jonasby bygger en billig högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-06 23:06

Just ja. Glömde filtret.
Provade med andra "förstakondingar" för diskant för annan lutning/avrullning och med högre dämpning med parallellmotstånd. Till slut gick jag tillbaka till den konding jag hade igår men med lite högre dämpning. Blev bäst "synbara kurva".

Så här är filtret nu:

Filter Version 1E.jpg
Filter Version 1E.jpg (57.3 KiB) Visad 5814 gånger


Not: Angivna dämpningsnivåer i dB i bild stämmer inte.
Delningsfrekvens är 2,3 kHz. (Tror jag glömde inkludera det i bild i tidigare inlägg.)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Tarzan » 2016-08-07 00:08

Bränner du inte väldigt stor del av effekten i motståndet som sitter parallellt med elementet?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav dewpo » 2016-08-07 00:21

15 Watt ger detta

LPad (Driver Attenuation Circuit) Results.gif
LPad (Driver Attenuation Circuit) Results.gif (21.33 KiB) Visad 5800 gånger


LPad (Driver Attenuation Circuit) Results2.gif
LPad (Driver Attenuation Circuit) Results2.gif (21.57 KiB) Visad 5800 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Eri » 2016-08-07 09:17

jonasby skrev:
Därefter har jag ett par andra saker som ska fixas.
- Ska sätta på en tratt på insidan av min basport för att minimera/reducera portflås som hörs vid pådrag. (Har inte gjort det än ...)
- Sedan kommer det stora. Ska testa med *mindre* lådvolym och ändrade avstämningar. Denna punkt kommer jag göra för att *minska* basen. Ovanligt va? Men behövs.


Jag brukar sätta en liten baffel på portens inre ände också. Kommer inte ihåg nu vad fördelarna skulle vara men det har varit uppe här på forumet. Här en bild på hur det ser ut på min tre-vägare.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-07 10:08

Eri skrev:
jonasby skrev:
Därefter har jag ett par andra saker som ska fixas.
- Ska sätta på en tratt på insidan av min basport för att minimera/reducera portflås som hörs vid pådrag. (Har inte gjort det än ...)
- Sedan kommer det stora. Ska testa med *mindre* lådvolym och ändrade avstämningar. Denna punkt kommer jag göra för att *minska* basen. Ovanligt va? Men behövs.


Jag brukar sätta en liten baffel på portens inre ände också. Kommer inte ihåg nu vad fördelarna skulle vara men det har varit uppe här på forumet. Här en bild på hur det ser ut på min tre-vägare.
[ Bild ]

Säkert stadigt, om man fäster även "baffeln". :-)
Blir ev. så. Får se hur det ter sig när jag labbar med detta. Anledningen att detta väntat är att jag ju ska labba med mindre lådvolymer och troligen andra avstämningar. Portlängden kommer mest säkerligen att ändras så jag sätter på "tratten" efter volym och ev. ny portlängd/-area är spikad.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-07 10:14

Tarzan skrev:Bränner du inte väldigt stor del av effekten i motståndet som sitter parallellt med elementet?

Tja-a, beror på hur man ser det, kanske.

Jag måste ju dämpa diskanten. Med lågt parallellmotstånd rinner väl mycket ström iväg den vägen, dvs bränner effekt.
Men är din fråga angående själva dämpningen eller effektförbränningen i P-motståndet?

Jag har inte räknat på eller egentligen beaktat just effektutvecklingen/-förbränningen (värme) i P-motståndet. Är det det som kanske blir för högt?

Kan väl erkänna att detta obeaktat genererade detta den bästa sim-kurvan som även uppvisas vid mätningar.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-07 10:19

dewpo skrev:15 Watt ger detta

/Bilder borttagna/


- Vad är budskapet?
Är det att visa effektförbrukning i olika element vid spänningsdelning (L-pad)? Eller mer "ortodox" fördelning mellan Rs och Rp? :)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav dewpo » 2016-08-07 11:31

jonasby skrev:
dewpo skrev:15 Watt ger detta

/Bilder borttagna/


- Vad är budskapet?
Är det att visa effektförbrukning i olika element vid spänningsdelning (L-pad)? Eller mer "ortodox" fördelning mellan Rs och Rp? :)


Nja jag tänkte mest visa hur spännings delningen påverkar effekttålighets behovet i resistorerna, eftersom jag inte räknade själv utan använde mig av ett dimensionerings hjälpmedel blev det inte exakt rätt resistanser, men det är inte svårt att räkna med korrekta resistans värden. Inte för det kommer på verka slutsatsen angående vad det krävs för effekttålighet på motstånden nämnvärt...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav paa » 2016-08-07 11:42

En liten baffel vid inre rörände ger mindre strömningsmotstånd än när änden slutar mitt i luften.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-08 11:12

dewpo skrev:
jonasby skrev:
dewpo skrev:15 Watt ger detta

/Bilder borttagna/


- Vad är budskapet?
Är det att visa effektförbrukning i olika element vid spänningsdelning (L-pad)? Eller mer "ortodox" fördelning mellan Rs och Rp? :)


Nja jag tänkte mest visa hur spännings delningen påverkar effekttålighets behovet i resistorerna, eftersom jag inte räknade själv utan använde mig av ett dimensionerings hjälpmedel blev det inte exakt rätt resistanser, men det är inte svårt att räkna med korrekta resistans värden. Inte för det kommer på verka slutsatsen angående vad det krävs för effekttålighet på motstånden nämnvärt...

Ah, ok.
Räkna på detta kan jag väl, men ... har nog bara inte tänkt på att jag behöver göra det, liksom.
Och vilken effektförbränning i sina dämpmotstånd kan man "tåla". Jag använder keramiska 10W och har inte funderat mer på det. Kanske ska börja räkna på sånt åsså ...

Hur som, jag har skissat på andra varianter för dämpning med mindre "galen strömätarmotstånd". Har lite svårt att hitta bästa lösning då mina simuleringar och uppmätt verklighet stämmer dåligt överens. Även om jag läser in en uppmätt kurva (ton och resistans) i Basta och anlägger ett filter så stämmer tonkurva bara "halvbra" med den som jag sedan mäter upp med samma filter. Dvs, verkliga filter och simulerade filter stämmer inte helt bra överens. Så pass att jag tycker det är svårt med finlirningen. Den måste jag iaf testa, mäta, testa, mäta, ... vilket tar tid.


Allmänt:
Tittar även på ett notchfilter för att dämpa basens fula puckel kring 6kHz. Jag tänker att jag hellre spärrar bort ("notchar") den än att prova med brantare delning med extra spole vilket jag tror, säger tror, kommer innebära mer annan påverkan på filtrets totala överföringsfunktion. Har dock ett par kandidater för båda fallen. Men det kan dröja tills nästa helg innan jag har tillfälle att testa. (Mycket jobb nu ... alla kunder tillbaka. :-) )
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-08 11:13

paa skrev:En liten baffel vid inre rörände ger mindre strömningsmotstånd än när änden slutar mitt i luften.

Hrm, ännu mera rön man måste ta hänsyn till.
Slutar det aldrig? 8) :D
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Perfector » 2016-08-08 11:23

jonasby skrev:
paa skrev:En liten baffel vid inre rörände ger mindre strömningsmotstånd än när änden slutar mitt i luften.

Hrm, ännu mera rön man måste ta hänsyn till.
Slutar det aldrig? 8) :D

professorn sa till sina studenter.
"tycker ni det verkar komplicerat? Vänta bara tills jag har förklarat det för er"
:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Eri » 2016-08-09 08:58

jonasby skrev:
Eri skrev:
jonasby skrev:
Därefter har jag ett par andra saker som ska fixas.
- Ska sätta på en tratt på insidan av min basport för att minimera/reducera portflås som hörs vid pådrag. (Har inte gjort det än ...)
- Sedan kommer det stora. Ska testa med *mindre* lådvolym och ändrade avstämningar. Denna punkt kommer jag göra för att *minska* basen. Ovanligt va? Men behövs.


Jag brukar sätta en liten baffel på portens inre ände också. Kommer inte ihåg nu vad fördelarna skulle vara men det har varit uppe här på forumet. Här en bild på hur det ser ut på min tre-vägare.
[ Bild ]

Säkert stadigt, om man fäster även "baffeln". :-)
Blir ev. så. Får se hur det ter sig när jag labbar med detta. Anledningen att detta väntat är att jag ju ska labba med mindre lådvolymer och troligen andra avstämningar. Portlängden kommer mest säkerligen att ändras så jag sätter på "tratten" efter volym och ev. ny portlängd/-area är spikad.


Kan ju tipsa hur man ordnar både baffel och avrundning samtidigt om man använder vanliga plaströr som basreflexrör. Så här gjorde jag i mitt 2,5-vägsbyge.
Bild

En handöverfräs är bra till mycket. :D
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Cortado » 2016-08-14 15:10

Händer det något? Man vill ju se framsteg här! :D

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-14 16:25

Cortado skrev:Händer det något?

Ja, lite.
Cortado skrev: Man vill ju se framsteg här! :D

Inte mycket ...


Har testat med mindre lådvolym, ca 11 liter. Inget vidare, ... Tappar djupbas och verkar få högre nivå kring 100Hz och lite över, vilket jag inte vill. Dock med samma portlängd. Avstämningen åker upp i frekvens och jag måste köra med (avsevärt) längre port. Vilket är svårt. Vet inte riktigt vilken väg jag ska ta nu. Ev. Behålla mina 23L och flytta fram högtalaren från vägg, för det är vid väggnära placering den blir som mest "bumlig".

Har även testat med notchfilter vid 6kHz utan egentligt resultat. Tycker den påverkar ett bredare frekvensspann än tänkt och även för lågt i frekvens. Har trimmat uppåt, men ... Såg inga bra resultat.

Kan visa bilder, men inte nu.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
omnicide
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2011-06-11
Ort: Örebro

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav omnicide » 2016-08-14 21:27

Nu är jag inte allt för kunnig, men kan du inte fylla högtalaren med mer stoppning för att på så vis minska volymen? :?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Cortado » 2016-08-14 21:34

omnicide skrev:Nu är jag inte allt för kunnig, men kan du inte fylla högtalaren med mer stoppning för att på så vis minska volymen? :?


Beroende på vad du menar med stoppning så är väl svaret "njae". Om du menar ett material som inte är isotermiserande så ja, men om det är det så kommer volymen öka. Iofs så kan man överfylla den vilket då börjar minska volymen. Fast det lär ju vara lättare att bara sätta i en skiljevägg. Eller se över hur man vill göra med konstruktionen, finns ju några alternativ.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-14 23:02

Jag satte helt sonika in en skiljevägg där mitt stag sitter och fick volymen 11liter.
Tyvärr ledde det till att avstämningen gick upp så mycket att jag tappade för mycket bas.
Och just basen är grejen med den här högtalaren. Den går djupt i bas och spelar, på låga volymer, en riktigt skön bas. Men vid minsta pådrag blir basen för kraftig, eller egentligen, för bumlig eller hur man ska beskriva det. Inomhus i timmerkåk (gedigna stockar) med placering ca 10 cm från vägg blir detta på tok för mycket. Om jag ställer ut högtalaren på min "uteplats" som är under tak och med timmervägg upp till ca 90cm (dvs, halvöppet) så låter det underbart.

Det finns ett stort plus att den går ner till 40Hz, eller egentligen 35Hz, men jag tål inte att det börjar "bumla". (Tror det är det som benämns "boomy" på engelsktalande sajter.)

Så nu funderar jag på hur jag ska behålla djup bas som inte bumlar vid redan måttliga pådrag.
Har skissat lite på olika volymer och avstängningar i Basta men ... Vad spelar det för roll, det är ju bara "kurvor" man ser. :-)

Har faktiskt tänkt proppa bottendelen, ca 23-11=12 liter full med skumgummi och ev annan filt/ull för att se (lyssna) hur det påverkar basen.
Ska också lyssna mer med högtalaren på olika avstånd från vägg. Dvs, på 20cm, 50cm, 1m för att se hur mycket roll det spelar.

I grunden spelar högtalaren bra. Jag gillar ljudbilden. Det är en ganska öppen ljudbild, inte analytiskt hård mer åt det mjuka, kanske lite varma hållet. Även fast jag lyssnar mono tycker jag det låter bra. Jag har lyssnat mycket och trimmat filter/karaktär enligt min smak som är mycket kvinnlig sångröst, gärna akustiska instrument och allmän pop/house. Det finns en peak omkring 6khz som egentligen inte alls stör mina öron. Jakten efter denna är nog mer en visuell vilja att få en rak tonkurva.

Prio är att få bort bumlighet.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-15 17:06

- Hårdare dämpning (?) verkar vara melodin.

Idag har jag återgått till original lådvolym, 23L, och dämpat undre lådsektionen med skumgummi.

Och "bumligheten" har i princip försvunnit helt. :-)
Men så har även den djupaste basen ... :(

Men det låter klart bättre så här än då jag avdelade lådan och fick en 11L låda. Nu har jag en 23L med undre halvan helt fylld med skumgummi. (*)
Kan sakna djupbasen lite, men man kanske inte kan få allt för en billig penning, vad vet jag ...

Vid mätning av nivåer vid basport och mellan bas och basport får jag tydliga svackor och sämre bas nu än då lådan var mer "odämpad" (dock var den tidigare dämpad med lite syntetull i botten). Jag ska försöka dämpa med annat material också för att ev se om jag kan notera (höra och mäta) skillnader.

- Hur som. Högtalaren låter så pass bra nu att detta är en kandidat till finalversion. Så pass bra tycker jag det låter.

Vad händer härnäst:

- Kommer testa lite olika dämpningar när jag ändå håller på. Mest för att lära. Och försöka förstå. För mätningar på denna nya hårda dämpning ser "märkliga" ut.

- Peak omkring 6kHz är mest troligen inte basens konuppbrytning. Det finns peakar även i diskanten och det är huvudsakligen de som slår igenom på den sammanlagda tonkurvan. De kommer tämligen säkert från diffraktioner pga baffel och diskantplacering. Och då är det inte mycket jag kan göra mer förutom att flytta diskant och/eller designa ny baffel och därmed låda. Det kommer jag dock inte göra i detta projekt. Det strömmar tillräckligt mycket välljud från dessa högtalare för att jag ska nöja mig. Lärdom är att diffrationerna (amplitudvariationerna) har varit mycket större vid mätning än vid simulering. Kan jag tycka.

- Kommer troligen finlira lite med filtret.
A) Ändra så att jag har ett mer lämpligt P-motstånd för diskanten samt ev. sänka diskantnivå lite, lite.
B) Ev. höja mellanregistret (eller övre bas) lite, lite. Basens spole som funkar både som baffelstegsreducerare och frekvensdelare ska ev. minskas från 2mH till 1,5-1,8mH. Lyssningsövningar får avgöra. Dock kanske helt onödigt om jag sänker diskanten.

- Kommer även testa lite olika avstämningar genom att ändra portens längd då jag, slutligen, kommer modda porten till en med tratt på insidan. (Dock verkar detta "problem" klart mindre nu när lådan är hårdare dämpad.)


Har lyssnat på följande basiga låtar efter moddning. Alla funkar och låter helt OK+ ... :)
* Safe From Harm, Massive Attack.
* Los (The Nameless Remix), The Alambrix
* Mikrofonkåt (Petra Marklunds version)
* Becoming Insane, "De sjuka svamparna"
* Into the Trees, Trentemöller
* Playin with Fire, Billy Kenny
* Take me away, DJ SKT

Även mer njutbar musik i form av kvinnliga röster låter ... helt super.

(*) Jag har dämpat med en skumgummimadrass köpt på Jysk. Har ingen aning om den är med öppna eller slutna celler. Vilket ju borde spela en väsentlig roll. Vet inte hur man avgör detta.


Lite bilder avslutningsvis.

Ny dämpning. Övre sektion med syntetull (HifiKit Acoustic Ull) runt om och skumgummi bakom basen. Det nya är skumgummi i hela undre sektionen.
JB4 Ny skumgummidämpning i botten.jpg
JB4 Ny skumgummidämpning i botten.jpg (105.01 KiB) Visad 5385 gånger


Så här mäter högtalaren JB4 vid porten och mellan port och bas i närfält.
Tror det finns bilder publicerade ovan som visar motsvarande mätningar då nedre sektion inte var lika hårt dämpad. Då fick jag också mycket djupare bas och rakare frekvensgång. Om det var bättre eller sämre ska lag låta vara osagt, just nu iaf. Det såg onekligen bättre ut förut men lät sämre ... (Mina örons gillande får vinna över snygga visuella grafer.)

- De 3 översta kurvorna är mätningar vid portmynnig och nån cm utanför. Man ser en topp vid ca 25Hz och sedan faller det av till dryga 40Hz för att sedan stiga igen till ca 80Hz. Varför beter sig det så? Nån som vet?

- De 4 undre kurvorna är mätta i närfält mellan basens och basportens "epicentrum". Förut ficka jag en "nästan rak" kurva ned mot ca 40Hz eller så. Nu dyker det "brantare" från 100+Hz. Ser inte värst basstarkt ut ... Har jag tappat så mycket pga dämpning?


JB4 Närfält framför Port resp Mellan Bas o Port.png
JB4 Närfält framför Port resp Mellan Bas o Port.png (73.46 KiB) Visad 5385 gånger


Väljer att inte visa total tonkurva. Jag har bara handmätt inomhus och "vissa" bara klagar då ... 8)
(Men den är lika rak eller krokig som förut.)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
omnicide
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2011-06-11
Ort: Örebro

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav omnicide » 2016-08-15 17:08

En tanke slog mig annars, mina KEF IQ7 kom med skumgummiproppar att stoppa i porten, använde själv dessa för att tämja en något bumlig bas i min etta, du kanske kan testa med något dylikt?

Riktigt bra jobbat annats, billiga högtalare finns det allt för få av :)

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-15 17:13

Lyssnar just nu på Sugar med Robin Schultz (som jag f.ö. träffat i London ... 8) )

Och i inledningen finns nån hög frekvens ("kastratsång") som är lite för stark för min liking.
Undrar vilka frekvenser de spelas på?

- Kan man enkelt testa det? Med nån spektral grunka i realtid eller nåt. Alla tips om *enkelt* sätt att hitta en "viss frekvens" tas mycket gärna emot.

Avslutningsvis:
- Fan, jag sitter här och diggar rätt hårt nu. :D
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
omnicide
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2011-06-11
Ort: Örebro

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav omnicide » 2016-08-15 17:23

Frekvenssvep kan ju kanske vara något, rösten har ju inte allt för stort omfång iallafall och om det nu är kastratsång så runt 1000-1200Hz är värt att kolla närmare på, bör vara kastrat/sopraners topp om jag inte missminner mig.. Du kanske har någon peak där?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Eri » 2016-08-16 09:32

jonasby: " Jag har dämpat med en skumgummimadrass köpt på Jysk. Har ingen aning om den är med öppna eller slutna celler. Vilket ju borde spela en väsentlig roll. Vet inte hur man avgör detta. "

Jysks skumgummimadrasser har öppna porer. Har själv använt dessa till dämpning med stor framgång. Om du sätter munnen till madrassen och blåser luft genom den samtidigt som du håller en hand på andra sidan så känner du en varm luftström mot handen. Bevis för att porerna är öppna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-24 17:21

Liten statusuppdatering.
Har inte haft tid att jobba med högtalaren rent fysiskt den senaste tiden så jag har mest funderat kring filter och annat.
Dock fick jag lite tid att mäta lite noggrannare igår. Utomhus och med mikrofon i stativ för minsta möjliga störning (som jag kan skapa iaf). Mikhöjd är 1,35m över mark (gräs). Mäter mellan Diskant och Bas. Högtalaren är uppställd ca 50cm ovan mark.

Så här ser det ut på 1m.

Tonkurva JB4 F1e Smoothed-Unsmoothed.png
Tonkurva JB4 F1e Smoothed-Unsmoothed.png (31 KiB) Visad 5224 gånger


Bättre kurva än så här kan jag inte få. Både mättekniskt och designmässigt.
Dvs, jag mäter så ostört jag kan med de grunkor jag har.
Designmässigt ser man bl.a. en dipp vid ca 3kHz och en svacka efter 6kHz. Det är diffraktion pga diskantens placering och kan inte fås bättre (vad jag kan förstå) utan att helt sonika flytta diskanten på baffeln i både x-led och y-led. Enkla tester uppvisar en något rakare kurva men jag väljer att inte modda detta då jag inte kan höra dessa avvikelser. Jag har lyssnat mycket på musik och även tonsvep utan att kunna avgöra var kurvan dippar endast med mina öron. Därmed släpper jag detta.
Filtret är anpassat efter detta och gjort för att få en generellt (smoothad) rak kurva med något svag lutning mot högre frekvenser.

