Project Thorens (tips, råd och hejapå emottages)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VresiBerba

Project Thorens (tips, råd och hejapå emottages)

Inläggav VresiBerba » 2016-04-05 10:02

Efter mycket velande med diverse Pioneer-grammofoner och Philips-skivspelare fick jag till slut tummen ur och köpte mig en Thorens. Efter att ha förlorat en fin rackare på en aktionssida blev jag förbannad och lade in en köpesannons på en välkänd annonssida och fick svar direkt; en Thorens TD 166 MKII för det facila priset av 200 kronor.

Nu skall det ju sägas att min annons speglade skicket på vad jag fick tag på, bara motorn är okej och locket utan sprickor, var allt av intresse och eftersom jag har en arm liggandes var det precis det jag var ute efter, en riktigt godbit kan man säga.

Bild

Lagom risig och eftersom jag är fullständigt utfattig dessa dagar var priset perfekt. Armen som skall på är en beprövad engelsk variant av namnet Rega RB300, som jag köpte för ett bra tag sedan och bara har blivit liggandes. Armen är i ett okej skick och skall enligt många förståsigpåare och egenutnämnda experter passa alldeles utmärkt på Thorens-spelare. Nåja, vi får väl se.

Bild

Detta skall bli min byggtråd mest för att jag själv vill dokumentera bygget och sedan för att jag aldrig byggt skivspelare på denna nivån innan och behöver all hjälp med tips och råd jag kan få.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Project Thorens (tips, råd och hejapå emottages)

Inläggav Emanuelgbg » 2016-04-05 10:48

Hejar på!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-05 11:09

Emanuelgbg skrev:Hejar på!

Dito. Bra spelare, ännu bättre tonarm. Lycka till!

Och låt det inte bli en tråd som någon sömnig forummedlem bumpar om 10 år :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-05 20:49

Bill50x skrev:

Jag har planer, massor av smågrejor har blivit inhandlat som är på väg, allt från små skruvar till fanér, detta projekt skall bli klart och det skall bli bra. Tror jag. Hoppas jag.

Teflon-slangen kom idag från kina och därmed kompletterar allt så att kabeldragning kan göras i armen. Förra ägaren till armen hävdade att Rehifi hade dragit ny "silverkabel" som jag redan innan köpet identifierade som vanlig litz-kabel, som visserligen var alldeles utmärkt, men knappast av någon silver. Hoppas han skojade friskt med farbror Vresi, för alternativet är ganska otänkbart då även armens jordkabel var avsliten, så jag får hitta på någon labrovinch så att jag får dit en ny samt att armbasens lager glappade vilket lätt åtgärdades genom att sonika bara dra åt muttern ordentligt. Så, antingen är Rehifi ena bra klåpare eller så, ja...

Bild

Jag har tröttnat på stel kabelstrumpa av nylon och tänkte prova något annat; paracord! Mjukare, snyggare och väldigt hållbart vilket är bra då jag är bergsklättrare och tänkte ta med mig min Thorens nästa gång jag bestiger Kilimanj... nä, nu ljuger jag. Den bruna paracorden, som skall vara till jordkabeln (brun, jord, fattaru, hehe) är av typ 1 medans den svarta är av typ 3. Det är trådar i dom vilket gör det busenkelt att dra igenom kablar; knyt fast, dra, klart.

Jag tänkte dra två stycken längder teflon-slang genom varje kanal och sedan dra litz-kabeln genom dom för extra skydd, dessa skall sedan termineras med Neutrik/REAN, underbara phono-kontakter; litet hål i röva som passar paracorden perfekt, lätta, snygga och internt mycket välbyggda. 60 pistoler inklusive frakt från nån firma i england och den totala kostnaden för helt nya kablar blev då 50 kronor då jag sålde armens förra ägares phono-kontakter till en polare. Dom ville jag... inte ha.

Bild

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-04-05 23:08

Heja heja, friskt humör!!
:P
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-06 00:25

VresiBerba skrev:
Bill50x skrev:

Förra ägaren till armen hävdade att Rehifi hade dragit ny "silverkabel" som jag redan innan köpet identifierade som vanlig litz-kabel, som visserligen var alldeles utmärkt, men knappast av någon silver. Hoppas han skojade friskt med farbror Vresi, för alternativet är ganska otänkbart då även armens jordkabel var avsliten, så jag får hitta på någon labrovinch så att jag får dit en ny samt att armbasens lager glappade vilket lätt åtgärdades genom att sonika bara dra åt muttern ordentligt. Så, antingen är Rehifi ena bra klåpare eller så, ja...

Låter märkligt. När köpte du armen? Om du vill kan du skicka PM med säljarens namn så kan jag undersöka om den varit hos oss i "modern" tid.
Den enda Rega armen jag kommer på som det möjligen skulle kunnat vara är en som vi sålde ganska nyligen där en tidigare ägare bytt ut internkablaget (minns inte på rak arm till vad).

Första gången vi överhuvudtaget använde silverkablage i en tonarm var för drygt 1 år sedan i en SME 3012. Tror inte vi gjort det i någon annan efter det heller.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-06 09:36

Vad kul! Jag håller nämligen på med ett liknande projekt med en gammal TD165 mk1 ihopparad med en Rega RB250. :) Den kommer i det närmsta att motsvara en TD160 super när den blir klar.

Passar på att tipsa om detta grymma "tweak": http://twelvety.com/blog/new-motor-capa ... ens-td-165
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-07 00:08

Vinylcalle skrev:Låter märkligt. När köpte du armen? Om du vill kan du skicka PM med säljarens namn så kan jag undersöka om den varit hos oss i "modern" tid.

Äh, det är väl inte så märkligt egentligen. Som jag sade innan är liksom alternativet otänkbart; att Rehifi alltså skulle lurat på honom en silverkabel som i själva verket var vanlig litz-kabel i koppar, rivigt loss och förstört jordkabeln samt att ha glömt att dra åt muttern i vertikallagret som gjorde att armen glappade. Nej, alltså, jag känner ju inte dig och vet inte mycket om Rehifi, men man blir inte gammal i gejmet med såna fasoner. Säljaren saltade helt enkelt för att få mer betalt, men jag visste vad jag betalade för och synade bluffen tidigt och jag är mer än jättenöjd med armen jag fick. Men tack ändå, Calle.

Fostex skrev:Passar på att tipsa om detta grymma "tweak": http://twelvety.com/blog/new-motor-capa ... ens-td-165

Kul att du gillar projektet, men är inte en kondensator tvärs över motorpolerna endast för avstörning och att värdet på kondensatorn egentligen är rätt så oviktigt? Jag har samma tickande/klonkande från motorn i mitt projekt men det är bara hörbart direkt ovanför motorfästet och då endast med stetoskop, flyttar jag stetoskopet tio centimeter mot armfästet hörs bara ett dovt sus. Jag googlade lite på fenomenet och det är tydligen ganska vanligt att Thorens-motorer tickar och klonkar, men att det skall vara på grund av mekaniskt slitage.

Någon som vet eller har mer tid att forska i ämnet får ju gärna göra sig hörd, som trådnamnet gör gällande; tips och råd.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-07 01:30

Idag började jag dra kabel genom armröret, ett synnerligen pilligt förfarande, och om än inte speciellt svårt, var det desto mer tidskrävande. Litz-kablar är väldigt sköra och litar helt på den nano-tjocka emaljering av de dussintals individuellt isolerade koppartrådarna. Det är därför väldigt viktigt att inte skrapa bort denna emalj och exponera ren kopparledare som kan kortsluta med jord eller annan ledare, och armen är ju i metall med skarpa, vassa kanter som dessa litz-kablar måste dras igenom. Om man bara tar det lugnt och är försiktig, är det faktiskt ganska lätt, och min första 'tonearm-rewire' var ett faktum.

Men först fixade jag till jordkabeln, och jag valde att jorda armröret direkt för att inte lita på att kullager skall agera ledare. Detta är förresten något jag lärt mig från en billig Pioneer PL12, där armen har två jordkablar; en till själva armen och en till armbasen - double upp = double safe. Jag borrade och gängade med M3 och drog dit en 'grub'-skruv som jag lödde på en snutt litz-kabel på, lade på en mikrodroppe låsvätska och skruvade på plats. Bingo.

Notera förresten korset lite till vänster om centrumhålet. Jag hade först planerat att dra en helt vanlig M3 mässingsskruv i det gängade hålet, men den gubben gick inte då skruvskallen var för stor och krockade med armbasen i vertikalen. Jag tänkte då borra och gänga ett nytt hål längre fram istället, innan jag kom på att använda en 'grub'-skruv utan skalle. Loctite 243 FTW!!1

Bild

Sedan strippade jag en bit vanlig elkabel för att få två, tunna strån kopparledare, tvinnade dom och försiktigt tryckte igenom dom från centrumhålet på armen ut mot pickupfästet. Först försökte jag tvinna den runt litz-kabeln för att dra igenom men det blev ingen bingo den gången. Så då provade jag att bara löda ihop dom med en nano-bubbla lödtenn (med 15% silver och Haj Änd... nä, nu ljuger ja igen) och försiktigt dra igenom varje ledare var för sig. Nu, blev det bingo. Jag tillverkade i all hast dessutom en ny gummibussning av fem lager krympslang för att förhindra att kablarna åker in i armröret. Den saknades ju, liksom mycket annat på armen när jag fick hem den.

Bild

Här är det slutgiltiga resultatet vid pickup-änden. Kontakter är av egen design och isolering är av tunn, mycket tunn teflon-slang. Den slutar strax efter gummibussningen och är endast för att skydda litz-kabeln utanför armröret. Jag har sett andra dragningar av litz-kabel genom Rega-armar som, eftersom Litz är väldigt tunn och väldigt lätt, bara hänger som tunna strängar av snor ur armen, dinglandes. Nej, inget för mig. Rätt och riktigt skall det vara!

Bild

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-07 04:14

Jag hämtade förresten en skiva jag budade hem, idag. Bedömningsskalan på vinylskivor är, på't ungefär;

M (mint/ny)
NM (near mint/felfri)
VG (very good/utmärkt skick)
G (good/bra skick)
F (fair/okej skick)
P (poor/dåligt skick)

Säljaren bedömde den som VG, Very Good, en 4a på en skala av 6, alltså strax under "Near Mint/felfri". Detta var vad jag fick för nästan 200 spänn. Mitt, alldeles personliga betyg för denna skiva, en skiva jag endast i ett fullständigt skottskadat och dödförklarat tillstånd ens lagt min sämsta, rundslipade Shure-nål på är; PÅ+, och då menar jag inte 'poor plus' utan PlastÅtergivning NU!

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-07 07:59

Den säljaren kan inte ha haft särskilt bra betyg sen tidigare... Eller vilken sida var det på?

Kul projekt förresten. Heja heja.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-07 10:59

Tarzan skrev:Den säljaren kan inte ha haft särskilt bra betyg sen tidigare...

1 negativt på drygt 4000. Annars hade jag aldrig köpt den. Enligt säljaren, som erbjöd sig att betala tillbaka, 'hinner' han inte 'provlyssna' varje skiva han säljer, utan litar tydligen blint på omdömet han i sin tur fått från stället han köper in skivor ifrån. Låter väldigt rimligt i mina öron, jag brukar själv göra precis likadant; 'Volvo 240 1982-års modell, helt ny, inte en repa, inte en kilometer på mätarn!!' eftersom det var skicket när jag köpte den. Finns väl ingen anledning att jag skall göra en ny bedömning när den gamla fungerar jättebra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-07 11:06

VresiBerba skrev:
Tarzan skrev:Den säljaren kan inte ha haft särskilt bra betyg sen tidigare...

1 negativt på drygt 4000. Annars hade jag aldrig köpt den. Enligt säljaren, som erbjöd sig att betala tillbaka, 'hinner' han inte 'provlyssna' varje skiva han säljer, utan litar tydligen blint på omdömet han i sin tur fått från stället han köper in skivor ifrån. Låter väldigt rimligt i mina öron, jag brukar själv göra precis likadant; 'Volvo 240 1982-års modell, helt ny, inte en repa, inte en kilometer på mätarn!!' eftersom det var skicket när jag köpte den. Finns väl ingen anledning att jag skall göra en ny bedömning när den gamla fungerar jättebra.

Man kan inte bara släppa saker vidare utan att kolla skicket. Pratade med en diamanthandlare igår och denne accepterar aldrig det medföljande certikatet utan att själv kolla vikt och klarhet. Och någon enstaka sten (kanske 1 på 25) nedgraderar han innan försäljning. Nu handlar det om andra pengar men de två hundra du betalt för ovanstående är ju rent lurendrejeri. I alla fall om man ser till skicket jämfört med graderingen. Skivan kan ju ha ett samlarvärde ändå, vara extremt sällsynt, ha ett sällsynt omslag osv.

/ B

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-04-07 21:00

VresiBerba skrev:Jag hämtade förresten en skiva jag budade hem, idag. Bedömningsskalan på vinylskivor är, på't ungefär;

M (mint/ny)
NM (near mint/felfri)
VG (very good/utmärkt skick)
G (good/bra skick)
F (fair/okej skick)
P (poor/dåligt skick)

Säljaren bedömde den som VG, Very Good, en 4a på en skala av 6, alltså strax under "Near Mint/felfri". Detta var vad jag fick för nästan 200 spänn. Mitt, alldeles personliga betyg för denna skiva, en skiva jag endast i ett fullständigt skottskadat och dödförklarat tillstånd ens lagt min sämsta, rundslipade Shure-nål på är; PÅ+, och då menar jag inte 'poor plus' utan PlastÅtergivning NU!

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Det där känner jag också igen. Så här skriver Discogs om kvalitetsnivån VG - Very Good:

"Generally worth 25% of Near Mint value. Many of the defects found in a VG+ record will be more pronounced in a VG disc. Surface noise will be evident upon playing, especially in soft passages and during a song's intro and fade, but will not overpower the music otherwise. Groove wear will start to be noticeable, as with light scratches (deep enough to feel with a fingernail) that will affect the sound. Labels may be marred by writing, or have tape or stickers (or their residue) attached. The same will be true of picture sleeves or LP covers. However, it will not have all of these problems at the same time, only two or three of them. Goldmine price guides with more than one price will list Very Good as the lowest price. This, not the Near Mint price, should be your guide when determining how much a record is worth, as that is the price a dealer will normally pay you for a Near Mint record."

Om det inte finns hack som gör att pickupen hoppar kan bilderna du visar tyvärr gå som very good. Det gör att jag aldrig köper vinyl under Very Good+ osett.

Kul projekt! Jag bytte också tonarmskablar på RB300 under min studietid. Fantastisk arm för sitt pris och lätt att jobba med. Du ser ut att veta vad du håller på med. Ska bli kul att se resultatet. Lycka till.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-08 00:13

Paracord, kul!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-08 01:43

Ser bra ut med tonarmen.

Angående skivan så är det tråkigt att skalan för bedömning är så skev, känns typ som:

M (mint) = Felfri
NM (near mint) = Enbart visuella små repor.
VG (very good) = Ser relativt sliten ut, kan ha enstaka repor som hörs tydligt.
G (good) = Mycket sliten, full med repor, knappat ett omslag.
F (fair) = Går förmodligen inte att spela annat än enstaka små stycken.
P (poor) = Skivan har gått upp i rök.

Hur fan blev good (bra skick) inte ens spelbart för den med några krav alls?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-09 00:28

VresiBerba skrev:Kul att du gillar projektet, men är inte en kondensator tvärs över motorpolerna endast för avstörning och att värdet på kondensatorn egentligen är rätt så oviktigt? Jag har samma tickande/klonkande från motorn i mitt projekt men det är bara hörbart direkt ovanför motorfästet och då endast med stetoskop, flyttar jag stetoskopet tio centimeter mot armfästet hörs bara ett dovt sus. Jag googlade lite på fenomenet och det är tydligen ganska vanligt att Thorens-motorer tickar och klonkar, men att det skall vara på grund av mekaniskt slitage.

Någon som vet eller har mer tid att forska i ämnet får ju gärna göra sig hörd, som trådnamnet gör gällande; tips och råd.

Mja, den ena kondensatorn är för gnistskydd till brytaren, men den andra fasförskjuter växelspänningen till motorns andra lindning med 90°. Detta ska enligt vad jag läst orsaka att motorerna kan börja väsnas med tiden, allt eftersom kondensatorns värde driftar iväg på grund av åldring - därav tipset. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-09 08:02

Dessutom så kan problem med denna kondensator göra att motorn ej startar utan en liten hjälpande "knuff", detta pga ingen fasskillnad mellan lindningarna. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-09 12:39

A-men vad f... Hm, nu hade jag ju ändå tänkt att prova och köra utan denna fjäder eftersom den är mikrofonisk, men det hade ju vart bättre om jag fått behålla fjädern hel, om man skulle få för sig att sälja ramen i framtiden. Kanske det går att bocka till en ny liten vinkel i ändan utan att man sabbar den helt och hållet.

Bild

Igår ringde brevbäraren på dörren och lämnade över dessa :) Helt nya till en... är det nån som kan se, förresten?

Bild

Fostex skrev:Mja, den ena kondensatorn är för gnistskydd till brytaren, men den andra fasförskjuter växelspänningen till motorns andra lindning med 90°. Detta ska enligt vad jag läst orsaka att motorerna kan börja väsnas med tiden, allt eftersom kondensatorns värde driftar iväg på grund av åldring - därav tipset. :)

Koolt, skall genast mäta upp min, som är på 0.15uf och kolla runt. Tackar för tipset.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-12 13:07

Är det LP12-fjädrar? :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-12 13:43

Kan inte kondensatorn för fasförskjutningen kopplas bort när tallriken fått fart? Vill minnas att Dr. Forsell häöö på med något sådant.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-17 02:51

Är nu i en process med Paypal om den ovanstående skivan jag köpte då säljaren [självklart] lurade mig på returfrakten eftersom han insisterade att jag skulle skicka tillbaka den och lovade att betala för det. Prrt... Tji fick jag, för när han fick tillbaka skivan, som han lagt ut på en auktionssajt osedd med bedömningen VG (Very Good) uppgraderade han skivan, eftersom han nu inte bara inspekterat den, utan *drumroll* lyssnat på den, till NM (near mint), och då gick jag tydligen magiskt miste om returfrakten. Titta på bilderna ovan, är den skivan nästan Near Mint!

Jag har fått tillbaka skivan.
Har du spelat den överhuvud tagit?
Jag har spelat igenom hela skivan och trotts de tysta partierna som är många är där knappt något mer än lite knaster på två ställe.
Inga hack inga höga missljud utan en helt normal VG och t o m lite bättre.

Jag är trött... fan vad less jag blir på folk... Men det är i detta fallet ganska off-topic, så vi pratar inte mer om det här. Think positive!

Fostex skrev:Är det LP12-fjädrar? :)

Japp, Sondek. Helt nya fjädrar till en standard LP-tolva. Thorens-spelaren jag slutligen fick tag på blev en TD 166'a vilket innebär en innertalrik i resin (plast) som väger betydligt mindre än den i metall, därför har dom spelarna, till exempel TD 160 hårdare fjädrar... ugh, meningsbyggnad, hur skriver jag... Ni får ursäkta, är inte riktigt på humör idag. Nåväl, Linn-fjädrarna är för att jag skall kunna vikta sub-chassit och tallriken till 4+ kilo. Original-fjädrarna bottnade ur redan vid 3,5 kilo. Totalvikten för en TD 166 (alla med innertallrik i plast) är ungefär 2,6 kilo.

Jag har sparat i nästan ett år för att kunna köpa en vettig pickup utan att frun min slår ihjäl mig, och halva ny-priset för den här verkar väl okej?
[Bilderna är tagna med ett Tradera-fynd; risig EOS 350 för 400 spänn och en vadfandetnuheterapparat från Ebay för 7 kronor som vänder på objektivet för att fota macro, för vem har råd med ett sån lins]

Sorry, inget pris för den som först kan gissa vilken pickup. Men om du inte ser det direkt, är du ganska kass.

Bild

Bild

P.S. Hoppas ingen moderator ser hur många gånger ett inlägg är redigerat 8O

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-17 10:56

Ortofon 2m blå? Jag vill ha ett pris i alla fall.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-17 14:08

Detta är nästan kusligt, då jag också precis skaffade en 2M Blue!

Tror du kommer att få en ypperlig spelare. Hur ska du vikta ned den? "Riktig" innertallrik och en rejäl skivpuck?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-17 14:36

Tarzan skrev:Ortofon 2m blå? Jag vill ha ett pris i alla fall.

Halva nypriset på't ungefär, ca. 1100. Skall vara helt ny och den ser då helt ny ut.

Fostex skrev:Hur ska du vikta ned den? "Riktig" innertallrik och en rejäl skivpuck?

Asfaltmatta under både skivtallrik och innertallrik. Jag har ritat in sex stycken 'zoner' under tallriken och sedan vägt sex stycken asfaltbitar lika för att rudimentärt balansera extravikten. Min tallrik är inte balanserad från fabrik, vissa har balanserats av Thorens, men inte min, så förhoppningsvis blir det inga knasigheter. Skivpuck har jag på 370 gram men funderar på att köpa en annan på 600 gram, men vi får se hur allt blir tillsammans innan jag gör det.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-17 14:42

VresiBerba skrev:
Tarzan skrev:Ortofon 2m blå? Jag vill ha ett pris i alla fall.

Halva nypriset på't ungefär, ca. 1100. Skall vara helt ny och den ser då helt ny ut.

Fostex skrev:Hur ska du vikta ned den? "Riktig" innertallrik och en rejäl skivpuck?

Asfaltmatta under både skivtallrik och innertallrik. Jag har ritat in sex stycken 'zoner' under tallriken och sedan vägt sex stycken asfaltbitar lika för att rudimentärt balansera extravikten. Min tallrik är inte balanserad från fabrik, vissa har balanserats av Thorens, men inte min, så förhoppningsvis blir det inga knasigheter. Skivpuck har jag på 370 gram men funderar på att köpa en annan på 600 gram, men vi får se hur allt blir tillsammans innan jag gör det.

Vad säger motorn om att det blir så mycket tyngre? :?

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-17 20:18

Tarzan skrev:Vad säger motorn om att det blir så mycket tyngre? :?

Förhoppningsvis inte kaputt! Tallriken på Thorens-spelare är naturligt tung och därför har de en liten finurlig slirkoppling på motoraxeln som gör att motorn lugnt kan gå upp i varv utan att den belastas samtidigt som den långsamt drar fart på tallriken. Ju tyngre tallriken är desto långsammare torde det visserligen gå att få fart på tallriken, och även om de inte är några SL-1200'or så borde starten inte vara oanvändbart långsam.

Dessutom tillkommer en del vikt från armen då en Rega RB300 är betydligt tyngre än en Thorens orginal-arm samt att sub-chassiet är även den viktad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-17 20:27

VresiBerba skrev:
Tarzan skrev:Vad säger motorn om att det blir så mycket tyngre? :?

Förhoppningsvis inte kaputt! Tallriken på Thorens-spelare är naturligt tung och därför har de en liten finurlig slirkoppling på motoraxeln som gör att motorn lugnt kan gå upp i varv utan att den belastas samtidigt som den långsamt drar fart på tallriken. Ju tyngre tallriken är desto långsammare torde det visserligen gå att få fart på tallriken, och även om de inte är några SL-1200'or så borde starten inte vara oanvändbart långsam.

Det är inget som hindrar att man manuellt puttar på tallriken lite vid uppstart. Det gör man ju bara en gång per lyssningssejour så det är inget större jobb.

Däremot ska man vara lite vaksam på att lasta ner subchassit med extra vikter, risken är att fjädringen inte fungerar som den ska och remmen kan också hamna på fel höjd.

/ B

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-19 10:57

kan tas bort
Senast redigerad av VresiBerba 2016-04-19 11:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-04-19 11:04

VresiBerba skrev:Däremot ska man vara lite vaksam på att lasta ner subchassit med extra vikter, risken är att fjädringen inte fungerar som den ska och remmen kan också hamna på fel höjd.

Vad... skulle det vara för risk? Sub-chassiet sitter fast i tallriken via tallrikslagret så all vikt där är ju ekvivalent med all vikt på tallriken, sub-tallriken samt armen. Att remmen kan hamna på fel höjd är ju ett resultat av att fjädringen blir för komprimerad vilket ju är exakt varför jag har köpt hårdare fjädrar.

Det jag har läst är att det skulle vara svårare att göra en riktig setup med Linn-fjädrar eftersom hålgeometrin är lite tätare på en Thorens än en Linn.

Nästa

Återgå till DIY-forum