Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav STDI » 2016-07-08 21:26

Badkarskurva? Men testen i Hifi&Musik finns med i tråden jag länkade till innan.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Svante » 2016-07-08 21:27

Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.


Det är jag tämligen övertygad om att den gör.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Svante » 2016-07-08 21:32

Perfector skrev:
Svante skrev:
Perfector skrev:Detta är mitt recept sedan nästan 30 år.


Jag har faktiskt svårt att förutse hur detta skulle bete sig. Dels är det så att det bildas serier av äggstora kaviteter, som seriekopplade helmholtzresonatorer ungefär, men det är även så att kartongerna kommer att börja vibrera. Kanske är det så att det hejdar de resonansmoder som en tom låda har, men jag har svårt att se vilka nya som uppstår.

Klart är iaf att de jämförelser med andra mätningar på äggkartonger som har lyfts i tråden är helt irrelevanta. Det här måste simuleras/mätas/resoneras kring precis som det är, dvs en massa äggkartonger i en låda. Frekvensberoendet för absorption hos olika material är helt beroende av geometrin. Absorption är alltså inte en renodlad materialegenskap.

Största bekymret jag har med lådkosntruktionen är dock kanten som sticker fram längs baffeln. Det trodde jag man slutade med på 70-talet.

Detta kan jag kommentera :-)
Det du inte ser, Svante är att baffeln klämmer med ordentligt tryck fast kartongerna, dom ligger inte löst packade utan hålls stadigt på plats av den fastspikade baffeln.
Dom sitter sas. som berget och kan inte vibrera så som jag misstänker att du avser.
Det skulle jag aldrig tolererat, och ingen annan heller.


Nja, jag menar inte "skramla runt" i lådan, utan att pappväggarna kommer i vibration. Men som sagt, jag är nog mer fundersam över hur de kopplade äggstora kaviteterna påverkar tonkurvan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav darkg » 2016-07-08 22:16

On topic men ändå inte riktigt kanske:

https://www.cbp.gov/newsroom/local-medi ... nts-rescue
Bilagor
2016-07-08 22_13_25-Rio Grande Valley Sector Border Patrol agents rescue two people hidden inside sp.png
2016-07-08 22_13_25-Rio Grande Valley Sector Border Patrol agents rescue two people hidden inside sp.png (142.61 KiB) Visad 4994 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-08 22:59

Svante skrev:
Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.


Det är jag tämligen övertygad om att den gör.


Stör skulle ju kunna vara en tolkningsfråga, menar att många här på faktiskt.se säkerligen skulle klassa den påverkan kanten har som negativ, medan andra av olika skäl skulle mena att den är positiv. Kanske det med en mängd ovanliga och oväntade beskrivningar av dess positiva egenskaper till det perfekta ljudet. (Jag håller med Svante här, men djävulens advokat etc... :) )

Perfector;
Sargen du har runt baffeln bidrar (bland annat) med diffraktion som resulterar i en krokig tonkurva, vilket i de allra flesta fall bör ses som negativ. Även en högtalare som inte har den där "sargen" runt baffeln har en mängd diffraktion. Man kan t.ex. avhjälpa detta genom att fasa eller runda kanterna kraftigt för att minska diffraktionen. Baffelns form och var elementet/elementen sitter på den spelar också roll.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-08 23:08

Cortado skrev:
Svante skrev:
Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.


Det är jag tämligen övertygad om att den gör.


Stör skulle ju kunna vara en tolkningsfråga, menar att många här på faktiskt.se säkerligen skulle klassa den påverkan kanten har som negativ, medan andra av olika skäl skulle mena att den är positiv. Kanske det med en mängd ovanliga och oväntade beskrivningar av dess positiva egenskaper till det perfekta ljudet. (Jag håller med Svante här, men djävulens advokat etc... :) )

Perfector;
Sargen du har runt baffeln bidrar (bland annat) med diffraktion som resulterar i en krokig tonkurva, vilket i de allra flesta fall bör ses som negativ. Även en högtalare som inte har den där "sargen" runt baffeln har en mängd diffraktion. Man kan t.ex. avhjälpa detta genom att fasa eller runda kanterna kraftigt för att minska diffraktionen. Baffelns form och var elementet/elementen sitter på den spelar också roll.

