Mina skrotförstärkare innehåller mestadels 18pin "Sanyo STK Power Amplifier packages" av sämsta möjliga THD-grad, dessa ska vara fullt kompatibla med de bättre specfierade serierna med samma "pinout".
Jag har nu köpt fem stycken billiga nya Sanyo STK4191V av en elektronik Ebay-shop i Tyskland, Günter som jobbar på Ebay-shoppen har vid min förfrågan garanterat att dessa är äkta Sanyo STK så om de skulle visa sig vara fake så kommer jag eventuellt begära mina pengar tillbaka, jag är 99% säker på att de är kopior tillverkade av det kinesiska företaget ISC.
Min ide var att jag skulle testa att byta t.ex STK4162II (0.4% THD vid 35W vid 8 ohm last, 4 ohms grafen ser ut som skit) mot STK4191V (0.08% THD vid 50W 8 ohm men klarar också 4 ohm utan en massa dist) för att se om det låter bättre eller sämre. Jag är fullt medveneten om att det med 90% chans inte kommer göra ett dyft skillnad om resten av konstruktionen fortfarande är usel. Jag har inga planer på att öka matningsspänningen utan anledningen att använda den STK4191V med högre specifierad effekt istället för STK4161V är mest för att den gissningsvis borde hålla sig lite kallare och kanske dista lite mindre vid högre effekt. Transformatorerna på två av de för modifikation tilltänkta skräpförstärkarna är annars väl tilltagna, på det tredje räcker den knappt till för orginal trasistorerna.
Det är är mest än övning i reparation för att se vad för eventuella problem jag kommer stöta på innan jag ger mig på att laga/modifiera lite bättre prylar, det hela kommer säkert att sluta med sjävsvängning modellen värre och att jag löder tillbaka Sanyo orginalen men alltid lär man sig något. Framförallt vill jag testa de transistorer man hittar billigt på Ebay, vem vet kinesiska ISC kanske tillverkar lika bra transistorer som japanerna för en bråkdel av kostnaden? (antagligen inte)