Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2019-08-13 14:48

Tell skrev:Ja alltså det är väl ingen som säger att dina äggkartongshögtalare låter dåligt, utan mer att det antagligen skulle bli bättre o effektivare med vanliga standarddämpning som ~alla andra kör med.

Är dock nyfiken om du fäster äggkartongerna på nåt sätt, för det lär ju finnas en risk att dom vibrerar mot både varandra och lådan och ger missljud?

Kartongerna kläms fast topp mot topp och hålls på plats med baffeln och sitter som berget.
Ett tag höll jag på med både trälim och silikon men det visade sig onödigt arbete då dom inte kan vibrera som dom sitter monterade.
Senast redigerad av Perfector 2019-08-13 14:50, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2019-08-13 14:49

hifikg skrev:Ibland campar jag vid Trosa havsbad. Nästa gång hör jag av mig o hoppas få en chans att lyssna på dina skötebarn :)

När jag läser förståsigpåarnas kommentarer och jämför dem med dina lyssningsintryck så tänker jag att du kanske är lite som jag, dvs det mesta går bra att lyssna på (inom rimliga gränser) så länge musiken är bra. Mina OA52 är världens bästa högtalare, bara Jerker lyfter ut sina Apogee Duettor :) och ESL 63 spelar musik precis lika bra, bara jag sitter helt rätt placerad. Ibland får jag ståpäls av musiken från ett par högtalare som jag inte ens nämnt att jag innehar och som knappast är bättre än dina äggkartongskonstruktioner. Och att du lyckats hitta några hundra till som lyssnar på samma sätt och därmed sitter nöjda håller jag inte alls för otroligt. Men skulle du rigga upp ett par Apogee Duetta o jämföra... well...

Naturligtvis får du komma och lyssna när du besöker Trosa.
Jag får se till att ha kanelbullar till kaffet så det inte blir "torrlyssning" för det är så tråkigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Nattlorden » 2019-08-13 18:33

Perfector skrev:Ett tag höll jag på med både trälim och silikon men det visade sig onödigt arbete då dom inte kan vibrera som dom sitter monterade.


Hela din förbättring kanske inte har med insidans akustik att göra alls... utan att du snarare stoppat lådan från att röra sig så mycket? 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2019-08-13 18:40

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Ett tag höll jag på med både trälim och silikon men det visade sig onödigt arbete då dom inte kan vibrera som dom sitter monterade.


Hela din förbättring kanske inte har med insidans akustik att göra alls... utan att du snarare stoppat lådan från att röra sig så mycket? 8) :mrgreen:

Det är nog både och.
Jag har byggt lådor i rent trä som slamrade något hemskt när träfibern svängde med musiken, men det var ganska stora saker.
I mindre 8 liters lådor lät det som Segovia på besök med viss musik.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Nattlorden » 2019-08-13 18:52

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Ett tag höll jag på med både trälim och silikon men det visade sig onödigt arbete då dom inte kan vibrera som dom sitter monterade.


Hela din förbättring kanske inte har med insidans akustik att göra alls... utan att du snarare stoppat lådan från att röra sig så mycket? 8) :mrgreen:

Det är nog både och.
Jag har byggt lådor i rent trä som slamrade något hemskt när träfibern svängde med musiken, men det var ganska stora saker.
I mindre 8 liters lådor lät det som Segovia på besök med viss musik.


Bild
Så här stagade B&W sina Matrix... dina äggkartonger hade självklart inte samma hårda koppling, så resultatet lär inte blivit på samma nivå, men som princip?

Det jag inte vet om B&W är ifall de sedan körde in dämpmaterial i strukturen. Jag gissar det, men jag har aldrig sett bild på det....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-13 19:14

Jodå, visst har Matrix-högtalarna dämpning, ser ut som skumplast. Dämpning vill man väl ha för isotermisering?

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster