Om detta Projekt.
Under mitt första projekt (viewtopic.php?f=3&t=63519) kom jag ofta att undra över:
- "Vad kan man egentligen åstadkomma med billigare element och högtalare?"
Jag kände ofta att det var jag som begränsade min högtalare och definitivt inte elementen eller komponenterna. Så jag blev helt enkelt nyfiken på vad jag skulle kunna åstadkomma med en bytydligt billigare "budgethögtalare". En riktigt billig. Halva priset eller lägre. Samtidigt skulle högtalaren vara lite större för att ev. kunna passa på TV-bänken i cityboendet och ersätta de där urkassa Denon-kit-2.1-högtalarna jag köpte för 10 år sedan. Äntligen ...
Projektets grundkrav:
Större bas, ca 5 1/2 tum (första projektet var 4 1/2 tum (12cm))
Lådvolym 10-15L
Billigare element, initialt krav; "halva priset". Dvs bas max 615/2 = 307,50 kr; diskant = 305/2 = 152,50 kr.)
Metodmål:
Designa bättre och optimera för elementen i större utsträckning
Minimera diffraktionsproblem, dvs rak frekvenskurva (i högre register). Viktigt?
Testmål:
Testa olika delningsfrekvenser och försök höra/uppleva skillnaden.
Trimma in avstämning (nogrannare)
Trimma in dämpning (noggrannnare)
Övrigt:
Ev. lära mig mäta impedans
Ev. lära mig förstå design med hänsyn till fas, eller "fasen betydelse" för välljud
Jag började inventera marknaden efter framför allt baselement som skulle passa. Att hitta några 5,5-tummare som kostade hälften (av 615kr) och skulle funka med basreflex i 10-15L var inte lätt. Det fanns kanske någon enstaka men de flesta föll på priset (föga förvånande) eller lådvolymen. Jag började ändra mina grundkrav till "Max 1000kr per högtalare" för att kunna fördela mina kostnader mellan bas, diskant och även övriga komponenter lite effektivare. Så nu blev det 2000kr per par inklusive allt, transportkostnad exkluderad. Lådfinnish ... inkluderad, men kanske exkluderad som reservplan (host, host) ...
Nu dök det upp flera baskandidater som skulle passa prismässigt. Men hittar samtidigt en bas Peerless SDS-134 (830656) som är snorbillig men kräver lådvolym på 23-25 liter vilket är för stort. Letar vidare men återkommer hela tiden till SDS-134 och funderar på vad jag skulle kunna göra med den. Till slut bestämmer jag mig. Vi kör på den. Vi skiter i kravet "10-15 liter" och bygger en golvhögtalare med en SDS-134 på ca 23 liter.
Har jag behov av en sådan? Tja, kanske inte, men nu ska vi lära oss och se vad vi kan få ut av en "optimalare designad men billig högtalare" och då får man ge sig. Spikat och klart. SDS-134 som basreflex i en golvhögtalare blir det. Ca 23 liter.
Diskant då? Hittar en del billiga men ofta utan vettig dokumentation eller väl höga resonansfrekvenser. Riktar in mig på Vifas DX25TG och BC25TG. Den förstnämnda läser jag mycket bra om men den andra är ju billigare. Och det skulle ju vara billigt ... Så jag "bestämmer" att jag kör med BC25TG men köper även 2st DX25TG som backup ... eller för kommande projekt.
Priserna på dessa element är mycket billiga. Jag hittar dem på loudspeakerfreaks.com till deras standardpris (som numer anges i kr och fluktuerar med växelkursen) för 180-190kr resp 160-170kr. Men jag köpte dem dem med 10% rabatt och fick basen SDS-134 för 152kr och diskanten BC25TG för 138kr med rådande växelkurs. Som hittat. Och jag har därmed även lyckats understiga "halva elementpriset" från förra projektet vilket var 615kr för basen och 305 kr för diskanten.
(Just nu kör holländaren dessutom med 15% rabatt, slutar idag, och gratis leverans om man köper för 100 EUR - grejerna blir ju nästan gratis.)
Köpte dessutom billiga basportar för 10kr/styck och billiga terminaler för 6 kr/styck. Gratis var ordet.
De hade även en del kondingar i lager och jag fick dem för "halva priset" mot vad samma kostar hos min "granne" i Sverige. Det här blir billiga högtalare.
Projektet ska också innehålla några nyheter för mig. Och lämpligt kan vara att försänka diskanten (själv) och placera den mer optimalt för minimal diffraktion.
Summa summarum, ska jag nu bygga följande:
Bas: Peerless SDS-134 (830656), 5,5 tum
Diskant: Vifa BC25TG
Låda: Basreflex, 23 liter (105x15x24cm i 19mm MDF)
Försänkt diskant (ej bas)
- Låter detta inressant? Häng med i sommar.
(Jag kommer dock vara lite sparsam med inläggen.)