Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-10 00:44

DanNorman skrev:Några frågor angående filtret: Vilken typ av kondingar använde du? Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm. Ska diskanten vara polvänd eller ej, i förhållande till basen?

Endast polykarbonatkondingar, dvs bästa sorten.
Brantheten till diskantdelningen bör vara av samma kvalitet som resten "för good measure".
Diskant går i samma fas som basen.
Anledningen till komponentval är att jag inte ville bli anklagad för att fuska.
Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt, eller inte alls.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Svante » 2016-07-10 09:23

DanNorman skrev:... Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm....


Den främsta effekten av en serieresistans i den spolen är att filtret en bit ut i spärrbandet (nedåt i basen) övergår från att luta med 12 dB/oktav till 6 dB/oktav. Det kan ha betydelse för effekttåligheten, speciellt om man räknar in att åtminstone en del musik i snitt lutar med -6 dB/oktav ganska långt ner i basen. Tillsammans blir det 0 dB/oktav, och varje oktav nedåt i basen värmer alltså diskanten lika mycket. Alltså under frekvensen där filtret övergår från 12 till 6 dB/oktav.

Det behöver inte innebära någon katastrof, men är tänkvärt iaf.

Edit: Gjorde just en liten simulering med Infected och 2000 Hz delning, knä för 6/12 dB/oktav vid 500 Hz och effekten finns där, men framför allt när låten är basdominerad. Det visar sig inträffa när den inte är diskantdominerad, dvs när det är ganska tyst. Vid fullt ös kommer det c:a 0,5 dB mer effekt till diskantelementet, vilket ju inte är så mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-10 09:25

Jag tycker det är viktigt att påpeka att det som står i tråden är personliga preferenser och bedömningar.

Inget av det som står i tråden behöver vara det minsta sant.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-10 09:27

Svante skrev:
DanNorman skrev:... Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm....


Den främsta effekten av en serieresistans i den spolen är att filtret en bit ut i spärrbandet (nedåt i basen) övergår från att luta med 12 dB/oktav till 6 dB/oktav. Det kan ha betydelse för effekttåligheten, speciellt om man räknar in att åtminstone en del musik i snitt lutar med -6 dB/oktav ganska långt ner i basen. Tillsammans blir det 0 dB/oktav, och varje oktav nedåt i basen värmer alltså diskanten lika mycket. Alltså under frekvensen där filtret övergår från 12 till 6 dB/oktav.

Det behöver inte innebära någon katastrof, men är tänkvärt iaf.

Edit: Gjorde just en liten simulering med Infected och 2000 Hz delning, knä för 6/12 dB/oktav vid 500 Hz och effekten finns där, men framför allt när låten är basdominerad. Det visar sig inträffa när den inte är diskantdominerad, dvs när det är ganska tyst. Vid fullt ös kommer det c:a 0,5 dB mer effekt till diskantelementet, vilket ju inte är så mycket.

Delningen ligger 3000 Hz 6/12 dB
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-10 09:27

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det är viktigt att påpeka att det som står i tråden är personliga preferenser och bedömningar.

Inget av det som står i tråden behöver vara det minsta sant.

Du får inget mothugg av mig.
Den som bygger får se ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-10 09:51

Det räknade jag inte med heller :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-10 10:44

Perfector skrev:Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
Annars skulle det finnas massor med begagnat som dom skulle vilja bli av med.
1 enda par har jag hittat till salu, av en herre som gick ner sig i missbruk och sålde för att finansiera sitt ondablod.


Nja, det beror på hur andrahandsvärdet ser också, om man vill vara lite stygg... Det är långt ifrån alla högtalare som har något värde efter ett antal år. Ofta är kostnaden för att reparera äldre högtalare långt över nypriset på dem. Flertalet svenska storsäljare tror jag har hamnat på tippen med tiden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-10 10:49

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
Annars skulle det finnas massor med begagnat som dom skulle vilja bli av med.
1 enda par har jag hittat till salu, av en herre som gick ner sig i missbruk och sålde för att finansiera sitt ondablod.


Nja, det beror på hur andrahandsvärdet ser också, om man vill vara lite stygg... Det är långt ifrån alla högtalare som har något värde efter ett antal år. Ofta är kostnaden för att reparera äldre högtalare långt över nypriset på dem. Flertalet svenska storsäljare tror jag har hamnat på tippen med tiden.

Dom som köpte det jag byggde avsåg att behålla dom, vilket kanske är omodernt idag.
Då spelar andrahandsvärdet ingen roll
Att renovera element görs ju här an masse så det är inte heller något konstigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Svante » 2016-07-10 11:40

Perfector skrev:
Svante skrev:
DanNorman skrev:... Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm....


Den främsta effekten av en serieresistans i den spolen är att filtret en bit ut i spärrbandet (nedåt i basen) övergår från att luta med 12 dB/oktav till 6 dB/oktav. Det kan ha betydelse för effekttåligheten, speciellt om man räknar in att åtminstone en del musik i snitt lutar med -6 dB/oktav ganska långt ner i basen. Tillsammans blir det 0 dB/oktav, och varje oktav nedåt i basen värmer alltså diskanten lika mycket. Alltså under frekvensen där filtret övergår från 12 till 6 dB/oktav.

Det behöver inte innebära någon katastrof, men är tänkvärt iaf.

Edit: Gjorde just en liten simulering med Infected och 2000 Hz delning, knä för 6/12 dB/oktav vid 500 Hz och effekten finns där, men framför allt när låten är basdominerad. Det visar sig inträffa när den inte är diskantdominerad, dvs när det är ganska tyst. Vid fullt ös kommer det c:a 0,5 dB mer effekt till diskantelementet, vilket ju inte är så mycket.

Delningen ligger 3000 Hz 6/12 dB


Hmm. Jag tror inte att du förstod vad jag just skrev. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-10 16:33

Svante skrev:
Perfector skrev:
Svante skrev:
Den främsta effekten av en serieresistans i den spolen är att filtret en bit ut i spärrbandet (nedåt i basen) övergår från att luta med 12 dB/oktav till 6 dB/oktav. Det kan ha betydelse för effekttåligheten, speciellt om man räknar in att åtminstone en del musik i snitt lutar med -6 dB/oktav ganska långt ner i basen. Tillsammans blir det 0 dB/oktav, och varje oktav nedåt i basen värmer alltså diskanten lika mycket. Alltså under frekvensen där filtret övergår från 12 till 6 dB/oktav.

Det behöver inte innebära någon katastrof, men är tänkvärt iaf.

Edit: Gjorde just en liten simulering med Infected och 2000 Hz delning, knä för 6/12 dB/oktav vid 500 Hz och effekten finns där, men framför allt när låten är basdominerad. Det visar sig inträffa när den inte är diskantdominerad, dvs när det är ganska tyst. Vid fullt ös kommer det c:a 0,5 dB mer effekt till diskantelementet, vilket ju inte är så mycket.

Delningen ligger 3000 Hz 6/12 dB


Hmm. Jag tror inte att du förstod vad jag just skrev. Eller?

Du skrev 2000 hz deelning och jag bara på pekade att den ligger 3000 i den högtalaren
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Svante » 2016-07-10 16:35

Ok.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Morello » 2016-07-10 20:28

Perfector skrev:
Svante skrev:
jonasby skrev:Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det.


Intressant val av passivform där... Just där vore det dock på sin plats att påpeka VEM som upplever att högtalaren låter... Var det "harmoniskt"? Alltså, det betyder ju ingenting för oss andra som inte har hört den. Vi måste översätta det till att "Perfector tycker det låter bra", och dessutom väga in att han är konstruktören. Vill vi veta mer, utan att faktiskt leta fram ett par så måste vi använda vad vi vet om hur det brukar bli med kanter runt kanten osv.

Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
Annars skulle det finnas massor med begagnat som dom skulle vilja bli av med.
1 enda par har jag hittat till salu, av en herre som gick ner sig i missbruk och sålde för att finansiera sitt ondablod.


Perfector, nästan all din argumentation bygger på auktoritetsretorik och liknande trams; har du inget att anföra i sak?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-10 21:53

Morello skrev:
Perfector skrev:
Svante skrev:
Intressant val av passivform där... Just där vore det dock på sin plats att påpeka VEM som upplever att högtalaren låter... Var det "harmoniskt"? Alltså, det betyder ju ingenting för oss andra som inte har hört den. Vi måste översätta det till att "Perfector tycker det låter bra", och dessutom väga in att han är konstruktören. Vill vi veta mer, utan att faktiskt leta fram ett par så måste vi använda vad vi vet om hur det brukar bli med kanter runt kanten osv.

Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
Annars skulle det finnas massor med begagnat som dom skulle vilja bli av med.
1 enda par har jag hittat till salu, av en herre som gick ner sig i missbruk och sålde för att finansiera sitt ondablod.


Perfector, nästan all din argumentation bygger på auktoritetsretorik och liknande trams; har du inget att anföra i sak?

Inte mer än du tycks ha.
Dessutom är du en ärtans gnällk*k som mår dåligt på precis allting du inte gillar själv.
Ditt drag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-20 09:30

DanNorman, hur går det?
Jag är så uschligt nyfiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-04 15:44

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:Den som provar får se.
Dom 2par jag har hemma låter nog så harmoniskt.


Om du skulle beskriva Harmoniskt med så objektiva ord som möjligt, hur låter det då?

Har du något kvantifierbart mål, t.ex hur tonkurvan ska se ut i lyssningsriktning, hur tonkurvan ska se ut mot de ytor som ger de första reflexerna, vart ska -3dB punkten i basen ligga etc? Ska det finnas pucklar eller dippar i tonkurvan, vart och om så varför?

Bara att ljudet inte tröttar ut öronen och att ingen hittills har protesterat hur det låter.
Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.


"Both trained and untrained listeners tend to prefer the most accurate loudspeakers when measured under controlled double-blind listening conditions"
http://seanolive.blogspot.se/2009/01/what-loudspeaker-specifications-are.html

Lite cred vill jag ge dig, Perfector, för att du vågar med en sådan här tråd på ett forum som detta. Kanske gör du det för att det ligger något i det du anför, och det vore ju kul. Eller så är du helt bananas.
I vilket fall som helst blev det ju en mycket intressant tråd. Väntar spänt på upplösningen, jag också!

Fixade länken åt dig. //Andreas
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-04 15:59

Perfector skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:




Dessutom är du en ärtans gnällk*k ...


Det där var förresten en riktigt rolig, om än opassande, kommentar :lol:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-08-04 16:24

Knuttebaloa skrev:"Both trained and untrained listeners tend to prefer the most accurate loudspeakers when measured under controlled double-blind listening conditions"
http://seanolive.blogspot.com.tr/2009/0 ... e.html?m=1


Länken fungerar inte.. MEN troligen är det en intressant artikel dels för att det är Sean Olive som ju delaktig i undersökningarna som Floyd Toole och company gjorde men också för det är roligt det där med hur folk väljer högtalare blint. Det trista dock är att trots att man gjort ett objektivt subjektivtest så tittar man ändå på helt andra saker när man väljer/bygger högtalare, trots att man har ett statistiskt framtaget "facit".

Ska kolla lite mer i hans blogg - tack för tipset Knuttebaloa! :)

Perfector; Om du inte har lite trist nån dag så skulle jag nog tro att artiklarna som länkas till här skulle vara underhållande. :)

( Här är artikeln Knuttebaloa länkar till: http://seanolive.blogspot.se/2009/01/what-loudspeaker-specifications-are.html )
( Sean Olives blog )

Parentes:
Jag och Dan ska väl testa det där när vi fått ihop äggkartonger (vilket vi nästan har), lust och tid. Vi håller ju på med ett litet högtalarprojekt för forumet och den är viktigare just nu.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-08-04 18:00

Cortado skrev:
Knuttebaloa skrev:"Both trained and untrained listeners tend to prefer the most accurate loudspeakers when measured under controlled double-blind listening conditions"
http://seanolive.blogspot.com.tr/2009/0 ... e.html?m=1


Länken fungerar inte.. MEN troligen är det en intressant artikel dels för att det är Sean Olive som ju delaktig i undersökningarna som Floyd Toole och company gjorde men också för det är roligt det där med hur folk väljer högtalare blint. Det trista dock är att trots att man gjort ett objektivt subjektivtest så tittar man ändå på helt andra saker när man väljer/bygger högtalare, trots att man har ett statistiskt framtaget "facit".

Ska kolla lite mer i hans blogg - tack för tipset Knuttebaloa! :)

Perfector; Om du inte har lite trist nån dag så skulle jag nog tro att artiklarna som länkas till här skulle vara underhållande. :)

( Här är artikeln Knuttebaloa länkar till: http://seanolive.blogspot.se/2009/01/what-loudspeaker-specifications-are.html )
( Sean Olives blog )

Parentes:
Jag och Dan ska väl testa det där när vi fått ihop äggkartonger (vilket vi nästan har), lust och tid. Vi håller ju på med ett litet högtalarprojekt för forumet och den är viktigare just nu.

Äggkartonger finns det gott om i mitt garage, dom kan gott få ett nytt hem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2017-12-26 19:25

Jättebump!
Har Cortado och Dan Norman kommit till skott än, eller rann det ut i sanden.
Jag har fortfarande äggkartongerna kvar och ull om det skulle hampa sig så.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav NADifierad » 2017-12-26 19:38

Äsch!
Lägg ägg. :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2017-12-26 19:39

NADifierad skrev:Äsch!
Lägg ägg. :D

Jadå, om du kläcker dom :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav NADifierad » 2017-12-26 19:44

Perfector skrev:
NADifierad skrev:Äsch!
Lägg ägg. :D

Jadå, om du kläcker dom :-)

Jag kan nedlåta mig till att ruva förväntansfullt :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2017-12-26 19:49

NADifierad skrev:
Perfector skrev:
NADifierad skrev:Äsch!
Lägg ägg. :D

Jadå, om du kläcker dom :-)

Jag kan nedlåta mig till att ruva förväntansfullt :) .

Aha, du äggstraknäcker
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav NADifierad » 2017-12-26 19:55

Perfector skrev:
NADifierad skrev:
Perfector skrev:Jadå, om du kläcker dom :-)

Jag kan nedlåta mig till att ruva förväntansfullt :) .

Aha, du äggstraknäcker

Bara via skalbolaget :D .
Men, hoppas att grabbarna mäter, som sagt :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2017-12-26 20:26

Oj, ja.. detta har runnit ut i sanden verkligen. Jag minns att jag fick ihop ett gäng äggkartonger, sen är det lite suddigt, tror de hamnade i snickeriet - lite osäker. Sen kom andra saker emellan, det var Fukdist och en del annat. Skulle vara kul att göra mätningen, det ligger dessvärre lite utanför mina händer av olika skäl. Ska kolla av läget med Dan och se om vi kan göra en ansträngning nu innan årsskiftet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2017-12-26 20:52

Cortado skrev:Oj, ja.. detta har runnit ut i sanden verkligen. Jag minns att jag fick ihop ett gäng äggkartonger, sen är det lite suddigt, tror de hamnade i snickeriet - lite osäker. Sen kom andra saker emellan, det var Fukdist och en del annat. Skulle vara kul att göra mätningen, det ligger dessvärre lite utanför mina händer av olika skäl. Ska kolla av läget med Dan och se om vi kan göra en ansträngning nu innan årsskiftet.

Jag tror jag måste sätta mig på en handduk :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2018-04-08 10:13

Perfector skrev:
Cortado skrev:Oj, ja.. detta har runnit ut i sanden verkligen. Jag minns att jag fick ihop ett gäng äggkartonger, sen är det lite suddigt, tror de hamnade i snickeriet - lite osäker. Sen kom andra saker emellan, det var Fukdist och en del annat. Skulle vara kul att göra mätningen, det ligger dessvärre lite utanför mina händer av olika skäl. Ska kolla av läget med Dan och se om vi kan göra en ansträngning nu innan årsskiftet.

Jag tror jag måste sätta mig på en handduk :-)

Bump.
Vilket årsskifte talade vi om :-)
Händer det nå't ?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2019-08-13 09:59

Vi provar väl igen då.
Har det runnit så mycket vatten under broarna nu att det skulle kunna finnas en chans att Dan Norman kan ha tid att prova ett bygge?
Äggisar har jag samt ull och nu även 2 diskanter av rätt sort.
Om inte blir väl det här sista inlägget i tråden innan den hamnar i runda arkivet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav hifikg » 2019-08-13 12:51

Ibland campar jag vid Trosa havsbad. Nästa gång hör jag av mig o hoppas få en chans att lyssna på dina skötebarn :)

När jag läser förståsigpåarnas kommentarer och jämför dem med dina lyssningsintryck så tänker jag att du kanske är lite som jag, dvs det mesta går bra att lyssna på (inom rimliga gränser) så länge musiken är bra. Mina OA52 är världens bästa högtalare, bara Jerker lyfter ut sina Apogee Duettor :) och ESL 63 spelar musik precis lika bra, bara jag sitter helt rätt placerad. Ibland får jag ståpäls av musiken från ett par högtalare som jag inte ens nämnt att jag innehar och som knappast är bättre än dina äggkartongskonstruktioner. Och att du lyckats hitta några hundra till som lyssnar på samma sätt och därmed sitter nöjda håller jag inte alls för otroligt. Men skulle du rigga upp ett par Apogee Duetta o jämföra... well...
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Tell » 2019-08-13 13:25

Ja alltså det är väl ingen som säger att dina äggkartongshögtalare låter dåligt, utan mer att det antagligen skulle bli bättre o effektivare med vanliga standarddämpning som ~alla andra kör med.

Är dock nyfiken om du fäster äggkartongerna på nåt sätt, för det lär ju finnas en risk att dom vibrerar mot både varandra och lådan och ger missljud?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster