Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:Baffeln får inte vara för tjock heller !
Nattlorden skrev:Det bör kontrolleras så magneten inte har ventilationshål - detta skall inte täppas för i sådant fall.
Bill50x skrev:Emanuelgbg skrev:Baffeln får inte vara för tjock heller !
Varför inte? Vad är "för tjock"?
/ B
Bill50x skrev:Emanuelgbg skrev:Baffeln får inte vara för tjock heller !
Varför inte? Vad är "för tjock"?
/ B
sladdbarn skrev:Kan en högtalare vara för grund?
Går det att bygga högtalare där magneten mer eller mindre tar i bakstycket? För- eller nackdelar med detta?
Jag tänker framförallt på bashögtalare.
Perfector skrev:Tänker omedelbart på ett bygge för länge sedan där lådan var 1 cm fri luft bakom magneten, men där lådans övriga mått kompenserades för att få ordentlig volym i lådan.
Som jag minns lät den helt sanslöst bra.
Tror den byggdes för placering i vägg som inte hade så stort djup och att lådan inte skulle sticka ut i rummet.

AndersP skrev:Håller själv på med konstruktionen av mina bejsers. Jag tänkte ställa dom på golvet och stacka dom 4 st på höjden. Elementet är Peerless XLS 10" och jag tänker mig ett låd-Q på typ 0,5. Lådvolymen blir då < 20 L varvid det för mig ovana problemet dyker upp, att göra lådor tillräckligt djupa för att inte stacken ska börja gunga eller röra på sig när man spelar riktigt djupa frekvenser. Annars vill jag förstås ha så litet djup som möjligt. Kvadratisk baffel vill jag inte ha.
Nån som kan tipsa om minsta tänkbara djup för dessa lådor?
AndersP skrev:Fast utan vilkeljärn i väggen? Jag vill kunna experimentera med placering.
AndersP skrev:Min ide är typ 25 cm djup med 35 cm höjd. Det låter som att det inte är nån fara då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster