Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Så här tänker jag mig att högtalaren ska se ut:
Diskanten kommer placeras centrerat i horizontalplanet och 10 (eller 11?) cm från toppen. Går att få bra tonkurva av det. (Flyttning i sidled ger mycket marginellt bättre kurva. Och just 10 (eller 11?) cm från top ger en bra och rak kurva. Se bild ovan.)
Men hur ska jag placera bas och basport?
När jag simulerar detta i Basta får jag ytterst minimala förändringar i kurvor för placering av bas. Men samtidigt läser jag ibland att inbördes placering mellan diskant och bas spelar roll. Men jag kan inte se det i mina simuleringar iaf.
Q1: Finns det något annat att tänka på vid placering av bas i relation till diskant?
(Notera: Delningsfrekvens är inte spikad än. Kan bli 2kHz, 3kHz, 4kHz eller nåt däremellan. Kommer avgöras efter mätningar med element i denna låda som då "måste" ha fixa placeringar av diskant och bas. Kommer inte labba med olika bafflar med olika elementplaceringar.)
Basporten ska placeras på framsida. (Ej bakåt, ej nedåt.)
I basta får man ingen påverkan på tonkurva vid olika placeringar av basport.
Q2: Finns något annat att tänka på vid placering av basport?
"Hellre nära botten än basen", "Undvik att ...", "Smart är att placera .... för att möjliggöra bra dämpning ...." eller ....?
- Alla goda tips mottages tacksamt.
PS. Jag kommer försöka såga/fräsa baffel i helgen för att sedan limma ihop en låda.
PS2. Njuter helt underbart av ljuvlig musik strömmande från min lilla krabat som sjösattes i förrgår. ( viewtopic.php?f=3&t=63519 )
jonasby skrev:Jag har ingen aning om vilka krav man ska ställa på en fräs för att försänka för diskant (och bas) i MDF.
Har ingen lust att investera massor, maskinen kommer rimligen inte användas så jäkla många gånger ...
ante_77 skrev:Jag är för så vitt helt värdelös på teori och praktik, vad gäller högtalare.
Men känslan jag får är att jag rent spontant hade placerat elementen rätt nära varandra ut ifall där delningen sker annars kanske kommer att ge ljud från "olika källor".
Jag må möjligtvis tänka helt fel och hoppas på ett slag över fingrarna med en "förklaring följer"
Svante skrev:Min inställning i sådana där fall är att man köper något billigt. Är det bra, så kan man ju vara nöjd, är det dåligt så vet man hur ett dåligt verktyg beter sig och blir desto nöjdare när man senare köper ett dyrt och fint verktyg. Det är något obra med att sitta med bra grejor utan att begripa varför/att/hur de är bra, kan jag tycka.
Många gånger är det säkert så att "man får vad man betalar för", men man ska inte underskatta värdet av att begripa hur det är att ha begränsade resurser.
jonasby skrev:Fråga om fräs.
Jag har ingen aning om vilka krav man ska ställa på en fräs för att försänka för diskant (och bas) i MDF.
Har ingen lust att investera massor, maskinen kommer rimligen inte användas så jäkla många gånger ...
Duger någon av dessa billiga på Jula:
499kr: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... as-040026/
599kr: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... as-040027/
eller möjligen, "har varianten för 599kr nåt väsentligt nödvändigt som varianten för 499kr saknar?"
Jag förstår att jag måste fixa separat "cirkelfräsjigg".
paa skrev:Den dyrare har ett "mikrometervred" för att finjustera fräsdjupet. Det är något som jag saknar på min mellanklassmaskin från Skil.
Dessutom har den dyrare bälgar som skydd för gejdrarna. Vet inte om det är spel för galleriet, men glappfria gejdrar är svinvikigt också.
Mjukstart är naturligtvis bra men inte så enormt viktigt och några hundra watt mer eller minndre spelar ingen roll om man ska köra bort lite MDF. Skulle jag köpa en ny fräs idag, skulle jag köpa en Bosch med mikrometerdjupjusteringen, dvs en POF 1400.
Basen kanske kan gå att försänka med hjälp av centreringsspetsen som man monterar på parallellanslaget, men för diskanten kommer man definitivt inte tillräckligt långt in för att få så liten radie som behövs.
darkg skrev:Så var det det där med stål också. :-/
Edit Jula hade iofs några (Hard Head) som verkligen var billiga. Kanske, möjligen, även prisvärda.
Cortado skrev:Lite tankar kring porten:
När jag simulerar din port så att porten är 50mm i diameter och att längden är 103mm, lådan innehåller 50% Viso så blir avstämningen mellan 45-46Hz. I praktiken kommer frekvensen antagligen att ligga högre än simuleringen visar.
Utöver det så bör du ha en grövre port, t.ex. 60mm i diameter och längd 191mm (för 40Hz). Se till att ha trattar i båda ändar, längden 191mm bör alltså vara med trattarna. Skillnaden i portarea är ca 44% vilket ju är en väldig massa skillnad!
..och så tar vi en fråga:
Varför måste basporten vara framåt?
Jag ser bara fördelar med att ha porten mot golvet. T.ex. kan du ha grövre och/eller längre port.
jonasby skrev:- Stort tack till @Cortado och @DanNorman för ert celebra besök!
fonzeka skrev:Jag har en sån där röd Meecfräs från Jula, köpte den för flera år sedan och till det lilla jag använt den till så har den fungerat bra.
Kanske lite trög när man ska ställa in höjden men inget glapp eller liknande i alla fall
ante_77 skrev:Jag är för så vitt helt värdelös på teori och praktik, vad gäller högtalare.
Men känslan jag får är att jag rent spontant hade placerat elementen rätt nära varandra ut ifall där delningen sker annars kanske kommer att ge ljud från "olika källor".
Jag må möjligtvis tänka helt fel och hoppas på ett slag över fingrarna med en "förklaring följer"
paa skrev:Alla diametrar går ju bra, väljer du för liten får du köra fler olika radier för att täcka ytan.
jonasby skrev:- Låter detta inressant? Häng med i sommar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster