Förbättra LTS RIAA!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

danfra

Förbättra LTS RIAA!

Inläggav danfra » 2016-06-15 21:55

Förutom att inför ett lågbrusigt diffsteg enligt Morellos förslag viewtopic.php?f=3&t=62221 vad skulle man kunna göra för förbättringar på ett LTS-RIAA?
Byta ut OPA2134 mot AD797 i första förstärkande steget? Skulle det ge ngt signifikant? Några andra förslag?

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Förbättra LTS RIAA!

Inläggav Fostex » 2016-06-15 22:06

Medelst DIP-switchar kunna justera utnivå och lastimpedans. Har faktiskt ritat en layout för detta, minns dock inte om den är klar.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-16 00:14

danfra skrev:Förutom att inför ett lågbrusigt diffsteg enligt Morellos förslag viewtopic.php?f=3&t=62221 vad skulle man kunna göra för förbättringar på ett LTS-RIAA?
Byta ut OPA2134 mot AD797 i första förstärkande steget? Skulle det ge ngt signifikant? Några andra förslag?

Om inte AD797 skall bidra med brus så måste drivningen var mycket lågohmig, eftersom strömbruset är större än "normala" op-ampar, i synnerhet OPA2134. Det blir den inte från en pickup. AD797 är en fantastisk opamp om vi talar om impedanser nedåt 10 Ohm. Vid mer normala impedanser är det låga spänningbruset dominerat av strömbrus. Att "förbättra" LTS RIAA handlar i allt väsentligt att göra en ny design och redan idag ligger bruset mycket lågt även om dubbla op-ampar inte är särskilt "elegant". Fördelen är att lösningen är "tillräckligt" bra och går att köpa. Försäljare av matchade LSK170 kan räknas på ena handens fingrar. Vågar man chansa på Toshibas SK170 så finner man väl kanske ett tiotal säljare som jag skulle lita på och ett matchat par kostar lika mycket som en OPA2134. För den som handlar yrkesmässigt så gäller andra förutsättningar. Men några dip-switchar vore käckt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

danfra

Inläggav danfra » 2016-06-16 23:31

Misstänkte det. En fundering jag har dock är att ett välrenommerat RIAA använder just AD797 på ingången (åtminstone som det ser ut på bilden.) Några tankar kring det?
Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-17 18:30

danfra skrev:Misstänkte det. En fundering jag har dock är att ett välrenommerat RIAA använder just AD797 på ingången (åtminstone som det ser ut på bilden.) Några tankar kring det?

Ja. AD797 är en opamp med fantastiska prestanda, i synnerhet vid hög förstärkning, men då måste man fippla lite med externa kretsar för att dekompensera den. Jag skulle vilja säga att man måste vara proffs för att klämma ut nominell prestanda ur den. Den är dyr och finns bara som single. Men grejen är att dess låga spänningsbrus kommer till kostnaden av ett mycket högt strömbrus. Den har också en bias-ström på ingången som ligger 25 gånger över t.ex. LM4562 för att inte tala om OPA2134. För att tillgodogöra sig det låga spänningsbruset måste den matas lågohmigt. Merkostnaden kan te sig rimlig om man gör ett steg som skall passa för moving coil med låg generatorimpedans och låg nivå. För en moving magnet är det att kasta pärlor för svin eftersom strömbruset åker upp. Skulle man konstruera om LTS RIAA utan att ändra annat än de förstärkande blocken tror jag på vad Morello sa: släng in en diff med lågbrusiga jfet framför t.ex. en LM4562 i första steget. De övriga stegen är inverterande och har därför inte problem med common-mode distorsion och signalnivån gör att inte bruset längre spelar någon roll. Men då måste man som sagt få tag på två par matchade LSK170 eller två LSK389 och rita en ny layout. Vill man inte göra det är det väl bara att köra på och klona Holographics modell...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

danfra

Inläggav danfra » 2016-06-18 11:20

Ok. Så RIAAt på bilden, RIIA TWO, använder AD797 för MC ingången bara? Har inget schemat så jag vet inte om AD797 steget "bypassas" för MM. Om så är fallet är RIAAts design i princip samma som LTS-RIAA.... Om inte så har AD797 steget marginell nytta (om någon)... Någon som vet hur designen är? Är mest nyfiken.
Det blir att ge sig på Morellos förslag. Mest för att det är kul. Sitter ganska nöjd med ett Sentec PP9 och LTS-RIAA. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-19 00:10

danfra skrev:Ok. Så RIAAt på bilden, RIIA TWO, använder AD797 för MC ingången bara? Har inget schemat så jag vet inte om AD797 steget "bypassas" för MM. Om så är fallet är RIAAts design i princip samma som LTS-RIAA.... Om inte så har AD797 steget marginell nytta (om någon)... Någon som vet hur designen är? Är mest nyfiken.
Det blir att ge sig på Morellos förslag. Mest för att det är kul. Sitter ganska nöjd med ett Sentec PP9 och LTS-RIAA. :D

Jag vet inte hur kopplingen ser ut men jag GISSAR att AD797 används både för MC och MM, men att dess brusmässiga prestanda inte medför någon särskild fördel vid MM. Men dess låga distortion vid hög förstärkning gör sannolikt att man kan förlägga merparten av förstärkningen till ett enda steg och att den totala distorsionen blir mycket låg. Jag tycker dock den frågan är akademisk eftersom vi talar om vinylavspelning. Annat är det när man gör AD- eller DA-omvandlare extremt hög dynamik är viktig. AD797 är ca 8 gånger dyrare per op-amp än en LM4562 som redan den har extremt bra prestanda. Summasummarum: man kan göra på olika sätt så att det blir bra. För en konstruktör är det nog kul att få göra sin egen lösning och inte bara kopiera någon annans, även om det skulle ge önskat resultat.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Återgå till DIY-forum