- Hur kan man simulera i Basta baserat på faktiska mätningar? Och hur bra funkar det?
Bakgrund:
Basta är ju en modell av verkligheten och en jäkligt bra sådan. Men vill man jaga enstaka dB eller grader (?) tror jag man behöver gå längre. Det vore ju otroligt värdefullt om man kunde få med "verkligheten" och inte bara modell- och leverantörsparametrar i Basta. Det påstås ju gå. Men hur, i verkligheten alltså?
Jag provade i all hast, och kanske inte gav det den tid det förtjänar, men det funkade inte för mig. Jag exporterade SPL från REW, städade filen manuellt från kommentarer etc och lyckades importera in i Basta. Ok. Men Basta fick mest spatt. Jag kunde inte göra nåt vettigt därefter. Och inser att informationer typ "bara å importera en mätning" lämnar så många handgrepp obeskrivna så det lätt blir pannkaka.
Så jag kan börja med lite direkta frågor.
1. Kan Basta importera och fungera med import från externa program eller krävs Sirp eller annat Tolvan-program?
2. Om man nu använder REW, kör man då en vanlig mätning och exporterar SPL och fas?
3. Ska man mäta på element i "oändlig baffel", i rätt låda, med/utan filter? Dvs, vad förutsätter Basta att kommande import ska representera?
4. Kan man i kedjan konfa så att man inte behöver redigera/städa manuellt?
5. Måste man också mäta och importera impedans? (Dvs, är det ett förutsättning, är det bra (men inte nödvändigt) eller används inte.)
Ok, import nu inne i Basta. Vad är det tänkt ska hända då?
6. Plottas importerad SPL, fasinfo (och ev impedans) precis som importerat eller adderas påverkan av simulerad baffel, simulerat filter, etc? (Dvs, för mig oklart vilken mätkurva som ska importeras; "elementkurva", "lådkurva" eller "filterkurva". Eller formulerat annorlunda, vilka modellparametrar kan jag använda efter import? Filter? Baffelsteg? Elementplacering på baffel?
Erfarenhetsmässigt
7. Hur funkar detta i praktiken? Är det till nån hjälp?
- Fram med era erfarenheter, klokheter och idéer nu.
Sorry för kanske väl detaljerade frågor, men jag vill ju veta.