Var köper ni era transistorer?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Var köper ni era transistorer?

Inläggav jonaz81a » 2016-05-13 14:10

Var köper ni era transistorer? Efter att ha letat runt lite på Ebay får jag en känsla av att 99% är "fake".

Mina skrotförstärkare innehåller mestadels 18pin "Sanyo STK Power Amplifier packages" av sämsta möjliga THD-grad, dessa ska vara fullt kompatibla med de bättre specfierade serierna med samma "pinout".

Jag har nu köpt fem stycken billiga nya Sanyo STK4191V av en elektronik Ebay-shop i Tyskland, Günter som jobbar på Ebay-shoppen har vid min förfrågan garanterat att dessa är äkta Sanyo STK så om de skulle visa sig vara fake så kommer jag eventuellt begära mina pengar tillbaka, jag är 99% säker på att de är kopior tillverkade av det kinesiska företaget ISC.

Min ide var att jag skulle testa att byta t.ex STK4162II (0.4% THD vid 35W vid 8 ohm last, 4 ohms grafen ser ut som skit) mot STK4191V (0.08% THD vid 50W 8 ohm men klarar också 4 ohm utan en massa dist) för att se om det låter bättre eller sämre. Jag är fullt medveneten om att det med 90% chans inte kommer göra ett dyft skillnad om resten av konstruktionen fortfarande är usel. Jag har inga planer på att öka matningsspänningen utan anledningen att använda den STK4191V med högre specifierad effekt istället för STK4161V är mest för att den gissningsvis borde hålla sig lite kallare och kanske dista lite mindre vid högre effekt. Transformatorerna på två av de för modifikation tilltänkta skräpförstärkarna är annars väl tilltagna, på det tredje räcker den knappt till för orginal trasistorerna.

Det är är mest än övning i reparation för att se vad för eventuella problem jag kommer stöta på innan jag ger mig på att laga/modifiera lite bättre prylar, det hela kommer säkert att sluta med sjävsvängning modellen värre och att jag löder tillbaka Sanyo orginalen men alltid lär man sig något. Framförallt vill jag testa de transistorer man hittar billigt på Ebay, vem vet kinesiska ISC kanske tillverkar lika bra transistorer som japanerna för en bråkdel av kostnaden? (antagligen inte) :)
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-13 16:42, redigerad totalt 5 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Var köper ni era transistorer?

Inläggav Perfector » 2016-05-13 14:18

Elfa har väl en välsorterad samling trissor.
Lokalt och bra om nå't inte funkar och behöver bytas ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-13 14:27

Perfector skrev:Elfa har väl en välsorterad samling trissor.

Kan man vara säker på att de inte säljer Kina-kopior?

Det skulle vara surt om man endå fick samma Kina-tillverkade "fake"-trissor man kan köpa för en bråkdel av priset av "Günter" på Ebay, t.ex slutade Sanyo tillverka sin STK-serie 1995 om jag har förstått saken rätt. STK sitter troligen i över hälften av alla japanska icke highend förstärkare från 80-talet och början av 90-talet, kopiorna användes (används?) i mycket billig skit från Kina.

Elfa vet också enligt mina erfarenheter hur man tar bra betalat för både vara och frakt, när de hade en butik här i Linköping var jag ofta där och handlade men sedan den lades ner har det inte blivit så många köp.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-13 16:34

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Elfa har väl en välsorterad samling trissor.

Kan man vara säker på att de inte säljer Kina-kopior?

Det skulle vara surt om man endå fick samma Kina-tillverkade "fake"-trissor man kan köpa för en bråkdel av priset av "Günter" på Ebay, t.ex slutade Sanyo tillverka sin STK-serie 1995 om jag har förstått saken rätt. STK sitter troligen i över hälften av alla japanska icke highend förstärkare från 80-talet och början av 90-talet, kopiorna användes (används?) i mycket billig skit från Kina.

Elfa vet också enligt mina erfarenheter hur man tar bra betalat för både vara och frakt, när de hade en butik här i Linköping var jag ofta där och handlade men sedan den lades ner har det inte blivit så många köp.

Det går att ringa och fråga en tekniker om det, så du inte köper grisen i säcken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-13 17:02

Elfa anger tillverkare och man kan nog utgå från att informationen stämmer.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-13 17:36

Perfector skrev:Det går att ringa och fråga en tekniker om det, så du inte köper grisen i säcken.

UrSv skrev:Elfa anger tillverkare och man kan nog utgå från att informationen stämmer.

Elfa verkar inte sälja "Power Amplifier packages" av något märke, bara diskreta transistorer? Annars är det jag som är dålig på att söka.

Prylarna jag söker innehåller så gott some hela slutsteget vilket gjorde de väldigt populara eftersom det blev enkelt att designa förstärkare. Även vissa lite finare (men inte " high end") receivers från sent 70-tal och tidigt 80tal som t.ex Pioneer SX-780 och Marantz SR4000 använder varianter av STK-modulerna, i dessa fall STK-0050 respektive STK-0050-II vilka är enkanals till skillnad från STK4191V som har båda kanalerna i samma modul.

Här kommer två bilder för att visualisera hur dessa ser ut.

STK4191V. Den här är nog en kinesisk kopia, eventuellt gjord av ISC. Om den är från ISC så är den rimligtvis inte så bra som orginalet men borde kanske i alla fall fungera...

STK4191V.jpg
STK4191V.jpg (76.22 KiB) Visad 5861 gånger

STK0050II, Den här är troligen också en kineisk kopia, jag behöver ett par till min Marantz SR4000. Om mina experiment med skrotförstärkarna faller väl ut köper jag nog STK0100II som är den "bästa" i serien.

STK0050IIJPG.JPG
STK0050IIJPG.JPG (23.46 KiB) Visad 5861 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-13 17:56

Den där typen, "STK", är inte direkt modern. Elfa säljer massor med nästan färdiga förstärkare men idag är det mer LM3886, LM3875, LM4766, LM1875, TDA2020, TDA2030, TDA2050 och liknande som säljs. Dessutom kommer fler och fler nästan kompletta switchade förstärkarkretsar.

Delar av Elfa sortiment

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-13 18:08

Är de kinesiska kopiorna sämre?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-13 18:11

Ibland men ibland inte. Det som är problemet är att du inte har en aning om VAD det är du köpt utan de märker nån trissa med en beteckning för nåt som är dyrt och tjänar mer pengar. Det som då kan hända är att saker och ting går sönder och drar med sig högtalare eller annat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-13 18:19

En seriös säljare borde förstås ta ansvar för sån't bedrägeri. BHIAB vet jag åtminstone tidigare sålde en del STK-kretsar.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-05-13 18:36

http://www.mouser.se/

http://www.digikey.se

Annars Elfa. Jag stöder gärna Elfa trots att deras priser är lite högre. Det är fint att kunna komma till en butik och ställa sig i kö för att få hjälp. Etablerade firmor som köper direkt från tillverkare/agenter bör man kunna lita på.
Unobtainables typ matchade Toshiba j-fetar eller multibit-dacar som slutat tillverkas och som man behöver till nåt speciellt bygge kan man fiska efter på exempelvis:

http://www.diyaudio.com

Där finns folk som säljer. Man kan kolla i forumet om folk är nöjda.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-13 18:46

AndersP skrev:http://www.mouser.se/

http://www.digikey.se

Annars Elfa. Jag stöder gärna Elfa trots att deras priser är lite högre. Det är fint att kunna komma till en butik och ställa sig i kö för att få hjälp. Etablerade firmor som köper direkt från tillverkare/agenter bör man kunna lita på.
Unobtainables typ matchade Toshiba j-fetar eller multibit-dacar som slutat tillverkas och som man behöver till nåt speciellt bygge kan man fiska efter på exempelvis:

http://www.diyaudio.com

Där finns folk som säljer. Man kan kolla i forumet om folk är nöjda.

Jag läser en del på http://www.diyaudio.com, det är där jag från början fick upp ögonen för problemet med fake/ommärkta transistorer förra gången (2009) jag funderade på att laga Marantz receivern, den gången kom annat emellan men den här gången ska jag komma till skott. Diyaudio.com är ett kanonforum med massor av kunniga människor och en del klåpare (som jag) som försöker lära sig, precis som faktiskt.se. :)
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-13 18:49, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-13 18:48

ELFA tycker jag verkar ha "anpassat" sin prissättning de senaste åren.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-13 19:04

För övrigt finns en säljare på Tradera som verkar ha ett gammalt lager av STK-kretsar. Han heter romca2 och är nog en gammal firma och åter finns genom att söka på STK4* eller liknande t.ex. STK4028 men man hittar honom förmodligen enklast på namn eller STK4*. Firman hette/heter JEC dvs Japan Electronics Center.

http://www.tradera.com/profile/items/2841278/romca2

Är det några särskilda trissor du letar efter så har jag en del bl a 2SK170GR och en del IR FETar och annat.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-13 19:10

AndersP skrev:Unobtainables typ matchade Toshiba j-fetar

Jag har fortfarande ganska gott om 2SK170GR om nån behöver. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-13 20:04

UrSv skrev:Den där typen, "STK", är inte direkt modern. Elfa säljer massor med nästan färdiga förstärkare men idag är det mer LM3886, LM3875, LM4766, LM1875, TDA2020, TDA2030, TDA2050 och liknande som säljs. Dessutom kommer fler och fler nästan kompletta switchade förstärkarkretsar.

Många här högt rankade Denon-förstärkare/receivrar har STK-slutstegsmoduler.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-13 20:14

UrSv skrev:För övrigt finns en säljare på Tradera som verkar ha ett gammalt lager av STK-kretsar. Han heter romca2 och är nog en gammal firma och åter finns genom att söka på STK4* eller liknande t.ex. STK4028 men man hittar honom förmodligen enklast på namn eller STK4*. Firman hette/heter JEC dvs Japan Electronics Center.

http://www.tradera.com/profile/items/2841278/romca2

Är det några särskilda trissor du letar efter så har jag en del bl a 2SK170GR och en del IR FETar och annat.

Bra tips med JEC, den butiken hade jag missat. Eftersom hans priser är ganska precis exakt samma som man får betala från Tyskland ska jag i framtiden kolla med honom först, eftersom han inte skriver ut tillverkare kan det dock tänkas att hans källa när det gäller STK chips är precis samma som "Günters". Det är bättre att köpa i Sverige ifall det skulle strula dock och vad det är för tillverkare får man nog ett ärligt svar på om man frågar honom.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-05-13 20:38

Förutom de seriösa komponentleverantörer som redan nämnts i tråden, så handlar jag även från tme.eu. Vettigt pris för frakt och körs ut som express.

//Michael

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-13 23:44

+1 på den, TME är klockrena att ha att göra med. Har pratat med deras engelskspråkiga support vid ett tillfälle, som var både påläst och gjorde ett bra jobb.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2016-05-13 23:46

ISC är ett j---a skitföretag som bara tillverkar ren dynga som aldrig fungerar som original. Deras sluttransistorer kan kortsluta närsomhelst utan anledning. Deras mindre fungerar inte heller som original även om de inte går sönder. Deras datablad över transistorer är imponerande och alla data är exakt som originaltyperna men är sannolikt ren bluff. Undvik som pesten är mitt råd!

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-05-14 17:11

JEC har sålt pirat trissor har jag fått erfara.. Kollade på en Luxman LV-103 som inte gick att få något tomgångsström på, gick att spela på men var iskall på kanalen som trissorna var bytt på, flyttade över från den friska kanalen o då var allt ok..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-14 19:27

Fast att få dra slutsatsen att det var pirattrissor går ju självklart inte.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-14 22:26

UrSv skrev:Fast att få dra slutsatsen att det var pirattrissor går ju självklart inte.

Om jag kommer fram till att de fem STK-modulerna jag köpt från företaget "Günter" jobbar på (ja han som intygade att Sanyo var tillverkaren hette verkligen Günter) är tillverkade av ISC så kanske jag köper en STK-modul av JEC bara för att jämföra.

JEC anger dock inte tillverkare i sina Tradera-annonser (däremot är det en japansk flagga som bakgrund på bilderna) så även om det är kinesiska ISC som är tillverkaren så kanske man inte kan klaga om man inte har frågat först som jag gjorde när jag köpte av den tyska elektronikaffären på Ebay. Om han däremot intygat att det är "Japanskt namn" som tillverkat trissorna och man får ISC-trissor så kan man juh klaga till Tradera och vara precis så upprörd som jag kommer vara när jag klagar till Ebay om modulerna jag köpt visar sig vara någonting annat än vad "Günter" lovat.

Vissa trissor har juh dock en logga eller ett tillverkarnamn tryckt på själva trissan, tyvärr har inte Sanyo STK-modulerna det. De har dock serienummer och modellnamn mm skrivet på modulen och självklart ser kopiorna ut precis som orginalen...

Affären jag köpte av får dock ca 10000 beställningar i månaden via Ebay men väldigt få negativa betyg så att få Ebay att ge mig rätt kommer nog tyvärr visa sig omöjligt men skulle det vara så handlade det trots allt bara om ~400kr inklusive frakt, det kan jag leva med. Jag kommer dock inte att tveka vad det gäller att hänga ut affären i fråga lite här o var på internet om jag har bra nog bevis för att modulerna är fake och jag inte får pengarna tillbaka. Tittar man på de negativa betyg affären endå har på Ebay handlar en hel del om just ISC trissor istället för japanska...
Presentation kommer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-15 16:57

RogerGustavsson skrev:
UrSv skrev:

Av fullbreddsdelarna? Har du nåt exempel? Jag tycker nästan samtliga verkar ha komplementära standardsteg med SAP1xN/SAP1x9 eller de där andra standard Darlingtontrissorna 2SBxxx/2SDxxx nånting.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-05-15 23:13

UrSv skrev:Fast att få dra slutsatsen att det var pirattrissor går ju självklart inte.

I detta fall var det pirattrissor :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-16 07:38

UrSv skrev:
RogerGustavsson skrev:
UrSv skrev:

Av fullbreddsdelarna? Har du nåt exempel? Jag tycker nästan samtliga verkar ha komplementära standardsteg med SAP1xN/SAP1x9 eller de där andra standard Darlingtontrissorna 2SBxxx/2SDxxx nånting.

Fel av mig, det gäller de tidigare mini- och midi-serierna.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-16 07:46

Ja då är det ju rätt vanligt med chip eller hybrider.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-16 10:24

Farnell, mouser, digikey och elfa. Jag har sedan länge slutat att handla av småfirmor utan kvalitetskontroll i leden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-16 11:23

Och RS.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-05-16 15:47

Trådskaparen skriver om risk för självsvängning längre upp i tråden. I vilket frekvensintervall förekommer självsvängning i audioförstärkare? Hur hög frekvens ska oscilloskopet ha för att man ska se detta på ett bra sätt?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Nästa

Återgå till DIY-forum