Att bygga ett musikrum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Att bygga ett musikrum

Inläggav Perfector » 2016-05-10 11:27

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Att bygga ett musikrum

Inläggav PekkaJohansson » 2016-05-10 13:35

Han har minsann Ikeas Poäng-fåtöljer!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-05-10 16:02

Mycket intressant. Såg avsnitten med stor behållning :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-05-10 16:38

Kul och intressant.
Lite dumt kan tyckas att de inte tog in professionell hjälp. De la ju tex ganska mycket tid och pengar på helmholtzabsorbenter som inte gjorde så stor skillnad. Men de blev ju nöjda till slut så det är väl det viktigaste.
Mvh
Magnus

JM

Inläggav JM » 2016-05-10 16:45

Utförligt! Återigen ett exempel på att dipoler ger bra ljud i rum med nära till sidoväggarna.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-10 17:34

Nu är ju den serien inte ny. Jag har varit där och lyssnat för 3 år sedan men då hade man inte kommit tillrätta med rummet/anläggningen. Jäkla blunder med Helmholtz-grunkorna. Jag misstänker alldeles för liten volym hos dem och kanske var placering felaktig?

viewtopic.php?f=9&t=54978&p=1540454&hilit=PS+Audio+infinity#p1540454

JM:
Dipolerna står inte alls nära sidoväggarna! De står långt inne rummet och väldigt tätt, lite öppningsvinkel från lyssningsplatsen. Du kanske menar de stora tornen? Det är bassystem med slutna lådor, inte dipoler.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-05-10 18:39

Är powerplant ett kodord för strömrenare?

Ambitiöst, men ändå får man känslan att flertalet grejer hade kunnat göras bättre. Är inte rummet ganska litet t.ex? Högtalarna står ju liksom och trängs i mitten.. Har man budget för ett par av dessa monster borde inte en sån ombyggnation vara omöjlig. Fick inte intrycket att det var pga utrymmesbrist iaf då han sa att det var byggt som ett rum i en större industrilokal.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-10 20:18

Powerplant är strömrenare av lite mera avancerad sort. Undrar om vi har så risigt elnät i Sverige? De är i varje fall superdyra. Själva rummet är inte speciellt litet och det finns ytterligare ett lyssningsrum brevid. Båda är inhysta i deras produktions- och kontorslokaler. Ingen utrymmesbrist direkt. Trevligt folk där! Jag var dock inte imponerad av ljudåtergivningen. Undrar om all elektronik var rätt kopplad vid mitt besök? En anemisk klang och för liten ljudbild var mitt intryck. Kanske de p.g.a. av basbumlet dragit ner nivån på de stora bastornen? Tyvärr var inte Paul McGovan hemma vid mitt besök. Placeringen av högtalare och lyssning är annorlunda i sista videon mot när jag var där.

Återgå till DIY-forum