Kan en högtalare vara för grund?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2016-03-14 15:35

Går det att bygga högtalare där magneten mer eller mindre tar i bakstycket? För- eller nackdelar med detta?
Jag tänker framförallt på bashögtalare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Kan en högtalare vara för grund?

Inläggav Nattlorden » 2016-03-14 15:38

Det bör kontrolleras så magneten inte har ventilationshål - detta skall inte täppas för i sådant fall.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-14 15:45

Baffeln får inte vara för tjock heller ! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-14 17:41

Emanuelgbg skrev:Baffeln får inte vara för tjock heller ! :)

Varför inte? Vad är "för tjock"?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2016-03-14 18:33

Nattlorden skrev:Det bör kontrolleras så magneten inte har ventilationshål - detta skall inte täppas för i sådant fall.

Bra poäng.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2016-03-14 18:34

Bill50x skrev:

/ B

Är också nyfiken.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-14 18:41

Bill50x skrev:

/ B

Om bafflen är jättetjock och högtalaren jättegrund så kommer det tillslut vara lika tjock baffel som högtalaren är grund och det är ju inte bra :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-14 18:58

Någon behagar tramsa lite. :mrgreen:

En normal baffel är inte problematisk. Börjar man dubblera skivor eller mer så behöver man fräsa ur mellan skruvställena så elementet kan "andas" ordentligt. Gör man en baffel på en halvmeter i tjocklek kommer definitivt inte elementet att må bra... (Om det inte monterats bakifrån :lol: ) Men som sagt... Mest trams... (Men roligt :mrgreen: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-03-15 09:08

antagligen blir ju lådan samtidigt bredare och högre vilket kan ge problem med stående vågor som är svåra att dämpa bort.
För mellanregistrets del så är det väl dock bara bra att sidoväggarna flyttas långt från elementet då de frekvenserna mest strålar ut mot sidorna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-15 09:19

Sorry att jag tramsade! Ska aldrig göra om det och ska även säga djupet på baffeln istället för "tjock".

Annars är det väl precis som ovan talare säger, elementet behöver "andas" och ffa inte ha olyckliga mått som ställer till det med stående vågor (eller så går det att utnyttja dem också, typ MLTL).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-15 09:26

Om vi pratar om en baslåda som måste ha en viss given volym så kommer lådan att bli högre/bredare om man gör den grundare. Den större höjden/bredden kan göra att problem med stående vågor i luftkaviteten blir större.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-15 10:26

För att inte tala om resonanser. Om en bashögtalare skall spela under 80 Hz så kanske det kan vara trevligt om lådan inte har några resonanser vid frekvenser under säg 160 Hz (en oktav upp).

Det betyder att det är bra om det största måttet håller sig under någon meter eller så. Tittar man på interferenser så kommer den lägsta potentiellt att hamna lägre än så, nämligen där det är en kvarts våglängd mellan elementet och den reflekterande ytan. Beroende på elementplacering så kan dock frekvenserna sammanfalla med varandra.

Sen finns det en faktor till, nämligen något som jag brukar kalla volymeffektiviteten. Om en högtalare är klotformad så är volymeffektiviteten 100% (per definition) och alla avvikelser från det kommer att göra att högtalarlådans sträckor i en eller flera dimensioner blir "längre" än klotets diameter, och det i sin tur betyder att den sträcker sig över en större del av en våglängd, vilket i sin tur gör lådans inre allt mindre tryckhomogent. Så ju mera en form stretar desto större behöver lådans volym vara.

Volymeffektiviteten är dock frekvensberoende, och det är inte en stark faktor vid normala lådformer. Korrektionerna blir små.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-15 10:42

sladdbarn skrev:Kan en högtalare vara för grund?

Går det att bygga högtalare där magneten mer eller mindre tar i bakstycket? För- eller nackdelar med detta?
Jag tänker framförallt på bashögtalare.

Tänker omedelbart på ett bygge för länge sedan där lådan var 1 cm fri luft bakom magneten, men där lådans övriga mått kompenserades för att få ordentlig volym i lådan.
Som jag minns lät den helt sanslöst bra.
Tror den byggdes för placering i vägg som inte hade så stort djup och att lådan inte skulle sticka ut i rummet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2016-03-15 12:49

Tack för intressanta svar! :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2016-03-17 05:26

Infinity :|
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-17 11:35

Perfector skrev:Tänker omedelbart på ett bygge för länge sedan där lådan var 1 cm fri luft bakom magneten, men där lådans övriga mått kompenserades för att få ordentlig volym i lådan.
Som jag minns lät den helt sanslöst bra.
Tror den byggdes för placering i vägg som inte hade så stort djup och att lådan inte skulle sticka ut i rummet.

DVD-ai och hans infrax-8 bygge gjordes alledeles nyligen med liknande minsta djup.

Bild

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-17 22:32

Håller själv på med konstruktionen av mina bejsers. Jag tänkte ställa dom på golvet och stacka dom 4 st på höjden. Elementet är Peerless XLS 10" och jag tänker mig ett låd-Q på typ 0,5. Lådvolymen blir då < 20 L varvid det för mig ovana problemet dyker upp, att göra lådor tillräckligt djupa för att inte stacken ska börja gunga eller röra på sig när man spelar riktigt djupa frekvenser. Annars vill jag förstås ha så litet djup som möjligt. Kvadratisk baffel vill jag inte ha.

Nån som kan tipsa om minsta tänkbara djup för dessa lådor?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-17 22:33

AndersP skrev:Håller själv på med konstruktionen av mina bejsers. Jag tänkte ställa dom på golvet och stacka dom 4 st på höjden. Elementet är Peerless XLS 10" och jag tänker mig ett låd-Q på typ 0,5. Lådvolymen blir då < 20 L varvid det för mig ovana problemet dyker upp, att göra lådor tillräckligt djupa för att inte stacken ska börja gunga eller röra på sig när man spelar riktigt djupa frekvenser. Annars vill jag förstås ha så litet djup som möjligt. Kvadratisk baffel vill jag inte ha.

Nån som kan tipsa om minsta tänkbara djup för dessa lådor?

1 cm mer än elementen och sedan vinkeljärn i väggen så står dom stadigt som berget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-17 22:36

Fast utan vilkeljärn i väggen? Jag vill kunna experimentera med placering.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-17 22:40

AndersP skrev:Fast utan vilkeljärn i väggen? Jag vill kunna experimentera med placering.

Kardborreband då?
Annars en fot som har större yta än lådan som den kan stå i och hållas stadig.
eller kilformade stöd bakom eller framför lådans nedre del, då står den nog stadigt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-17 22:43

Jag gjorde en gång en låda 29x54 cm och 15 cm djup yttermått med 6½" bas och diskant i
Den stod så stadig den bara kunde på ett hårt underlag.
Man kan ju sätta möbeltassar under så den inte repar golvet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-17 23:04

Min ide är typ 25 cm djup med 35 cm höjd. Det låter som att det inte är nån fara då?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-17 23:06

AndersP skrev:Min ide är typ 25 cm djup med 35 cm höjd. Det låter som att det inte är nån fara då?

Den formen kommer att stå fint av sig själv
Tuta och kör.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-17 23:17

Experimentera klart med placeringen och skruva sen en trälist på baksidan, uppifrån och ned på stacken och låt trälisten sticka upp "en bit" ovanför stacken. Förankra den sedan i väggen, kan räcka med en genomgående skruv, kanske med en gummibricka mellan vägg och och list. (Kan vara lämpligt om trälisten är lika tjock som golvsockeln eller något mer och börjar strax ovanför den.)

Återgå till DIY-forum