Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-24 16:32

Så var det dags att bygga nya basar även för mig, enl trådnamnet. Jag tänkte para dessa med 2st NAD218. Toppsystemet är INO i28. Lådorna blir 30cm djupa, 61cm breda och 122cm höga. Elementen sätts på 60cm höjd och en låda ställes upp och ned på den andra så hamnar elementen ungefär på 1/4delsmåttet av höjden. Det blir uttaget en klack för golvlist så lådorna kan ställas direkt mot bakvägg. Basarna spelar frammåt vilket är kompromissen för att få grunda lådor. De främre sidohörnen fasas till 28cm så att de ser ok ut mot billybokhyllor. Lådornas dimention är tänkt utifrån att få så stora lådor ur en MDFskiva som möjligt och inte överstiga rummets halva höjd. Lådorna blir fyllda helt=100% med någon form av dämpmatreal/kom gärna med förslag.. Vad tycker ni om bygget? Kom gärna med förslag om ändringar eller frågor.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Doofus » 2016-05-24 16:48

Det är nära identiskt med den basrigg jag själv plockar ihop, samma element nästan samma lådvolym och slutna lådor som är mycket höga för väggnära placering. Jag missade dock på urholkning för golvlist, så du är redan steget längre än mig.

Jag har glasfiberisolering i hela lådan, bakom elementet har jag dock en barriär av biltemas enkla ljuddämpande skum-matta för att förhindra att fibrer når elementet/spindeln.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-24 17:05

Rss390HO -4 är betydligt roligare att simulera med.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-24 18:12

Doofus skrev:Det är nära identiskt med den basrigg jag själv plockar ihop, samma element nästan samma lådvolym och slutna lådor som är mycket höga för väggnära placering. Jag missade dock på urholkning för golvlist, så du är redan steget längre än mig.

Jag har glasfiberisolering i hela lådan, bakom elementet har jag dock en barriär av biltemas enkla ljuddämpande skum-matta för att förhindra att fibrer når elementet/spindeln.

Mvh Doof


Trevligt med nästan samma projekt.. Och ett tipps! :-)
Du råkar inte bo nära Stockholm och ha tid över för ett studiebesök?

Mvh Rick

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-24 18:15

boom skrev:Rss390HO -4 är betydligt roligare att simulera med.


Ha roligare att simulera med men då jag ville ha lådor från golv till tak så hade lådorna blivit för små för min design.
Annars är nog HO basarna trevliga också.

Mvh Rick

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav DVD-ai » 2016-05-24 18:31

Heja heja ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-24 18:47

Rille skrev:
boom skrev:Rss390HO -4 är betydligt roligare att simulera med.


Ha roligare att simulera med men då jag ville ha lådor från golv till tak så hade lådorna blivit för små för min design.
Annars är nog HO basarna trevliga också.

Mvh Rick

Då bygger man mera.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav blixten_no1 » 2016-05-24 19:44

Nu vet jag ju inte vart slutsteg och sånt står.
Men om du har elektroniken på ena sidan så glöm inte plats för kablar, typ vid golvlisten :)

Heja heja

Användarvisningsbild
dilon
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 2010-04-19

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav dilon » 2016-05-24 21:00

Blir intressant att följa, byggde själv ett horn med det elementet.
< ? >

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-24 21:44

Ja boom mer får det bli :-)
Slutstegen står mellan högtalarma och anslutningspanelerna blir på sidan närmre bestämt på insidan av lådorna. Men klacken på baksidan kommer tillåta både golvlist och kabel att passera.
Hejapåare upskattas :-D
Kul att fler använder elementet. Blev du nöjd med hornet/ljudet dilon?

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Doofus » 2016-05-24 22:30

Rille skrev:
Doofus skrev:Det är nära identiskt med den basrigg jag själv plockar ihop, samma element nästan samma lådvolym och slutna lådor som är mycket höga för väggnära placering. Jag missade dock på urholkning för golvlist, så du är redan steget längre än mig.

Jag har glasfiberisolering i hela lådan, bakom elementet har jag dock en barriär av biltemas enkla ljuddämpande skum-matta för att förhindra att fibrer når elementet/spindeln.

Mvh Doof


Trevligt med nästan samma projekt.. Och ett tipps! :-)
Du råkar inte bo nära Stockholm och ha tid över för ett studiebesök?

Mvh Rick


Jag bor i Örebro, givetvis är du välkommen på kaffe och lyssning. Så fort allt står klart :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-24 23:13

Toppen!
Örebro är en liten bit men överkomligt.. Dock lite långt nu när frugan gått två dagar över beräknat för vår första. Men du kanske blir klar frammåt sommaren och då är ju födander klart.. Kanske även mina basar.. :-)
Ja du är såklart välkommen över frammåt Juli när allt lugnat sig för oss..

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Elfsberg » 2016-05-24 23:39

180 l per element?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-25 00:28

Elfsberg skrev:180 l per element?


Japp 180liter/element och fyllda av nån form av mineralull vilket gör att elementen "ser" en låda på ca 250liter. Q blir ca 0,58. Om jag har förstått saken rätt..
De kommer stå bakom drapperier så de kommer inte/knappt synas. Smutt att bygga höga och grunda lådor, de blir stora som tusan utan att de verkar vara så stora :-)

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-25 05:47

Rille skrev:
Elfsberg skrev:180 l per element?


Japp 180liter/element och fyllda av nån form av mineralull vilket gör att elementen "ser" en låda på ca 250liter. Q blir ca 0,58. Om jag har förstått saken rätt..
De kommer stå bakom drapperier så de kommer inte/knappt synas. Smutt att bygga höga och grunda lådor, de blir stora som tusan utan att de verkar vara så stora :-)

Du skall nog slå på lite värme i basta om du kör med det programmet men några Q 0.58 det får du inte på 180 liters volym men
Q 0.67 kommer du ner till sen blir lådan med 90% isotermisering 244 liter om det skall vara exact.Men ligger man på 20 grader rumstemp på talspolen så får du dina siffror .

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-25 07:05

Tack boom! Jag utgick från att basta hade rätt grundinställning ang talspolens temp. Vilken temp är mer lämplig att använda?
Övriga värden jag använt är ca värden. Stag kommer ta lite plats också..
Varför räkna på 90% när jag tänkt fylla lådan så mycket som möjligt=100% med isotermisering? Eller är det bara möjligt att fylla till 90% rent praktiskt av någon anledning?
Detta är mitt första bygge så.. Men även med Q under 0,7 så är jag hygligt nöjd. Mitt mål har varit Q mellan 0,7 och 0,5 så det är uppnått.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-25 07:56

Rille skrev:Tack boom! Jag utgick från att basta hade rätt grundinställning ang talspolens temp. Vilken temp är mer lämplig att använda?
Övriga värden jag använt är ca värden. Stag kommer ta lite plats också..
Varför räkna på 90% när jag tänkt fylla lådan så mycket som möjligt=100% med isotermisering? Eller är det bara möjligt att fylla till 90% rent praktiskt av någon anledning?
Detta är mitt första bygge så.. Men även med Q under 0,7 så är jag hygligt nöjd. Mitt mål har varit Q mellan 0,7 och 0,5 så det är uppnått.

Alla simulerings program utgår i från 20 grader på talspolen men det blir fel då tempen varierar med hur många volt man matar ellementet med sen finns det lite andra saker man bör tänka på vid simulering och det är att man simulerar på olika effekt ur tag på elementet .
Om man försöker att uppnå Q0.5 så behöver man ingen eq för att manipulera elementet .Men om man skall göra det på ett klokt sätt så bör man impedans mäta lådan för att sedan räkna ut ett korekt Q värde.
Om du fyller lådan med 100%dämpning tänk på att elementet skall få plats och dess kylning för blir det så tätt att kylningen blockeras så är det snart härdsmälta på talspolen.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Doofus » 2016-05-25 08:56

Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-25 09:40

boom skrev:
Rille skrev:Tack boom! Jag utgick från att basta hade rätt grundinställning ang talspolens temp. Vilken temp är mer lämplig att använda?
Övriga värden jag använt är ca värden. Stag kommer ta lite plats också..
Varför räkna på 90% när jag tänkt fylla lådan så mycket som möjligt=100% med isotermisering? Eller är det bara möjligt att fylla till 90% rent praktiskt av någon anledning?
Detta är mitt första bygge så.. Men även med Q under 0,7 så är jag hygligt nöjd. Mitt mål har varit Q mellan 0,7 och 0,5 så det är uppnått.

Alla simulerings program utgår i från 20 grader på talspolen men det blir fel då tempen varierar med hur många volt man matar ellementet med sen finns det lite andra saker man bör tänka på vid simulering och det är att man simulerar på olika effekt ur tag på elementet .
Om man försöker att uppnå Q0.5 så behöver man ingen eq för att manipulera elementet .Men om man skall göra det på ett klokt sätt så bör man impedans mäta lådan för att sedan räkna ut ett korekt Q värde.
Om du fyller lådan med 100%dämpning tänk på att elementet skall få plats och dess kylning för blir det så tätt att kylningen blockeras så är det snart härdsmälta på talspolen.


Ok olika Q vid olika Varm talspole har jag förstått. Nu är jag inte basnarkoman, mot vad man kan tro.. Utan köper dessa för att spela med låg dist ur slutna lådor på normal lyssningsnivå. Normal lyssningsnivå är för mig inte så högt så jag tippar på att talspolen knappt blir ljummen.. Ja lite utrymme runt elementet får lämnas fritt så 100%intern dämpning kanske inte uppnås. Jag har för mig att man stoppar i dämpmatreal tills impedansen inte mäter lägre över polskruvarna. Sen blir det att räkna fram vad resultatet blev. Och sist mäta tonkurvan i rummet. För min blygsamma lyssning kommer 2st NAD218 gå på tomgång och disten lika så. Beräknat leveransdatum av elementen är den 10/6 så just nu går jag i väntans tider..

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-25 09:46

Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.


Jag valde också HF pga att de spelar starkare under 20hz. Visst klarar HO mer effekt men 500W till 4st 15"HF bör räcka för mig.. :-)

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-25 12:22

Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.

Det är marginelt med några db tillgodo för hf basen.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-25 12:45

boom skrev:
Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.

Det är marginelt med några db tillgodo för hf basen.


Ett par db dvs 2db kräver en del effekt extra att spela..
Det motsvarar väll ungefär vad som krävs för att EQa HObasen till samma tonkurva som HFbasen.. Ja och då slipper man köpa kraftigare slutsteg till basarna också..

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-25 14:55

Rille skrev:
boom skrev:
Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.

Det är marginelt med några db tillgodo för hf basen.


Ett par db dvs 2db kräver en del effekt extra att spela..
Det motsvarar väll ungefär vad som krävs för att EQa HObasen till samma tonkurva som HFbasen.. Ja och då slipper man köpa kraftigare slutsteg till basarna också..

Och vad är det på grund utav jo ett högre Q värde.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-25 16:39

Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-25 19:09

Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..

Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav

q=0,5 faller flackare

q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.

Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.

Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.

Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".

Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.

Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.

Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt. Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.

Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!

Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.

En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.

Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-25 19:28

Ja jag har läst det Magnus så tjusigt skrivet. Och jag har haft INO Y4. Men jag vet inte hur två system med samma element där det ena har Q 0,7 och det andra Q 0,5 har för ljudande skillnad inom ett begränsat frekvensområde där båda spelar lika starkt.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Doofus » 2016-05-25 19:45

boom skrev:
Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..

Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav

q=0,5 faller flackare

q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.

Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.

Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.

Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".

Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.

Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.

Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt. Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.

Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!

Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.

En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.

Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.


Försöker argumentera för att HO är det bättre elementet ?

Ok vi hettar upp talspolen till 100 C, då landar vi på Q= 0,68 för HF i en 180 liters låda fylld till 90% viso.
För HO i en mindre låda (120 L 90% Viso) hamnar vi på Q 0,51, vilket ser ju kanon ut !

Problemet är att det krävs mer EQ och mer än dubbla effekten för att HO ska lyftas 2,5 dB vid 16 Hz . Dessutom har HF en längre linjär slaglängd, när dessa aspekter vägdes in föll mitt val på HF då jag inte spelar så vansinnigt starkt, men gillar utsträckningen neråt och slipper kravet på PA-steg i vardagsrummet.

Dom är både väldigt bra element, men att svara på en tråd "HO är bättre" blir lite krystat, kanske man kan fråga varför TS valde just det elementet först ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-25 19:56

läser man i loudspeaker design cookbook så skall det inte vara någon skillnad i mellan 0.707 och 0.5 men om man läser vidare så hajar man varför det är bättre med ett lägre q värde rekomenderad läsning börjar på sidan 29.
Varför sålde du Y4?

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-25 20:21

Jag ville ha annan form på lådorna och då kunde jag även välja element som passar den formen och storleken på låda och den effekt jag har tillgänglig. Nu står mina gamla Y4 i en studio hos en folkmusik/trummis kamrat och ska spela med ett par PipS.
Åter till basprojektet. Jag ska försöka åka runt till några olika som har liknande system men byggt annan storlek på lådan, just för att få en uppfattning om den klingande skillnaden..
Du är ett bra bollplank boom. Mothugg är bra när man kan resonera konstruktivt frammåt.
Vad anses om att montera elementet mitt i lådan/på 60cm i en låda som är 120hög och 60bred?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav boom » 2016-05-25 20:42

Rille skrev:Jag ville ha annan form på lådorna och då kunde jag även välja element som passar den formen och storleken på låda och den effekt jag har tillgänglig. Nu står mina gamla Y4 i en studio hos en folkmusik/trummis kamrat och ska spela med ett par PipS.
Åter till basprojektet. Jag ska försöka åka runt till några olika som har liknande system men byggt annan storlek på lådan, just för att få en uppfattning om den klingande skillnaden..
Du är ett bra bollplank boom. Mothugg är bra när man kan resonera konstruktivt frammåt.
Vad anses om att montera elementet mitt i lådan/på 60cm i en låda som är 120hög och 60bred?

jag har mina mitt monterade och upplever inga problem men sedan har jag lyft upp mina ca 35cm i från golvet för att dämpa golvreflexen.
När jag körde med sdx 15 så hade jag en liknande höjd på lådan och den var mitt monterad men med 2st 18 tums slavar :D gillar pumpvolym. och upplevde inga negativa effekter av det .

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster