Projekt Raijū

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav shifts » 2018-06-09 08:48

Ah, es2. Jag testade den där lösningen, men testade bara en filtervariant och fick inte riktigt till det. Ingvar ska ha en annan efterklangstödslösning på g, som jag nu hoppas vi blir två som kan be honom att färdigställa. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2018-06-09 20:16

BD629460-4789-42B1-958B-8BD5521E5D01.jpeg
BD629460-4789-42B1-958B-8BD5521E5D01.jpeg (166.04 KiB) Visad 8964 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt Raijū

Inläggav Nattlorden » 2018-06-09 20:32

Najs! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Tangband » 2018-06-09 22:02

Mycket snyggt bygge !

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Projekt Raijū

Inläggav i » 2018-06-09 22:19

Beundransvärt att en princip implementeras med en sådan fulländning.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2018-06-09 22:38

shifts skrev:Ah, es2. Jag testade den där lösningen, men testade bara en filtervariant och fick inte riktigt till det. Ingvar ska ha en annan efterklangstödslösning på g, som jag nu hoppas vi blir två som kan be honom att färdigställa. :)

Hur kopplade du dina? Jag tror de flesta som provat har missat att ino diskanterna är kopplade ur fas. Så om dessa ska spela fasvänt så ska es2 kopplas i fas.

Mina är också kopplade parallelt. Följer man IÖ’s text så diskuterar han koppling A, med elementen ur fas från varandra i serie, men jag har kört koppling C:
DB0C1B44-CF1E-492E-BEBF-B8D0EDD2E524.gif
DB0C1B44-CF1E-492E-BEBF-B8D0EDD2E524.gif (8.03 KiB) Visad 8932 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Tangband » 2018-07-27 13:50

Kan någon posta TS på det element Ino w104 som används i Raju ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav gopnik » 2018-07-27 14:34

Dessa bör vara från Madisoundbasarna:
Kod: Markera allt
fs    29.2 hz
Vas   88.6 l
Sd    336 cm²
Re    5.7
Qes   0.41
Qts   0.38
Xmax  8.3 mm
Le    3 mH
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Tangband » 2018-07-28 07:15

Tack !

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav BellsnWhistles » 2018-12-18 19:10

Blev det något specialfilter eller delar du som vanligt nu vid 80 Hz, utan basstöd till i32s?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2018-12-19 22:59

BellsnWhistles skrev:Blev det något specialfilter eller delar du som vanligt nu vid 80 Hz, utan basstöd till i32s?

De delas vid 80 Hz än så länge. Nästa års projekt blir PEQ, infraboost och specialfilter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav BellsnWhistles » 2018-12-19 23:38

Tur att det inte är så långt kvar till nästa år då, följer ditt projekt med intresse!
Dina tankar om infra och basstöd i samma tycker jag är högintressant, tyder på en stor portion fantasi att klura ihop det.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav EmuMannen » 2018-12-20 19:19

Måste bara säga att byggkvaliteten på de där högtalarna ser sjukt bra ut! Och de låter säkert minst lika bra som de ser ut. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Projekt Raijū

Inläggav NADifierad » 2018-12-20 19:56

Alexi skrev:Jag får också lite lägre dist och eftersom de är monterade magnet mot magnet, så får jag också ett aningen starkare motorsystem. Lådorna blir bara marginelt mindre, eftersom själva isobarik delen tar upp så mycket volym.
Mina motiv till denna lösning kan ni hitta i förstainlägget i denna tråd.

Jag saknar helt belägg för att det stämmer, men.... :)
Jag har hört det hävdas att ju större luftmängd man har mellan basarna i en isobarik, ju mer distbenägenhet. Där av förespråkas då, montage med membranen mot varandra.
Någon som kan bekräfta/dementera?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Projekt Raijū

Inläggav darkg » 2018-12-20 22:13

NADifierad skrev:
Alexi skrev:Jag får också lite lägre dist och eftersom de är monterade magnet mot magnet, så får jag också ett aningen starkare motorsystem. Lådorna blir bara marginelt mindre, eftersom själva isobarik delen tar upp så mycket volym.
Mina motiv till denna lösning kan ni hitta i förstainlägget i denna tråd.

Jag saknar helt belägg för att det stämmer, men.... :)
Jag har hört det hävdas att ju större luftmängd man har mellan basarna i en isobarik, ju mer distbenägenhet. Där av förespråkas då, montage med membranen mot varandra.
Någon som kan bekräfta/dementera?


Jag tror att han menar att magnet mot magnet eventuellt är gynnsammare än magnet mot membran som han tänkte först. Membran mot membran bidde för fult.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Projekt Raijū

Inläggav NADifierad » 2018-12-20 22:21

Jo, det läste jag :) .
Jag menar i relation till att det skulle bli mindre dist med montaget med magneterna mot varandra. Och i och med det en större innesluten luftmängd, mellan membranen.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Projekt Raijū

Inläggav darkg » 2018-12-20 22:42

NADifierad skrev:Jo, det läste jag :) .
Jag menar i relation till att det skulle bli mindre dist med montaget med magneterna mot varandra. Och i och med det en större innesluten luftmängd, mellan membranen.


Jo, större mängd luft borde ju innebära sämre koppling vilket måste vara sämre, allt annat lika. Men motkopplingen (magnet-magnet el. membran-membran) antas (tror jag) minska disten pga att eventuell asymmetri i ut-rörelse och in- tar ut varandra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav gopnik » 2018-12-21 01:53

Dessutom borde motorn bli något lite starkare då magneterna samverkar gynnsamt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Tangband » 2018-12-21 09:28

Kuriosa: Linn exaktbox sub ( dsp filter med FIR för endast subbasar för 16000:- ) har i keltikkonfiguration en fördröjning av ett av subbaselementen pga avståndet mellan det främre och det bakre. Det beskrivs som en hörbar förbättring.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Tangband » 2018-12-21 09:35

darkg skrev:
NADifierad skrev:
Alexi skrev:Jag får också lite lägre dist och eftersom de är monterade magnet mot magnet, så får jag också ett aningen starkare motorsystem. Lådorna blir bara marginelt mindre, eftersom själva isobarik delen tar upp så mycket volym.
Mina motiv till denna lösning kan ni hitta i förstainlägget i denna tråd.

Jag saknar helt belägg för att det stämmer, men.... :)
Jag har hört det hävdas att ju större luftmängd man har mellan basarna i en isobarik, ju mer distbenägenhet. Där av förespråkas då, montage med membranen mot varandra.
Någon som kan bekräfta/dementera?


Jag tror att han menar att magnet mot magnet eventuellt är gynnsammare än magnet mot membran som han tänkte först. Membran mot membran bidde för fult.


Det blir ju snyggare med RAIJU - lösningen. Membran mot membran tror jag inte man kan dela speciellt högt i frekvens. Korgens baksida är väl inte så väl utformad för midbas frekvenser ? Jag har inte sett några jämförande mätningar så det kanske inte behöver vara ett problem ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt Raijū

Inläggav paa » 2018-12-21 10:26

NADifierad skrev:
Alexi skrev:Jag får också lite lägre dist och eftersom de är monterade magnet mot magnet, så får jag också ett aningen starkare motorsystem. Lådorna blir bara marginelt mindre, eftersom själva isobarik delen tar upp så mycket volym.
Mina motiv till denna lösning kan ni hitta i förstainlägget i denna tråd.

Jag saknar helt belägg för att det stämmer, men.... :)
Jag har hört det hävdas att ju större luftmängd man har mellan basarna i en isobarik, ju mer distbenägenhet. Där av förespråkas då, montage med membranen mot varandra.
Någon som kan bekräfta/dementera?

Jag tror i vilket fall (dvs är ganska säker på) att det inte blir mer distorsionsbenäget än när man bara har en enkel bashögtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-12-22 11:44

NADifierad skrev:
Alexi skrev:Jag får också lite lägre dist och eftersom de är monterade magnet mot magnet, så får jag också ett aningen starkare motorsystem. Lådorna blir bara marginelt mindre, eftersom själva isobarik delen tar upp så mycket volym.
Mina motiv till denna lösning kan ni hitta i förstainlägget i denna tråd.

Jag saknar helt belägg för att det stämmer, men.... :)
Jag har hört det hävdas att ju större luftmängd man har mellan basarna i en isobarik, ju mer distbenägenhet. Där av förespråkas då, montage med membranen mot varandra.
Någon som kan bekräfta/dementera?

Ja, men det är fulare.

LTS 3- vägare hade den lösningen dock, med elementen på baksidan. Det förbrukar ju dessutom inget extra utrymme i lådan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Projekt Raijū

Inläggav IngOehman » 2018-12-25 17:42

Ja, på baksidan kan det vara lättare att komma undan med utstickande magneter. :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav gopnik » 2018-12-25 20:05

Jag har funderar på kon-mot-kon fast med distansring in i lådan och sen elementgaller utanför... Det äter visserligen lådvolym i ungefär samma utsträckning som magnet-mot-magnet och blir inte riktigt lika snyggt, men monteringen och koppling kan ske utifrån lådan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Tangband » 2018-12-25 20:14

gopnik skrev:Jag har funderar på kon-mot-kon fast med distansring in i lådan och sen elementgaller utanför... Det äter visserligen lådvolym i ungefär samma utsträckning som magnet-mot-magnet och blir inte riktigt lika snyggt, men monteringen och koppling kan ske utifrån lådan.


Är det inte bättre med montering kon mot kon underifrån lådan istället ? Eller har du tänkt att isobarikbasen ska spela upp en aning i registret ? Hur beter sig ett isobarikelement 100-300 Hz med korg/magneten utåt ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav gopnik » 2018-12-26 00:31

Jag ser inga fördelar med det faktiskt. Tvärt om hotar det både prestandan och baselementens välmående. Nedhängda element och ännu större problem med dynamisk offset... dessutom måste systemet stå på fötter och det drabbar nyttovolym vs bruttovolym väldigt hårt.
Vad skulle det vara bra för menar du?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Tangband » 2018-12-26 01:09

gopnik skrev:Jag ser inga fördelar med det faktiskt. Tvärt om hotar det både prestandan och baselementens välmående. Nedhängda element och ännu större problem med dynamisk offset... dessutom måste systemet stå på fötter och det drabbar nyttovolym vs bruttovolym väldigt hårt.
Vad skulle det vara bra för menar du?

Elementen kan ju gömmas undan helt om man försänker baffeln i botten av högtalaren. Du har förstås rätt i att elementen kan bli nedhängda

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav gopnik » 2018-12-26 14:17

Då har jag dem mycket hellre in mot väggen. Och har man det bygger de nästan lika lika mycket ut i rummet som montering Raijustyle. Vilket är snyggare.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-04 20:07

Bump! Jag väcker liv i denna tråd som så utförligt visar hur man kan lyckas med isobarik. Kanske någon missat detta fina byggprojekt. Minns inte om jag kommenterat det tidigare - fantastiskt fint bygge, Alexi!

Jag har också en fråga, då jag själv funderar på ett liknande projekt. Jag har 8 st Peerless XLS-10 som jag haft/har i olika dipol-byggen. Jag har varit nöjd med den rena och hyfsat djupa basen, men ibland önskat lite mer stöd i botten och också irriterat mig på att de bottnar och ploppar om man plågar dom med lite tyngre artilleri. Så nu har jag satt ihop en sluten låda på 16 liter med två XLS-10, kon mot kon. Och blivit mycket överraskad. Jag hör en ny bas som jag inte upplevt med dessa element i slutna lådor tidigare. Helt utan eq går dom i princip helt linjärt ner till ca 30 Hz. Akustisk bas spelar rent och distinkt, orgel och syntbas gräver otroligt djupt och technopop dunkar i bröstkorgen.

Jag är ju helt med på hur det funkar med isobarik, rent matematiskt, men händer det något mer som kan vara bidragande faktor, som alltså ger "bättre" bas och inte bara mindre lådor? Det snackas ju ibland om "snabbare" bas (som jag inte fattar vad det skulle vara). Någon som har lite feedback här så vore jag tacksam.

I mitt projekt spånar jag om att bygga om mina senaste dipoler och sätta 2x2 element i sluten isobarik mot baksidan i respektive låda.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav BellsnWhistles » 2022-04-04 20:18

Kalejdokom skrev:Bump! Jag väcker liv i denna tråd som så utförligt visar hur man kan lyckas med isobarik. Kanske någon missat detta fina byggprojekt. Minns inte om jag kommenterat det tidigare - fantastiskt fint bygge, Alexi!

Jag har också en fråga, då jag själv funderar på ett liknande projekt. Jag har 8 st Peerless XLS-10 som jag haft/har i olika dipol-byggen. Jag har varit nöjd med den rena och hyfsat djupa basen, men ibland önskat lite mer stöd i botten och också irriterat mig på att de bottnar och ploppar om man plågar dom med lite tyngre artilleri. Så nu har jag satt ihop en sluten låda på 16 liter med två XLS-10, kon mot kon. Och blivit mycket överraskad. Jag hör en ny bas som jag inte upplevt med dessa element i slutna lådor tidigare. Helt utan eq går dom i princip helt linjärt ner till ca 30 Hz. Akustisk bas spelar rent och distinkt, orgel och syntbas gräver otroligt djupt och technopop dunkar i bröstkorgen.

Jag är ju helt med på hur det funkar med isobarik, rent matematiskt, men händer det något mer som kan vara bidragande faktor, som alltså ger "bättre" bas och inte bara mindre lådor? Det snackas ju ibland om "snabbare" bas (som jag inte fattar vad det skulle vara). Någon som har lite feedback här så vore jag tacksam.

I mitt projekt spånar jag om att bygga om mina senaste dipoler och sätta 2x2 element i sluten isobarik mot baksidan i respektive låda.


Om de är monterade/kopplade så att de spelar motfas så minskar du ju 2:a-tons disten rejält vilket kan ge upplevelsen av en "snabbare" eller upplevt ren och välartikulerad bas.
Eller så blir du bara positivit överraskad över vad du missat tidigare med dina dipoler... :D :D
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster