Projekt Raijū

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-24 23:14

Har under massor av år haft en rad olika projektidéer för att få lite mer basstöd. Köpt diverse element, slutsteg osv. men alltid hunnit ändra mig innan jag byggt något. Det har blivit större och större fantasiprojekt, för vart jag än lyssnat, så har det funnits någon brist. Så då blir det antingen gigantiskt som Komoroks, eller aldrig färdigställt som NN's. Så för att till slut bygga något, så tänkte jag att jag ska starta denna tråd för Projekt Raijū. Tror jag tänkt på detta projekt i fyra-fem år nu och förkastat det av samma orsak som jag är så sugen på det.

Jag gillar inte när ljud kommer uppifrån, så blir inget golv till tak system.
De system jag gillat bäst har alltid haft basarna väldigt nära topparna och en bit ifrån alla väggar.
Slutet är givet, inte för intet som jag ett tag hade smeknamnet infradiktator. :mrgreen:
När jag provade Genelec 7070A, så insåg jag att jag förvånansvärt nog skulle kunna nöja mig med ett väldigt litet bassystem, så länge disten är tillräckligt låg.
Jag har alltid velat prova ett isobarik system, eftersom det är en sådan vattendelare. Antingen tycker man att det är överlägset allt annat, eller så ser man det som slöseri med fina element.
Jag har också något emot att koppla element i serie så det måste bli en kon mot magnet lösning.
Något jag ibland saknat med mitt system är den där knuffen i övre bas/mellanregister som PA-system ger och andra system med mycket konarea i detta område.
Andreas bs22 och och DVD:ai's tankar om ett infra-X8 system delat till ett slutet basstöd, fick mig på tankar om att knyta ihop alla mina tankar ovan.

Ett aktivt delat bassystem men med samma höga delning som bs22/bs60, för att få det där extra konarean i övre bas/mellanregistret och såklart isobarik... för att det är kul att prova!

I bs60 används Ino W104, men med Isobarik tappar jag känslighet och med slutet tappar jag luftflyttningsförmåga, men om jag tänker rätt så borde jag få ett system som ungefär motsvarar bs60 om jag använder 12st W104, ja helt galet!

Så till ritbordet (edit v.3):
ritning copy.jpg
ritning copy.jpg (245.27 KiB) Visad 12859 gånger


detalj.jpg
detalj.jpg (235.06 KiB) Visad 12859 gånger


Blev ju rätt litet och smidigt och checkar alla boxar ovan. Enda frågetecknen är:
-Hur nära varandra kan man montera W104 utan att dammkåpan riskerar att slå i magneten?
-Kan man modda en cr80 för att fungera som ett aktivt basstöds-filter motsvarande det till bs60?
-Hur ska man bygga lådan för att kunna montera de inre basaran?
-Vad tycker ni om min galna idé?

Var tvungen att prova att göra en Skethup-skiss också, med vad som närmast kan anses vara den slutna motsvarigheten till pi60s, i32s:
raiju2.png
raiju2.png (102.34 KiB) Visad 14401 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt Raijū

Inläggav paa » 2016-04-24 23:57

Jag tycker nog att ska man slösa element på isobarik, så ska man gå på push-pull (membran mot membran) för utnyttja möjligheten till reducerad distorsion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Projekt Raijū

Inläggav ante_77 » 2016-04-25 06:57

paa skrev:Jag tycker nog att ska man slösa element på isobarik, så ska man gå på push-pull (membran mot membran) för utnyttja möjligheten till reducerad distorsion.


Hur blir detta i sluten låda?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Projekt Raijū

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-25 08:25

Jag blir mest nyfiken på vad du skall göra med de små kaviteterna sidan om elementet och i botten på lådan?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-25 08:52

Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.

Kaviteten under varje element är lådvolym för bakre elementet. Kaviteten längst ner ska fyllas med blyhagel.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Projekt Raijū

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-25 09:05

Alexi skrev:Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.

Kaviteten under varje element är lådvolym för bakre elementet. Kaviteten längst ner ska fyllas med blyhagel.


Jag menar den som är 64 x 100 mm.

Varför skall du fylla den med blyhagel?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt Raijū

Inläggav Nattlorden » 2016-04-25 09:35

Han gillar väl rasslet? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Projekt Raijū

Inläggav schmutziger » 2016-04-25 09:45

Kul!
du menar dela basmodulen kring 300,500hz? till pi60s? skippa bs60 tankarna, tänk darth vader istället!
Köpa najda, dbx el liknande prylar så kan du labba rätt friskt o få det riktigt bra till slut.
Hade hellre strösslat 12 basar i mindre lådor än isobarik, särskilt om du vill ha stor membranyta i mellanbasen :)
mer effekt i basen och högre låddist men iom så många element o dina krav på låga volymer så kan det vara en grym kompromiss!
tycker jag

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Projekt Raijū

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-25 09:54

Alexi skrev:Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.

En membran-mot-membran-variant kunde vara att behålla yttermåtten som på skissen men med fronten heltäckande (utan några element i) och istället ha öppningar i sidorna. Magneterna döljs då framifrån och du kan sätta tyg eller galler i sidoöppningarna. Hur högt har du tänkt att dela?

Edit: Med 12 basar hade jag nog provat en dipol-variant. Mina tester och pågående byggen har "endast" 6 element, men ger mer bas än jag behöver :) .

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-25 09:59

Fjonkalicious skrev:
Alexi skrev:Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.

Kaviteten under varje element är lådvolym för bakre elementet. Kaviteten längst ner ska fyllas med blyhagel.


Jag menar den som är 64 x 100 mm.

Varför skall du fylla den med blyhagel?
Den är öppen bakåt och räknas som vanlig lådvolym. Hyllan ovanför är för att kaviteten för Isobarik-kopplingen ska vara så liten som möjligt.
Det är i kaviteten i botten jag vill ha tyngd, så sand, blyhagel eller dylikt.

schmutziger skrev:Kul!
du menar dela basmodulen kring 300,500hz? till pi60s? skippa bs60 tankarna, tänk darth vader istället!
Köpa najda, dbx el liknande prylar så kan du labba rätt friskt o få det riktigt bra till slut.
Hade hellre strösslat 12 basar i mindre lådor än isobarik, särskilt om du vill ha stor membranyta i mellanbasen :)
mer effekt i basen och högre låddist men iom så många element o dina krav på låga volymer så kan det vara en grym kompromiss!
tycker jag

12"arna går inte att köra upp till 500Hz.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Projekt Raijū

Inläggav schmutziger » 2016-04-25 10:14

Alexi skrev:
Fjonkalicious skrev:
Alexi skrev:Jag har funderat på membran mot membran lösning också, men det är så himla fult och jag tror inte heller att jag kan dela så högt som jag vill då.

Kaviteten under varje element är lådvolym för bakre elementet. Kaviteten längst ner ska fyllas med blyhagel.


Jag menar den som är 64 x 100 mm.

Varför skall du fylla den med blyhagel?
Den är öppen bakåt och räknas som vanlig lådvolym. Det är i kaviteten i botten jag vill ha tyngd, så sand, blyhagel eller dylikt.

schmutziger skrev:Kul!
du menar dela basmodulen kring 300,500hz? till pi60s? skippa bs60 tankarna, tänk darth vader istället!
Köpa najda, dbx el liknande prylar så kan du labba rätt friskt o få det riktigt bra till slut.
Hade hellre strösslat 12 basar i mindre lådor än isobarik, särskilt om du vill ha stor membranyta i mellanbasen :)
mer effekt i basen och högre låddist men iom så många element o dina krav på låga volymer så kan det vara en grym kompromiss!
tycker jag

12"arna går inte att köra upp till 500Hz.

Men du kör väl w104? och sådär lite offtopic så delas nog w121 kring 300hzish i dartvader?
Menar mer att du ska tänka 3vägare än det esoteriska bs60

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-25 13:11

Jag skulle nog fräsa ur MDF-skivor som är runda för att få ner luftvolymen mellan elementen till ett minimum. Då slipper du ett hålrum som måste fyllas upp med något, och du får inga motstående plana ytor.

Vill du ändå göra på det viset är fogskum ett förslag för det utrymmet.

//Fogskumsmannen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt Raijū

Inläggav Nattlorden » 2016-04-25 13:13

Finns det inga rör i den dimensionen att kapa en lagom bit på?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-25 13:19

Det är ju svinlätt att fräsa ur MDF.

Tror bara det är bökigt att fästa rör bra.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt Raijū

Inläggav Nattlorden » 2016-04-25 13:21

MagnusÖstberg skrev:Det är ju svinlätt att fräsa ur MDF.

Tror bara det är bökigt att fästa rör bra.


Det var inte enkelheten jag tänkte på utan materialåtgången och mängden spill....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-25 13:24

Nattlorden skrev:Finns det inga rör i den dimensionen att kapa en lagom bit på?
Jag har letat efter 270mm gjutrör, men inte hittat, för det hade jag också tänkt, just för att få ner ytan till ett minimum, men som Magnus säger, är det nog klurigt att fästa bra och få helt tätt. Jag får inga motstående plana ytor, men istället oändligt med reflekterande yta på ett givet avstånd om jag inte har någon slags diffraktion i isobarik-kaviteten, vilket lättare går att åstadkomma med just utfrästa MDF-stycken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Fostex » 2016-04-25 13:27

Är inte detta en bra lösning annars?
Bild
Bild tagen från Johannes bygger isobarik peerless 315swr
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-25 13:40

Tack för trådtipset! Hm man skulle kunna göra en timglas form i kaviteten för att ytterligare minska luftmängden.
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Projekt Raijū

Inläggav schmutziger » 2016-04-25 13:42

Du skriver att du är emot att koppla element i serie.
Ska du parallellkoppla 6stw104 eller hur menar du? Det blir lika låg impedans som glocalnets priser det.
Fast sen skriver du att då ska du koppla kon mot magnet, hur menar du?

Eller ska du försköka koppla lite listigt som i lts trevägaren?
Kan du inte diskutera dina tankegångar på varför du hellre kör isobarik än bara sätta dubbla element i de små kaviteterna, tex är det bara för att det är kul att testa isobarik du vill göra det?
du bör ju ha gått igenom för/nackdelarna, dela med dig! jag kanske lär mig något :D

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-25 13:55

Paralellkopplade två och två, så 6st kanaler i slutstegen.
Isobarik för att testa teorin om "snabb bas" :twisted:
Och för att få mer konarea i liten låda.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Projekt Raijū

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-25 13:57

Han vill få ner lådstorleken och är beredd att betala pengar för det. Något annat skäl kan inte ses.

Skulle inte göra tunneln timglasformad.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Projekt Raijū

Inläggav schmutziger » 2016-04-25 15:11

MagnusÖstberg skrev:Han vill få ner lådstorleken och är beredd att betala pengar för det. Något annat skäl kan inte ses.

Fast då kan man ju göra OB eller kanske använda L26roy, L26ro4y kanske
Helt allvarligt så passar väl monacor sph-390 in rätt bra på alexis önskan med? 15" med relativt kortslag ger rätt liten låda och bra malle där han vill ha't. de elementen i isobarik ger bra små lådor

Och vill man få ner lådstorleken så vill man ju inte ha hagelfyllda utrymmen? :|

Alexi: Om det är något man får med Isobarik så är det väl ändå "Tryck i basen" 8O :oops: :roll:
givet den interna lådvolymen, varför inte 2x W121 lägre dist o bättre element i samma yttermått?
För din lösning kan aldrig bli likt bs60 på ett vettigt sätt ändå.
kastar bara ut tankar här

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-25 15:41

schmutziger skrev:Fast då kan man ju göra OB eller kanske använda L26roy, L26ro4y kanske. Helt allvarligt så passar väl monacor sph-390 in rätt bra på alexis önskan med? 15" med relativt kortslag ger rätt liten låda och bra malle där han vill ha't. de elementen i isobarik ger bra små lådor
Nej, de flesta basar jag hört har hörbar dist eller luftpustljud när de slår långt, eller riskerar att gå sönder när de bottnar. W104 och W121 har jag hört i många setuper så de känner jag mig mer trygg med.

schmutziger skrev:Och vill man få ner lådstorleken så vill man ju inte ha hagelfyllda utrymmen? :|

Det är bara i botten av lådan, det utrymmet har jag ingen nytta av ändå.

schmutziger skrev:Alexi: Om det är något man får med Isobarik så är det väl ändå "Tryck i basen" 8O :oops: :roll:

Ja som sagt mycket "myter" kring isobarik, bl.a. därför jag är sugen på att testa det med ett element jag vet hur det presterar i normal låda.

schmutziger skrev:givet den interna lådvolymen, varför inte 2x W121 lägre dist o bättre element i samma yttermått?
För din lösning kan aldrig bli likt bs60 på ett vettigt sätt ändå.
kastar bara ut tankar här

1. Som sagt W104 går att dela högre.
2. W104 ger en smalare baffel, vilket är precis vad jag har utrymme för.
3. Jag får 6st strålande källor istället för 2 eller 4.
4. Lådan ovan är med ett avstånd på 35 cm mellan centrum på varje element och till golvet, som jag illustrerat i ritningen ovan. Det gör att jag får en spegling i golvreflexen med exakt samma avstånd, så det blir som 6st stålande källor per sida. Avståndet är tänkt utifrån takhöjden 245cm/7= 35 cm.

Hittade en intressant tråd om Isobarik och dist: http://www.musicanddesign.com/Isobaric.html
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Projekt Raijū

Inläggav IngOehman » 2016-04-25 15:46

Vill bara börja med att säga - coolt projekt!

Resten interfolierat:

Alexi skrev:Har under massor av år haft en rad olika projektidéer för att få lite mer basstöd. Köpt diverse element, slutsteg osv. men alltid hunnit ändra mig innan jag byggt något. Det har blivit större och större fantasiprojekt, för vart jag än lyssnat, så har det funnits någon brist. Så då blir det antingen gigantiskt som Komoroks, eller aldrig färdigställt som NN's. Så för att till slut bygga något, så tänkte jag att jag ska starta denna tråd för Projekt Raijū.

Det är någon skum mytologiskt asiatisk ljusvarelse va?

Alexi skrev:Tror jag tänkt på detta projekt i fyra-fem år nu och förkastat det av samma orsak som jag är så sugen på det.

Jag gillar inte när ljud kommer uppifrån, så blir inget golv till tak system.
De system jag gillat bäst har alltid haft basarna väldigt nära topparna och en bit ifrån alla väggar.
Slutet är givet, inte för intet som jag ett tag hade smeknamnet infradiktator. :mrgreen:
När jag provade Genelec 7070A, så insåg jag att jag förvånansvärt nog skulle kunna nöja mig med ett väldigt litet bassystem, så länge disten är tillräckligt låg.
Jag har alltid velat prova ett isobarik system, eftersom det är en sådan vattendelare. Antingen tycker man att det är överlägset allt annat, eller så ser man det som slöseri med fina element.

Jag ser det som ingendera - det är en metod att göra nättare kabinett helt enkelt.

Alexi skrev:Jag har också något emot att koppla element i serie så det måste bli en kon mot magnet lösning.

Det är ju seriekoppling det också, men jag förstår vad du menar.

Jag tror för övrigt att "riktig" isobaric skall kopplas just så som du beskriver det. Alltså inte vända en magnet utåt.

Vill bara nämna att det faktiskt finns ett tredje alternativ (inte med avsikt att försöka få dig att välja det, vill bara att du skall ha alla tre med i tankarna) nämligen att vända magnet mot magnet. Om man använder ett stort papprör som förbinder bafflarna så blir det faktiskt väldigt lite volym emellan trots allt, och inte alls en dålig lösning!

Alexi skrev:Något jag ibland saknat med mitt system är den där knuffen i övre bas/mellanregister som PA-system ger och andra system med mycket konarea i detta område.
Andreas bs22 och och DVD:ai's tankar om ett infra-X8 system delat till ett slutet basstöd, fick mig på tankar om att knyta ihop alla mina tankar ovan.

Ja, area är bra.

Alexi skrev:Ett aktivt delat bassystem men med samma höga delning som bs22/bs60, för att få det där extra konarean i övre bas/mellanregistret och såklart isobarik... för att det är kul att prova!

Vill bara nämna att någon delning i egentlig bemärkelse finns inte med bs60. Det är ju ett stödjande system som det arbetar inte delat mot utan parallellt med huvudsystemet.

Dock finns det möjligheter att skapa väldigt optimala "filterkurvor" (ville undvika att skriva delningskurvor) för att åstadkomma precis det du vill ha.

Alexi skrev:I bs60 används Ino W104, men med Isobarik tappar jag känslighet...

Skall man vara noga så är det inte känslighet som man tappar med isobarik, bara verkningsgrad.

Men har man effekt så det räcker så spelar det ju ingen roll, för effekttåligheten stiger precis lika mycket. :)

Alexi skrev:...och med slutet tappar jag luftflyttningsförmåga, men om jag tänker rätt så borde jag få ett system som ungefär motsvarar bs60 om jag använder 12st W104, ja helt galet!

Du tänker helt rätt. Det är precis som du säger.

Alexi skrev:Så till ritbordet:
raiju.png


Blev ju rätt litet och smidigt och checkar alla boxar ovan. Enda frågetecknen är:
-Hur nära varandra kan man montera W104 utan att dammkåpan riskerar att slå i magneten?
-Kan man modda en cr80 för att fungera som ett aktivt basstöds-filter motsvarande det till bs60?

Ja, det kan man. Det är inte alldeles enkelt, men det går definitivt, och poängen med det är naturligtvis att då även får tillgång till infra-EQ... 8)

Alexi skrev:-Hur ska man bygga lådan för att kunna montera de inre basaran?

Löstagbart bakstycke.

Alexi skrev:-Vad tycker ni om min galna idé?

Jättekul, kreativ.

Alexi skrev:Var tvungen att prova att göra en Skethup-skiss också, med vad som närmast kan anses vara den slutna motsvarigheten till pi60s, i32s:
raiju2.png

Tjusig skiss. Måste lära mig att använda sketchup!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Projekt Raijū

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-04-25 15:52

Skoj bygge. Jag har inte så mycket att invända mot då du uppenbarligen tänkt över dina beslut och du vet om de alternativ som finns. Roligt med något annorlunda så jag säger: Kör på! :)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-25 15:55

IngOehman skrev:Vill bara börja med att säga - coolt projekt!

Tack! Glädjer mig att du tar det så. :D

IngOehman skrev:
Alexi skrev:Projekt Raijū.

Det är någon skum mytologiskt asiatisk ljusvarelse va?

Stämmer bra, det betyder åsk-odjuret och det kändes passande för ett knäppt projekt som detta.


IngOehman skrev:Tjusig skiss. Måste lära mig att använda sketchup!

Vh, iö
Det här var faktiskt det första jag gjort i Sketchup, till en viss gräns är det förvånansvärt enkelt att jobba med, men när jag försökte modelera korg och magnetsystemet till W104, lyckades jag inte alls. i32s och W104 har jag snott från Andreas. 8)

IÖ, kan du svara på hur nära varandra man kan montera W104 utan att dammkåpan riskerar att slå i magneten om man kör magnet mot kon formation. Jag vill gärna ha så liten kavitet där som möjligt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Fostex » 2016-04-25 16:05

Alexi: Tycker också att detta är mycket intressant. Hur är tanken att övergången mellan Raijū och i32s ska se ut? Ska basarna spela upp till samma frekvens som bs60, och topparna ta vid där som ett trevägssystem?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Projekt Raijū

Inläggav Alexi » 2016-04-25 16:28

Fostex skrev:Alexi: Tycker också att detta är mycket intressant. Hur är tanken att övergången mellan Raijū och i32s ska se ut? Ska basarna spela upp till samma frekvens som bs60, och topparna ta vid där som ett trevägssystem?
Ja precis, tanken var just att det skulle vara som ett (aktivt) slutet system motsvarande bs60 i kapacitet och så nära som möjligt i storlek.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Projekt Raijū

Inläggav schmutziger » 2016-04-25 19:21

Vågar man fråga varför inte w104x är på tapeten? Den ska ju ha mindre låda.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Projekt Raijū

Inläggav IngOehman » 2016-04-25 19:40

schmutziger skrev:Du skriver att du är emot att koppla element i serie.
Ska du parallellkoppla 6stw104 eller hur menar du? Det blir lika låg impedans som glocalnets priser det.
Fast sen skriver du att då ska du koppla kon mot magnet, hur menar du?

Nu är jag inte Alexi, men normalt skiljer man mellan elektrisk och akustisk koppling, och det Alexi skriver om tror jag är den akustiska kopplingen. Och isobarik är just akustisk seriekoppling. Det är det vare sig man vänder kon mot kon, kon mot magnet, magnet mot kon (det är väl den minst aktuella varianten antar jag) eller magnet mot magnet. Dock behöver man polvända de element som har magneten närmast lyssnaren, oavsett vilken koppling man väljer.

Optimal koppling elektriskt är att seriekoppla de två element som är akustisk seriekopplade, med varandra, och sedan parallellkoppla de element som är akustiskt parallellkopplade med varandra.

Det ger en nominell totalimpedans om 6 ohm.

schmutziger skrev:Eller ska du försköka koppla lite listigt som i lts trevägaren?

Det är jag tämligen säker på, ja. Den första 4-basiga versionen alltså.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster