Problem med placering högtalare!?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanneW

Problem med placering högtalare!?

Inläggav DanneW » 2016-04-22 10:49

Hej! Ursäkta om denna tråd kanske har varit uppe för diskussion förut, men jag har sökt och hittar ej något som liknar mitt problem iaf.
Det gäller som sagt högtalarplacering. Vi/jag har möblerat om i vårat vardagsrum som också går ihop med köket, det är alltså en väldigt öppen planlösning
det gäller. Problemet är att mina DIY golvhögtalare helt plötsligt hamnar lite emellan två rum, matsal och vardagsrum.
Vid denna placering så släcks djupbasen ut ordentligt jämfört med förra placeringen som då var en bit ut från en helvägg.
Någon med förslag om extra åtgärder som kan göras?
Se infogad bild nedan.
Bilagor
Vardagsrum.jpg
Nuvarande placering
Vardagsrum.jpg (170.18 KiB) Visad 929 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Problem med placering högtalare!?

Inläggav Perfector » 2016-04-22 10:59

En översiktsbild på hela rummet skulle vara trevligt.
Ommöblering kommer annars osökt till mig.
Men det är kanske ingen väg(g) :-) att gå?
Eller den vänstra lite vinklad in i hörnet och den högra lite mer till höger så den får mer vägg att arbeta mot?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-22 11:02

Dela dessa mot basmoduler är en lösning om nuvbarande möblering är det enda gångbara :)

basmodulerna placeras då på sådant sätt att dom får rumsstöd och ger dig den djupbas som du önskar :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-22 11:04

Perfector skrev:En översiktsbild på hela rummet skulle vara trevligt.
Ommöblering kommer annars osökt till mig.
Men det är kanske ingen väg(g) :-) att gå?
Eller den vänstra lite vinklad in i hörnet och den högra lite mer till höger så den får mer vägg att arbeta mot?

Själv tänker jag:
1. Lär dig leva med den nya soundet.
2. Möblera om.
3. Ta fram planritning, tigersåg, gips, reglar och heltäckningsmatta. Skicka familjen till svärmor. Avvakta sedan vidare instruktioner från faktiskt.se. :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2016-04-22 11:14

Tackar för snabba svar:)
Precis som Perfector skriver så är om möblering ej önskvärd. Har en som de där borta i västlandet brukar kalla för
WAF faktor att tänka på:).
Har också funderat på basmoduler som extra stöd vid de lägre tonerna.
Bara lite irriterande med tanke på att högtalarna inte hade några som helst problem vid placering innan ända ner till ca 25hz .
Det är fortfarande ganska bra tryck i ljudet, men som sagt det är stor skillnad längst ner i frekvens.
Har en helvägg bakom soffan som kanske skulle kunna ha plats för ett par basmoduler där?.
eller blir det lite underliga reflektioner in mot det andra rummet då?

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2016-04-22 11:19

DQ-20 Ditt sista förslag på lösning vore väl genomförbart om det inte vore så att jag har slagit ut den väggen till fördel för matsal redan innan(var en helvägg där förut nämligen).
Men visst lite sugen är man ju på att göra om igen:)
Det lutar nog mest åt ideen med extra basar just nu.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-22 11:43

Om jag tillåts spåna lite.
Jag vet inte om det funkar alls, men ett stort rör sågat i 2 halvor som placeras bakom högtalarna och skapar en båge som ljudet kan ta stöd emot och radieras ut i rummet?
Placeringen blir en halvmåne på höjden sas.
Eventuellt med någon form av dämpmatta på insidan så inte plasten ger resonanser som låter illa.
Alla sätt är bra utom de dåliga :-)
Edit:
Det fanns ju högtalare med inbyggda sk. bashörn förr och dom lät ju inte helt illa, därav spånandet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-22 12:15

Perfector skrev:Om jag tillåts spåna lite.
Jag vet inte om det funkar alls, men ett stort rör sågat i 2 halvor som placeras bakom högtalarna och skapar en båge som ljudet kan ta stöd emot och radieras ut i rummet?
Placeringen blir en halvmåne på höjden sas.
Eventuellt med någon form av dämpmatta på insidan så inte plasten ger resonanser som låter illa.
Alla sätt är bra utom de dåliga :-)
Edit:
Det fanns ju högtalare med inbyggda sk. bashörn förr och dom lät ju inte helt illa, därav spånandet.

Den (böjda) stödväggen du skriver om skulle nog behöva ha ungefär samma storlek som en högtalare med öppen baffel, för motsvarande gränsfrekvens nedåt.
Den behöver vara riktigt stor alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-04-22 12:45

Om du kapacitet så att det blir över i systemet, kan du kanske sno litet av den och EQ:a i basen? Ev får du då ha en omkopplare mellan "partystarkt" och "finlyssna-med-längre-utsträckning-i-basen".
... tycker jag!

Per

Återgå till DIY-forum