Den som provar får se.
Dom 2par jag har hemma låter nog så harmoniskt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-08 23:23

Perfector skrev:Den som provar får se.
Dom 2par jag har hemma låter nog så harmoniskt.


Om du skulle beskriva Harmoniskt med så objektiva ord som möjligt, hur låter det då?

Har du något kvantifierbart mål, t.ex hur tonkurvan ska se ut i lyssningsriktning, hur tonkurvan ska se ut mot de ytor som ger de första reflexerna, vart ska -3dB punkten i basen ligga etc? Ska det finnas pucklar eller dippar i tonkurvan, vart och om så varför?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-08 23:28

Cortado skrev:
Perfector skrev:Den som provar får se.
Dom 2par jag har hemma låter nog så harmoniskt.


Om du skulle beskriva Harmoniskt med så objektiva ord som möjligt, hur låter det då?

Har du något kvantifierbart mål, t.ex hur tonkurvan ska se ut i lyssningsriktning, hur tonkurvan ska se ut mot de ytor som ger de första reflexerna, vart ska -3dB punkten i basen ligga etc? Ska det finnas pucklar eller dippar i tonkurvan, vart och om så varför?

Bara att ljudet inte tröttar ut öronen och att ingen hittills har protesterat hur det låter.
Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-08 23:44

Perfector skrev:Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.


Det där är nog en rätt klen motivering tyvärr. Den (argumentet) kan verka vettigare än den är, man har ju mätt högtalare som anses låta bra och kommit fram till vad folk tycker är viktigt hos en högtalare. Vet man hur (man vill att) tonkurvan ska se ut så kan man alltså mäta och jobba på att få den att se ut som man önskar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-08 23:49

Cortado skrev:
Perfector skrev:Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.


Det där är nog en rätt klen motivering tyvärr. Den (argumentet) kan verka vettigare än den är, man har ju mätt högtalare som anses låta bra och kommit fram till vad folk tycker är viktigt hos en högtalare. Vet man hur (man vill att) tonkurvan ska se ut så kan man alltså mäta och jobba på att få den att se ut som man önskar.

Min enda önskan var en högtalare som kan lyssnas på hela dagen utan att öronen surar ur och det kan man.
Både lågt och högt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav hifikg » 2016-07-09 02:21

STDI skrev:
hifikg skrev:
Perfector skrev:La ner alltihop 2002, men har inte tappat minnet än :-)
Perfector duger väl som namn på högtalarna ;-)


Spännande, kan inte erinra mig att jag sett, än mindre lyssnat på, någon högtalare med det namnet.

Va? Har du inte läst allt på faktiskt.se?
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=19523&full=1


Nä, rubriken på den tråden var för tråkig, men nu ser jag att ämnet "engagerade" :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Svante » 2016-07-09 14:59

Perfector skrev:Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.


Analogi: Du har en låda med tjugo strömbrytare kopplade i serie och de är kopplade till ett batteri och en lampa. Lampan tänds alltså bara om alla strömbrytare står "rätt". Du behöver ljus. I lådan sitter det uttag mellan samtliga strömbrytare och du har tillgång till en ohmmeter så att du kan mäta i vilket läge varje strömbrytare står.

Men du vill ju bara ha ljus, inte hålla på och mäta, så du provar lite med de tjugo strömbrytarna och håller på tills lampan har tänts. Du behöver då prova 2^20~1000000 kombinationer. Med ohmmetern hade du behövt mäta 20 ggr och sedan varit klar.

Analogin är inte vattentät, men illustrerar ändå fördelen med att bryta ner en kedja i länkar och optimera dem var för sig. Alltså hur mycket man vinner i tid och förståelse på att göra så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 15:11

Svante skrev:
Perfector skrev:Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.


Analogi: Du har en låda med tjugo strömbrytare kopplade i serie och de är kopplade till ett batteri och en lampa. Lampan tänds alltså bara om alla strömbrytare står "rätt". Du behöver ljus. I lådan sitter det uttag mellan samtliga strömbrytare och du har tillgång till en ohmmeter så att du kan mäta i vilket läge varje strömbrytare står.

Men du vill ju bara ha ljus, inte hålla på och mäta, så du provar lite med de tjugo strömbrytarna och håller på tills lampan har tänts. Du behöver då prova 2^20~1000000 kombinationer. Med ohmmetern hade du behövt mäta 20 ggr och sedan varit klar.

Analogin är inte vattentät, men illustrerar ändå fördelen med att bryta ner en kedja i länkar och optimera dem var för sig. Alltså hur mycket man vinner i tid och förståelse på att göra så.

Så, när ditt spädbarn skriker så hämtar du en frekvensmätare istället för att trösta barnet?
Jag tröstar först och skiter i mätning.
Det viktiga är och förblir nöjda öron.
allt annat är ovidkommande om man inte blir direkt missnöjd med vad man hör, och det blir jag inte.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav DanNorman » 2016-07-09 15:49

Men om du skulle vilja göra en annan högtalare som är lika bra, eller tom bättre, är det inte bra att veta vad som gjorde den första högtalaren bra då? Då funkar ju tex inte din tumregel för portar, eftersom resultatet blir olika med olika element.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Svante » 2016-07-09 16:19

Perfector skrev:Så, när ditt spädbarn skriker så hämtar du en frekvensmätare istället för att trösta barnet?


Mätningen ska förstås vara relevant. Kanske går jag till doktorn för att få den utförd i de fall där när tröstandet inte fungerar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-09 16:48

Svante skrev:
Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.


Det är jag tämligen övertygad om att den gör.
Något så in i helvete dessutom 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 16:55

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:
Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.


Det är jag tämligen övertygad om att den gör.
Något så in i helvete dessutom 8O

Blunda så slipper ni se den då :-)
Mig stör den inte alls.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 16:56

Svante skrev:
Perfector skrev:Så, när ditt spädbarn skriker så hämtar du en frekvensmätare istället för att trösta barnet?


Mätningen ska förstås vara relevant. Kanske går jag till doktorn för att få den utförd i de fall där när tröstandet inte fungerar.

Exakt min tanke.
Men här funkar det klockrent :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-09 17:01

Perfector skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:
Det är jag tämligen övertygad om att den gör.
Något så in i helvete dessutom 8O

Blunda så slipper ni se den då :-)
Mig stör den inte alls.


Ah, ingen fara, jag hör det inte heller härifrån :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Cortado » 2016-07-09 17:02

Perfector skrev:Exakt min tanke.
Men här funkar det klockrent :-)


Har du jämfört mot att inte ha kanten?

Hade du inte en portad högtalare också, där diskanten satt framåt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 17:17

Cortado skrev:
Perfector skrev:Exakt min tanke.
Men här funkar det klockrent :-)


Har du jämfört mot att inte ha kanten?

Hade du inte en portad högtalare också, där diskanten satt framåt?

Jag byggde över 30 olika högtalarmodeller genom åren.
Den övervägande delen hade diskanten på fronten.
Men en så liten golvhögtalare skulle låta direkt illa med framåtvänd diskant då den slår i allting om du inte väljer att sitta direkt på golvet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav DanNorman » 2016-07-09 17:48

Den där monacordiskanten, DT-101SK, är den ok att köra med? Den verkar ha lite högre känslighet, så hur ska den isf dämpas? I övrigt slänger jag ut en fråga till forumet: Är det nån som har, eller kan hitta eett par Peerless LK10DT att låna ut/skänka/hitta på nätet så de kan köpas?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 17:56

DanNorman skrev:Den där monacordiskanten, DT-101SK, är den ok att köra med? Den verkar ha lite högre känslighet, så hur ska den isf dämpas? I övrigt slänger jag ut en fråga till forumet: Är det nån som har, eller kan hitta eett par Peerless LK10DT att låna ut/skänka/hitta på nätet så de kan köpas?

Den diskanten är nog optimal för uppgiften.
Jag har klistrat in dämplistan högre upp.
Basen kommer att hamna på ungefär 88dB m/w så du kan räkna av från det
Sätter du dämpningen direkt på diskanten så blir det enkelt att korra om det inte blir bra.
Ska åxå titta runt om jag kan hitta LK10DT nånstans.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 17:58

Detta ser ut att vara rätt.
http://www.ebay.com/itm/Peerless-Dome-T ... SwSclXL3L1
Men priset ligger inte rätt tycker jag
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav jonasby » 2016-07-09 19:51

Kikar in på semestern ... (och övriga final-jobbstressen)

Vill bara meddela att jag håller på Perfector alla dagar i veckan i denna tråd.
Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det. Vårt hörselsinne är adaptivt. (om än inte frekvensrakt)
- Många + och tack för att du visar hur du bygger (byggt) dina högtalare Perfector. Önskar fler gjorde samma sak.

Nu måste jag kila vidare ...
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 23:33

jonasby skrev:Kikar in på semestern ... (och övriga final-jobbstressen)

Vill bara meddela att jag håller på Perfector alla dagar i veckan i denna tråd.
Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det. Vårt hörselsinne är adaptivt. (om än inte frekvensrakt)
- Många + och tack för att du visar hur du bygger (byggt) dina högtalare Perfector. Önskar fler gjorde samma sak.

Nu måste jag kila vidare ...

Jag blir varm som en ylletröja.
TACK!
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 23:39

Perfector skrev:Detta ser ut att vara rätt.
http://www.ebay.com/itm/Peerless-Dome-T ... SwSclXL3L1
Men priset ligger inte rätt tycker jag

Eget svar
Nu är dom borta.
Någon har köpt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Svante » 2016-07-09 23:45

jonasby skrev:Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det.


Intressant val av passivform där... Just där vore det dock på sin plats att påpeka VEM som upplever att högtalaren låter... Var det "harmoniskt"? Alltså, det betyder ju ingenting för oss andra som inte har hört den. Vi måste översätta det till att "Perfector tycker det låter bra", och dessutom väga in att han är konstruktören. Vill vi veta mer, utan att faktiskt leta fram ett par så måste vi använda vad vi vet om hur det brukar bli med kanter runt kanten osv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav Perfector » 2016-07-09 23:58

Svante skrev:
jonasby skrev:Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det.


Intressant val av passivform där... Just där vore det dock på sin plats att påpeka VEM som upplever att högtalaren låter... Var det "harmoniskt"? Alltså, det betyder ju ingenting för oss andra som inte har hört den. Vi måste översätta det till att "Perfector tycker det låter bra", och dessutom väga in att han är konstruktören. Vill vi veta mer, utan att faktiskt leta fram ett par så måste vi använda vad vi vet om hur det brukar bli med kanter runt kanten osv.

Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
Annars skulle det finnas massor med begagnat som dom skulle vilja bli av med.
1 enda par har jag hittat till salu, av en herre som gick ner sig i missbruk och sålde för att finansiera sitt ondablod.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Vad man kan stoppa i en högtalarlåda.

Inläggav DanNorman » 2016-07-10 00:13

Några frågor angående filtret: Vilken typ av kondingar använde du? Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm. Ska diskanten vara polvänd eller ej, i förhållande till basen?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster