Loungehögtalare - byggtips önskas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Loungehögtalare - byggtips önskas

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-18 14:43

Billigt bra loungehögtalare att bygga? Har ni några tips el duger det med vilken högtalare som helst? Har ingen mätutrustning så jag är utelämnad till relativt färdiga skapelser.

Tanken är att ha högtalarna på var sin sida av soffgruppen på väggarna (ev i taket), finns inte bra utrymme på golvet. Ev skulle det funka i hörnen bakom soffan. Rummet är ca 4m brett på den ledden.

Mupps har kommit i tankarna, vinklade uppåt taket men om man vill ha liite mer förmåga? Dela i reciver med enkel sub?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Loungehögtalare - byggtips önskas

Inläggav Elfsberg » 2016-03-18 22:52

Mupps delade till en eller två portade 6,5":or.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-04-08 23:18

Mupps finns ju med i ekvationen men något får mig att vilja ha mer... eller annorlunda.
Om vi bortser från lounge-delen. Små högtalare rent allmänt? piM? Max 24cm höga om de ska stå på en bänk, annars får de hängas upp på en vägg ganska högt upp och nära taket.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-09 09:09

Mupps i form av OA51 finns ju också. De är väl ganska små.
Jag har också haft tankarna på att bygga någon av 80-talarna som minihögtalare, som t.ex. datorhögtalare. OA50 hade varit urfräck i storlek som en skokartong 8) .

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-04-09 12:09

Det finns ju Scan Speak 10f-serien och 12w också..

Annars får det bli köpehögtalare för tvn, typ Q acoustics 2010i som säljs billigt nu. Har iofs bara hört den större 2020i och den var helt ok för priset men den är för stor för platsen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-10 09:25

Jag skulle för detta ändamål ha gjort 2-4st väg hängda högtalare som sprider alla frekvenser jämt i horisontalplanet 180*, sprider avtagande mot högre frekvenser (framförallt med tapp i energi i mellanregistret) vertikalt nedåt och samtidigt så jämt som möjligt uppåt men avtagande mot högre frekvenser.
Summan ska vara en jämn och fin total energi utstrålad i rummet med lätt avtagande mot högre frekvenser, typ :)
Och dessa hade jag hängt runt om i rummet för att bara få ett fält av ljud, samt spelat upp allt i mono :)

konstruktionen skulle nog se ut något i stil med Ino A2 och A3, Bremen ägg osv...
Jag skulle förmodligen bygga dessa så små som bara möjligt och därmed ge dom begränsad bandbred nedåt och istället ha 2-4st baslådor med 6,5" eller mindre basar och som man gömmer undan helt så att dom inte syns :D

Det ska bara vara ljud överallt och trivsamt sådant, men utan att det syns så mycket :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Gnibur

Inläggav Gnibur » 2016-04-10 14:49

DVD-ai skrev:Jag skulle för detta ändamål ha gjort 2-4st väg hängda högtalare som sprider alla frekvenser jämt i horisontalplanet 180*, sprider avtagande mot högre frekvenser (framförallt med tapp i energi i mellanregistret) vertikalt nedåt och samtidigt så jämt som möjligt uppåt men avtagande mot högre frekvenser.
Summan ska vara en jämn och fin total energi utstrålad i rummet med lätt avtagande mot högre frekvenser, typ :)
Och dessa hade jag hängt runt om i rummet för att bara få ett fält av ljud, samt spelat upp allt i mono :)

konstruktionen skulle nog se ut något i stil med Ino A2 och A3, Bremen ägg osv...
Jag skulle förmodligen bygga dessa så små som bara möjligt och därmed ge dom begränsad bandbred nedåt och istället ha 2-4st baslådor med 6,5" eller mindre basar och som man gömmer undan helt så att dom inte syns :D

Det ska bara vara ljud överallt och trivsamt sådant, men utan att det syns så mycket :)

Finns några fina förslag på diy-audio. För exempel Mini-karlsonator (en annan Karlsson)

Tänkte själv bygga x0,4 med Faital 3fe25.

Mini Karlsonator (0.53X) with Dual TC9FD's
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=239338

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-04-10 19:08

Gnibur, tack för länken. Det var några sidor att läsa igenom! :)

David, ja du sätter ord på tankarna lite. Hade jag haft pengar till detta hade jag nog köpt färdiga Bremen el Ino A2/3. Snålvarianten är typ mupps 2-4st (problemet här är att de ska drivas av Marantz nr1403 så det är minst 4 Ohm som gäller, helst 6?) Dessa behöver dock sub och även ork av mig att bygga dem. Precis bestämt att jag ska bygga om mina stativare som står i andra änden av vardagsrummet.

Funderar faktiskt på att strunta i "lounge"-känslan och bara skaffa ljud, dvs köpa små högtalare som funkar bättre än tvn och dess inbyggda. Provlyssnade Dali Zensor Pico idag. Bra till tal och röster men var för tunna till musik och effekter och lät då även väldigt mkt låda! Blev något bättre med sub inkopplad även om den var en entonig historia (också Dali E-9) i butiken.

Ska försöka visa upp en bild på den delen av vardagsrummet. Ca 3,8m x 3,3m i den delen, hela rummet är på ca30kvm och dessutom öppet ut till hall/trappa. Kortändarna är murade väggar mot grannar, övrigt träväggar med gips el trätex. Ja rummet är inte fullt inrett utan bara påbörjat. Tvn brukar vinklas ut mot soffan om ni undrar, går att fälla ut helt.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-10 19:20

OD11
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-10 19:40

Eller lite Grundig:
Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-10 19:45

Dom här kommer ingen att se alls :-)
Bilagor
Bokhögtalare.jpg
Bokhögtalare.jpg (10.81 KiB) Visad 1405 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum