TCC rörförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lasse-

TCC rörförstärkare

Inläggav Lasse- » 2016-04-23 01:29

Hej jag har en gammal mono diy rörförstärkare som ser ut att vara baserat på något Mullard schema med
EF 86 ECC 83 push pull EL 84 mönsterkortet i Pertinax ser ut att vara designat av TCC som också tillverkar
kondensatorer av olika slag men det verkar att vara svårt att få fram ett schema på det utgångstrafo
och nättrafo ser ut att vara Partridge eller något annat fabrikat.

Det ser ut som en Mullard 5-10 10 W förstärkare enligt en del sökningar på nätet.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: TCC rörförstärkare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-26 23:27

Lasse- skrev:Hej jag har en gammal mono diy rörförstärkare som ser ut att vara baserat på något Mullard schema med
EF 86 ECC 83 push pull EL 84 mönsterkortet i Pertinax ser ut att vara designat av TCC som också tillverkar
kondensatorer av olika slag men det verkar att vara svårt att få fram ett schema på det utgångstrafo
och nättrafo ser ut att vara Partridge eller något annat fabrikat.

Det ser ut som en Mullard 5-10 10 W förstärkare enligt en del sökningar på nätet.

mvh Lasse-

Det är ju en ganska okritisk koppling så svaret är väl "i princip vad fan som helst", dvs. något som ger mellan 260 och 320 V glättad matningsspänning (dvs. 190-230 V från trafon om man kör med halvledare i likriktningen) och standard 8 kOhm belastningsimpedans från utgångstrafon, med eller utan ultralinjär koppling. Beroende på matningsspänningen kan man få justera katodmotstånden eftersom det sannolikt är auto-bias. Man får komma ihåg att "förr i tiden" då rörförstärkare var det enda man hade så körde man gärna klass AB och så smackade man på med rejält med motkoppling. Det blir ju plenty med förstärkning före motkoppling med de rören du nämner. Nuförtiden verkar många föredra klass A och då är det bättre att sikta mot den lägre spänningen och dra upp biasen till ca 48 mA per rör.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-04-27 20:17

Det där schemat berättar en del om transformatorerna i Mullard 5-10. Kanske kan ge något.
Finns på sidan http://www.r-type.org/articles/art-003e.htm
Det mesta har DQ-20 iofs redan sagt.
Vad är det specifikt du vill veta om transformatorerna?

Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-27 22:57

Flint skrev:Det där schemat berättar en del om transformatorerna i Mullard 5-10. Kanske kan ge något.
Finns på sidan http://www.r-type.org/articles/art-003e.htm
Det mesta har DQ-20 iofs redan sagt.
Vad är det specifikt du vill veta om transformatorerna?

Jag undrade också lite vad själva frågan var... För övrigt är den där siten r-type.org rena kulturskatten.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-05-05 22:13

Hej och tack för svar transformatorerna sitter i schasset med färdigstansade hål så att man ser
märkningen av späningarna som den ger på undersidan men det stora hålet för pertinaxkortet
ser ut att vara handsågat då det inte är perfekt gjort .

Förstärkaren ser ut att vara ibehov av en renovering så jag funderar på att klippa bort loss det ifrån
dom ditlödda ledningarna för att det ska vara lättare att jobba med det det ser inte ut att vara några
problem med att återställa det sen så har man lödit dit en del komponenter för bas och diskant kontrol
direkt på baksidan av kortet men det ser rörigt ut med vaxkondensatorer etc men det kanske går att få
ordning på det.

mvh Lasse-

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-05-05 22:35

Går det inte att få lite bilder?

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-05-05 23:04

Jag tog några bilder med kameran i surfplattan som jag skickade till radiomuseet i Göteborg men jag har
dom kvar i surfplattan kanske någon annan kan lägga in dom på faktiskt.se om jag mailar över dom för
jag klarar inte av det att länka över bilder till faktiskt.se för det är väll så man gör här eller?

mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-05-06 04:23

Jag har försökt med att kolla värdena och spänningarna på ellytarna på katoden ser ut att
vara på 100 uF 25 V 2 st en till vardera el 84 an

Återgå till DIY-forum