Söker kopplingsschema på NAD 214/216

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

manw

Söker kopplingsschema på NAD 214/216

Inläggav manw » 2005-05-11 14:25

Köpte precis en NAD 214 för 300 spänn, trasig dock. har felsökt i ungefär 5 minuter och tror att det är utgångstrissorna på ena kanalen som gått, så skyddet slår ifrån direkt.

Någon som har ett kopplingsschema på NAD214/216 och kan bjuda på ett inscannat dito?

Såg att det fanns plats för ytterligare utgångstrissor på kortet, samt lytar, då kan man ju passa på att stoppa dit dessa för att kunna få ut mer ström (dynamiskt). Men förmodligen är det en högre spänning på trafon i 216 än 214 så mer effekt "rent nominellt" lär det ju inte bli.

Har ingen erfarenhet av hur den låter rent klangmässigt, men det var rätt pris, så jag blev nyfiken.
Senast redigerad av manw 2005-05-11 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Söker kopplingsschema på NAD 214/216

Inläggav n3mmr » 2005-05-11 15:39

manw skrev:Köpte precis en NAD 214 för 300 spänn, trasig dock. har felsökt i ungefär 5 minuter och tror att det är utgångstrissorna på ena kanalen som gått, så skyddet slår ifrån direkt.

Någon som har ett kopplingsschema på NAD214/216 och kan bjuda på ett inscannat dito?

Såg att det fanns plats för ytterligare utgångstrissor på kortet, samt lytar, då kan man ju passa på att stoppa dit dessa för att kunna få ut mer ström. Men förmodligen är det en högre spänning på trafon i 216 än 214 så mer effekt "rent nominellt" lär det ju inte bli.

Har ingen erfarenhet av hur den låter rent klangmässigt, men det var rätt pris, så jag blev nyfiken.

prova http://www.hifimanuals.com/ om ingen har den i hyllan
Senast redigerad av n3mmr 2005-05-12 10:24, redigerad totalt 1 gång.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

manw

Tittade på det

Inläggav manw » 2005-05-12 09:14

Tittade på det, men det verkar vara mest användar manualer de satsat på. Vet att det går att få tag på servicmanualen genom HiFi-klubben, men som med allt annat så är deras affärsidé att ta rejält betalt...

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Tittade på det

Inläggav n3mmr » 2005-05-12 10:22

manw skrev:Tittade på det, men det verkar vara mest användar manualer de satsat på. Vet att det går att få tag på servicmanualen genom HiFi-klubben, men som med allt annat så är deras affärsidé att ta rejält betalt...

Sök efter 216 så tror jag att dom har servicemanualen.

Min erfarenhet är att just Servicemanualer på gamla saker är vad dom satsar på.

Kolla igen, så ska du få se.

Edit: Nä, jag hade fel. Just på moderna NAD-prylar har dom inga servicemanualer.
Copyright-problem??

Nä, det blir nog att köpa en från HiFi-klubben! Vad tar dom för den?
Slå dig ihop med ett par
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2005-05-12 13:03

http://www.vintageaudiomanuals.com/ har kopplingsschema till 216.

Vet inte vad det kostar, men andra manualer jag har köpt där har varit väldig prisvärda.

Återgå till DIY-forum