Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag tycker nog att ska man slösa element på isobarik, så ska man gå på push-pull (membran mot membran) för utnyttja möjligheten till reducerad distorsion.
Alexi skrev:Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.
Kaviteten under varje element är lådvolym för bakre elementet. Kaviteten längst ner ska fyllas med blyhagel.
Alexi skrev:Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.
Den är öppen bakåt och räknas som vanlig lådvolym. Hyllan ovanför är för att kaviteten för Isobarik-kopplingen ska vara så liten som möjligt.Fjonkalicious skrev:Alexi skrev:Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.
Kaviteten under varje element är lådvolym för bakre elementet. Kaviteten längst ner ska fyllas med blyhagel.
Jag menar den som är 64 x 100 mm.
Varför skall du fylla den med blyhagel?
schmutziger skrev:Kul!
du menar dela basmodulen kring 300,500hz? till pi60s? skippa bs60 tankarna, tänk darth vader istället!
Köpa najda, dbx el liknande prylar så kan du labba rätt friskt o få det riktigt bra till slut.
Hade hellre strösslat 12 basar i mindre lådor än isobarik, särskilt om du vill ha stor membranyta i mellanbasen
mer effekt i basen och högre låddist men iom så många element o dina krav på låga volymer så kan det vara en grym kompromiss!
tycker jag
Alexi skrev:Den är öppen bakåt och räknas som vanlig lådvolym. Det är i kaviteten i botten jag vill ha tyngd, så sand, blyhagel eller dylikt.Fjonkalicious skrev:Alexi skrev:Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.
Kaviteten under varje element är lådvolym för bakre elementet. Kaviteten längst ner ska fyllas med blyhagel.
Jag menar den som är 64 x 100 mm.
Varför skall du fylla den med blyhagel?schmutziger skrev:Kul!
du menar dela basmodulen kring 300,500hz? till pi60s? skippa bs60 tankarna, tänk darth vader istället!
Köpa najda, dbx el liknande prylar så kan du labba rätt friskt o få det riktigt bra till slut.
Hade hellre strösslat 12 basar i mindre lådor än isobarik, särskilt om du vill ha stor membranyta i mellanbasen
mer effekt i basen och högre låddist men iom så många element o dina krav på låga volymer så kan det vara en grym kompromiss!
tycker jag
12"arna går inte att köra upp till 500Hz.
MagnusÖstberg skrev:Det är ju svinlätt att fräsa ur MDF.
Tror bara det är bökigt att fästa rör bra.
Jag har letat efter 270mm gjutrör, men inte hittat, för det hade jag också tänkt, just för att få ner ytan till ett minimum, men som Magnus säger, är det nog klurigt att fästa bra och få helt tätt. Jag får inga motstående plana ytor, men istället oändligt med reflekterande yta på ett givet avstånd om jag inte har någon slags diffraktion i isobarik-kaviteten, vilket lättare går att åstadkomma med just utfrästa MDF-stycken.Nattlorden skrev:Finns det inga rör i den dimensionen att kapa en lagom bit på?
MagnusÖstberg skrev:Han vill få ner lådstorleken och är beredd att betala pengar för det. Något annat skäl kan inte ses.
Nej, de flesta basar jag hört har hörbar dist eller luftpustljud när de slår långt, eller riskerar att gå sönder när de bottnar. W104 och W121 har jag hört i många setuper så de känner jag mig mer trygg med.schmutziger skrev:Fast då kan man ju göra OB eller kanske använda L26roy, L26ro4y kanske. Helt allvarligt så passar väl monacor sph-390 in rätt bra på alexis önskan med? 15" med relativt kortslag ger rätt liten låda och bra malle där han vill ha't. de elementen i isobarik ger bra små lådor
schmutziger skrev:Och vill man få ner lådstorleken så vill man ju inte ha hagelfyllda utrymmen?
schmutziger skrev:Alexi: Om det är något man får med Isobarik så är det väl ändå "Tryck i basen"
schmutziger skrev:givet den interna lådvolymen, varför inte 2x W121 lägre dist o bättre element i samma yttermått?
För din lösning kan aldrig bli likt bs60 på ett vettigt sätt ändå.
kastar bara ut tankar här
Alexi skrev:Har under massor av år haft en rad olika projektidéer för att få lite mer basstöd. Köpt diverse element, slutsteg osv. men alltid hunnit ändra mig innan jag byggt något. Det har blivit större och större fantasiprojekt, för vart jag än lyssnat, så har det funnits någon brist. Så då blir det antingen gigantiskt som Komoroks, eller aldrig färdigställt som NN's. Så för att till slut bygga något, så tänkte jag att jag ska starta denna tråd för Projekt Raijū.
Alexi skrev:Tror jag tänkt på detta projekt i fyra-fem år nu och förkastat det av samma orsak som jag är så sugen på det.
Jag gillar inte när ljud kommer uppifrån, så blir inget golv till tak system.
De system jag gillat bäst har alltid haft basarna väldigt nära topparna och en bit ifrån alla väggar.
Slutet är givet, inte för intet som jag ett tag hade smeknamnet infradiktator.
När jag provade Genelec 7070A, så insåg jag att jag förvånansvärt nog skulle kunna nöja mig med ett väldigt litet bassystem, så länge disten är tillräckligt låg.
Jag har alltid velat prova ett isobarik system, eftersom det är en sådan vattendelare. Antingen tycker man att det är överlägset allt annat, eller så ser man det som slöseri med fina element.
Alexi skrev:Jag har också något emot att koppla element i serie så det måste bli en kon mot magnet lösning.
Alexi skrev:Något jag ibland saknat med mitt system är den där knuffen i övre bas/mellanregister som PA-system ger och andra system med mycket konarea i detta område.
Andreas bs22 och och DVD:ai's tankar om ett infra-X8 system delat till ett slutet basstöd, fick mig på tankar om att knyta ihop alla mina tankar ovan.
Alexi skrev:Ett aktivt delat bassystem men med samma höga delning som bs22/bs60, för att få det där extra konarean i övre bas/mellanregistret och såklart isobarik... för att det är kul att prova!
Alexi skrev:I bs60 används Ino W104, men med Isobarik tappar jag känslighet...
Alexi skrev:...och med slutet tappar jag luftflyttningsförmåga, men om jag tänker rätt så borde jag få ett system som ungefär motsvarar bs60 om jag använder 12st W104, ja helt galet!
Alexi skrev:Så till ritbordet:
Blev ju rätt litet och smidigt och checkar alla boxar ovan. Enda frågetecknen är:
-Hur nära varandra kan man montera W104 utan att dammkåpan riskerar att slå i magneten?
-Kan man modda en cr80 för att fungera som ett aktivt basstöds-filter motsvarande det till bs60?
Alexi skrev:-Hur ska man bygga lådan för att kunna montera de inre basaran?
Alexi skrev:-Vad tycker ni om min galna idé?
Alexi skrev:Var tvungen att prova att göra en Skethup-skiss också, med vad som närmast kan anses vara den slutna motsvarigheten till pi60s, i32s:
IngOehman skrev:Vill bara börja med att säga - coolt projekt!
IngOehman skrev:Alexi skrev:Projekt Raijū.
Det är någon skum mytologiskt asiatisk ljusvarelse va?
Det här var faktiskt det första jag gjort i Sketchup, till en viss gräns är det förvånansvärt enkelt att jobba med, men när jag försökte modelera korg och magnetsystemet till W104, lyckades jag inte alls. i32s och W104 har jag snott från Andreas.IngOehman skrev:Tjusig skiss. Måste lära mig att använda sketchup!
Vh, iö
Ja precis, tanken var just att det skulle vara som ett (aktivt) slutet system motsvarande bs60 i kapacitet och så nära som möjligt i storlek.Fostex skrev:Alexi: Tycker också att detta är mycket intressant. Hur är tanken att övergången mellan Raijū och i32s ska se ut? Ska basarna spela upp till samma frekvens som bs60, och topparna ta vid där som ett trevägssystem?
schmutziger skrev:Du skriver att du är emot att koppla element i serie.
Ska du parallellkoppla 6stw104 eller hur menar du? Det blir lika låg impedans som glocalnets priser det.
Fast sen skriver du att då ska du koppla kon mot magnet, hur menar du?
schmutziger skrev:Eller ska du försköka koppla lite listigt som i lts trevägaren?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster