Högtalarelement sitter fast i lådan.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Doofus » 2016-06-05 20:48

Mina basar sitter fast i lådorna, det gäller ett par HAD QW-1.

Jag har släppt på alla skruvar, men jag gissar att tätningslisten har klibbat ihop med lådan. Elementet är ju nersänkt vilket gör det hela väldigt mycket svårare.
Någon som har erfarenhet eller tips på vad jag kan göra ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Aerob » 2016-06-05 20:53

Hitta något cylindriskt som har ungefär samma diameter som hålen i elementen och försök att försiktigt bryta loss elementet. Förmodligen finns det en lämplig maskinskruv du kan använda, eller kanske ett drivdorn.


Summer Passing


Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav NADifierad » 2016-06-05 20:55

Borra ett hål i bakstycket på lådan. Använd något att peta med bakifrån, tex en M10 gängstång?
Om du är försiktig och tar hjälp av någon för att fånga upp basen, så borde det gå :) .
Lycka till,
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Doofus » 2016-06-05 21:04

Jag vill helst inte göra någon åverkan på lådan, men jag ska testa att skruva in någon oversize bult, se om den gängar i chassit så kanske man kan dra ut. Tack för tipsen!

Följer upp snart.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Adhoc » 2016-06-05 21:55

Martins tips löser problemet om det är kört att bända ut eller gänga elementkorgen från framsidan. (Vänd högtalaren med konen mot golvet och ha några distanser emellan golv och baffel. Borra ett lagom stort hål bakom magneten, trä i en rundstav och tryck / knacka ut elementet. Funkar inte det, fös in lådan under köksbordet, låna in Evil Homer eller någon annan tjockis :wink: till å sitta som motvikt ovanpå på kökbordet, hämta domkraften i bilen och tryck ut elementet med rundstaven.)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Perfector » 2016-06-05 22:14

2 små bladmejslar som man böjer bladet på i vinkel och genom varsitt skruvhål samt lyfta upp försiktigt.
Om limmet "fjädrar" kan man ha en spik eller skruv att sätta in så den inte sjunker tillbaks.
Då borde du kunna utmatta limsträngen som håller elementet på plats.
Sedan rekommenderar jag tätlist istället för lim.
Det pressas ihop till nå'n 10-dels millimeter och tätar lika bra som limmet.
Skulle delar av lådan brytas loss och följa med korgen upp så kan du använda plastiskt trä och bygga upp kanten igen så du kan montera tillbaks elementen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Doofus » 2016-06-05 22:30

Jag lyckades gänga i en något större bult, börja dra i den och kände att det fjädrade tillbaka lite. Sen drog jag lite hårdare med en rörtång, då lossnade bulten och tog med sig lite material från korgen..
suck.... som tur är täcker skruvskallen det nu "lite större" hålet.. Jag vågar nog inte göra mer utifrån nu, mer än att svära åt konstruktion..
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 643
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Rille » 2016-06-05 22:34

Tänk en båtshake i storlek en liten mejsel. Du böjer mejseln eller vilket verktyg du nu vill använda och slipar till en liten vass kant som du för ned i elementets monteringshål och under sargen och bara lyfter upp.. En böjd skruv som slipas till funkar också..
Lycka till!

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Doofus » 2016-06-05 22:56

Jag gör ett försök med båtshakestilen, men det verkar sitta så ruggigt fast. Det KAN ju inte vara limmat, sånt gör man väl inte på kommersiella produkter !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 643
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Rille » 2016-06-05 23:07

Jag tror inte det är limmat. Det har jag aldrig sett förut i allafall.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Perfector » 2016-06-05 23:27

Rille skrev:Tänk en båtshake i storlek en liten mejsel. Du böjer mejseln eller vilket verktyg du nu vill använda och slipar till en liten vass kant som du för ned i elementets monteringshål och under sargen och bara lyfter upp.. En böjd skruv som slipas till funkar också..
Lycka till!

Tack, du uttryckte dig bättre än jag som menade samma sak.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav paa » 2016-06-05 23:29

Har inte t.ex Larsen limmat element med vitlim?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Doofus » 2016-06-05 23:39

Perfector skrev:
Rille skrev:Tänk en båtshake i storlek en liten mejsel. Du böjer mejseln eller vilket verktyg du nu vill använda och slipar till en liten vass kant som du för ned i elementets monteringshål och under sargen och bara lyfter upp.. En böjd skruv som slipas till funkar också..
Lycka till!

Tack, du uttryckte dig bättre än jag som menade samma sak.


Jag förstod er båda ! Jag har hittat 2 instrumentmejslar jag kanske kan vara utan. Ska slipa dom precis som ni säger.

Men om inte en gängad bult räcker, hmm.. jag ska påt igen imorgon..
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Adhoc » 2016-06-06 00:08

För att förebygga krångel och bök med att få ut fastklibbade försänkta elementkorgar har jag alltid kört med försänkt och skruvat bakstycke. Då går det bra att trycka ut elementet från baksidan om och när behovet uppstår. Jag tror mer på att borra ett Ø 10-hål i bakstycket, hålet går lätt att plugga senare när du tryckt ut elementet.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Doofus » 2016-06-06 00:16

Adhoc skrev:För att förebygga krångel och bök med att få ut fastklibbade försänkta elementkorgar har jag alltid kört med försänkt och skruvat bakstycke. Då går det bra att trycka ut elementet från baksidan om och när behovet uppstår. Jag tror mer på att borra ett Ø 10-hål i bakstycket, hålet går lätt att plugga senare när du tryckt ut elementet.


Det är nog absolut klokast, jag måste bara tänka mig för, kvartsvågspipa med sluttning på baksidan. Ska se om jag hittar in till elementet på ett vettigt sätt.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav boom » 2016-06-06 00:22

http://handla.swedol.se/images/large/VE-70734.jpg brukar funka rätt bra till att lyfta med

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Adhoc » 2016-06-06 02:19

Jag är skeptisk till di dära o-ringsverktygen för att lyfta upp fastklibbade elementkorgar. Den helt rundade har för liten innerdiameter för att trä in i hål med Ø 8, medans den 90-graders vinklade iofs går in men det behövs 2 st diametralt för att lyfta utan att bända mot MFD:en. (Kollade just med mina o-ringsutplockare.)

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav boom » 2016-06-06 10:52

Adhoc skrev:Jag är skeptisk till di dära o-ringsverktygen för att lyfta upp fastklibbade elementkorgar. Den helt rundade har för liten innerdiameter för att trä in i hål med Ø 8, medans den 90-graders vinklade iofs går in men det behövs 2 st diametralt för att lyfta utan att bända mot MFD:en. (Kollade just med mina o-ringsutplockare.)

Dom klarar 45kilo element i allafall.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Fjonkalicious » 2016-06-06 11:37

Man kan ju också lägga högtalaren med elementet riktat neråt, på två klossar/böcker. Under själva elementet lägger man en kudde. Sedan dunkar man högtalaren mot klossarna.

Annars har jag använt mig av två smala mejslar. Sticks in i hålen och sätt på diagonalen i hålet och sedan bänder jag ut elementet. Var försiktig så att du inte slinter bara.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav platon1980 » 2016-06-06 18:46

Men om man gängar i en bult och fortsätter skruva så pressas elementet utåt, eller tänker jag fel?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav boom » 2016-06-06 19:26

platon1980 skrev:Men om man gängar i en bult och fortsätter skruva så pressas elementet utåt, eller tänker jag fel?

Helt rätt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Perfector » 2016-06-06 21:23

boom skrev:
platon1980 skrev:Men om man gängar i en bult och fortsätter skruva så pressas elementet utåt, eller tänker jag fel?

Helt rätt.

Om limmet sitter för illa så kan man gänga upp ett större hål när skruven sliter sig, eller så trycker man sönder hålkanten och förstör lådan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Adhoc » 2016-06-06 21:33

Jepps. Men om det är lite med gods inåt mot elementet och resterande baffeltjocklek är klen kan MDF.:en spricka sönder. Ska man göra så, skulle jag gängat upp mer än 1 eller 2 skruvhål.

Perfector hade samma tanke ser jag.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Vinylcalle » 2016-06-07 00:24

Använd värme då brukar klistret släppa lättare. En rejäl hårfön kan funka 8)

Lycka till.
VD och ägare
www.rehifi.se

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Doofus » 2016-06-07 08:47

Jag vill börja med o tacka för alla tips i tråden!

Jag har nu testat att böja till 2 instrumentmejslar och skarpslipat eggen. De gick att föra in mellan elementkorgen och lådan genom skruvhålen. Men nu vågar jag in dra mer i dom, nästa plan är att borra ett hål baktill på lådan och knacka ut det med en gängstång och hammare.

Men jag är rädd att skada elementet, så mycket jag har tagit i från utsidan utan resultat bådar inte gott.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Perfector » 2016-06-07 09:02

Doofus skrev:Jag vill börja med o tacka för alla tips i tråden!

Jag har nu testat att böja till 2 instrumentmejslar och skarpslipat eggen. De gick att föra in mellan elementkorgen och lådan genom skruvhålen. Men nu vågar jag in dra mer i dom, nästa plan är att borra ett hål baktill på lådan och knacka ut det med en gängstång och hammare.

Men jag är rädd att skada elementet, så mycket jag har tagit i från utsidan utan resultat bådar inte gott.

En fällkniv med tunt blad som du värmer och böjer.
Se'n för du in den mellan elementet och lådan samt drar den runt så att du skär i limmet.
Då kanske du kan använda de böjda mejslarna att lyfta med efter det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav UrSv » 2016-06-07 09:13

Jag har löst det genom att antingen ta en instrumentmejsel som nämnts eller en böjd spik som jag petat in under kanten och sen lyft elementet men en tång som hävarm och med ett mellanlägg mellan låda och tång.
Bilagor
Havarm.png
Havarm.png (4.23 KiB) Visad 4820 gånger
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Perfector » 2016-06-07 09:31

UrSv skrev:Jag har löst det genom att antingen ta en instrumentmejsel som nämnts eller en böjd spik som jag petat in under kanten och sen lyft elementet men en tång som hävarm och med ett mellanlägg mellan låda och tång.

Fiffig lösning där.
Men man kan ju skeva korgen om limmet sitter alltför hårt, eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav UrSv » 2016-06-07 10:23

Jo, det kan ju ske så man får ta det lite lugnt. Många gånger är dock tätningen som håller elementet seg/plastisk och ger sig långsamt vilket betyder att om man applicerar lite lagom med kraft så kommer korgen röra sig sakta men ändå lossna till slut. Ju långsammare man gör det desto lägre påfrestning blir det. Är det "stumt" lim skulle jag dock tro att limmet helt enkelt lossnar runt i princip hela när det väl släpper. Men det beror ju helt på vilket lim det är.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Högtalarelement sitter fast i lådan.

Inläggav Doofus » 2016-06-07 11:27

UrSv skrev:Jag har löst det genom att antingen ta en instrumentmejsel som nämnts eller en böjd spik som jag petat in under kanten och sen lyft elementet men en tång som hävarm och med ett mellanlägg mellan låda och tång.


Det här ska jag nog testa först !! Kanske tar in en kamrat och gör på flera sidor samtidigt.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster