Toppar! Bilderna tillbaka!! (version 2 fortfarande klar)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Toppar! Bilderna tillbaka!! (version 2 fortfarande klar)

Inläggav Tarzan » 2016-06-03 10:18

Eftersom phtobucket blev giriga eller fick lite mer serverbelastning än de egentligen ville gjorde de inbäddade bilder otittbara om man inte betalar mer än vad jag är villig att betala. Bilderna är därför borta i tråden, så jag uppdaterar istället förstainlägget med bilder inbäddade från annat håll.

Jag kommer bara lägga upp bilder från bygget av version 2, eftersom jag inte tror att någon kan ha nytta av att titta på simuleringar och mätningar av version 1.

Såhär började version två, med tankar på nytt baselement som skulle göra delningen enklare, bara en spole i serie med basen men ändå akustiskt brant och kompenserat för baffelsteg.
Skarmavbild 2016-11-09 kl. 18.16.15_zpsc5uv3sht.png
Skarmavbild 2016-11-09 kl. 18.16.15_zpsc5uv3sht.png (187.07 KiB) Visad 6038 gånger


Diskanten skulle jag den här gången fila en egen waveguide till, dels för att det skulle bli snyggt men också för att kunna justera vilken frekvens diskanten skulle falla nivå under. Den frekvensen skulle justeras till att passa basens tonkurva.
Skarmavbild 2016-11-09 kl. 18.41.47_zpsrhcz2gtg.png
Skarmavbild 2016-11-09 kl. 18.41.47_zpsrhcz2gtg.png (189.21 KiB) Visad 6038 gånger


Med en lite lagom baffelbredd skulle jag kunna matcha en svacka i elementets tonkurva med baffelns "förstärkningspuckel".
Skarmavbild 2016-11-17 kl. 10.35.53_zps1r6ulcya.png
Skarmavbild 2016-11-17 kl. 10.35.53_zps1r6ulcya.png (234.33 KiB) Visad 6038 gånger


Sen gjorde jag en prototyplåda av någon gammal kartong för att kolla hur baffeln skulle påverka tonkurvan lite längre upp vid delningen och för att kunna testa mig fram till en lagom djup hylla. På bilden ser man också förstadiet till waveguide, också den av kartong. Jag testade lite olika djup genom att lägga till och ta bort lager av kartong (med olika stora hål urskurna).
IMG_20161228_182057_zpsprmhvkal.jpg
IMG_20161228_182057_zpsprmhvkal.jpg (153.45 KiB) Visad 6038 gånger


Så här såg tonkurvan ut på baselementen, i kartongprototyplådan har jag för mig att det var. De stämde överens med varandra över förväntan vid höga frekvenser med tanke på allt man läst om vikten av att klangmatcha element.
klangmatchning_zpsmwgsdhit.png
klangmatchning_zpsmwgsdhit.png (76.17 KiB) Visad 6038 gånger


Sen mätte jag vågfrontscentrum på bas- och diskantelementen och kom fram till att basens låg 68mm bakom baffeln för relevanta frekvenser och vinklar och att diskantens låg ungefär vid diskatnets talspole. Detsamma kan nog sägas för baselementet, jag mätte aldrig det.
Skarmavbild 2016-12-17 kl. 14.33.21_zpsmn77e9pu.png
Skarmavbild 2016-12-17 kl. 14.33.21_zpsmn77e9pu.png (473.33 KiB) Visad 6038 gånger

IMG_20161216_163450_zpsgq1c3npo.jpg
IMG_20161216_163450_zpsgq1c3npo.jpg (90.86 KiB) Visad 6038 gånger


Här testade jag med en ganska grund WG och en djup hylla. Det fungerade såpass bra att jag bestämde mig för att börja fila på riktigt i träbiten som skulle bli diskantbaffel och waveguide i ett.
IMG_20170113_174419_zps1ttutdyb.jpg
IMG_20170113_174419_zps1ttutdyb.jpg (64.76 KiB) Visad 6038 gånger


Så här mätte diskanten ofiltrerad med den lilla waveguiden i plywood.
diskant_zpsmywpg6d7.png
diskant_zpsmywpg6d7.png (40.47 KiB) Visad 6038 gånger


Sen började jag testkoppla filter för basen. Det är alltså en stor spole i serie med basen och parallellt ligger en resonnanskrets (LCR) för att justera kurvan runt 2,5 - 5 k Hz
IMG_20170109_172202_zpshd6ekpky.jpg
IMG_20170109_172202_zpshd6ekpky.jpg (160.33 KiB) Visad 6038 gånger


Det gick ganska bra, men resultatet får ni inte se här eftersom jag nu kommit upp i 10 bilagor. Jag fortsätter i ett inlägg i slutet av tråden.
__________________________________________________________________


v1: Första versionen som byggde på seas ca22rny och Seas 27TBFC/G i en waveguide från visaton blev nästan ok. Problemet var att baselementet spelade för höga frekvenser on axis vilket gjorde det svårt att få till en brant delning och en relativt jämn spridning. (sida 1-4)

v2: Nu sätter jag istället min tilltro till Scan-Speak och att göra en egen waveguide. (sida 5-9)

v3: Tyvärr byggde jag i massivt trä, vilket förutspåddes skulle spricka, så det får bli en version 3 byggd av plywood när sprickan uppstår. Då ska waveguiden tillverkas med lite mindre felmarginaler och baffelmåtten kanske revideras något ytterligare en gång för att få bort lite småkrokigheter i diskantens tonkurva.

Här under strecket började tråden en gång i tiden__________________________________________________

Nu ska det byggas toppar inspirerade av schmutzigers feelgood-tråd och mina förutfattade meningar om i14.

Här är några mål som kommer eftersträvas
Svagt fallande tonkurva under 200 Hz för placering nära dämpad vägg.
Svagt fallande tonkurva ovanför 1 kHz eftersom att det är trevligare att lyssna på.
En dip runt 3 kHz som helst bara yttrar sig i direktljudet. Detta på grund av att hörseln har en dip runt 3 kHz när ljudkällan står rakt framför, men som inte yttrar sig när ljudet kommer från sidorna (som det ju gör med stereohögtalare).
Ganska snäv, men jämn spridning ovanför ca 2 kHz, så att toe in kan använda time-intensity trading för att bredda sweetspot.

Tankar om hur det ska uppnås
Jag har tänkt använda Seas ca22rny, ett 8"-element som tycks ha en fin tonkurva ganska långt upp i frekvens. Jag funderade på att beställa W22ny001 istället, men kunde inte motivera de extra 1000 kronorna för något lite bättre spridning högre upp i frekvens, plus en lite möjlighet till enklare filterkonstruktion. Som diskant blir det en Seas 27TBFC/G, en metalldome-diskant som ska användas i en Visaton WG 148 R waveguide för att bättre anpassa spridningen till baselementet. Delningen blir så högt som möjligt utan att energikurvan sabbas helt. Förhoppningsvis blir den vid runt 3 kHz, så att brytfrekvenserna kan optimeras för energikurvan och kurvan för direktljudet kan justeras genom att förskjuta diskanten i djupled.

Första steget
Nu är element beställda från loudspeakerfreaks, som europeaudio numera heter. De fanns inte i lager vilket betyder att de antagligen inte kommer förrän till hösten någon gång.

Jag har ingen möjlighet till utomhusmätning, men jag har som tidigare tänkt lägga högtalaren på golvet och mäta med mikrofonen hängande ner från taket och gatea mätningarna.
Senast redigerad av Tarzan 2018-02-20 23:00, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Toppar!

Inläggav Perfector » 2016-06-03 10:26

en 32 bands EQ ser ut att kunna få de exakta värdena du eftersträvar ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Toppar!

Inläggav Martin » 2016-06-03 10:44

Waveguide är helt rätt för det resultatet du vill ha. Jag skulle rekommendera en 27TBCD/GB-DXT istället med inbyggd lite mindre waveguide. Har också använt just 27TBFC/G med egengjord waveguide. Det är en utmaning att få till översta oktaven utan reflektioner i halsen. Nu är de inte så störande ljudmässigt är min erfarenhet men små förändringar gör stor skillnad där uppe i frekvens. Det som är knepigt är framför allt avståndet mellan membranets infästning upp till ovanpå gallret där waveguiden börjar. Kolla gärna in mitt projekt i högtalarbyggartävligen från 2006 för mer info.

Skulle rekommendera att mäta mitt i rummet någon meter upp från golvet och gate:a istället för plant på golvet. Uppmätta reflektionerna från golvet kan man inte göra så mycket med i själva konstruktionen av filtret, utan man får räkna/simulera på det teoretiskt för att få rätt kompensation (fallande frekvensgång från ~200Hz och neråt).
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: Toppar!

Inläggav jonasby » 2016-06-03 10:57

Mycket intressant. Jag kommer följa.

Glömde: Har också en beställning liggandes hos de däringa holländarna. Billigt som tusan blev det. Men grejerna kommer ju aldrig. Men betalt har jag. Nu har de dessutom tagit bort leveransinfon. Jag har skickat klagobrev utan svar än så längre. Om de inte ens bryr sig svara när jag redan har betalat in ... ja, då är de inte min leverantör längre. Hoppas andra har bättre erfarenheter. (Minns inte om det fanns alternativ med senare betalning, det gjorde det säkert för nå't extra tillägg kanske ...)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-03 11:42

jonasby skrev:Mycket intressant. Jag kommer följa.

Glömde: Har också en beställning liggandes hos de däringa holländarna. Billigt som tusan blev det. Men grejerna kommer ju aldrig. Men betalt har jag. Nu har de dessutom tagit bort leveransinfon. Jag har skickat klagobrev utan svar än så längre. Om de inte ens bryr sig svara när jag redan har betalat in ... ja, då är de inte min leverantör längre. Hoppas andra har bättre erfarenheter. (Minns inte om det fanns alternativ med senare betalning, det gjorde det säkert för nå't extra tillägg kanske ...)

Jag har faktiskt precis samma erfarenhet sen tidigare, men varorna har alltid kommit förr eller senare. De många mailen jag skickade besvarades heller aldrig. Jag har inte bråttom så det låga priset väger över. Tack för varningen ändå :)

Martin skrev:Waveguide är helt rätt för det resultatet du vill ha. Jag skulle rekommendera en 27TBCD/GB-DXT istället med inbyggd lite mindre waveguide. Har också använt just 27TBFC/G med egengjord waveguide. Det är en utmaning att få till översta oktaven utan reflektioner i halsen. Nu är de inte så störande ljudmässigt är min erfarenhet men små förändringar gör stor skillnad där uppe i frekvens. Det som är knepigt är framför allt avståndet mellan membranets infästning upp till ovanpå gallret där waveguiden börjar. Kolla gärna in mitt projekt i högtalarbyggartävligen från 2006 för mer info.

Skulle rekommendera att mäta mitt i rummet någon meter upp från golvet och gate:a istället för plant på golvet. Uppmätta reflektionerna från golvet kan man inte göra så mycket med i själva konstruktionen av filtret, utan man får räkna/simulera på det teoretiskt för att få rätt kompensation (fallande frekvensgång från ~200Hz och neråt).

Tack för tipset! en bit upp i luften på en pall blir inga problem. Din tråd har jag läst, men jag kanske borde lusläsa den igen. Jag tänkte att jag skulle börja med waveguiden från visaton för att testa hur den beter sig i den kombinationen, och kanske bearbeta den lite med sandpapper ifall jag misstänker att det skulle hjälpa. Funkar det inte alls blir det istället någonting i stil med så som du gjorde i ditt projekt, vilket ger lite större frihet.

Lite förenklat har jag förstått det som att djupet på det lilla hornet reglerar vid vilken frekvens förstärkning direktljudet hamnar och öppningsgraden hur utsmetad förstärkningen blir i frekvens, men att också vinkeln på hornets början helst ska vara helt vinkelrät mot vågfronten för att undvika utsläckningar. Väldigt förenklat, ja. Är det helt fel? I denna tråd är alla tumregler välkomna, i alla fall för att prövas. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Toppar!

Inläggav Martin » 2016-06-03 12:50

Det låter rätt. Själv gjorde jag hornet med utgångspunkt från bas-/mellanregistermembranets form för att matcha vågfronterna och sedan justerade utvidgningen för hf-egenskaper. Visatons WG är nog bra att utgå ifrån. Det är anpassningen till membranet som kan behöva justeras. I ditt fall har du ett större mellanregistermembran att matcha mot, men å andra sidan med bättre spridning (mindre aktiv konarea mot högre frekvenser) eftersom det är ett mjukare material än aluminium som jag använder. Att mäta och matcha vågfrontscentrum kan också vara en bra idé när man ändå håller på och justerar.
MEK - MetallElementKlubben

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Toppar!

Inläggav boom » 2016-06-04 16:40

Tarzan skrev:Nu ska det byggas toppar inspirerade av schmutzigers feelgood-tråd och mina förutfattade meningar om i14.

Här är några mål som kommer eftersträvas
Svagt fallande tonkurva under 200 Hz för placering nära dämpad vägg.
Svagt fallande tonkurva ovanför 1 kHz eftersom att det är trevligare att lyssna på.
En dip runt 3 kHz som helst bara yttrar sig i direktljudet. Detta på grund av att hörseln har en dip runt 3 kHz när ljudkällan står rakt framför, men som inte yttrar sig när ljudet kommer från sidorna (som det ju gör med stereohögtalare).
Ganska snäv, men jämn spridning ovanför ca 2 kHz, så att toe in kan använda time-intensity trading för att bredda sweetspot.

Tankar om hur det ska uppnås
Jag har tänkt använda Seas ca22rny, ett 8"-element som tycks ha en fin tonkurva ganska långt upp i frekvens. Jag funderade på att beställa W22ny001 istället, men kunde inte motivera de extra 1000 kronorna för något lite bättre spridning högre upp i frekvens, plus en lite möjlighet till enklare filterkonstruktion. Som diskant blir det en Seas 27TBFC/G, en metalldome-diskant som ska användas i en Visaton WG 148 R waveguide för att bättre anpassa spridningen till baselementet. Delningen blir så högt som möjligt utan att energikurvan sabbas helt. Förhoppningsvis blir den vid runt 3 kHz, så att brytfrekvenserna kan optimeras för energikurvan och kurvan för direktljudet kan justeras genom att förskjuta diskanten i djupled.

Första steget
Nu är element beställda från loudspeakerfreaks, som europeaudio numera heter. De fanns inte i lager vilket betyder att de antagligen inte kommer förrän till hösten någon gång.

Jag har ingen möjlighet till utomhusmätning, men jag har som tidigare tänkt lägga högtalaren på golvet och mäta med mikrofonen hängande ner från taket och gatea mätningarna.

använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-04 16:54

boom skrev:använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.

94 eur var precis det priset jag betalade, och på det andra stället kostade diskanterna mer. Men tack ändå för påminnelsen om att det finns andra ställen att köpa ifrån än de där holländarna. Det är bara det att jag blir lite rädd för hemsidor på tyska. Helt omotiverat, jag vet. :lol:

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Toppar!

Inläggav boom » 2016-06-04 17:22

Tarzan skrev:
boom skrev:använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.

94 eur var precis det priset jag betalade, och på det andra stället kostade diskanterna mer. Men tack ändå för påminnelsen om att det finns andra ställen att köpa ifrån än de där holländarna. Det är bara det att jag blir lite rädd för hemsidor på tyska. Helt omotiverat, jag vet. :lol:

Har du pyntat med paypal så kontakta dom om det tar för lång tid för dom leker företagen inte med. jag vet!

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-04 17:59

boom skrev:
Tarzan skrev:
boom skrev:använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.

94 eur var precis det priset jag betalade, och på det andra stället kostade diskanterna mer. Men tack ändå för påminnelsen om att det finns andra ställen att köpa ifrån än de där holländarna. Det är bara det att jag blir lite rädd för hemsidor på tyska. Helt omotiverat, jag vet. :lol:

Har du pyntat med paypal så kontakta dom om det tar för lång tid för dom leker företagen inte med. jag vet!

Kanske därför de tar ut en extra kostnad för betalning med paypal? Just därför valde jag kortbetalning. Men nu vet jag till nästa gång. Vem vet, den gången kanske de skickar grejerna hur fort som helst?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav PappaBas » 2016-06-04 18:03

Holländarna är ökända för att ligga på sakerna. Men de gånger jag beställt har det gått relativt smärtfritt.
Följer ditt projekt med intresse :)

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-19 23:45

Med risk för att få tråden låst väljer jag att kalla det som hänt ett mirakel. Holländarna har skickat paketet med elementen efter att ha flyttat fram det preliminära datumet enbart en gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Toppar!

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-19 23:54

Köp en lott! :) .
Faktum är att jag aldrig haft problem med leveranser från Europe Audio/Loudspeaker Freaks och ändå handlat där vid en handfull tillfällen.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: Toppar!

Inläggav jonasby » 2016-06-20 10:47

Tarzan skrev:Med risk för att få tråden låst väljer jag att kalla det som hänt ett mirakel. Holländarna har skickat paketet med elementen efter att ha flyttat fram det preliminära datumet enbart en gång.


:-)
Kan nämna att även jag har fått mina paket ivägskickade förra veckan. Nu på väg ...

(Och de svarade på mitt sista "klagobrev" då jag röt till och begärde att beställning skulle avbrytas. Då svarade de iaf. Dock hade de inga grejer inne och det kan de väl kanske inte göra så mycket åt. Kan också nämna att jag la en beställning till (what?) men med grejer de hade i lager - noga med det - då gick det på 1 dag.)
/Kan också nämna att de nu har 12 Muppselement i lager./
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-23 11:45

Jag börjar redan tvivla. Seas ca22rnx ser ju trevligare ut spridningsmässigt upp emot 3000 Hz än ca22rny som jag köpt, och faller ovanför det av så att det egentligen bara behövs baffelstegskompensering om man delar vid 3000 Hz, vilket jag ju siktat på. Men nu ligger antagligen RNY och väntar på hemköp. Det skadar ju inte att testa. I värsta fall får jag väl sälja RNY vidare eller använda dem till något annat.

RNY:
Bild

RNX:
Bild

Den potentiellt äckliga peaken vid just 3kHz skulle man ju kunna bekämpa med en kant någonstans på baffeln som ger en utsläckning där, om det är praktiskt möjligt avståndsmässigt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav PappaBas » 2016-06-23 12:57

Alltså du lurar inte bara dig själv med att de olika topparna och dalarna inte ligger exakt på samma ställen? Om man interpolerar mellan de ser det inte ut som jätteskillnad på spridningen?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-23 13:34

Tack. Bra med någon som talar en till rätta. Jag har ju faktiskt inte hunnit mäta på rny än.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav PappaBas » 2016-06-23 14:43

Skulle du mot förmodan inte vilja ha RNY:n tar jag de 8)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Toppar!

Inläggav Kraniet » 2016-06-23 15:36

har byggt en tvåvägare med RNY. låter väldigt bra, det är ett väldigt trevligt element. Använder den diskanten som du valt också, dock inte i WG.
Mvh
Magnus

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Toppar!

Inläggav Doofus » 2016-06-23 16:20

Kan inte bidra med något så jag bara hejjar på från sidlinjen !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Toppar!

Inläggav DanNorman » 2016-06-23 17:33

Om inte wg:n funkar tillfredställande kan jag kanske bidra. Jag har gjort över 30 olika wg:s till just H1212, med varierande resultat, men jag tror jag har rätt bra koll på det nu. Grunda (under 40mm kanske) verkar fungera mycket bra med en hel radda olika profiler.
Målet har väl varit ungefär samma som ditt, men jag har inte hittat nåt åttatumselement som duger :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Toppar!

Inläggav DanNorman » 2016-06-23 17:38

Antagligen borde du ha en wg med samma effektiva diameter som baselementets. Typ 170mm i det här fallet. Har du några tanka på hur nära du vill placera elementen?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-25 13:10

DanNorman skrev:Antagligen borde du ha en wg med samma effektiva diameter som baselementets. Typ 170mm i det här fallet. Har du några tanka på hur nära du vill placera elementen?

Jag antar att den effektiva diametern borde variera med frekvensen, för elementet kan väl ändå inte ses som en kolv för alla frekvenser, alltså vara oändligt styvt?

Nej, jag har inga tankar på placering än, bara en förutfattad mening om att det är mer noga med placering ju högre i frekvens man vill dela. Jag har inte mätt på dem än. Jag ska snart iväg och hämta dem på hemköp :)

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-26 19:44

Sådär ja!

Nu har jag elementen hemma, har mätt impedans (utan låda) med LIMP och ska nu försöka lära mig mäta tonkurvor på smarta sätt. För att få fram användbara kurvor som ska ligga till grund för en första baffels utformning tänkte jag att det hade varit bra att ha en stor plan baffel att mäta på, så att man kan separera elementens spridning från baffelns i det här skedet. Tänker jag rätt?

Hur långt ner i frekvens blir mätningen tillfärlitlig sett till kortaste avstånd till kanten på testbaffeln?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Toppar!

Inläggav DanNorman » 2016-06-27 03:50

Nej, men vibrerar en mindre del av konen funkar resten av konen som waveguide. Dessutom måste du ha bra snäv spridning om du ska få till någon tit.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-06-27 13:48

Ja, det där med snäv spridning blir väl det svåraste samtidigt som det ska kombineras med delning. Det är ju rätt många dB nivån ska falla i sidled och fortfarande ha en jämn tonkurva för att det ska funka...

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar!

Inläggav Tarzan » 2016-07-02 15:14

Bild

Det ser ut att bli till att hålla tungan rätt i mun för att bekämpa bergochdalbana utåt kanterna, om det ens går. Om någon undrar är röd ca22rny och blå 27TBFC/G i visaton wg 148r, båda monterade på samma ställe på en 58x91 cm stor baffel, mätt på 1 meters avstånd med en line audio om1, t.amp, en gate på 5 ms i REW.

Är det någon som kan ge någon hint om hur spridningen kommer påverkas av att baffeln krymps till 29 cm på bredden?

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Toppar! har mätt spridning

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-02 20:13

Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät? :D

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Re: Toppar! har mätt spridning

Inläggav rotel2 » 2016-07-02 20:54

Kul, Tarzan!

Har baffeln fasade hörn?
Jag vet inte hur stor skillnad du kommer att uppnå med en smalare baffel. Jag antar att längden, fasning av hörn samt elementplacering innebär ett samlat resultat ihop med baffelbredden.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! har mätt spridning

Inläggav Tarzan » 2016-07-02 23:24

hammarn_2 skrev:Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät? :D

Skulle det kunna vara kanten på baselementet? Det är ju inte försänkt, tänker jag.

Hur som helst har jag nu knåpat ihop ett filter på frihand som jag är väldigt nöjd med (i simuleringen i alla fall). Det beter sig så som jag vill och det verkar inte bli några äckliga svackor ut åt kanterna utan snarare som att hela nivån ovanför 1500 Hz bara sänks. Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...

Här är 0° med en här ganska rejält tilltagen BBC-dip. Den ska nog justeras lite så den inte blir fullt så djup?

Bild

och här är 50° åt sidan.

Bild

Det jag är så nöjd med är att elementen summerar mer åt sidorna än rakt fram. Eftersom diskanten är förskjuten i djupled på högtalaren kommer ju gångvägsskillnaden minska ju större vinkeln är. Detta gör att diskantens relativa fasvridning sett basen minskar när vinkeln ökar. Det leder till att faskurvorna glider mer och mer ihop när vinkeln går mot 90°, vilket betyder att de spelar mer och mer i fas. Woohoo! Nu Blir det spännande att testa detta i praktiken!

Och här är filtret:

Bild
RÖTT: filter till basen
->BLÅTT: baffelstegkompensation
BRUNT: diskantilter
TURKOS: någon sorts impedansutjämnare. Jag är inte helt säker på att jag ska ha med den, men utan den blir det en rejäl peak i impedansen runt 2kHz.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster