Knäpp i slutsteg..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben

Knäpp i slutsteg..

Inläggav Kurben » 2016-04-14 17:08

Har byggt ett eget subwoofer steg med separat slutsteg och försteg. Dessa har jag använt:
http://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-Low-pass-Filter-NE5532-Subwoofer-Process-Pre-Amplifier-Preamp-Board-/171811333872
http://www.ebay.com/itm/Class-D-700W-Mono-IRS2092-IRAUD550-IRFB23N15D-speaker-protection-Amp-Kit-Board-/321129380693

Till detta har jag en större trafo mer rätt spänning.

Allt funkar prima och vid påslag så är det en fördröjning på slutsteget vilket gör att jag slipper smäll vid påslag.

Om jag bara kör slutsteget med ansluten högtalare så är det inga smällar då jag bryter strömmen. Men då jag använder försteget och bryter strömmen så knäpper det till i högtalaren.

Problemet ligger alltså i försteget som skickar ut någon form av puls då strömmen bryts.
Försteget drivs med 12v dc från en separat trafo, men denna är såklart anlsuten till samma huvudbrytare som slutsteget.

Har ni något enkelt tips för hur jag ska få försteget att sluta skicka en puls till slutsteget vid avslag? Funderade på att sätta en kondensator paralellt med strömmatningen till försteget men den kanske måste vara stor ?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Knäpp i slutsteg..

Inläggav PerStromgren » 2016-04-14 17:16

Jag hade ett liknande problem med ett aktivt filter mellan försteg och slutsteg. Jag löste det genom att inte bryta strömmen till filtret... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-04-14 17:24

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-14 20:01

Kommer knäppet direkt vid frånslag, eller efter en liten stund?
Kommer knäppet om du bara slår av slutsteget (försteget på)?
Kommer knäppet om du bara slår av försteget (slutsteget på)?

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-04-15 08:52

-> Michael

Efter dina tips så testade jag de olika alternativen.

Om jag har alla steg på och endast bryter strömmen till försteget så tar det någon sekund och sedan får jag ett lågfrekvent "thump", alltså inte samma ljud som när jag bryter båda stegen samtidigt (Detta görs genom att jag nu har kopplat en separat nätkabel till trafon på försteget och drar ut kontakten.)

Om jag låter försteget vara på hela tiden och endast bryter slutsteget så får jag samma lite högre frekventa knäpp som när jag bryter båda samtidigt (Slutsteget stängs då av med strömbrytaren nära försteget).

Detta får mig att tro att knäppljudet jag får då jag bryter alla steg samtidigt eller endast slutsteget, är att försteget snappar upp strömspiken från strömbrytaren (sitter nära fysiskt) och skickar ut detta till slutsteget.

Kan jag åtgärda detta på strömbrytaren genom en kondensator på något sätt?

Hamster

Inläggav Hamster » 2016-04-15 11:29

Jag hade en liknande grej för några år sedan som visade sig komma ifrån en ofullständigt lödd lågnivåkabel in i mitt dåvarande försteg, skärmen på "ena sidan" i en rca-kontakt var inte ansluten. Jag gissar att detta skapade någon slags DC-offset, från försteget till slutsteg, som sedan skapade ett klick, eller knäppljud när steget stängdes av. Om du drar ur alla (jobbigt, jag vet) inkommande anslutningar till försteget, händer samma sak då?

/tomas j

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-04-15 12:57

Kollade alla anslutningar på lågnivå sidan och allt var ok, inga glapp eller liknande.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-15 18:01

Har du en X-kondensator på primärsidan av stora trafon?
Hur stor är trafon?
Käpper det ibland om du stänger av något annat i huset?

//Michael

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-04-19 13:33

Nu är det löst!

Efter tips från Michael så testade jag att sätta även en avstörnings konding efter strömbrytaren, (tidigare satt det endast en på nätbrunnen.) och viola! Nu är det "knäpp" tyst.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-19 21:04

När strömmen bryts, så kommer strömmen ändå fortsätta röra på sig i trafon. Detta medför att spänningen på primärsidan stiger (230++). Detta medför i sin tur en ökning på sekundärsidan där slutsteget sitter. Oftast så blir inte denna farligt hög.

I detta fall så sitter väl trafon till förstegsdelen parallellt med stora trafon. Så den lilla trafon får även känna av spänningsspiken. Jag gissar att det var så. Kondingen kommer dämpa (suga i sig) spänningsspiken, så den inte blir så hög.

Se till att använda X specade kondingar, "X2".

//Michael

Återgå till DIY-forum