Moderator: Redaktörer
dalla skrev:Det låter som en intressant lösning som jag måste prototypa.
Tack!
Perfector skrev:En dubbelkammare kanske kan funka.
En låda med en mellanvägg i mitten så det blir 2 lådor i en.
Ett rör i mellanväggen, lika stort och långt som de som sitter i varje låddel.
då belastar dom varandra och drar nytta av en totala volymen ur båda lådorna vilket borde kunna ge det du söker.
Användbart när man bygger Baslåda med 2 element i men jag kan tänka mig att det skulle funka för 2 element i stereo åxå.
Svante skrev:Perfector skrev:En dubbelkammare kanske kan funka.
En låda med en mellanvägg i mitten så det blir 2 lådor i en.
Ett rör i mellanväggen, lika stort och långt som de som sitter i varje låddel.
då belastar dom varandra och drar nytta av en totala volymen ur båda lådorna vilket borde kunna ge det du söker.
Användbart när man bygger Baslåda med 2 element i men jag kan tänka mig att det skulle funka för 2 element i stereo åxå.
Sorry, men så funkar det inte alls. Det är bara i basen som lådan har någon påverkan*. I basen rör sig konerna typiskt lika vilket gör att det blir samma tryck i de två lådhalvorna. Det i sin tur gör att det inte blir något luftflöde mellan de två lådhalvorna genom röret, och faktiskt inte heller om man tar bort väggen. Enda funktionen som väggen har är att staga lådan och att ge konsistent beteende ifall det inte skulle vara mono i basen. Om man bara spelar på ena elementet med ett rör mellan halvorna så får man nog en tämligen underlig tonkurva.
*Stående vågor kan inträffa högre upp, men de vill man ändå dämpa bort.
Perfector skrev:Jösses
Jag är/var bara ute efter att öka den tekniska volymen för elementen utan att göra det för stort.
UrSv skrev:Perfector skrev:Jösses
Jag är/var bara ute efter att öka den tekniska volymen för elementen utan att göra det för stort.
Precis, och det var ju det Svante tydligt förklarade att du inte gjorde.
Perfector skrev:UrSv skrev:Perfector skrev:Jösses
Då är han välkommen att föreslå nå't som kan funka istället för att GnÄlLa
sky_eye skrev:Perfector skrev:UrSv skrev:
Att lära ut är inte att gnälla.
Perfector skrev:sky_eye skrev:Perfector skrev:Då är han välkommen att föreslå nå't som kan funka istället för att GnÄlLa
Att inte ge förslag utan tillrättavisa ÄR att gnälla.
Dessutom har det funkat bra under alla år jag lekt högtalare, det är ju därför jag föreslår.
Eller tror du/han att jag på pin kiv vill TS illa med det jag förslår?
Detta är ett mycket märkligt forum där det går åt mer tid att gnälla än att hjälpa och sedan låta frågeställaren prova och avgöra vad han/hon vill.
bomellberg skrev:Perfector skrev:sky_eye skrev:
Dessutom har det funkat bra under alla år jag lekt högtalare, det är ju därför jag föreslår.
Detta är ett mycket märkligt forum där det går åt mer tid att gnälla än att hjälpa och sedan låta frågeställaren prova och avgöra vad han/hon vill.
Det hade varit bra mycket märkligare om vi skulle svälja alla dina tekniska vurpor utan att bemöta dem.
Perfector skrev:bomellberg skrev:Perfector skrev:Att inte ge förslag utan tillrättavisa ÄR att gnälla.
Det hade varit bra mycket märkligare om vi skulle svälja alla dina tekniska vurpor utan att bemöta dem.
Måste TS tråd "skräpas ned av det då?
Nån sa till mig en gång att "man måste inte bemöta allting som skrivs, man kan välja att vara tyst."
Eller gäller inte det längre?
Edit:
Dessutom var det inte till er andra utan enbart till TS jag vände mig
Fjonkalicious skrev:Perfector skrev:bomellberg skrev:Det hade varit bra mycket märkligare om vi skulle svälja alla dina tekniska vurpor utan att bemöta dem.
Måste TS tråd "skräpas ned av det då?
Nån sa till mig en gång att "man måste inte bemöta allting som skrivs, man kan välja att vara tyst."
Eller gäller inte det längre?
Edit:
Dessutom var det inte till er andra utan enbart till TS jag vände mig
Kan du sluta bemöta frågor på faktiskt och välja att vara tyst?
RogerGustavsson skrev:Tycker det är alldeles utmärkt när någon går in och bemöter tokiga förslag, då kan de gallras bort och lämnas därhän.
Fostex skrev:Om du har ett problem att lösa Perfector, vill du då gå en omväg och lägga energi på något som inte löser problemet?
Det skulle jag inte tro, och då är det en stor hjälp att Svante i det här fallet går in och klargör vad du faktiskt missar. Även om du tycker att du har provat så finns inga belägg för att det är en teori som går att applicera i det här fallet. Gnället kommer när du begär att alla ska köpa din övertygelse, utan att du själv intresserar dig för andras metoder och fakta (som hela faktiskt.se är fullt av).
Perfector skrev:I övrigt ser jag ingen anledning att ta åt mig av den sk. kritiken som mest är baserad på förlegade åsikter.
Eller så blir det "på västfronten intet nytt"
AndersD skrev:Perfector skrev:I övrigt ser jag ingen anledning att ta åt mig av den sk. kritiken som mest är baserad på förlegade åsikter.
Fysiken bakom teorierna för en högtalarlåda har väl varit känd i ett antal hundra år vi det här laget, kan möjligtvis kallas gammal, inte förlegad!
Lite lustigt att du kallar något för förlegat när du själv inte ens kommit till själva upptäckandet.
Perfector skrev:AndersD skrev:Perfector skrev:I övrigt ser jag ingen anledning att ta åt mig av den sk. kritiken som mest är baserad på förlegade åsikter.
Fysiken bakom teorierna för en högtalarlåda har väl varit känd i ett antal hundra år vi det här laget, kan möjligtvis kallas gammal, inte förlegad!
Lite lustigt att du kallar något för förlegat när du själv inte ens kommit till själva upptäckandet.
Likewise när du inte ens har provat konceptet och bara förkastar det utan vidare.
AndersD skrev:Perfector skrev:AndersD skrev:
Likewise när du inte ens har provat konceptet och bara förkastar det utan vidare.
Ja, jag förkastar ditt "koncept" utan vidare. Precis som du gör med fysikens lagar!
DVD-ai skrev:Men alltså Perfector... Nu måste du ju ändå öppna ögonen för att detta handlar om fakta, inte erfarenheter.
Erfarenheter är inte på automik samma sak som kunskap och erfarenheter i en teknisk debatt är ju inte värda mer än det tekniska kunnandet som dom givit.
Det är en betydelsefull skillnad... Du upplever dinna konstruktioner exakt så som du upplever dom. (Ingen ifrågasätter att du upplever att det fungerar)
Men den faktiska faktan (fysiken) bakom vad som händer ÄR inte samma sak som det du beskriver, det bara är så...
Det betyder inte att alla kastar skit på dig eller förkastar att du kan vara nöjd med dom konstruktioner som du gör.
Faktiskt så är det såhär att dom som ifragasätter det du skriver gör det av framförallt två orsaker.
1: för att den som du vill hjälpa ska få fler svar basserade på fakta om hur det faktiskt fungerar fysikaliskt och inte BARA information om dina erfarenhet.
2: för att det finns dom som hoppas att du ska sluta med att avfärda fysikens lagar rakt av enbart till fömån för dina erfarenheter.
Dom vill att du ska vara öppen inför andra infallsvinklar, våga prova något nytt och inte bara köra på med det du alltid gjort.
Alltså samma sak som du efterfrågar oss andra men som du själv inte verkar vara villig till, om du inte vill hur kan du då kräva att alla andra ska vilja det?!
Du får nog stå ut med att bli konstant ifrågasatt av andra så länge du skriver sådant som är tekniskt fel, även om du anser det vara rätt.
Och du kan inte förvänta dig att andra ska vilja pröva dina ideer och tankar, när du själv bara är avfärdande och ointresserad av dom fysikaliskt grundade infallsvinklar som dom delger dig.
Du behöver vara mer så som du efterfrågar av andra att vara
Skriver detta i all välmening
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Men alltså Perfector... Nu måste du ju ändå öppna ögonen för att detta handlar om fakta, inte erfarenheter.
Erfarenheter är inte på automik samma sak som kunskap och erfarenheter i en teknisk debatt är ju inte värda mer än det tekniska kunnandet som dom givit.
Det är en betydelsefull skillnad... Du upplever dinna konstruktioner exakt så som du upplever dom. (Ingen ifrågasätter att du upplever att det fungerar)
Men den faktiska faktan (fysiken) bakom vad som händer ÄR inte samma sak som det du beskriver, det bara är så...
Det betyder inte att alla kastar skit på dig eller förkastar att du kan vara nöjd med dom konstruktioner som du gör.
Faktiskt så är det såhär att dom som ifragasätter det du skriver gör det av framförallt två orsaker.
1: för att den som du vill hjälpa ska få fler svar basserade på fakta om hur det faktiskt fungerar fysikaliskt och inte BARA information om dina erfarenhet.
2: för att det finns dom som hoppas att du ska sluta med att avfärda fysikens lagar rakt av enbart till fömån för dina erfarenheter.
Dom vill att du ska vara öppen inför andra infallsvinklar, våga prova något nytt och inte bara köra på med det du alltid gjort.
Alltså samma sak som du efterfrågar oss andra men som du själv inte verkar vara villig till, om du inte vill hur kan du då kräva att alla andra ska vilja det?!
Du får nog stå ut med att bli konstant ifrågasatt av andra så länge du skriver sådant som är tekniskt fel, även om du anser det vara rätt.
Och du kan inte förvänta dig att andra ska vilja pröva dina ideer och tankar, när du själv bara är avfärdande och ointresserad av dom fysikaliskt grundade infallsvinklar som dom delger dig.
Fakta.
Jag har byggt systemet så många gånger att jag vet att det funkar.
Det är både fakta och erfarenhet.
Dessutom drivs jag av en lust att upptäcka, ifrågasätta och utveckla. Något som verkar ha dött här vilket är tråkigt.
Inte minst för den som ställer en fråga men inte får nåt svar utan ser sin tråd söndertrasad av påhopp från folk som inte ens vill prova nå't nytt utan sitter med näbben i kläm och mumlar om beprövad teknik.
Jag kommer envist som synden att fortsätta göra er galna med mina ideer som jag har testad under 25 år och som alltid har funkat oavsett hur många som hackar på mig. Det vore kul om nån kunde prova bara en gång och göra som jag beskriver.
Då men inte förr ska jag ta åt mig av kritiken ifall det blir kattskit av alltihop.
Tills dess hoppas jag ni har gott om Alvedon i huset för ni kommer att få ont i skallen av att banka den i väggen över det jag föreslår.
Men jag tänker inte börja förolämpa någons gener för detta utan ser faktiskt med en viss humor hur förstelnad tillvaron verkar i experternas värld.
DVD-ai skrev:Perfector skrev:DVD-ai skrev:Men alltså Perfector... Nu måste du ju ändå öppna ögonen för att detta handlar om fakta, inte erfarenheter.
Fakta.
Jag har byggt systemet så många gånger att jag vet att det funkar.
Det är både fakta och erfarenhet.
Dessutom drivs jag av en lust att upptäcka, ifrågasätta och utveckla. Något som verkar ha dött här vilket är tråkigt.
Inte minst för den som ställer en fråga men inte får nåt svar utan ser sin tråd söndertrasad av påhopp från folk som inte ens vill prova nå't nytt utan sitter med näbben i kläm och mumlar om beprövad teknik.
Jag kommer envist som synden att fortsätta göra er galna med mina ideer som jag har testad under 25 år och som alltid har funkat oavsett hur många som hackar på mig. Det vore kul om nån kunde prova bara en gång och göra som jag beskriver.
Då men inte förr ska jag ta åt mig av kritiken ifall det blir kattskit av alltihop.
Tills dess hoppas jag ni har gott om Alvedon i huset för ni kommer att få ont i skallen av att banka den i väggen över det jag föreslår.
Men jag tänker inte börja förolämpa någons gener för detta utan ser faktiskt med en viss humor hur förstelnad tillvaron verkar i experternas värld.
Att du TYCKER att din erfarenhet säger så, det är fakta!
Men det du tycker och din erfarenhet är inte inte fakta, tyvärr...
Men du får gärna fortsätta, även om jag tycker det är tråkigt att du i tråd efter tråd efter tråd aggerar likadant och genom det inte heller bidrar det minsta konstruktivt
Undantaget är i vintage och musik tips, där du kan modeller och tips om saker som är av värde för trådskaparen.
Men i tekniska debatter så orsakar du (trotts god vilja och ett gott hjärta) tyvärr en himla sörja med din envishet att anse dina erfarenheter och ditt tyckande varandes fakta.
Detta är något som jag tycker är genuint jätte tråkigt...
Dels för att du ska behöva kämpa på detta sättet helt i onödan och dels för att det gör att trädar dör eller tappar "andan".
Perfector skrev:UrSv skrev:Perfector skrev:Jösses
Perfector skrev:sky_eye skrev:Perfector skrev:Då är han välkommen att föreslå nå't som kan funka istället för att GnÄlLa
Perfector skrev:Den fysiken ger jag inte en spänn för då systemet med dubbelkammaren har funkat för mig och dom jag byggt åt har varit mer än nöjda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster