Toppar! Bilderna tillbaka!! (version 2 fortfarande klar)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-18 00:24

Kör hårt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Toppar! Snart redo för låda?

Inläggav nuffe » 2017-01-18 06:36

Tarzan skrev:
CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...


Bara ett litet tips, läs IÖs gammla artiklar om LTS F1 i Molten. Där finns några kluriga formler för bla. takreflexen. Kan återkomma med vilket nummer det är om du vill.

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! Snart redo för låda?

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 09:06

nuffe skrev:
Tarzan skrev:
CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...


Bara ett litet tips, läs IÖs gammla artiklar om LTS F1 i Molten. Där finns några kluriga formler för bla. takreflexen. Kan återkomma med vilket nummer det är om du vill.

Henrik

Gärna! Jag tänker att om man vill ha en loob rakt fram och en 45° upp, borde CC-avståndet vara våglängden vid delningsfrekvensen gånger roten ur två. Men det hade varit kul med någon formel som kanske tar hänsyn till önskad fasskillnad i de två riktningarna istället.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav nuffe » 2017-01-18 19:44

Artikeln jag pratar om finns i Molt nr 2 1997. Just tak reflexen formeln gav för mig ett mycket bra resultat.
Om reser sig från soffan ändras (sjunker) inte ljudbilden någonting. Tyvärr blev mina talare lite höga o jag har
en låg soffa, så bilden förändras lite de sista 7 cm. Men om man sitter på en kudde blir det perfekt när man
reser på sig, eller sätter sig.

Har du tillgång till Molten? Tror tyvärr inte artikeln om F1 ligger kvar på Lts hemsida.

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 20:56

nuffe skrev:Artikeln jag pratar om finns i Molt nr 2 1997. Just tak reflexen formeln gav för mig ett mycket bra resultat.
Om reser sig från soffan ändras (sjunker) inte ljudbilden någonting. Tyvärr blev mina talare lite höga o jag har
en låg soffa, så bilden förändras lite de sista 7 cm. Men om man sitter på en kudde blir det perfekt när man
reser på sig, eller sätter sig.

Har du tillgång till Molten? Tror tyvärr inte artikeln om F1 ligger kvar på Lts hemsida.

Henrik

Mer eller mindre tillgång får jag nog säga att jag har. Det betyder att det är möjligt för mig att ta mig till universitetsbiblioteket och lägga en beställning på att de ska hämtas upp ur källarens arkiv, men det är nog mindre troligt att jag faktiskt kommer göra det. Jag lägger det på minnet i alla fall. Nr 2 1997.


Nu till en annan fråga. Vad är det med Arta och upplösning i mätningar i basen? Jag förstår inte. Hur gör jag bäst en närfältsmätning på baselementet t.ex.?

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav chrisss » 2017-01-18 21:32

Tarzan skrev:Nu till en annan fråga. Vad är det med Arta och upplösning i mätningar i basen? Jag förstår inte. Hur gör jag bäst en närfältsmätning på baselementet t.ex.?


Det är inget med ARTA. Det är mätprincipen (FFT) som är problemet.
Principen har fördelar men också nackdelar.

Upplösningen bestäms av samplingsfrekvens & sample size.
Mätpunkterna är linjärt spridda inom mätområdet.
Mätområdet bestäms av samplingsfrekvensen

Samplingfrekvens/Sample size = FFT Bin width = Upplösning i Hz med linjär fördelning

T.ex: 96000/4096=23,46 Hz
T.ex: 44100/32768=1,34 Hz

Låg samplingsfrekvens & lång sample size ökar upplösningen.

Mät nära membranet. OBS att du då inte ser baffelsteget.
Det blir höga nivåer. Akta dig för att klippa mic-ingången.

Jag gillar mitt stenålderssystem med logaritmisk spridning av mätpunkterna
och manuell hantering av flanker med efterföljande beräkning av min-fas.

FFT-svansen ner mot lägre frekvenser med rutten data är trist.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav nuffe » 2017-01-18 21:54

Är det nån som vet om man ta en kopia på artikeln och lägga upp här?? Utan att bli hängd??
Blir lite lättare för dig då...

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 22:06

Tack, då förstår jag varför det blir som det blir. I diskanten är det ju däremot trevligt med linjärt utspridda mätpunkter...

Jag gick runt problemet genom att använda Tombstone istället. För närfältsmätning funkar ju ändå inte gating.

nuffe skrev:Är det nån som vet om man ta en kopia på artikeln och lägga upp här?? Utan att bli hängd??
Blir lite lättare för dig då...

Henrik
Jag kommer personligen inte hänga dig. Så mycket kan jag lova.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 22:22

Bild
Ja, kanterna ska fräsas, men det blir imorgon. Det är några tonkurveavvikelser jag skäms lite över som jag hoppas kommer bero på kantdiffraktion.

Såhär blev basen.
Bild
Kurvan som man ser är mätt nära, är mätt nära och den som är lite krokigare är mätt typ en meter ifrån. Högtalaren ligger här och vilar sig på golvet, på en madrass för att simulera väggnära placering med dämpning.

Jag tycker att det ser ut som om jag kan snåla in på en tjock spole och gå på den med lite mer motstånd för att få ner nivån 300-1000 Hz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav Perfector » 2017-01-18 22:25

Klarlacka och visa för pengar.
Den är ju riktigt stilig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav chrisss » 2017-01-18 22:49

Tarzan skrev: Högtalaren ligger här och vilar sig på golvet, på en madrass för att simulera väggnära placering med dämpning.


Mät på golvet istället. Högtalaren på golvet & mic på golvet.

"Ground Plane"
https://www.google.se/search?q=ground+p ... gB#imgrc=_

Om du vill få med bakvägg med dämpning kan du mäta med väggen bakom högtalaren.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav rotel2 » 2017-01-18 23:17

Snyggt!

En fråga bara. Varför skruvade du inte diskanten från baksidan, dvs från insidan av baffeln? :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav paa » 2017-01-19 00:18

nuffe skrev:Är det nån som vet om man ta en kopia på artikeln och lägga upp här?? Utan att bli hängd??
Blir lite lättare för dig då...

Henrik

Borde väl vara lugnt om du PM:ar artikelförfattaren och frågar om lov?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav Tarzan » 2017-01-19 10:18

Chrisss: Jag återkommer med groundplanemätning!
Perfector skrev:Klarlacka och visa för pengar.
Den är ju riktigt stilig.
rotel2 skrev:Snyggt!

En fråga bara. Varför skruvade du inte diskanten från baksidan, dvs från insidan av baffeln? :D
Tack! Jag tror det blir någon blå lasyr, eller olja med blå pigment i.

Det är ett antal saker som styr den horisontella spridningen i olika frekvensområden i den här konstruktionen.
- 1500 Hz: Själva lådans storlek
Den här punkten är egentligen mest med, med tanke på att en myycket större låda hade spridit mindre ut åt sidorna vid lite lägre frekvenser.

1900 - 2900 Hz: Avstånd till bafflens kanter
De påverkar faktiskt inte jättemycket, men om kanterna placeras med jämn spridning från baselementets akustiska centrum kan man sänka nivån i ljudet 0° någon jämfört med ljudet åt sidorna tack vare diffraktion. Man får det alltså att sprida mer. Man kan få en liten fingervisning om vid vilken frekvens sänkningen hamnar med formeln 34340/f = avstånd från AC [cm], om jag förstått saken rätt. (Det är baserat på det inlägg av Ingvar jag citerar en bit upp i tråden.)

2000 - 4000 Hz: Baselementets spridningsegenskaper
Här är anledningen till att jag valde det här baselementet (jämfört med andra 8") – ljudet on axis liknar ljudet off axis ganska mycket även om det inte direkt mäter spikrakt i någon riktning. Här är också konstruktionens största svaghet spridningsmässigt. Typ 60° off axis har elementet en dipp vid 2500 Hz, som inte går att göra någonting åt, om jag inte skulle få för mig att börja försöka modda element, men det lämnar jag med glädje åt andra.

3000 - 5000 Hz: Filtrets funktion, eller elementens samarbete
Egentligen är det mest att elementen är förskjutna i djupled som möjliggör en ganska bra spridning runt delningen. VFC överlappar ganska bra.

4000 - 20000 Hz: Waveguidens geometri
Och här är den mest svåroptimerade delen av spridningen. Små skillnader i djup, anslutning till membranet, halsdiameter, öppningsdiameter, geometri mellan öppning och hals... Allt det påverkar, och på ett sätt som verkar vara ganska svårt att simulera fram och (för mig) omöjligt att räkna fram men hjälp av någon liten uppsättning formler. Det enda sättet jag tror funkar bra är att ändra formen i små steg med mätningar i många riktningar emellan.

Anslutningen till membranet påverkar hur långt upp i frekvens waveguiden kommer fungera (alltså att sprida alla frekvenser lika mycket).
Geometrin mellan öppning och hals påverkar spridningen och tonkurvan 0°i området 4000 - 10000 mest.
Öppningsdiametern tillsammans med waveguidens djup påverkar dess undre gränsfrekvens, och tonkurvan 0° för dess lite lägre register.

tldr: Det är för att jag vill ha möjlighet att slipa på waveguiden som diskanten är monterad så att jag kan montera bort den enkelt. :)

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav Tarzan » 2017-01-19 11:46

BildBild

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav nuffe » 2017-01-19 12:41

Du har PM

Henrik

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Doofus » 2017-01-19 12:49

Det är jättekul att följa denna tråd, härligt att du presenterar dina tankar och val av kompromisser. Just foton på mätningens uppställning och mätkurvan känns väldigt sunt.

Nu är det inte långt kvar till målsnöret !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-19 18:50

Nu återstår det tråkiga arbetet att bygga en låda till. Filtret får vara kvar utanför lådan på obestämd tid. Jag tror dessutom att högtalarna måste upp några cm för att funka som de ska i ljudrummet, så det blir en liten stativfilterlåda under varje.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-19 21:15

Mät i många vinklingar också, så du ser var den viker av energikurvemässigt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-19 23:43

MagnusÖstberg skrev:Mät i många vinklingar också, så du ser var den viker av energikurvemässigt.


Är inte energikurvan viktigare om man lyssnar i diffusfältet? Men mäta i många vinklar gör jag så ofta jag kan, så jag vet ungefär hur den beter sig.

Så som waveguiden ser ut just nu blir det lite ojämnheter runt 6 kHz, både rakt fram och 30 grader åt sidan. Rör man sig lite uppåt eller nedåt holkas tonkurvan av med några dB vid och runt 4kHz. Eftersom elementen spelar helt i fas genom delningen är det en dip i energikurvan runt 4kHz.


En annan sak jag tänkt på är sugfiltren för basen, som är en RCL-krets parallellt med elementet. I lspCAD kan jag välja olika kombinationer av värden och ändå få samma resultat på tonkurvan. Jag har för mig att om jag väljer lite lägre värde på spolen kan det kompenseras med ett högre värde på kondensatorn och ett lite lägre värde på motståndet, till exempel. Påverkar hur jag väljer de olika värdena någonting annat än bara tonkurvan? Dist?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Perfector » 2017-01-20 01:15

Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.
Allt annat är petitesser.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-20 09:23

Perfector skrev:Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.
Allt annat är petitesser.

Jo självklart. Jag tänkte mer att om det går att minska dist i området 2 - 4 kHz är det ju bra.

Jag hittade det här:
mh-audio.nl skrev:Increasing the value of R will increase* the depth or Q of the notch. The L/C ratio creates a fairly narroe filter shape (hight Q) which should work for the most peak situations.

If a wider filter shape is desired use smaller values of C and proportionately langer values of L.
As long as the product of L x C is the same number, the circuit resonance will remain the same but the Bandwidth will change!

*Fast såklart tvärt om om hela kretsen sitter parallellt med elementet.

Det jag gör är alltså att göra en djupare dal med högre Q högre upp i frekvens, vilket får samma påverkan på kurvan som hörs. Jag får fundera vidare på hur exakt jag villl göra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-20 10:11

Perfector skrev:Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.
Allt annat är petitesser.


Jag vet inte hur dina öron fungerar, men mina hör i ganska många riktningar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-20 11:36

MagnusÖstberg skrev:
Perfector skrev:Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.
Allt annat är petitesser.


Jag vet inte hur dina öron fungerar, men mina hör i ganska många riktningar.

Jag tänker att begreppet "lyssningskurvan" skulle kunna inbegripa tonkurvan i alla utstrålningsvinklar som på något sätt påverkar det man hör. Och vilka vinklar det rör sig om får man själv ta reda på 8)

I mitt ganska hårt dämpade lyssningsrum ligger direktljudet i dagsläget ca 20 dB över starkaste reflex i lyssningsplatsen, så jag tror det i det här fallet lönar sig mer att fokusera på direktljudet, fast såklart i alla vinklar där någon kan tänkas sitta och lyssna och de vinklar som blir till någon relativt stark reflex i platserna där någon kan tänkas sitta och lyssna.

I den där artikeln om LTS-högtalaren definierades ett fönster på +-60° horisontellt och -5° till +35° vertikalt (inte helt säker här) inom vilket tonkurvan optimerades. Det tyckte jag verkade vettigt, och ungefär vad jag själv tänkte mig, men inte riktigt kommer lyckas med. Jag får nog nöja mig med relativt jämn tonkurva +- 40 eller max 45° horisontellt och kanske +-10° vertikalt, men lyckas jag med det är jag nöjd för stunden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-20 12:07

Din målsättning når inte ens alla kommersiella högtalare :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-21 18:01

Det här är nog det mest tålamodskrävande jag sysslat med. Efter 3 timmar, bara hälften kvar känns det som :( Där gick den lördagen.

Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Dartman » 2017-01-21 19:00

Har du någon profilmall? Kanske kan underlätta vid förändring av kurvan på waveguiden.

Jag tycker du gör ett jättefint jobb, och att det är kul att följa dina äventyr. :)


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-21 19:15

Nepp. Ingen profilmall. Jag går dels på känn men jämför hela tiden med den första, och det gick om jag får säga det själv, rätt bra. Lite bättre än med den första tyvärr.

Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav PappaBas » 2017-01-22 00:21

Otroligt imponerad av ditt handarbete! :)

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav Tarzan » 2017-01-22 14:17

Inte heller den här gången lyckas jag bygga likadana lådor. Den här gången blev det fiberriktningen på högtalarens baksida som skiljer dem åt. Dessutom finns det ingenting som tyder på att detta blir enda skillnaden... Det blir en milstolpe i mitt liv när jag lyckas kopiera någonting helt för första gången.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster