Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 16:31

Detta är mitt recept sedan nästan 30 år.
Bilagor
Perfector original.jpg
Perfector original.jpg (58.3 KiB) Visad 6984 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Fostex » 2016-07-07 16:36

Vad upplever du är skillnaden mot:
A. Samma låda utan dämpmaterial?
B. Samma låda men fylld med konventionellt dämpmaterial, t.ex. gullfiber?
Mycket kul - lite tid

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav JM » 2016-07-07 16:49

Bild
Det finns utrymme i högtalaren för förbättring.

JM
Senast redigerad av JM 2016-07-07 16:51, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 16:51

Enda avsikten är att dämpa bort akustiken i lådan, inget annat.
Och det funkar perfekt.
Eventuellt en klutt Dämpull bakom basen.
Eftersom elementen är testade i ekodöda rum så är det här det näst bästa enligt mig.
Senast redigerad av Perfector 2016-07-07 16:57, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav paa » 2016-07-07 16:51

JM skrev:[ Bild ]
Det finns utrymme i högtalaren för förbättring.

JM

Jo men han har ju staplat sina kartonger till en matris som nästan fyller lådan. Det diagrammet är inte tillämpligt för det fallet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav JM » 2016-07-07 17:13

paa skrev:
JM skrev:[ Bild ]
Det finns utrymme i högtalaren för förbättring.

JM

Jo men han har ju staplat sina kartonger till en matris som nästan fyller lådan. Det diagrammet är inte tillämpligt för det fallet.

Har du ett förslag till hur du tror det dämpas i lådan?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav paa » 2016-07-07 17:47

Nej, men en mätning skulle kunna visa det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav JM » 2016-07-07 17:59

Kan hålla med om att det inte bara är att extrapolera mätresultatet från en äggkartong till ett gäng i en låda men min erfarenhet av äggkartongers ljuddämpande egenskaper är att lågfrekvensdämpningen är inte mycket att skryta med. Kanske har Perfector mätdata som kan bringa klarhet i denna djupa fråga.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 18:12

JM skrev:Kan hålla med om att det inte bara är att extrapolera mätresultatet från en äggkartong till ett gäng i en låda men min erfarenhet av äggkartongers ljuddämpande egenskaper är att lågfrekvensdämpningen är inte mycket att skryta med. Kanske har Perfector mätdata som kan bringa klarhet i denna djupa fråga.

JM

Akustisk döddämpning har ingenting med något annat att göra än att döda akustiken, som i ett ekodött lab
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 18:21

Perfector skrev:Akustisk döddämpning har ingenting med något annat att göra än att döda akustiken, som i ett ekodött lab


Fast de använder inte äggkartonger i en ekofri kammare. Kilarna du ser i sådan är någon form av ull eller skum. Det går inte riktigt att jämställa med en sluten högtalarlåda. Det testet vi var inne på i en annan tråd som gällde en av dina högtalare, i testet skrevs högtalaren att vara resonant, bumlig - vilket tyder på att lådan saknar just dämpning inuti.

Om det däremot var din avsikt att högtalaren skulle vara bumlig och resonant så har du väl lyckats.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav JM » 2016-07-07 18:28

Var äggkartongerna gjorda av "bly-ull" skulle absorptionen öka och reflexerna minska även i de lägre frekvenserna.
Bild
Bild
Liten vetenskaplig artikel om den vanliga äggkartongens akustiska egenskaper.
https://www.researchgate.net/publicatio ... rst_method

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 18:40

prova en låda av lagom storlek och fyll den som jag gjort och mät.
Se'n kan vi diskutera akustiken i lådan.
Eller som gör du lådan med äggkartonger och tar upp hålet för basen.
Därefter sätter du lådan mot örat och känner trycket av den ekodämpade lådan jämfört med andra örat.
Philips sa en gång att jag hade rätt, men att det var för mycket arbete att göra det i en större produktion så dom tackade för inputen och jag fick behålla de 2 högtalarna dom hade byggt för att jämföra Glasull mot äggkartonger.
Tyvär såldes högtalarna i ett ekonomiskt svagt ögonblick så jag vet alls var dom befinner sig idag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 18:40

