Aktiv delning med EqualizerAPO

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikE

Aktiv delning med EqualizerAPO

Inläggav HenrikE » 2016-03-27 14:13

Jag tänkte tipsa om hur man på ett enkelt sätt kan prova aktiv delning av sina högtalare. Jag hittade märkligt nog ingen tråd om detta så därför startar jag den här. Kanske någon mer som vill testa?
För några veckor sedan kopplade jag om prylarna för att testa att köra mina högtalare med aktiv delning. Det var tänkt som ett experiment men blev så pass bra att jag inte vill gå tillbaka igen. Sen att det är riktigt kul att leka med är ju ingen nackdel. :)

Det som behövs är:
- Dator med Windows och multikanalljudkort
- EqualizerAPO https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
- Multikanalförsteg
- En slutstegskanal per element
- Skyddskondensator för diskanten (inte nödvändigt men kan rädda diskanterna om man gör nåt dumt)
- Mätmick och lämplig programvara (Tombstone, REW eller vad man nu råkar gilla)

EqualizerAPO lägger sig i windows ljudkedja och filtrerar allt ljud som spelas upp. Det verkar fungera väldigt stabilt, har ännu inte hittat några problem alls. Jag har inte testat men det borde fungera om man kör PCM via HDMI också.

Om min uppställning:
Mina ljudkedja är: Asus Xonar D2 ljudkort -> hembyggt 6-kanalförsteg (pga2310) -> fyra kanaler Hypex Ucd400HG -> Tvåvägshögtalare (Seas Thor)

Jag har helt enkelt kopplat förbi de passiva filtren högtalarna. Det känns som en väldigt dålig idé att koppla diskanterna direkt till ett rejält slutsteg, så därför satte jag en kondensator i serie (22 uF MKP, det jag råkade ha liggande). Den skyddar mot de värsta misstagen.

Här är min konfigurationsfil:
Kod: Markera allt
Copy: RL=L RR=R
Channel: L R
Filter: ON LP Fc 2000 Hz
Filter: ON HSC 6 dB Fc 400 Hz Gain -5 dB
Filter: ON PK Fc 4300 Hz Gain -30 dB BW Oct 0.5442
Channel: RL RR
Filter: ON HP Fc 2000 Hz
Filter: ON HSC 6 dB Fc 10000 Hz Gain -3 dB
Filter: ON PK Fc 650 Hz Gain -6 dB BW Oct 0.7442
Preamp: -4 dB

Förklaring:
Copy: RL=L RR=R : Kopierar höger och vänster signal (R och L) till två oanvända kanaler (RR och RL) som kommer att bli diskanternas signal.
Channel: L R : Väljer ut R och L, dvs basarna.
Filter... : Själva filtreringen för basarna.
Channel: RL RR : väljer ut diskanternas signal.
Filter... : Själva filtreringen för diskanterna.
Preamp: -4 dB : Dämpar diskanterna.

Det finns också ett delay-kommando för att ställa fördröjning, men det behövdes inte här.

Man kan redigera konfigurationsfilen direkt, eller använda den utmärka editorn som följer med. Så här ser den ut. Ändringarna appliceras i realtid.
Ett tips är att lägga filtreringen i en egen fil, och sen importera den med "Include: filnamn.txt".
equalizerapo.png
equalizerapo.png (108.36 KiB) Visad 1121 gånger

Efter ett par dagar ersattes diskanterna i högtalarna av ett par Heil AMT:er, men det är en annan historia..

Mycket nöje!

Användarvisningsbild
Lassen

Re: Aktiv delning med EqualizerAPO

Inläggav Lassen » 2016-03-28 08:58

Tack för tipset :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-03-28 09:51

Verkar användbart, tack för en utförlig beskrivning. Får nog testa detta (igen).

Kör nu JRiver och Frequency Allocator med JackRouter men måste koppla om vid samplingsfrekvensändringar.
Jag har testat JRivers inbyggda filter men det har falerat pga tydliga glitchar vid låtbyten mm.

Hur klarar EqualizerAPO samplingsfrekvensändringar?
Låtbyten?
Kan man få de resulterande filterkurvorna visualiserade?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-03-28 12:13

solhaga skrev:Hur klarar EqualizerAPO samplingsfrekvensändringar?
Låtbyten?
Kan man få de resulterande filterkurvorna visualiserade?

Varken låtbyten eller samplingsfrekvensbyten ställer till några bekymmer, det bara funkar.
Editorn kan visa filterkurvorna ja. Det visas underst i editor-fönstret om man vill. Tyvärr visar den bara kurvan för en utgång i taget, så man kan inte plotta bas- och diskantfilter samtidigt. Det finns tredjepartseditors, har inte undersökt men någon av dem kanske kan.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-03-28 19:30

Verkar dock som jag inte kommer åt alla fyra kanalerna på min externa USB-DAC (EMU 0204).
Måste nog ha ASIO för det och då: "APIs like ASIO or WASAPI exclusive mode can not be used".

Det var nog det det stöp på förra gången jag testade EqualizerAPO.
Synd på så rara ärtor...

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-03-28 20:13

solhaga skrev:Verkar dock som jag inte kommer åt alla fyra kanalerna på min externa USB-DAC (EMU 0204).
Måste nog ha ASIO för det och då: "APIs like ASIO or WASAPI exclusive mode can not be used".

Det var nog det det stöp på förra gången jag testade EqualizerAPO.
Synd på så rara ärtor...

Vad händer om du ändrar "channel configuration" uppe i höger hörn av editorn? Står Windows högtalarkonfiguration på 4 eller 2 högtalare? Jag satte min på 7.1,men har inte provat något annat så jag vet inte om det är nödvändigt för att kunna leda om ljud till alla kanaler.
EDIT: Hmm EMU 0204 verkar inte fungera som normala mångkanaliga ljudkort. Du kör kanal 3&4 på hörlursutgången antar jag, stor risk att det inte funkar med EqualizerAPO tyvärr.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-03-28 20:35

Ja, jag måste styra ut kanal 3 och 4 till hörlursutgången via EMUns kontrollpanel:

Bild

Återgå till DIY-forum