Toppar! Bilderna tillbaka!! (version 2 fortfarande klar)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav darkg » 2017-01-22 14:28

Tarzan skrev:Inte heller den här gången lyckas jag bygga likadana lådor. Den här gången blev det fiberriktningen på högtalarens baksida som skiljer dem åt. Dessutom finns det ingenting som tyder på att detta blir enda skillnaden... Det blir en milstolpe i mitt liv när jag lyckas kopiera någonting helt för första gången.


Så känner jag inför möjligheten, den hägrande visionen, att en dag lyckas kapa någonting rakt och i rätt vinkel. Tex 90 grader.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-22 16:13

Trist, men ett sätt att komma runt det är att bygga båda lådorna parallellt. Det förutsätter dock att man först jobbar med en "testlåda" under utvecklingsskedet, för att sedan bygga "the real thing" när man är nöjd. Då behöver man inte heller vara så noga i testskedet utan kan spara krutet på noggrannhet och finish till de slutliga lådorna.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 11:21

Har man inte någon tillräckligt lång skruvtving kan man ju gå och köpa några. Men är man vare sig sugen på att gå ut, lägga pengar på skruvtving/limknekt, vänta med att limma eller få en limfog med optimal hållbarhet kan man ju använda ett bord lastat med lite tunga saker till exempel.

OBS! Sista limningen! Mycket kul och spännande!

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Perfector » 2017-01-25 11:29

Tarzan skrev:Har man inte någon tillräckligt lång skruvtving kan man ju gå och köpa några. Men är man vare sig sugen på att gå ut, lägga pengar på skruvtving/limknekt, vänta med att limma eller få en limfog med optimal hållbarhet kan man ju använda ett bord lastat med lite tunga saker till exempel.

OBS! Sista limningen! Mycket kul och spännande!

[ Bild ]

Kul sätt att limma.
Du har naturligtvis tänkt på att ändträ inte är så lätt att få att fästa.
Blir det försänkta skruvar åxå?
(Blir avis som inte har snickarbänk så jag åxå kan leka, du får det att se så kul ut)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Jodah » 2017-01-25 11:59

Är "bottenbrädan" på högtalaren ett anhåll bara, eller limmar du både topp och botten nu?
Kul projekt :)

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 13:02

Perfector skrev:Kul sätt att limma.
Du har naturligtvis tänkt på att ändträ inte är så lätt att få att fästa.
Blir det försänkta skruvar åxå?
(Blir avis som inte har snickarbänk så jag åxå kan leka, du får det att se så kul ut)

Snickarbänk är någonting jag också saknar, så se inte det som ett hinder :wink:
Och nej, jag visste inte att det var svårare att få ändträ att fästa och det blir inga skruvar. Men jag förstår att trät suger i sig mer lim i ändträt. Det är en jämn, slipad yta, jag har använt rikligt med lim och det får sitta i press extra länge. Hoppas det räcker.

Jodah skrev:Är "bottenbrädan" på högtalaren ett anhåll bara, eller limmar du både topp och botten nu?
Kul projekt :)

Tack!
Nej, det är det riktiga undersidan och den är redan limmad. Den är tillsågad med lite marginal som går att fräsa bort åt alla håll. Det är eftersom det ju är omöjligt (för mig) att såga den perfekt från början. Den är redan limmad. Det blir för mycket som kan gå fel om jag försöker limma så mycket som möjligt på en gång.

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Jodah » 2017-01-25 14:09

Ok, ser ut som hörnet på skivan har slagit sig lite uppåt, men det är kanske kameran som luras.
Kvisten ser lite elak ut, kanske lossnar när man fräser. Men den kanske är utanför "fräsmånen" :)

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 17:59

Det slog mig nämligen för några dagar sen att tänk om elementen inte har samma frekvenskurva!? Hur ska jag då göra med mina tänkta ganska höga delning? Så det var ganska orolig när jag ställde upp den andra lådan för mätning. Som tur är var det inte så stora variationer upp till 4 kHz. Skillnaden mellan elementen vid 4kHz där den är som störst är 1dB. Det kan jag helt klart leva med.

Bild
Det kan egentligen lika gärna bero på att jag inte fått till exakt samma vinkel vid mätningarna, vilket är någonting bra i det här fallet :D

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 18:52

Kalejdokom skrev:Trist, men ett sätt att komma runt det är att bygga båda lådorna parallellt. Det förutsätter dock att man först jobbar med en "testlåda" under utvecklingsskedet, för att sedan bygga "the real thing" när man är nöjd. Då behöver man inte heller vara så noga i testskedet utan kan spara krutet på noggrannhet och finish till de slutliga lådorna.


Jag borde lyssnat på dig.

Bild

...

Bild

Det går som tur är att göra dem lika igen, även om jag tycker att den vänstra är snyggare. Den högra blir så kort och tjock (tm) på något sätt. Inga vertikalt gående träfibrer i världen kan få den att se mindre kompakt ut.

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Jodah » 2017-01-25 20:04

Men du har fan ninjaskills på att slipa diskanttrattar! :D
Dom blir nog fina när dom är lika och får ytbehandling.
Underskatta inte värdet av klart, man kan snöa in totalt ibland på smådetaljer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-25 20:20

Det där ser väl inte så illa ut? Snarare fantastiskt fint. Du ska vara stolt över ditt fina hantverk. Och som sagt, med lite omsorgsfull ytfinish blir dom skitsnygga.

Lite smolk i bägaren dock - jag byggde för många år sedan liknande storlek på lådor i limträ, utan invändigt "skelett" i MDF eller listverk. Det resulterade tyvärr i att båda lådorna sprack upp i skarvar, förmodligen beroende på att träet lever i takt med årstiderna. Sedan dess har jag fortsatt med limträ på ytan, men alltid med stomme helt eller delvis i MDF.

Men vi får hålla tummarna!

Edit: får be om ursäkt för mitt dåliga minne! Glöm det jag skrev om testlådor - du har ju byggt lådor i både plyfa och kartong. Kred för det. Kvarstår förslaget att bygga båda parallellt för att få dem så lika som möjligt :) .
Senast redigerad av Kalejdokom 2017-01-25 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav NADifierad » 2017-01-25 20:27

Mycket tjusigt!
Imponerande waveguide :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav jansch » 2017-01-25 21:05

Eleganta lådor!

Men...är det inte onödigt svårt att jobba i riktigt trä istället för MDF eller t o m plywood?

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Aerob » 2017-01-25 21:10

Jättefint bygge, framför allt med tanke på de verktyg som tycks stå till hands! Nu vill jag inte verka negativ på något sätt, men som Kalejdokom lite är inne på så måste jag fråga om du har tagit någon hänsyn till fuktrörelser och fiberriktning vid byggnationen? Jag är rädd att de där lådorna spricker någonstans innan året är slut... Upplåsta konstruktioner av massivträ är tyvärr ingen höjdare.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 22:06

Tack! Angående hur lätt/svårt det varit att jobba i tycker jag att trä har varit mycket trevligare än mdf som blir till ett äckligt damm hur man än gör.
Aerob skrev:Jättefint bygge, framför allt med tanke på de verktyg som tycks stå till hands! Nu vill jag inte verka negativ på något sätt, men som Kalejdokom lite är inne på så måste jag fråga om du har tagit någon hänsyn till fuktrörelser och fiberriktning vid byggnationen? Jag är rädd att de där lådorna spricker någonstans innan året är slut... Upplåsta konstruktioner av massivträ är tyvärr ingen höjdare.

Nej, några fuktrörelser har jag tyvärr inte tagit hänsyn till. I min enfald tänkte jag att det bara var massivt trä som var drabbat och inte stavlimmade saker. Vi får se hur det går för dem. Spänning i vardagen är ju uppskattat.

När vi ändå har den snickarkunnige på tråden, hur hade en konstruktion som tagit hänsyn till fiberriktning och fuktvariation sett ut?

Eftersom fiberriktningen är åt samma håll på alla bitar som står vertikalt (på den ena högtalaren i alla fall :oops:) borde det väl vara i skarvarna till botten och locket som det blir mest spänningar när fukten varierar? Hade man kunnat limma med något mer segflytande i just dessa skarva och känna sig lugn?

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Aerob » 2017-01-25 23:01

Stavlimmat eller inte, stavarna är ju fortfarande massivträ liksom... Kvoten är densamma, en 200mm bred planka rör sig lika mycket som om den hade bestått av 10 bitar a 20mm. Det enda som utgör någon faktisk skillnad är hur årsringarna ligger, vilket som oftast betyder att en stavlimmad planka rör sig mindre än motsvarande hel planka i samma dimension. Rör sig gör den dock fortfarande. Trä rör sig lite drygt dubbelt så mycket tangientiellt som radiellt.

Som sagt, upplåsta konstruktioner är svårt, för att inte säga omöjligt när man vill att dom ska vara täta. Bästa lösningen torde vara om botten, framsida, topp och baksida löper i samma fiberriktning, som om du hade tagit en planka och bockat den tre gånger, och att fiberriktningen på sidorna är stående. Det är väl så du gjort om jag förstår dig rätt? Det som sätter käppar i hjulet är de två sista bitarna! Sidornas rörelse hålls emot av topp och botten då den axiella (den med fibrerna längsgående) fuktrörelsen är så väldigt mycket mindre. Det kanske håller ett år, eller två, eller tio för den delen, men i längden kan det inte hålla.

En riktigt overkill lösning som kanske hade funkat är att fräsa laxstjärt på sidorna av topp och botten, och två gradspår i varje sidostycke. Sedan skjuter man på sidostycket och fogar längsgående med en väldigt elastisk fog från insidan av lådan. Då kanske det kan hålla på sikt.

Typ så här sett framifrån:

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-25 23:23

Eller en inre låda av dött material.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Jodah » 2017-01-25 23:35

Vilken flax, då gjorde jag rätt när jag byggde mina eps-2:or då :D
Topp, rygg, botten samt front i samma fiberriktning och sedan mdf i sidorna med rutlim. (Flexibelt)

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Kraniet » 2017-01-26 09:16

Riktigt snyggt blev det. Håller med om att den vänstra ser bättre ut rent proportioneligt.
Väl genomfört projekt, väldigt proffsigt och resultatet ser ju väldigt lovande ut ljudmässigt

Nu skulle du bara överfört WGns profil till en cadritning så andra kan kopiera bygget :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Adhoc » 2017-01-26 11:37

När jag byggt lådor av stavlimmat trä, typ bänkskivor, har jag först spiklimmat fast 25x25 eller 30x30 mm list runtom sidorna invändigt. Därefter skruvlimmat inifrån och/eller använt tvingar utvändigt när lådan sats ihop. (Man kommer ifrån problemet med limfog mot enbart ändträ då, plus att spackla skruvhål på utsidan. Då bakstycket kan försänkas och skruvas mot gummilist på trälisten inuti blir det också betydligt enklare att justera mängden moff i lådan när man kan plocka bort bakstycket istället för att plocka ut elementet.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Nattlorden » 2017-01-26 13:19

Tarzan skrev:Inga vertikalt gående träfibrer i världen kan få den att se mindre kompakt ut.


Jo, de i det matchande stativet du ställer dem på sedan. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Tarzan » 2017-01-26 15:29

Sådärja! Nu är det beställt en massa filterkomponenter, vilket betyder att lyssningstestandet på två högtalare samtidigt (revolutionerande tanke, jag vet) snart kan börja. Spolarna har jag valt så att de är lite för stora eftersom det ju är så mycket enklare att rulla av en bit än att trolla dit några extra varv.

När/om jag blir nöjd uppdateras nog förstainlägget med ritning, komponentlista och mätningar. Det lär dröja, för filtret har ett antal komponenter vars värden kan tänkas behöva justeras.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav nuffe » 2017-01-26 17:51

Snyggt byggt!!! Jag ser inga skillnader som inte är lätta att fixa, avfasade övre hörn.

Återigen ser mycket bra ut.

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Tarzan » 2017-01-31 22:53

Här är alltså den lilla lådan/stativet som är till för att både göra filtret lättillgängligt och att få upp högtalarna på rätt höjd.

Får filterlayouten godkänt?

Bild

Rött kladd = - diskant
Blått kladd = + bas
Svart kladd = + diskant och - bas (diskanten är alltså fasvänd)

Filtret:
HP: En liten kondensator och motstånd i serie. En kedja parallellt med diskanten bestående av en stor kondensator med ett stort parallellmotstånd över och en liten spole.
LP: En stor (röd) spole. En kedja parallellt med basen bestående av en kondensator, en spole och ett motstånd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Toppar! ok filterlayout?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-31 23:55

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! ok filterlayout?

Inläggav Tarzan » 2017-02-01 00:10

Tack! Jag har inte alls tänkt på kondensator i förhållande till spolar. Jag ska genast flytta ner kondensatorn till sidan av spolen (eller ja, imorgon).

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! ok filterlayout?

Inläggav Tarzan » 2017-02-06 19:17

Nu låter det rätt bra, tycker jag allt. Men eftersom sprickor utlovades innan årets slut kommer jag nog inte orka lägga tid på att slipa waveguiden perfekt. Jag kommer nog inte heller lägga så jättemycket tid på någon vacker ytfinish.

Jag sparar på krafterna inför nästa version som blir av någon fin plywood, den gången byggd parallellt så att det blir symmetriskt. Det kanske blir i början av 2018?

Om jag snabbt ska säga någonting om hur den här versionen presterar kan jag säga att tonkurveavvikelserna är betydligt mindre än förra versionen. Dist är det mest av längst ner mot delningen till basarna, föga förvånande. Registret med näst mest dist är runt 2 kHz, alltså precis under delningen till diskanten. Ökningen här jämfört med lägre register är bara i och med andratonsdist. Absolut lägst dist är det precis över delningen till diskanten.

Jag tror inte att jag kommer kunna säga någonting om hur själva ljudbilden har påverkats från version ett till två. Förändringar i rummet har påverkat mer misstänker jag. Jag upplever inte att det är någonting i ljudet som sticker ut eller som saknas (fast just det är ju svårare att höra). Men jag kanske inte riktigt vet exakt vad det är jag ska lyssna efter eller testat med rätt, avslöjande material än.

Jag får väl lägga upp några mätningar på spridningen också även om jag skäms lite över hur waveguiden i sitt nästan färdigställda utförande mäter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Toppar! ok filterlayout?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 00:14

Det är nu du skall bjuda på fika och ta in lite kritiska röster :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Toppar! ok filterlayout?

Inläggav Kraniet » 2017-02-07 09:30

till nästa wg så kan du skära ut profilen i en bit plåt. plåten fixar du till med skarpa kanter och så den går att fästa i en borrchuck.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! ok filterlayout?

Inläggav Tarzan » 2017-02-07 11:21

Om någon har vägen förbi bjuder jag gärna på lite kaffe mot lite synpunkter :)

Ja, det där med att fixa till en bit metall, i alla fall för att kontrollera waveguiden, har jag haft ett tag. Tyvärr har jag inte tillgång till någon pelarborr, men det kanske är nästa logiska utvidgning av verktygslådan? Det eller en enklare bordssåg.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster