Element som kan funka i en bil?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Element som kan funka i en bil?

Inläggav Iqbad » 2016-03-06 12:01

Hej, jag börjar bli lite trött på att det är så kasst ljud i min frus Audi och jag funderar på att byta högtalare. Jag upplever att bilstereo-högtalare är ganska dyra och det är svårt att veta om elementen verkligen är bra eller inte. Jag undrar om det är är någon som känner till några element som skulle kunna vara lämpliga i en bil och som är prisvärda?

Jag behöver i princip bygga ihop ett 6.5" kit, med en mellanbas och en diskant. Monteringen för 6.5-tummarn är ju i dörren så den är ju inte helt tät, kanske blir det lite mer åt open-air hållet.

Det är inga problem och löda ihop några delningsfilter eller liknande vid behov.

Tips mottages tacksamt :)
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Element som kan funka i en bil?

Inläggav Evil_Homer » 2016-03-06 12:21

Jag har ett focal kit 6,5 som ligger nere i källaren, har haft det monterat i en Saab 9-5 och det spelade riktigt bra med dämpade dörrar, kan det vara av intresse så kan jag kolla upp beteckningen när jag kommer hem igen.

Jag sprang ner och tog en snabb bild :)

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-06 12:44

Iqbad skrev:Hej, jag börjar bli lite trött på att det är så kasst ljud i min frus Audi och jag funderar på att byta högtalare. Jag upplever att bilstereo-högtalare är ganska dyra och det är svårt att veta om elementen verkligen är bra eller inte. Jag undrar om det är är någon som känner till några element som skulle kunna vara lämpliga i en bil och som är prisvärda?

Jag behöver i princip bygga ihop ett 6.5" kit, med en mellanbas och en diskant. Monteringen för 6.5-tummarn är ju i dörren så den är ju inte helt tät, kanske blir det lite mer åt open-air hållet.

Det är inga problem och löda ihop några delningsfilter eller liknande vid behov.

Tips mottages tacksamt :)

Nu sticker jag ut hakan och säger http://www.monacor.se/produkter/infaell ... oegtalare/
samt http://www.monacor.se/produkter/kompone ... ialsystem/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-03-06 23:35

Evil_Homer skrev:Jag har ett focal kit 6,5 som ligger nere i källaren, har haft det monterat i en Saab 9-5 och det spelade riktigt bra med dämpade dörrar, kan det vara av intresse så kan jag kolla upp beteckningen när jag kommer hem igen.

Jag sprang ner och tog en snabb bild :)

[ Bild ]

Shit, Evil.. De där är jag grymt intresserad av.. Slå iväg ett PM om du inte ska ha kvar dem. Håller på med ett bygge i en Octavia 04 och dessa skulle kunna sitta som en smäck i framänden..
Mycket trevlig!

Återgå till DIY-forum