrev:Om man ändrar längden på porten tills elementet står så still som möjligt så har man stämt av lådan till den frekvens som man spelar. Mao spelar du en 60Hz sinus och gör som ovan beskrivna så får du en portavstämning på 60Hz och du kommer kunna spela väldigt starkt vid 60Hz utan att riskera att bottna elementet. Inget konstigt alls med det utan det är så helmholtzlådor fungerar. Det ger dock också en ökning av känsligheten på högtalaren vid avstämningsfrekvensen så det påverkar tonkurvan i allra högsta grad. Vill du inte ha en puckel på tonkurvan så måste du ta hänsyn till elementets frekvensgång i lådan.

Det är dessutom så att under avstämningsfrekvensen så är det väldigt lätt att bottna elementet. Dvs stämmer du av till 60Hz och sedan spelar en stark 20Hz ton så kan du utan problem bottna elementet.

Att bygga basreflexhögtalare är ganska komplicerat och man kan inte nå optimalt resultat genom några enkla tumregler, tyvärr.

Jag har aldrig stukat en talspole på det sättet, nånsin.
belastningen ökar med ökat konutslag. Även under den man intonerar högtalaren för.
Den minskar sedan med stigande frekvens.
Det är vad alla mätningar har visat genom mina 25 år som byggare.
och under elementets egenresonans är det svårt att få ljud med bibehållen verkningsgrad så att stämma till elementets egenskap i tonkurvan är för mig det bästa sättet att kontrollera konutslaget.
Jag lämnar bara förslag och hoppas TS fattar sina egna beslut om hur han vill och tänker göra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 13:30

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Njae effektivitetsvinsten beror väl på vad portens bidrag blir och det varierar med frekvens. Du får alltid en viss effektivitetsvinst med basreflex, frågan är vid vilken frekvens du behöver det. Enligt min mening borde man utgå från vilken frekvenskurva man vill ha.

Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.


Visst kan jag prova men din förklaring stämmer inte. Hur kommer du fram till just 60hz? Om du ändrar portlängden samtidigt som du spelar en ton på 60hz och kommer till en punkt där konutslaget blir väldigt lågt är du där avstämningen hamnar precis på 60hz. Anledningen att konen stannar upp är att portens bidrag är väldigt högt. Om du skulle mäta lufthastigheten i porten samtidigt hade du sett sambandet.

65 då, för där ligger ju resonansen enligt databladet.
Och funkar det gör det.
Men du är ju den enda som kan avgöra vad du vill ha gjort.
Jag bara lämnar mina erfarenheter och hoppas du kan bedöma värdet av det utan att vi går i polimik med varandra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 13:37

Perfector skrev:Jag har aldrig stukat en talspole på det sättet, nånsin.
belastningen ökar med ökat konutslag. Även under den man intonerar högtalaren för.
Den minskar sedan med stigande frekvens.
Det är vad alla mätningar har visat genom mina 25 år som byggare.
och under elementets egenresonans är det svårt att få ljud med bibehållen verkningsgrad så att stämma till elementets egenskap i tonkurvan är för mig det bästa sättet att kontrollera konutslaget.
Jag lämnar bara förslag och hoppas TS fattar sina egna beslut om hur han vill och tänker göra.

Isf spelar du inte (tillräckligt) starka frekvenser under avstämningen. Vilket man så klart inte behöver göra.

Konutslaget ökar med minskade frekvens ja, men under avstämningen så faller kapaciteten med 24dB/okt istället för de 12dB/okt som den har ovan. Detta betyder att det är mycket lättare att bottna en portad låda genom att spela frekvenser under avstämningen.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 13:41

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Prova 2 i varandra skjutbara rör då.
Lägg frekvensen på det som elementet ska klara, i ditt fall 60 Hz och dra upp volymen så du ser rörelsen.
Därefter skjuter du röret i längd tills konrörelsen blir så liten som möjligt.
då har du absolut belastning mot konen genom luftmassan i röret och då kan du mata in mycket mer effekt utan att elementet slår i botten på bakre polstycket.
Därefter kan du göra lådan större om du vill ha ner lägsta frekvensen, men om du bara ökar rörlängden i befintlig låda för att få ner resonansen så kan du få en dipp mellan frekvenskurvan och mätkurvan för röret och då tappar du i känslighet mellan de 2 och det låter inte harmoniskt.
25 års byggande har gett mig den kunskapen och även fått den bekräftad vid många mätningar hos bla. Hi-Fi Connection i Mälarhöjden.
Prova kan du alltid göra och sedan gå vidare efter eget huvud.


Visst kan jag prova men din förklaring stämmer inte. Hur kommer du fram till just 60hz? Om du ändrar portlängden samtidigt som du spelar en ton på 60hz och kommer till en punkt där konutslaget blir väldigt lågt är du där avstämningen hamnar precis på 60hz. Anledningen att konen stannar upp är att portens bidrag är väldigt högt. Om du skulle mäta lufthastigheten i porten samtidigt hade du sett sambandet.

65 då, för där ligger ju resonansen enligt databladet.
Och funkar det gör det.
Men du är ju den enda som kan avgöra vad du vill ha gjort.
Jag bara lämnar mina erfarenheter och hoppas du kan bedöma värdet av det utan att vi går i polimik med varandra.

Oj blev lite redundant där, såg inte att Andreas postat. Jag kanske kan göra en liten test med din avstämmning sen om jag kommer på ett smart sätt att enkelt ändra portlängd. Vill helst inte ha massa avbrott och grejs i porten eftersom det kan ge missljud.

Resonansfrekvensen på mina element är högre. Iaf just nu. Men det går ofta finfint att stämma av under fs också så jag ser inte riktigt varför du väljer den. Fs är inte en lägstafrekvens för elementet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 13:55

Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 14:12

AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.

Nu hänger jag inte riktigt med. Är inte fs resonansfrekvensen i friluft? Eller menar du att med endast fs kan man inte veta f0?(helt sant) Vad är denna faktiska resonans? Hur får jag reda på den och vad behöver jag den till?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 14:15

dukanvadet skrev:
AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.

Nu hänger jag inte riktigt med. Är inte fs resonansfrekvensen i friluft? Eller menar du att med endast fs kan man inte veta f0?(helt sant) Vad är denna faktiska resonans? Hur får jag reda på den och vad behöver jag den till?

Ja Fs är i friluft. F0 är resonansfrekvens i låda och dessa är inte desamma.

Det får du räkna/simulera fram. Alternativt mäta på färdig låda. Du behöver den inte, men om man skall följa perfectors råd så skall man iaf ha kolla på vad det är man stämmer efter anser jag.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 14:23

AndreasArvidsson skrev:
dukanvadet skrev:
AndreasArvidsson skrev:Fs i friluft är dessutom inte den samma som F0 i låda. Om man bara utgår från Fs så är det ju dessutom bara en gissning var elementet faktiska resonansfrekvens är. Att gissa när man dimensionerar system är mindre bra.

Nu hänger jag inte riktigt med. Är inte fs resonansfrekvensen i friluft? Eller menar du att med endast fs kan man inte veta f0?(helt sant) Vad är denna faktiska resonans? Hur får jag reda på den och vad behöver jag den till?

Ja Fs är i friluft. F0 är resonansfrekvens i låda och dessa är inte desamma.

Det får du räkna/simulera fram. Alternativt mäta på färdig låda. Du behöver den inte, men om man skall följa perfectors råd så skall man iaf ha kolla på vad det är man stämmer efter anser jag.


Aha OK då hänger jag med. Planerar att ta fram t/s-parametrar men med rew behöver jag något bra sätt att mäta motstånd vid DC. Har bara en billig multimeter (uni-t ut33c) och en signalgenerator och occiloskop utan prober som jag inte vet hur man använder. Finns det någon som vet hur jag gör det med vad jag har? Eller vad jag behöver?

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 15:42

Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
Bild
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?

enligt den mätningen är iaf ts.
Bild

Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel

Bild

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 18:08

gjorde en ny mätning med endast häftmassa som vikt nu. nästan samma t/s-parametrar

Thiele-Small parameters
fs 93.9 Hz
Qms 1.946
Qes 0.399
Qts 0.331
Fts 284.0
Mms 4.91 g
Cms 0.584 mm/N
Rms 1.491 kg/s
Vas 2.51 litres
Bl 4.359 Tm
Eta 0.51 %
Lp (1W/1m) 89.29 dB
Dd 8.37 cm
Sd 55.0 cm^2

i basta ser det ut så här med le-loss inställt.
Bild
Bild
vet inte vad jag ska göra med skiten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 18:11

dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?

enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]

Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel

[ Bild ]

Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 18:13

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?

enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]

Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel

[ Bild ]

Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad ;-)

Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav Perfector » 2016-03-05 18:16

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Funderar på att köra med re från databladet. så nu har jag iaf gjort en mätning med vikt. såhär blev det
[ Bild ]
är en lite konstig knyck vid 750hz, antar att det inte ska vara så?

enligt den mätningen är iaf ts.
[ Bild ]

Om jag ändrar le-loss i basta till impedanskurvan ser rätt ut blir allt helt åt skogen. det känns nästan orealistiskt dåligt. Om jag behåller den på noll ser perfectors låda rätt bra ut men ja då följer jag ju inte svantes instruktioner för programmet så det är troligen fel

[ Bild ]

Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad ;-)

Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten

Då tycker jag att du i första hand ska låta öronen bestämma vad du har byggt och inte ögonen.
:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster