Hur kopplar jag balanskontroll i ett passivt försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Hur kopplar jag balanskontroll i ett passivt försteg

Inläggav Skrivbordet » 2016-03-21 14:34

Jag har lött ihop ett passivt försteg med volym och ingångsväljare.
Jag vill gärna ha en balanskontroll.
Hur kopplar jag?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur kopplar jag balanskontroll i ett passivt försteg

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-21 16:39

Du skulle haft en volymkontroll per kanal. Att lägga en balanskontroll i en passiv lösning tror jag är en dålig lösning. I en del fall är en passiv lösning i sig svår nog att få till. Har själv kört utan balanskontroll i tiotals år. Den förförstärkare jag har nu har en sådan men den har aldrig behövts.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Hur kopplar jag balanskontroll i ett passivt försteg

Inläggav lennartj » 2016-03-21 18:50

Jag har en byggbeskrivning på en mycket puristisk fjärrstyrd balans-OCH volym-kontroll där respektive kanal bara passerar en potentiometer.
Troligen är den mycket föråldrad och behöver designas om för att använda komponenter som är tillgängliga nu, men designen är mycket läcker.
Det var hela 26 år sedan den publicerades i marsnumret 1990 av l'Audiophile som är på franska.
Jag kan tänka mig att skanna och maila via PM om någon är seriöst intresserad.

Lösningen är baserad på TVÅ motordrivna stereopotentiometrar där bara den ena potentiometern på respektive motor används som volymkontroll för var sin kanal.
De andra potentiometrarna hanterar ingen audiosignal utan är kopplade till en mätbrygga.
Styrknapparna för volym upp/ner justerar båda parallellt som man förväntar sig, om balansen står i neutralläge, men nu kommer det geniala
styrknapparna för balans påverkar bara den ena potentiometern så att man får önskad obalans i mätbryggan motsvarande den önskade balansjusteringen som bibehålls när man justerar volymen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till DIY-forum