Jag gillar inte när ljud kommer uppifrån, så blir inget golv till tak system.
De system jag gillat bäst har alltid haft basarna väldigt nära topparna och en bit ifrån alla väggar.
Slutet är givet, inte för intet som jag ett tag hade smeknamnet infradiktator.

När jag provade Genelec 7070A, så insåg jag att jag förvånansvärt nog skulle kunna nöja mig med ett väldigt litet bassystem, så länge disten är tillräckligt låg.
Jag har alltid velat prova ett isobarik system, eftersom det är en sådan vattendelare. Antingen tycker man att det är överlägset allt annat, eller så ser man det som slöseri med fina element.
Jag har också något emot att koppla element i serie så det måste bli en kon mot magnet lösning.
Något jag ibland saknat med mitt system är den där knuffen i övre bas/mellanregister som PA-system ger och andra system med mycket konarea i detta område.
Andreas bs22 och och DVD:ai's tankar om ett infra-X8 system delat till ett slutet basstöd, fick mig på tankar om att knyta ihop alla mina tankar ovan.
Ett aktivt delat bassystem men med samma höga delning som bs22/bs60, för att få det där extra konarean i övre bas/mellanregistret och såklart isobarik... för att det är kul att prova!
I bs60 används Ino W104, men med Isobarik tappar jag känslighet och med slutet tappar jag luftflyttningsförmåga, men om jag tänker rätt så borde jag få ett system som ungefär motsvarar bs60 om jag använder 12st W104, ja helt galet!
Så till ritbordet (edit v.3):
Blev ju rätt litet och smidigt och checkar alla boxar ovan. Enda frågetecknen är:
-Hur nära varandra kan man montera W104 utan att dammkåpan riskerar att slå i magneten?
-Kan man modda en cr80 för att fungera som ett aktivt basstöds-filter motsvarande det till bs60?
-Hur ska man bygga lådan för att kunna montera de inre basaran?
-Vad tycker ni om min galna idé?
Var tvungen att prova att göra en Skethup-skiss också, med vad som närmast kan anses vara den slutna motsvarigheten till pi60s, i32s: