Hjälp att felsöka ett Kenwood L07cII försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Hjälp att felsöka ett Kenwood L07cII försteg

Inläggav PeterE » 2016-06-10 23:02

Jag har ett gammalt Kenwood L07cII försteg som bara stått i hyllan och som vägrar fungera.
Jag har provat att byta några kondensatorer men det vill fortfarande inte starta!

Runt kortet som ser ut att höra till nätdelen så finns det 2 stycken metallgrejer som är fastskruvade förmodligen någon typ av stag den ena utav dom blir stekhet efter ett tag när jag provat att ha det inkopplat ett tag för att prova med att mäta lite så förmodligen så är det någon typ av ström fel som gör så att spänningen inte kommer dit den ska.

Själva nätsladden är ju inkopplat på kortet som sitter inte så långt ifrån det där staget som blir så varmt!
Så frågan är om det kanske är nätdelen som inte fungerar som den ska då kortet inte får ström som det ska och hur man lättast felsöker den för att veta vart felet sitter?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hjälp att felsöka ett Kenwood L07cII försteg

Inläggav PerStromgren » 2016-06-11 12:37

Första steget på din felsökning bör vara att skaffa ett schema. Men det kanske du redan har?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-12 18:50

Jo jag har ett schema både utskrivet och på datorn i form av en service manual!
Men jag kan inte komma på vad som ger denna enorma värmeutveckling på den där stora metallbiten!
Jag har provat att byta ut några kondensatorer utan resultat.
Det är på Power supply kortet som själva felet verkar sitta!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-06-12 20:59

Bilder är roligt, då är det lättare att ge tips.

Kan även vara fördel att ge en hint om ungefär var du bor, kanske har du någon i närheten som är en fena på elektronik och vill hjälp dig!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-12 22:04

Jag blev tvungen att skapa ett konto på en sida för att kunna ladda upp bilder!
Obs det är inte min egen bild men min apparat ser likadan ut innuti och jag har ringat in den del som blir stekhet!
http://imgur.com/0dlwmJj

Det ska också tilläggas att lampan på fronten är helt släckt!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-13 22:04

Är det något mer ni behöver veta för att kunna hjälpa mig?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-15 00:22

Behöver ni se fler bilder och i så fall på vad?
Apparaten är helt död i övrigt alltså inga lampor lyser utan det enda är att det där metallstaget blir stekhet!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-15 13:27

Jag kan nog inte hjälpa dig hela vägen, men "metallstaget" är en kylfläns som det med största sannolikhet sitter spänningsregulatorer på, kan du läsa av vad dessa heter?

Har du en multimeter och kunskap om hur en sådan används? En stor bild på hela det kortet där dessa två kylflänsar finns vore fint.
Senast redigerad av Fostex 2016-06-15 13:48, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-15 13:38

En till fråga: Hör du något relä som dras när du slår på den?

Så här ser schemat ut, lägger upp det så blir det nog lättare att få hjälp:
Bild
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-16 17:32

När jag stoppat i kontakten i vägguttaget så hör jag ett lite lättare klickande ljud när jag trycker på on knappen så det tyder ändå på att någonting gick igång men själva lampan som ska lysa när jag klickat på on knappen är helt nersläckt!
Jo klickandet kommer nog från något relä.
Sedan så har jag provat att lägga örat emot och jag tycker mig höra ett mindre surr!
Men det verkar inte som om kondensatorer och övriga komponenter får någon riktig spänning!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 15:19

Men vad brukar det uppstå för symptom ifall ett ett relä är trasigt?
Apparaten går ju inte igång alltså lampan lyser inte!
Är det svårt att få tag i ett passande relä och är det svårt att byta?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-19 15:45

Vilken komponent blir varm?
Är det rätt spänningar ut från nätdelen?

...vild gissning: Kortis så spänningsregulatorn strömbegränsar och blir varm. OBS: Vild gissning.

För att komma vidare måste du börja mäta likspänningar.

//Michael

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-19 19:40

Att lampan inte tänds kan ju betyda bara att den är trasig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 20:48

Jag har provat mäta lite likström alltså det röda fältet installt på 20 och jag fick fram 0,25 samt 0,27.
När jag mätte på det gröna fältet så slog det gnistor så någon form av likspänning verkar det vara!
Q6 , Q5 och Q1 är dom grejerna som jag mätt upp likström på.
D525 R8:E & 595 R8F sitter fastskruvade mot dom där metallstagen!
Så frågan är om det är något fel på dom komponenterna?

Men på bilden som finns på schemat här i tråden så ser jag inte att det står Q6 någonstans däremot exempelvis QK5!
På Q6 så sitter det en komponent som heter "T B595 R8:F" och på Q5 så står det D525 R8:E!
Jag gissar på att T står för transistor!
Dom svarta skruvarna som håller fast dessa komponenter har blivit vitfärgade lika så en liten ring runt en av dessa!
Senast redigerad av PeterE 2016-06-19 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-19 21:02

Hm, du känner till skillnaden mellan spänning och ström? Apropå gnistor. Inget illa ment.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 21:08

Ja likströmmen är farligare då den är på 220volt och den andra på 12!
Så jag råkade nog bara ställa in voltmetern fel första gången jag mätte!
Men se vad jag skrivit i mitt föregående inlägg!

Men jag måste försöka hitta rätt på dom där komponenterna på Schemat så att jag kan ta reda på lite mer om dom ifall jag skulle prova att byta dom då jag ändå mätt upp ganska så mycket ström på just dom!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 21:18

Men det verkar vara Qk5 & Qk6 som jag misstänker att det kan vara fel på då dom hade rätt så höga mätvärden!
På kortet så står det bara Q & ine QK som i service manualen men dom är på exakt samma ställe!
I manualen så heter dom Qk5 2SD525 , Qk6 2SB595
Men vilka säljer såna här komponenter då?

Elfa verkar då inte ha sånt där!
Eller tycker ni att jag ska mäta mer?
Spänning är ett mått på batteriets förmåga att driva fram elektroner i strömkretsen.
Strömmen är mer konstant.

Men vad behöver jag nu göra?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 21:45

Ska jag chansa på och byta dom här två transistorerna 2SB595 respektive 2SD525 eller kan det vara någonting annat som är fel?
Varför det blev sån värmeutveckling kan ju vara att någon av dessa två komponenter får för mycket ström så därför kanske apparaten inte går igång för att den skyddar sig själv mot överhettning.

Fostex jag har mätt med en voltmeter som jag har och på kylflänsarna så verkar det sitta 1st transistor fastskruvad på bägge två!
Spänningsregulatorerna är jag osäker på vart dom finns någonstans men jag ska kolla i kopplings schemat!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 21:56

Det finns en knappt bakpå försteget ifall man vill ha 220V eller 120V men den är inställd på 220V så det är rätt!
Däremot under det här power supply kortet så finns det ett till kort som är mindre och som har väldigt många kablar kopplade till sig bland annat så är det kopplat till den där grejen som man kan välja om man vill ha 220v eller 120v så det verkar vara strömregulatorn!
Det har gått en säkring på det kortet som jag misstänker är strömregulatorkortet och som det står 250V 315mat på ska jag prova byta den säkringen eller ska jag prova att mäta på något först?

Gissningsvis så har säkringen gått pga att någonting i försteget blev för varmt exempelvis kylflänsen!
Fostex behöver du bilder på både Strömregulatorkortet och power supply kortet?
Jo jag har kundskap om hur man mäter!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 22:10

Nu provade jag att mäta på dom röda kablarna på strömfördelarkortet på det röda läget inställt på 20 och då blixtrade det till så att säkringen i proppskåpet gick trotts att jag körde likspänningsläget på voltmetern!
Men det verkar helt klart vara någonting som är fel med strömfördelningen i försteget och det ser ut som om den röda kabeln som sitter fastlödd på strömfördelarkortet är lite brännd då den ser svart ut!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 22:31

Nu har jag fyllt på med lite mer bilder!
http://imgur.com/a/DDJ05
Så fort jag provar att mäta vid den röda kabeln på strömfördelningskortet så blixtrar det till så att säkringen i proppskåpet går så någon typ av överspänning verkar det finnas!
Titta på bilden där jag håller i voltmetern så förstår ni vad jag menar!

Men om det nu är något trasigt på fördelarkortet vad kan det då tänkas att man måste byta?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-19 22:38

Där det står nummer 6 på strömfördelarkortet så är den röda kabeln ansluten tillsammans med en komponent som heter 103P 2KV där är det alldeles svart!
Det kan vara så är den här keramiska högspänningskondensatorn som heter 103P 2Kv är trasig vilket kan orsaka en del problem med strömmen!

I service manualen så står det att samma komponent heter CK45E3D103PMU men vilket som är det riktiga namnet och vad den exakt har för värden så att man kan leta rätt på vart man kan köpa en ny likadan komponent och byta ut den det kan bli lite klurigt!

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2016-06-19 23:51

Med all respekt, men skrev du inte att du har kunskaper om hur man mäter?

Det du ska mäta är likspänning, och då ska den svarta kabeln sitta i COM och den röda i V/R.

Ström mäter man i serie med något, och då använder man A och COM på instrumentet.

Om du försöker mäta en spänning med kablarna kopplade för strömmätning kommer du definitivt att orsaka kortslutningar. Du kommer att förstöra komponenter, lösa ut proppar, för att inte tala om att du leker med livet som insats.

Mitt råd är att du överlåter mätandet till någon som kan.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 00:12

Men jag hade ju kablarna inkopplade i com och V/R.
Arnars så fungerar ju inte summringsfunktionen ifall man vill testa olika komponenter!

Jag fick ju ut bra mätvärden på alla ställen förutom där den röda kabeln var ansluten!
Så jag anser att jag gjort rätt men att det verkar vara något fel där den där keramiska kondensatorn sitter tillsammans med den röda kabeln!
Jag har läst i service handboken också där jag kollat upp komponenterna och kommit fram till att felet ligger i att kondensatorn är trasig!
Däremot så är jag osäker på exakt vilket värde den keramiska kondensatorn har då det inte verkar stå så mycket om varken Uf eller volt på den som det gör på vanliga elektrolytkondensatorer!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 00:15

Jag ska ge det här en chans nu och försöka fixa försteget då det ändå verkar vara ett ganska så fint försteg!
Så får ni i tråden försöka hjälpa mig så gott ni kan så får vi se!
Vad är det mer för bilder som ni behöver för att kunna hjälpa mig?
Okej man kanske inte ska mäta när man är ofokuserad och trött såg nu på bilden att jag inte hade kablarna inkopplade rätt men nu har jag det!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 00:27

Okej Neanderthal jag provade nu att koppla voltmetern som du sa den svarta i com och den röda i V.
Men ändå så blixtrade det och säkringen i proppskåpet gick!
Har jag ställt in voltmetern helt fel den kanske inte ska stå på 20 i det röda fältet?

Det kanske är något större elfel i försteget då det gått bra att mäta på alla ställen förutom vid den röda kabeln!
Nätsladden går ju in till det här kortet så det är som du säger likspänning vilket man ska vara ganska så försiktig med!
Men det bästa kanske vore att försöka byta det som ser trasigt ut och sen ser man om det fungerar eller inte!

Men dom här kablarna som nu blivit brännda är det någon fara att använda även i fortsättningen?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 00:31

Det finns 2 stycken A lägen på instrumentet ett med en våg på vilket tror jag står för likspänning då det andra A läget har samma symbol som det gröna fältet dvs en rak linje med några streck nedanför.

Com läget är säkert det med hästskon på som jag brukar använda när jag summrar!
Men när jag summrar så har jag aldrig någon apparat påslagen utan då får instrumentet själv jobba.
Hur går jag nu vidare med det här?
Men jag frågar i tråden för att jag ska kunna få hjälp och lättare hitta felet arnars så hade jag aldrig frågat!
Man lär sig ju alltid något på vägen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-20 00:45

Du blandar ihop ström och spänning och lik- och växel-. Det är ingen bra start!

103=10nF

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2016-06-20 00:47

Men nej jag är ingen elektriker och har väl mest mätt vanlig svagström så likström har jag inte pysslat med så mycket!
Jag vill inte sabba för mycket men jag vill gärna ta reda på vad felet i försteget är själv utan att behöva lämna in det!

Men jag ska alltså ha den röda kabeln i com och den svarta i V/hästsko när jag mäter likström så långt är jag med.
Men det är alltså inte det röda fältet på voltmetern jag ska använda mig av utan fältet efter där det står A~?
Är det 2m , 20m 20A eller 200m jag ska ha den inställd på?

Okej det är nog att jag pysslat lite för lite med likström då men jag får försöka läsa på lite då och ta det försiktigt!
Tur att jag har automatsäkringar som slår av då det blir fel!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-20 01:01

Tejpa för A och mA-hålen och använd bara V-områdena. Det är spänning (V) du vill mäta, inte ström (A).

Eventuellt pajade instrumentet när du råkade koppla tokigt. Du kan mäta på ett batteri: grön V (likspänning). Se om det funkar.

Om instrumentet är ok och du håller dig till V+ COM och V-områdena är det inte lika mycket som kan gå helfel.

Nästa

Återgå till DIY-forum