Slutsatsen från ovanstående artikel:

Slutstags för äggkarton.PNG
Slutstags för äggkarton.PNG (16.64 KiB) Visad 6867 gånger


Så, för frekvenser under 2kHz fungerar det dåligt/inte alls. Det kommer alltså bara ta plats i lådan för alla basfrekvenser och göra lådvolymen mindre. Området ovanför 2kHz är nog rätt ofarlig om man ändå delar baselementet kring där eller strax ovanför.

Kan vi nu konstatera att det inte fungerar att använda äggkartong i en högtalarlåda för att "döda akustiken" ?
Senast redigerad av Cortado 2016-07-07 18:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 18:41

Cortado skrev:
Perfector skrev:Akustisk döddämpning har ingenting med något annat att göra än att döda akustiken, som i ett ekodött lab


Fast de använder inte äggkartonger i en ekofri kammare. Kilarna du ser i sådan är någon form av ull eller skum. Det går inte riktigt att jämställa med en sluten högtalarlåda. Det testet vi var inne på i en annan tråd som gällde en av dina högtalare, i testet skrevs högtalaren att vara resonant, bumlig - vilket tyder på att lådan saknar just dämpning inuti.

Om det däremot var din avsikt att högtalaren skulle vara bumlig och resonant så har du väl lyckats.

Kilarna är inte sällan av trä eller glasull.
Det viktiga är inte vad dom består av utan vad dom gör praktiskt genom form och placering.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 18:47

Cortado skrev:Slutsatsen från ovanstående artikel:

Slutstags för äggkarton.PNG


Så, för frekvenser under 2kHz fungerar det dåligt/inte alls. Det kommer alltså bara ta plats i lådan för alla basfrekvenser och göra lådvolymen mindre. Området ovanför 2kHz är nog rätt ofarlig om man ändå delar baselementet kring där eller strax ovanför.

Kan vi nu konstatera att det inte fungerar att använda äggkartong i en högtalarlåda för att "döda akustiken" ?

Nej!
Jag skiter lågaktningsfullt i alla experter som inte har gjort det på mitt sätt och provat utan bara hänvisar till mätningar med ett lager på en vägg.
Men du kan ju prata medkillarna i KAIPA, som satte äggkartonger i studion och spelade in med mycket gott resultat.
Fast dom har väl åxå fel kan jag tänka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 18:48

Perfector skrev:Kilarna är inte sällan av trä eller glasull.


Glasull har goda absorptiva egenskaper, trä har det inte (det är reflektivt, menar jag). Äggkarton eller karton är reflektivt och absorberar därför väldigt dåligt. Anledningen till varför äggkartongen fungerar alls är för att det är poröst för höga frekvenser. För låga frekvenser är det transparent ("påverkar inte ljudet").

Perfector skrev:Det viktiga är inte vad dom består av utan vad dom gör praktiskt genom form och placering.


Det är viktigt vad de är gjorda av.

Du skulle nog göra dig själv en stor tjänst att skaffa en bra akustikbok, jag lovar att du kommer få många härliga aha-upplevelser. Jag kan rekommendera The Master Handbook Of Acoustics.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav JM » 2016-07-07 18:55

Så länge man undviker att smaka på blyfolien verkar ljuddämpningen intressant.

Bild

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 19:01

Perfector skrev:Nej!
Jag skiter lågaktningsfullt i alla experter som inte har gjort det på mitt sätt och provat utan bara hänvisar till mätningar med ett lager på en vägg.


Jadu. Varför förser du oss inte med mätningar för att styrka dina påståenden, istället för att hänvisa till att fråga någon eller genom att säga "Det fungerar!"?


Perfector skrev:Men du kan ju prata medkillarna i KAIPA, som satte äggkartonger i studion och spelade in med mycket gott resultat.
Fast dom har väl åxå fel kan jag tänka.


Jag vet inte vilka KAIPA är och har inte så mycket att säga om det resultat de fick med äggkartonger på väggarna. Det blev säkert ett bra resultat, frågan är om det hade blivit sämre eller bättre utan äggkartongerna eller med någon annan akustisk åtgärd.

Dock kan man ju undra varför inte akustiker använder äggkartonger och varför inte äggkartonger är mer förekommande i inspelningsvärlden. Det är garanterat billigare än att skaffa "konventionell" akustikreglering. Kanske är någonslags hifi-logik. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 19:05

JM skrev:Så länge man undviker att smaka på blyfolien verkar ljuddämpningen intressant.

[ Bild ]

JM


Kan du länka till sidan som har artikeln där den där bilden förekommer?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 19:06

Cortado skrev:
Perfector skrev:Nej!
Jag skiter lågaktningsfullt i alla experter som inte har gjort det på mitt sätt och provat utan bara hänvisar till mätningar med ett lager på en vägg.


Jadu. Varför förser du oss inte med mätningar för att styrka dina påståenden, istället för att hänvisa till att fråga någon eller genom att säga "Det fungerar!"?


Perfector skrev:Men du kan ju prata medkillarna i KAIPA, som satte äggkartonger i studion och spelade in med mycket gott resultat.
Fast dom har väl åxå fel kan jag tänka.


Jag vet inte vilka KAIPA är och har inte så mycket att säga om det resultat de fick med äggkartonger på väggarna. Det blev säkert ett bra resultat, frågan är om det hade blivit sämre eller bättre utan äggkartongerna eller med någon annan akustisk åtgärd.

Dock kan man ju undra varför inte akustiker använder äggkartonger och varför inte äggkartonger är mer förekommande i inspelningsvärlden. Det är garanterat billigare än att skaffa "konventionell" akustikreglering. Kanske är någonslags hifi-logik. :)

Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Du är fantasilös som inte ens är villig att testa själv.
Är du rädd att det ska stämma eller?
Vi släpper detta tills du eller nån annan har provat exakt som jag beskrivit i bilden och då, men inte förr ska jag samla på mig intryck av det som skrivs.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Tarzan » 2016-07-07 19:34

Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Du är fantasilös som inte ens är villig att testa själv.
Är du rädd att det ska stämma eller?
Vi släpper detta tills du eller nån annan har provat exakt som jag beskrivit i bilden och då, men inte förr ska jag samla på mig intryck av det som skrivs.

Hade det varit jag hade jag inte tyckt att det var värt tiden och mödan att bygga en låda bara för att bevisa någonting som man inte har någon anledning att tro på åt någon annan.

Jag tycker nästan att det ligger på dig att bygga lådan och mäta, om du vill att någon ska tro dig Perfector. :) Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill uppnå med äggkartongerna i lådan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 19:45

Tarzan skrev:
Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Du är fantasilös som inte ens är villig att testa själv.
Är du rädd att det ska stämma eller?
Vi släpper detta tills du eller nån annan har provat exakt som jag beskrivit i bilden och då, men inte förr ska jag samla på mig intryck av det som skrivs.

Hade det varit jag hade jag inte tyckt att det var värt tiden och mödan att bygga en låda bara för att bevisa någonting som man inte har någon anledning att tro på åt någon annan.

Jag tycker nästan att det ligger på dig att bygga lådan och mäta, om du vill att någon ska tro dig Perfector. :) Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill uppnå med äggkartongerna i lådan.

Det får du veta om du bygger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 19:49

Tarzan skrev:
Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Du är fantasilös som inte ens är villig att testa själv.
Är du rädd att det ska stämma eller?
Vi släpper detta tills du eller nån annan har provat exakt som jag beskrivit i bilden och då, men inte förr ska jag samla på mig intryck av det som skrivs.

Hade det varit jag hade jag inte tyckt att det var värt tiden och mödan att bygga en låda bara för att bevisa någonting som man inte har någon anledning att tro på åt någon annan.

Jag tycker nästan att det ligger på dig att bygga lådan och mäta, om du vill att någon ska tro dig Perfector. :) Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill uppnå med äggkartongerna i lådan.


Jag håller helt med Tarzan. Bevisbördan ligger på den som påstår, inte på den som ifrågasätter. Det är iaf så jag har lärt mig att världen fungerar.

Dock överväger jag på att dels bygga och mäta detta för att få det ur världen, men jag misstänker att ett objektivt bevis inte kommer övertyga för det har ju fungerat i 30år osv. Det gör att jag är skeptisk till om det är värt det. Får se om jag orkar, sista veckan på semestern och om det finns nå lämpligt spill i snickeriet.

.. ja, behöver ju äggkartonger också. Gillar ägg, men jag vill inte äta ägg fyra gånger om dagen resten av sommarn... :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-07 19:52

Det är väl en viss skillnad på att klä ett rum för inspelning med äggkartonger och att använda dem inuti en högtalarlåda? Ändamålet är ju inte alls samma i de fallen.

Att Kaipa och många musiker i åratal använt äggkartonger ser jag bara som brist på kunskap och möjligen brist på tillgång på kapital, äggkartonger kan man få gratis. Är det några kvalificerade studior som använder äggkartonger?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 19:53

Perfector skrev:Det får du veta om du bygger


Med risk för att det undgått, det är väldigt provocerande att du kräver att andra ska bevisa dina påståenden. Du borde istället sluta påstå saker som du inte vill bevisa, annat än med fler påståenden, så man slipper dessa diskussioner.

Kan hända att andra än jag tycker så, men jag talar bara för mig själv i detta fall. Med lite tur har jag helt fel, när det kommer till andra än mig själv.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 19:53

Det ska vara flak och dom kan man få i butiker som säljer ägg i lösvikt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 19:55

RogerGustavsson skrev:Det är väl en viss skillnad på att klä ett rum för inspelning med äggkartonger och att använda dem inuti en högtalarlåda? Ändamålet är ju inte alls samma i de fallen.

Att Kaipa och många musiker i åratal använt äggkartonger ser jag bara som brist på kunskap och möjligen brist på tillgång på kapital, äggkartonger kan man få gratis. Är det några kvalificerade studior som använder äggkartonger?


+3

Tror den här tråden behöver dämpas med något annat än äggkartonger, för det verkar eka här.. ;)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 19:58

Perfector skrev:Det ska vara flak och dom kan man få i butiker som säljer ägg i lösvikt


Vilka butiker gör det?

Jag handlar oftast sånadär flak på Willys och Lidl. Men man får ju äta ägg ett tag för att ackumulera den där mängden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-07 19:58

Cortado skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är väl en viss skillnad på att klä ett rum för inspelning med äggkartonger och att använda dem inuti en högtalarlåda? Ändamålet är ju inte alls samma i de fallen.

Att Kaipa och många musiker i åratal använt äggkartonger ser jag bara som brist på kunskap och möjligen brist på tillgång på kapital, äggkartonger kan man få gratis. Är det några kvalificerade studior som använder äggkartonger?


+3

Tror den här tråden behöver dämpas med något annat än äggkartonger, för det verkar eka här.. ;)

Då är det inte äggkartonger du använder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-07 20:01

Perfector skrev:Då är det inte äggkartonger du använder.


Hur vet du vad jag använder? Jag vet nog vad jag använder, jag har använt det i 40år och det har alltid fungerat på samma sätt!

Sluta sprid en massa negativt trams!

( kunde inte låta bli.. :) )

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster