Moderator: Redaktörer
paa skrev:
Jo men han har ju staplat sina kartonger till en matris som nästan fyller lådan. Det diagrammet är inte tillämpligt för det fallet.
JM skrev:Kan hålla med om att det inte bara är att extrapolera mätresultatet från en äggkartong till ett gäng i en låda men min erfarenhet av äggkartongers ljuddämpande egenskaper är att lågfrekvensdämpningen är inte mycket att skryta med. Kanske har Perfector mätdata som kan bringa klarhet i denna djupa fråga.
JM
Perfector skrev:Akustisk döddämpning har ingenting med något annat att göra än att döda akustiken, som i ett ekodött lab
Cortado skrev:Perfector skrev:Akustisk döddämpning har ingenting med något annat att göra än att döda akustiken, som i ett ekodött lab
Fast de använder inte äggkartonger i en ekofri kammare. Kilarna du ser i sådan är någon form av ull eller skum. Det går inte riktigt att jämställa med en sluten högtalarlåda. Det testet vi var inne på i en annan tråd som gällde en av dina högtalare, i testet skrevs högtalaren att vara resonant, bumlig - vilket tyder på att lådan saknar just dämpning inuti.
Om det däremot var din avsikt att högtalaren skulle vara bumlig och resonant så har du väl lyckats.
Cortado skrev:Slutsatsen från ovanstående artikel:
Så, för frekvenser under 2kHz fungerar det dåligt/inte alls. Det kommer alltså bara ta plats i lådan för alla basfrekvenser och göra lådvolymen mindre. Området ovanför 2kHz är nog rätt ofarlig om man ändå delar baselementet kring där eller strax ovanför.
Kan vi nu konstatera att det inte fungerar att använda äggkartong i en högtalarlåda för att "döda akustiken" ?
Perfector skrev:Kilarna är inte sällan av trä eller glasull.
Perfector skrev:Det viktiga är inte vad dom består av utan vad dom gör praktiskt genom form och placering.
Perfector skrev:Nej!
Jag skiter lågaktningsfullt i alla experter som inte har gjort det på mitt sätt och provat utan bara hänvisar till mätningar med ett lager på en vägg.
Perfector skrev:Men du kan ju prata medkillarna i KAIPA, som satte äggkartonger i studion och spelade in med mycket gott resultat.
Fast dom har väl åxå fel kan jag tänka.
Cortado skrev:Perfector skrev:Nej!
Jag skiter lågaktningsfullt i alla experter som inte har gjort det på mitt sätt och provat utan bara hänvisar till mätningar med ett lager på en vägg.
Jadu. Varför förser du oss inte med mätningar för att styrka dina påståenden, istället för att hänvisa till att fråga någon eller genom att säga "Det fungerar!"?Perfector skrev:Men du kan ju prata medkillarna i KAIPA, som satte äggkartonger i studion och spelade in med mycket gott resultat.
Fast dom har väl åxå fel kan jag tänka.
Jag vet inte vilka KAIPA är och har inte så mycket att säga om det resultat de fick med äggkartonger på väggarna. Det blev säkert ett bra resultat, frågan är om det hade blivit sämre eller bättre utan äggkartongerna eller med någon annan akustisk åtgärd.
Dock kan man ju undra varför inte akustiker använder äggkartonger och varför inte äggkartonger är mer förekommande i inspelningsvärlden. Det är garanterat billigare än att skaffa "konventionell" akustikreglering. Kanske är någonslags hifi-logik.
Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Du är fantasilös som inte ens är villig att testa själv.
Är du rädd att det ska stämma eller?
Vi släpper detta tills du eller nån annan har provat exakt som jag beskrivit i bilden och då, men inte förr ska jag samla på mig intryck av det som skrivs.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Vi släpper detta tills du eller nån annan har provat exakt som jag beskrivit i bilden och då, men inte förr ska jag samla på mig intryck av det som skrivs.
Hade det varit jag hade jag inte tyckt att det var värt tiden och mödan att bygga en låda bara för att bevisa någonting som man inte har någon anledning att tro på åt någon annan.
Jag tycker nästan att det ligger på dig att bygga lådan och mäta, om du vill att någon ska tro dig Perfector.Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill uppnå med äggkartongerna i lådan.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Hade det varit jag hade jag inte tyckt att det var värt tiden och mödan att bygga en låda bara för att bevisa någonting som man inte har någon anledning att tro på åt någon annan.
Jag tycker nästan att det ligger på dig att bygga lådan och mäta, om du vill att någon ska tro dig Perfector.Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill uppnå med äggkartongerna i lådan.
Perfector skrev:Det får du veta om du bygger
RogerGustavsson skrev:Det är väl en viss skillnad på att klä ett rum för inspelning med äggkartonger och att använda dem inuti en högtalarlåda? Ändamålet är ju inte alls samma i de fallen.
Att Kaipa och många musiker i åratal använt äggkartonger ser jag bara som brist på kunskap och möjligen brist på tillgång på kapital, äggkartonger kan man få gratis. Är det några kvalificerade studior som använder äggkartonger?
Perfector skrev:Det ska vara flak och dom kan man få i butiker som säljer ägg i lösvikt
Cortado skrev:RogerGustavsson skrev:Det är väl en viss skillnad på att klä ett rum för inspelning med äggkartonger och att använda dem inuti en högtalarlåda? Ändamålet är ju inte alls samma i de fallen.
Att Kaipa och många musiker i åratal använt äggkartonger ser jag bara som brist på kunskap och möjligen brist på tillgång på kapital, äggkartonger kan man få gratis. Är det några kvalificerade studior som använder äggkartonger?
+3
Tror den här tråden behöver dämpas med något annat än äggkartonger, för det verkar eka här..
Perfector skrev:Då är det inte äggkartonger du använder.
Användare som besöker denna kategori: OscarE och 24 gäster