Bygga en absorptionsvägg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_E

Bygga en absorptionsvägg

Inläggav Erik_E » 2016-03-03 00:19

Behöver hjälp med akustiken här hemma.

Mitt rum jag använder är ganska stort. 7,46x 4,25 och 2,5 meter högt.
Och dessvärre byggt med sten. Förutom taket.
Tre av väggarna har jag klätt med veckad tjock molton tyg.
Jag kommer lägga in en heltäckningsmatta på större delen av golvet snart.
Som ni förstår så behöver jag även göra något av dom lägre frekvenserna.

Den fjärde väggen håller jag på att bygga en infälld hylla i, se bilden.
Och då är frågan hur man kan på smartaste sätt utnyttja övriga utrymmet på sidorna av hyllan till att absorbera så mycket bas som möjligt.
Måttet från väggen till framkant på reglarna är ca 60 cm. Hyllorna blir 40 djupa, så även bakom dom finns lite plats.

Jag gissar att skulle behöva absorbera från ett par hundra Hz och neråt.
Har först varit inne på att fylla utrymmet med isolering och sen bara ha tyg framför, för att få en resistiv dämpning av hela registret.
Det ger väl vad det ger - helt enkelt.
Men igår hittade jag något Komorok skrivit:

Komorok skrev:En membranabsorbent går ju att göra osynlig och kan säkert göras endast 200mm djup. Kanske blir q-värdet lite högt, men det är ganska enkelt att testa. Gör bakre delen av rummet lufttät, dvs. måla det. Sätt sedan upp ett par reglar golv till tak ned cc 1200mm. Sätt upp gips och tejpa skarvarna. Undersök vilken avstämning det blev och justera genom att vikta gipset eller styva upp det. Blev q för högt så får du ta ned gipset och reglarna och flytta ut dem ett par dm till.

Nu står ju reglarna redan där dom står och behöver göra det för att hyllan ska bli tillräckligt stabil.
Men det kanske kan bli bra ändå?

Fråga 1 är då vilket gips jag ska använda, räcker 6mm?

Fråga 2 är hur mycket ska det isoleras bakom och av vilken typ?

Eller andra förslag? :roll:
Bilagor
DSC_0261 komp.jpg
DSC_0261 komp.jpg (81.02 KiB) Visad 5012 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Bygga en absorptionsvägg

Inläggav Adhoc » 2016-03-03 10:55

Jag antar bilden visar ena kortväggen. Mellan kortväggarnas 7,46 m borde du få en rumsmod vid ca 23 Hz. Sitter du då mitt i rummet får du en djup dipp vid 23 Hz och en puckel vid dubbla frekvensen, 0-ställe vid ca 69 Hz och puckel igen vid ca 92 Hz. Det finns inte mycket av musik att tala om vid 23 Hz. Personligen ser jag därför ca dubbla frekvensen och över som mycket intressantare att försöka åtgärda och då kan en inre membranabsorbent vara lämplig åtgärd för den lägsta (46 Hz) och framförliggande vanlig resistiv absorbent för högre frekvenser.

Du kan ha ”liggande” membranabsorbenter, tvärs över rummet, över och under hyllan du byggt. Spackla / måla stenväggen så du tätar alla sprickor, regla ut och se till att regelverkets ramar blir helt lufttäta mellan regel-vägg. Det är lämpligt att ha stora avstånd mellan reglarna, så mitten på skivan du sen skruvar dit och tätar av kan svänga så fritt som möjligt, annars funkar den sämre. Bakom skivan, på lite ”svängavstånd ”, lägger du in tex 45 mm isolerskivor (beroende på byggdjup för membranabsorbenten). Framför skivan, ut mot rummet, fyller du upp med vanlig byggisolering för den resistiva absorbenten. Byggisoleringen får heller inte hindra membranskivan att svänga fritt. Snygg tygbit fram byggisoleringen = kanske klart. Lägger du 0,2 mm byggplast mellan isolering och tygbiten dödas inte diskant ned i onödan och den yttre absorbenten blir samtidigt troligen effektivare mot ”lägre mellanregister – högre bas” (plasten funkar i sig som membran och reflektor). Om rummet fortfarande känns ”dött” i mellanregister-diskant, kan du senare komplettera med utanpåliggande panelbrädor med spalt emellan, eventuellt stegade i djupled så det blir något diffusorliknande. Det finns även köpediffusorer som du kan ha ytterst. Ofta har dom modulbredd 600 mm, => kolla av vilka avstånd du har reglat upp för hittills och om avstånden kanske borde justeras för framtiden redan nu.

(Jag skulle hellre använda plywood, spånplatta eller MDF för den inre memranabsorbenten, istf gips som inte är kul att skruva eller täta eventuella hål i. Val av skiva beror på dess vikt / m² och luftspalten bakom den samt vilken frekvens du vill att den ska vara avsedd för. Felval av vikt / m² och luftspalt bakom gör membranabsorbenten verkningslös mot den intressanta frekvensen.Väntat med heltäckningsmattan tills väggarna är klara skulle jag också gjort.)
Senast redigerad av Adhoc 2016-03-03 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-03 11:06

Det klassiska är väl tunn plywood i membranabsorbenten. Ger man gipsskivan en "tryckare" så har säkert styvheten och avstämningen sjunkit lite grann.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-03 20:56

Tack för bra svar! Hade jag aldrig kommit på själv :o

Du har helt rätt Adhoc att det är kortväggen, den är bara 3,2 m för det står en kamin i hörnet.
Jag har massor av toppar och dalar. Jag har mätt upp kurvan med en UMIK-1 vid lyssningsposition.
Ni får ursäkta den inte så hifi-mässiga kurvan i övrigt. Jag gillar bas.
Vid 46 (eller i praktiken 41) så är det en rejäl topp. Vid 69 och 92 har jag snarare dalar, beror det på att jag har lyssningspositionen rätt nära ena långväggen?

Nu ska vi se här om jag förstått hur du menar.
Jag sätter upp en plywoodskiva ca 500 mm från bakväggen, över och under hyllorna. 12mm tjock? OSB fungerar lika bra?
Eftersom hyllorna sitter i mitten av väggen, blir det då inte enklast att själva membranet går runt varje sida av hyllorna?
Annars måste jag ju bygga skivor bakåt så det blir som lådor i väggen så att säga.
Är latexfogar lämpligt att täta alla skarvar med?
Vidare så skriver du att jag ska ha isolerskivor bakom membranet och byggisolering framför. Vad är skillnaden ?

Många frågor blev det! Men jag tackar så hemskt mycket för engagemanget :D
Bilagor
2016-03-02 waterfall komp.jpg
2016-03-02 waterfall komp.jpg (92.2 KiB) Visad 4885 gånger
2016-03-02 komp.jpg
Gröna kurvan är den man ska kolla på. Röd är korrigerad med DSP en aning
2016-03-02 komp.jpg (80.05 KiB) Visad 4885 gånger

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-03 21:46

Baksidan av hyllorna har jag tänkt limma en 3mm hård board. Så det blir ju små membran det med!

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-03 22:20

du har nästan exakt samma mått som jag har på mitt rum(7.35x4x2.3), jag byggde en jätte membran absorbent för 23hz den är ca 400mm djup och med 12mm MDF+diffusor panel och fylld med isolering, en panel absorbent är ganska noga att du får rätt på vikt/djup annars missar du kanske frekvensen så du måste själv eller be någon annan göra en korrekt beräkning, frågan är om du verkligen ska ha hylla mitt i där eller om det skulle vara bättre att göra membran av hela ytan? kanske en optiffusor panel hade varit bra också?

mina bygg bilder, absorbenten ser du också här: http://www.minhembio.com/dac83

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-03 23:19

Ojojoj vilket rum du byggt dac! Stum av beundran 8O
Jag har börjat förstå vidden av vilka omfattande akustiska åtgärder man måste göra för att kunna få ett rum bra för ljud nu, ju mer jag läser runt om saken.
Jag besitter inte kunskaperna att själv kunna räkna ut vikt/djup på membranet.
Och i det här bygget så kommer jag inte anlita någon till det heller. Vore grymt att bygga ett rum i framtiden utan kompromisser.
Jag får komma så långt jag kommer på info från nätet. Är det någon snäll själ som ideellt vill räkna så är det fritt fram :wink:

Det vore alldeles säkert mycket bättre att ha hela ytan som ett membran.
Men jag har lärt mig det finns något som kallas WAF. Har tydligen något med ens sambo att göra :lol:

Optiffusor vore ballt! Det ska man heslt ha på väggen bakom lyssningspositionen va? Den här väggen är ena sidan

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-03 23:52

Erik_E skrev:Ojojoj vilket rum du byggt dac! Stum av beundran 8O
Jag har börjat förstå vidden av vilka omfattande akustiska åtgärder man måste göra för att kunna få ett rum bra för ljud nu, ju mer jag läser runt om saken.
Och i det här bygget så kommer jag inte anlita någon till det heller. Vore grymt att bygga ett rum i framtiden utan kompromisser.
Jag får komma så långt jag kommer på info från nätet. Är det någon snäll själ som ideellt vill räkna så är det fritt fram :wink:

Det vore alldeles säkert mycket bättre att ha hela ytan som ett membran.
Men jag har lärt mig det finns något som kallas WAF. Har tydligen något med ens sambo att göra :lol:

Optiffusor vore ballt! Det ska man heslt ha på väggen bakom lyssningspositionen va? Den här väggen är ena sidan

ok, så du ska alltså ha högtalarna längs ena lång sidan och sen soffan på den andra lång sidan? men om du måste ha hyllan kvar i så är en membran absorbent med så många olika stora ytor i, väldigt svår(nästan omöjligt) att få till med samma resonans frekvens på alla paneler.

jag ser dessa olika alternativ:
1. Fylla med ull, klä med tyg.
2. Fylla med ull, klä med tyg, sätta spalt panel med olika bred/avstånd som blir bredbandig
3. Fylla med ull, klä med tyg, sätta spalt panel med exakt storlek och springa som är avstämd till en viss frekvens
4. Helmholts absorbent i hela/delar av konstruktionen.
5. håll dig i nu, du gör en membran absorbent av hela ytan med hyllan (hålet för hyllor iaf) sittandes kvar i konstruktionen, det blir bara reglar runt om tak/väggar stort sett :lol: ett problem är att allt som står i hyllan kommer vibrera framåt tillbaka, kanske var en galen idé men ville ändå ta fram den, kanske går spinna vidare på, kanske går att få hyllorna fria från membranet med extra hyllor som inte har kontakt med membranet hängandes i en liten konstruktion från taket/golvet.

optiffusor är inte speciellt bra där eftersom att rummet var vänt åt det andra hålet än vad jag trodde...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-04 00:10

Erik_E skrev: snip
Jag får komma så långt jag kommer på info från nätet.

snip

OK ... :? Det du skriver betyder alltså att du kommer spendera tid och en rejäl sudd med stålar på något som inte blir bra och är fullt villig att att göra det. Varför, planerar du att flytta från huset om ett par år?

Det är mycket som kan gå fel om du bara kör på med bygget och inte har haft tiden att "läsa på" ordentligt om vad som kan ha betydelse och hur det kan ha betydelse. Från nätforum kan du få råd som kan gå tvärs emot varandra, samtidigt kan varje tvärsemot-råd i sig vara rätt men då i kombination med annat.

Har du inte kunskapen själv, är det mest ekonomiska och tidsbesparande för dig att pröjsa en slant och anlita någon. Dom balla diffusorerna kostar troligen mer än konsultationen. Fråga Dac83 om vem han anlitade eller kontakta tex IÖ som andra gjort när dom varit i samma situation som du.

Du har troligen gjort mätningen från en olämplig plats i rummet. En länk om hur du kan börja med att hitta en lämpligare: https://www.gearslutz.com/board/9027803-post14.html (I ditt fall ska du ha som utgångspunkt ca 38% från väggen bakom dig, inte som i länken väggen framför dig.)

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-04 00:32

dac83 skrev:ok, så du ska alltså ha högtalarna längs ena lång sidan och sen soffan på den andra lång sidan? men om du måste ha hyllan kvar i så är en membran absorbent med så många olika stora ytor i, väldigt svår(nästan omöjligt) att få till med samma resonans frekvens på alla paneler.

jag ser dessa olika alternativ:
1. Fylla med ull, klä med tyg.
2. Fylla med ull, klä med tyg, sätta spalt panel med olika bred/avstånd som blir bredbandig
3. Fylla med ull, klä med tyg, sätta spalt panel med exakt storlek och springa som är avstämd till en viss frekvens
4. Helmholts absorbent i hela/delar av konstruktionen.
5. håll dig i nu, du gör en membran absorbent av hela ytan med hyllan (hålet för hyllor iaf) sittandes kvar i konstruktionen, det blir bara reglar runt om tak/väggar stort sett :lol: ett problem är att allt som står i hyllan kommer vibrera framåt tillbaka, kanske var en galen idé men ville ändå ta fram den, kanske går spinna vidare på, kanske går att få hyllorna fria från membranet med extra hyllor som inte har kontakt med membranet hängandes i en liten konstruktion från taket/golvet.

Jösses nu såg jag du hade en del 1 på ditt bygge också :D Vilket jobb!
Yes högtalarna på långsidan. Jag har fönster i mitt rum då det inte är helt dedikerat bio.
Jo jag förstår det blir väldigt svårt att beräkna när det är olika stora ytor..
Jag var också inne på din nr 5! det var nåt sånt jag försökte förklara längre upp :)
Grejen är att under hyllan så går reglar rakt bak mot väggen, så konstruktionen är ganska styv i den riktningen.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-04 00:38

Adhoc skrev:OK ... :? Det du skriver betyder alltså att du kommer spendera tid och en rejäl sudd med stålar på något som inte blir bra och är fullt villig att att göra det. Varför, planerar du att flytta från huset om ett par år?

Ja alltså.
Jag och sambon hade börjat spinna på att renovera vardagsrummet, hon är ganska nyligen inflyttad i huset och vill liksom vara med och sätta sin prägel. Men eftersom det är ett stort rum så visste jag det skulle dra iväg på tiden och jag vill inte renovera hela somamren. Så då bestämde vi att börja med en vägg.
Rev ner tapeten och halva putsen kom med av farten då den var dålig!
Då kom på vi tanken att göra en infälld hylla med LED belysning i istället.
Och ungefär där kom jag på att jag kunde kombinera med någon form av basabsorbent.
Vi gillar huset i sig men läget kunde varit bättre så jag tror inte vi kommer bo kvar mer än några år. Vem vet :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-04 01:10

Du kanske skulle bygga in några basar! :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-04 07:25

Erik_E skrev:Jösses nu såg jag du hade en del 1 på ditt bygge också :D Vilket jobb!
Yes högtalarna på långsidan. Jag har fönster i mitt rum då det inte är helt dedikerat bio.
Jo jag förstår det blir väldigt svårt att beräkna när det är olika stora ytor..
Jag var också inne på din nr 5! det var nåt sånt jag försökte förklara längre upp :)
Grejen är att under hyllan så går reglar rakt bak mot väggen, så konstruktionen är ganska styv i den riktningen.

om du inte vill gå fullt ut med det här projektet så kan jag förstå att en akustiker känns onödigt men utan en så kan du inte hitta på så mycket utan kanske du skulle göra de mest grundläggande åtgärderna:
Förhindra första reflektionerna, enklast är tak reflektionen och dämpa den vägg bakom front högtalarna.
Diffusera, du ska helst sitta minst 1-1.5 meter från bak väggen så är en diffusor bra att ha där.
Gör din lilla hyll vägg till en spalt panel absorbent, det borde folk här kunna hjälpa dig med och frekvensen borde bli runt 46hz.
Andvänd en dsp, typ miniDSP för att ställa in ljudet om du inte redan har det.

men adhoc är ju som vanligt inne på rätt spår med akustiker m.m men nu tog jag upp det jag tycker går att göra utan att man ska behöva konsultion.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-04 07:51

Erik_E skrev:...
Jag får komma så långt jag kommer på info från nätet.
...

Enligt mig föreligger en del motstridigheter i dina meningar. :wink: Det, och sedan "utan kompromisser"... Lite roligt faktiskt! :D Jag känner flera som gjort som du planerar. Hos en av dem så var det första jag sade när jag just tagit ett enda steg in i rummet: - "Oj, vad det ekar!" Han hade alltså rådfrågat och lyssnar på en del som han litade på, samt läst massor på nätet och "lärt sig". Men lycka till!

Måtten på ditt rum är väldigt fina för att lyssna på längsledden av rummet. Om du ska lyssna på tvärsen är det ingen jättebra idé att bygga en basabsorbent vid en kortvägg. Är du säker på att du vill lyssna på tvärsen i rummet? Om i så fall, varför?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-04 09:24

Mera bas är alltid lika kul dark!
Detta projektet handlar om att få den basen jag redan har att låta bättre. Eller du kanske menar att bygga en aktiv absorbent?

Johan jag förstår inte vad du menade med motstridigheter. Enligt mig så har dac byggt ett rum utan kompromissa, varenda detalj är till för att främja samma sak. Jag skulle självklart inte ge mig på att bygga ett rum för hundra tusen eller vad ett sånt kan tänkas kosta, med dom kunskaperna jag har utan en konsult.
Men jag skrev ju att det vore kul att göra i framtiden?
Om man har tråkigt som pensionär om 35 år eller så :wink:

Jag har inte gjort någon kalkyl. Det är väl främst isolering som kostar extra. Ett par tusen kanske.
För mig är dom läropengarna rimliga.
Har man ett motorintresse så är det rätt små pengar i jämförelse.

Men jag tar till mig av allt ni säger.
Tvären har det mest blivit naturligt. Projektorn passar bäst på den väggen för där är inget fönster. Sen köpte jag en stor soffa som det blir svårt att vända på. För den är så bred alltså. Det vore klart intressant att testa ändra

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-04 17:54

Det gick!! Att vända på soffan alltså, man kommer precis förbi på ena sidan :D
Får se vad det blir för reaktioner när tjejen kommer hem hehe.

Jag har läst länken du skickade och följer den så gott jag kan.
Helt andra siffror kan man säga.
Du har helt rätt i att det är ett peak vid 46Hz.
Bilagor
DSC_0267.jpg
DSC_0267.jpg (152.42 KiB) Visad 4737 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-04 18:38

Erik_E skrev:Det gick!! Att vända på soffan alltså, man kommer precis förbi på ena sidan :D
Får se vad det blir för reaktioner när tjejen kommer hem hehe.

Jag har läst länken du skickade och följer den så gott jag kan.
Helt andra siffror kan man säga.
Du har helt rätt i att det är ett peak vid 46Hz.

bra på ett sett att du kunde vända allt, dock uppstår ett nytt fenomen, de tidiga första reflektionerna från sidoväggarna kommer du se tydligt på de högre frekvenserna där det blir bergodalbana. om nu din andra hälft godkänner din inrednings still, så är det att dämpa sidoväggarna är något du borde göra och taket, hela taket är inte ett måste men främre delen iaf, typ 2.5-3 meter från främre väggen och bakåt, räkna med 150-300mm tjockt lager med tex flexibatts om du vill ha bra effekt, jag har 300-360mm tjockt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-04 20:43

Du kunde ha rullduk på fönsterväggen. Fast kommer man "precis förbi" soffan så kommer det ändå inte att få godkänt...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-06 01:05

Dagen har gått åt till att fortsätta på väggen samt hårda diskussioner angående möbleringen :o
Jag har en väldigt snäll tjej, och jag måste hålla med om att det blir lite mera grottkänsla över rummet. Samt att man måste gå på snedden förbi soffan alternativt hoppa över ryggstödet.
Tidigare har hon inte haft så stora invändningar om molton tyget som mest sett ut som vanliga gardiner. Nu får dom liksom mera uppmärksamhet.

Ljudet har i mina öron klart blivit bättre. Men jag har svårt att förklara riktigt varför. Det är mindre skränit. Efter ha följt Adhocs länk om att hitta sweet spot så hamnade jag ungefär i mitten av rummet. Vilket är en 0.5-1 meter längre ifrån högtalarna än i förra möbleringen.
Tittar jag på mätkurvorna så kan jag inte direkt påstå att dom är så mycket rakare. Dalarna och topparna ser ungefär ut som dom är inventerade sen ändringen.
Men som sagt jag upplever en större glädje i att lyssna nu :)

Två frågor angående mäta. Vad jag förstod i länken ska micken vara riktad rakt uppåt. Har jag den framåt blir kurvorna något rakare, vad är rätt?
Och det här med att mäta en full register repa, är det fel att mäta båda kanalerna samtidigt?

Beträffande väggen så har vi iaf lyckas enas. Den blir endast fylld med isolering.
Membranabsorbent blir för svårt att träffa rätt precis som ni säger.
Jag funderar på att göra delar av fronten i trä panel med glipa för att kunna träffa 46hz. Dvs dacs förslag nummer 3 :)
Hur räknar man ut avståndet i gliporna?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-06 08:45

Före du går vidare med någonting är det viktigt att ni är överens om placeringen av möblemanget. Funkar det relationsmässigt (i längden) att behöva gå på snedden förbi soffan tex? Om du bygger ihop något med soffan mot ena ledden, kan detta vara olämpligt med soffan på andra ledden vid en ommöblering.
Den snälla tjejen är väl viktigare än så schyst ljud som möjligt ... I så fall, behålla soffan, annan ny soffa, kan en sektion i nuvarande plockas bort?

Om det är en UMIK 1 (eller annan med "långt smalt spröt") du använder brukar dom användas pekandes uppåt. Vid nuvarande mätningar som mer handlar om bäst ställe med avseende på "basbummel", kör 1 högtalare i taget. Växla sedan högtalare, kör sedan båda. Spara och döp varje enskild mätning och flytta inte mikrofonen mellan mätningarna. Gör du inte det blir det svårt att jämföra den ena mätningen mot den andra och komma underfund med saker som påverkar. Tejpa förslagsvis ett kryss på golvet eller mät noga på cm när var den varit i förhållande till väggar och golv/tak.

När båda högtalarna mäts samtidigt kommer det sannolikt bli mycket mera spretigt en bit upp i frekvens jämfört med när 1 högtalare körs. Just nu är det viktigast med frekvenser i basen, upp till ca 250 Hz eller så. Djupa dippar upp till ca 350 Hz kan vara beroende på moder (resonanser) eller på reflektionsavstånd mellan högtalaren och en närliggande yta som vägg, golv eller tak (SBIR).

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-06 18:39

Möbleringen får vara på prov någon vecka. Till helgen ska vi bjuda hem endel folk på melodifestivalen finalen, får se hur det funkar. En riktigt bra sak är att nu har alla platser i soffan lika bra bas.
Har varit på bauhaus idag och köpt fem balar med isover.
Hyllan ska målas under veckan.

Så får jag mäta vidare och fundera. Bra tips där att ta bort en sektion av soffan! Tyvärr måste man ta till tigersågen om det ska lyckas.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-06 19:22

Låt isoleringen vara kvar i plasten och ställ dit balarna stående i hörnen + gör mätning och spar den för senare bruk. Du kan även mäta balarnas storlek när isoleringen är komprimerad så du har en fingervisning om densiteten. Bryt plasten och stoppa dit okomprimerad isolering lika djupt i samma hörnor + gör ny mätning som sparas. Kapa plasten "snyggt" så du kan tejpa runt den framför den okomprimerade isoleringen + gör ny mätning som sparas. => Ger det någon skillnad i mätningarna mellan de 3 varianterna? Vilken av dom verkar bäst i så fall?

(Dom som sitter nära sidoväggarna kommer ganska säkert ha en annan bas än dom som sitter närmare mitten på soffan.)

Socker-Conny sa att med ett schyst järnrör kan man slå världen med häpnad. Liknande gäller för en schyst tigersåg :mrgreen: .

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-06 23:44

Erik_E skrev:Möbleringen får vara på prov någon vecka. Till helgen ska vi bjuda hem endel folk på melodifestivalen finalen, får se hur det funkar. En riktigt bra sak är att nu har alla platser i soffan lika bra bas.
Har varit på bauhaus idag och köpt fem balar med isover.
Hyllan ska målas under veckan.

Så får jag mäta vidare och fundera. Bra tips där att ta bort en sektion av soffan! Tyvärr måste man ta till tigersågen om det ska lyckas.

Lämn tillbaka Isoveren och skaffa Rockwoll/Roxull istället! Isover luktar fågelskit och det gör inte Rockwool.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-07 08:12

Adhoc skrev:Låt isoleringen vara kvar i plasten och ställ dit balarna stående i hörnen + gör mätning och spar den för senare bruk. Du kan även mäta balarnas storlek när isoleringen är komprimerad så du har en fingervisning om densiteten. Bryt plasten och stoppa dit okomprimerad isolering lika djupt i samma hörnor + gör ny mätning som sparas. Kapa plasten "snyggt" så du kan tejpa runt den framför den okomprimerade isoleringen + gör ny mätning som sparas. => Ger det någon skillnad i mätningarna mellan de 3 varianterna? Vilken av dom verkar bäst i så fall?

(Dom som sitter nära sidoväggarna kommer ganska säkert ha en annan bas än dom som sitter närmare mitten på soffan.)

Socker-Conny sa att med ett schyst järnrör kan man slå världen med häpnad. Liknande gäller för en schyst tigersåg :mrgreen: .

Den tredje varianten förstår jag inte riktigt vad du menar med.
Sen vet jag inte riktigt vad dom olika mätningarna ska vara bra för heller? Ja menar jag har ju nu bestämt mig för isolering och tillvägagångssätt.
Eller menar du att man kan ha balarna komprimerade om det skulle ge bäst effekt?

Johan_Lindroos skrev:Lämn tillbaka Isoveren och skaffa Rockwoll/Roxull istället! Isover luktar fågelskit och det gör inte Rockwool.

Jag tycker dom inte luktar farligt. Och då satt jag intimt med dom i en Opel Astra en bra bit :lol:
Så om det inte är något annat problem med dom får dom vara!

Ingen som på rak arm kan visa hur man räknar spalt avstånd?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-07 12:54

Du har skrivit att du har scenmolton i rummet (eller som ska upp). Den kommer absorbera noll av basfrekvenser om den inte veckas ihop till ca halva ursprungslängden och samtidigt hänger några dm ut från väggen. Med tygklädda resistiva absorbenter kommer du absorbera ännu mer av diskant och mellanregister men jämförelsevis fortfarande ganska lite av basregistret. Resultatet blir lätt att rummet känns ”dött” men fortfarande har kvar mycket basbummelproblem. –Feldämpat kan man säga.

Med plastfilm mellan isolering och tyg kommer mer av diskant och övre mellanregister reflekteras vilket ofta är positivt medan lägre mellanregister och bas kan få bättre (ökad) absorbtion pga av att plasten som fungerar som ett membran. När membranet vibrerar omvandlas en del av energin till värme.

Medan isoleringen ligger ouppackad och inplastad är den komprimerad och har högre luftflödesmotstånd jämfört med när du brutit plastomslaget och den ”jäser upp” till ca 2-3 ggr ursprungsvolymen och får lägre luftflödesmotstånd. Vad som är lämpligast i just ditt rum av de 3 varianterna som du har möjlighet till nu, vet du först efter när du gjort några jämförande mätningar, du lär få olika resultat i vilket falls om helst.

Spaltavstånd för en helmholtzabsorbent kan du glömma tills du har tätat av avståndet mellan regel och vägg + tak + golv. Vad jag kan se från bilderna, kan man stoppa in fingrarna i gliporna ...

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-07 14:15

Bra förklarat, jag ska göra mätningar mellan de olika varianterna.

Adhoc skrev:Spaltavstånd för en helmholtzabsorbent kan du glömma tills du har tätat av avståndet mellan regel och vägg + tak + golv. Vad jag kan se från bilderna, kan man stoppa in fingrarna i gliporna ...

Jag har nu hittat dac83s tråd om hans biorum här på faktiskt och läste att hans "spalter" nederst på väggen längst bak är på 6mm.
Och panelen består av 16x120 brädor.
Vad jag fått uppfattning om är att detta måttet är det som 46hz letar sig lättast emellan, och in i isoleringen.
Medans andra frekvenser och framför allt diskant och mellan istället studsar på brädorna och blir något diffuserade av kanterna.
En holmholtz jobbar väl endast med en spalt - eller snarare en port. Per avstämning. Och där bygger det hela på att lådan (som måste vara tät) ska komma i resonans? och sen har man en mindre andel isolering i lådan för att dom ska dö ut.
Ungefär nåt sånt trodde jag det fungerade, i min lilla värld :roll:

Ursäkta dumma frågor men era svar för att försöka få in mig på rätt tänk är uppskattat :)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-03-07 17:16

jag fick hjälp av min akustiker med vilka mått jag skulle ha på spalt panelen, och för 46 hz ska det varit 120x6 brädor med 6mm avstånd och utrymmet bakom ca 240mm djupt men när jag försöker räkna på div on-line verktyg på "Helmholtz Slot Absorber" så får jag allt mellan 100-200hz i avstämning så jag får inget pålitligt svar tyvärr.

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-19 22:49

Hej igen! Idag är jag smått lyrisk :D
Har experimenterat med isoleringen. Och det har verkligen givit resultat. Som tur var gav det bästa resultatet att ha det uppackad och luftigt precis som jag hade tänkt ha det.
Inte helt hundra klar än men det lär inte göra nån större skillnad för ljudet. Sänkte stående vågen med 6dB! Basen låter ju riktigt bra nu 8O

Sen har jag läst lite om det här RT60 på miniDSP, stod man skulle visa graferna TOPT och T30. Så jag visar väl dom då. Är det någon som skulle vilja förklara lite mera ingående om vad dom olika graferna TOPT EDT T20 och T30 är?

Blev väldigt stor skillnad på före och efter iallafall. Innan låg 62Hz på 0.73s och efter 0.275s.
Stod att det gärna skulle ligga runt 0.3-0.5s.

Sen är det fortfarande ett frågetecken vad det ska vara för yta på väggen runtom hyllorna.
Tänkte börja med att spänna markväv och limma fast på reglarna.
Ovanpå det funderar jag på nån variant av Thommans skumabsorbenter? Mest för att få en snygg finish.
http://www.thomann.de/se/the_takustik_w ... 8erset.htm
Sett att dom där ser bra ut om man sätter dom åt olika riktningar.
Bilagor
Nästan klar.jpg
Nästan klar.jpg (250.86 KiB) Visad 4183 gånger
Absorbtionsvägg RT60 innan.jpg
Före
Absorbtionsvägg RT60 innan.jpg (235.22 KiB) Visad 4183 gånger
Absorbtionsvägg RT60.jpg
EFter
Absorbtionsvägg RT60.jpg (239.52 KiB) Visad 4183 gånger
Absorbtionsvägg.jpg
Före och efter - 6 dB Skillnad!
Absorbtionsvägg.jpg (227.65 KiB) Visad 4183 gånger

mawes

Inläggav mawes » 2016-03-22 13:46

Kul tråd, och roligt att du fick ett så bra resultat. Antar att basen upplevs som mycket snärtigare nu?

Användarvisningsbild
Erik_E

Inläggav Erik_E » 2016-03-22 14:46

Tack :)
Kul att nån bryr sig.
Jadu hur ska jag beskriva, skulle säga att allt låter bättre. Man brukar ju kalla det bummel och oartikulerat.
Snärten och själva trycket har aldrig varit ett problem.
Sen tycker jag allting hänger ihop, totala upplevelsen har liksom blivit bättre :)

Jag har dock fortfarande mycket ojämnt i övriga registren. Ska lägga in en matta.
Funderar också på att testa ett par diskant horn, typ seos. För att få mindre reflektioner samt kunna dela diskanten djupare.

Nästa

Återgå till DIY-forum