Det finns också ett par dippar vid lägre frekvenser, vid 300- Hz och vid 500- Hz. Dessa vet jag inte om det är mättekniskt eller verkligt. De är iaf delvis mättekniska då de ser annorlunda ut om jag t.ex. mäter med högtalaren stående på trädäck med annan riggning och annat "reflektionsmaterial" (trädäck). Kan inte heller detektera dessa dippar vid provlyssning med öron. Provat både med musik och tonsvep. Jag klarar inte att detektera dessa vid blindtest. (Jag testar genom att sitta, 1m resp 2m framför högtalare och lyssnar på tonsvep. Samt för musiklyssning även på alla möjliga avstånd.)

Så jag betraktar denna tonkurva som så bra jag kan nå med denna baffel.

Jag tycker iaf att tonkurvan i sig är rak från låg till hög frekvens, Dvs en smoothad kurva blir rak med lite lutning i högre frekvens.

Så här delas och summeras bas och diskant. Delning sker vid 2,3 kHz.

JB4 Bas o Diskant samt Summering.png
JB4 Bas o Diskant samt Summering.png (39.62 KiB) Visad 5224 gånger


Basens konuppbrytningar vid 6kHz och 10kHz är så pass bortdämapde att de inte påverkar den totala kurvanmer än marginellt vid 6kHz. Jag har labbat med notchfilter men det behövs inte. Har funderat på att dämpa basen brantare och diskanten mindre brant, dvs gå från 12/18dB till 18/12dB men inte brytt mig längre. Men tanken har funnits där.

Övrigt kan jag säga att basen faller noterbart tidigare nu vid låga frekvenser sedan jag dämpar lådan mycket hårdare. Det finns fortfarande bas i högtalaren men inte lika djupt som tidigare. Dock nödvändig åtgärd. Mätningar antyder att portens avstämning är strax under 30Hz (!!!) men basen ökar därifrån långsammare än förut. Vid provlyssning av låga sinusfrekvenser kan jag relativt enkelt detektera 35Hz men inte 30Hz med mina öron.
Jag ska trimma om porten lite för att se om det låter bättre. Jag kommer prova med högre avstämning för att se hur basen beter sig och låter då. Jag har ju även planerat att sätta på en tratt på insidan av porten som en sista åtgärd. Dock hör jag inte längre portflåset (pga av hårdare dämpning?) så detta kanske jag skippar, vi får se.
I samband med detta kommer jag även göra en sista test med "mindre lådvolym men hårt dämpat". Kommer dela av lådans halva undre sektion och får väl då en låda om ca 16 +/- 1 liter.

Dvs, jag kommer nu fokusera på att jobba med basen. För att hitta bästa avstämning och ljud.

Som tidigare berättat (väl?) så låter basen numer "helt OK". För de allra flesta fallen. Det finns basmusik som på högre volymer kan bli för jobbig fortfarande. Det är nåt med lådvolym, basreflex, avstämningar, resonanser, Q-värden (???), fans moster eller nåt som påverkar.

Men, redan nu är högtaren klart lyssningsbar.

OnO
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-24 17:37

Bara för att ... kan jag visa en mätning med HOLMImpulse också.

JB4 Tonkurva 1m (HolmImpulse).png
JB4 Tonkurva 1m (HolmImpulse).png (18.34 KiB) Visad 5219 gånger


Här ser man tydligt dipp vid 3kHz och svacka efter 6kHz. Vilket helt överensstämmer med mätning på rå och filtrerad diskant och är pga diffration pga av diskantens fysiska placering på baffeln. Givet denna placering på baffeln tycker jag alltså att det inte finns mer att jobba på filter, med sikte på rak tonkurva. Och ej heller med sikte på lyssningsresultat.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav galder » 2016-08-24 18:52

Trevligt projekt. En undran, då jag endast har läst de sista inläggen.
Har du testat att ta bort L-pad, (antar att du har ett sådant?) och använda ett brett RLC mellan 4 - 8kHz?
Eventuellt kanske finjusteras med L-pad efter det.
Kanske det kan räta ut diskanten?

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-24 22:49

galder skrev:Trevligt projekt. En undran, då jag endast har läst de sista inläggen.
Har du testat att ta bort L-pad, (antar att du har ett sådant?) och använda ett brett RLC mellan 4 - 8kHz?
Eventuellt kanske finjusteras med L-pad efter det.
Kanske det kan räta ut diskanten?


Nope, jag har inte testat med RLC (bandspärr) för diskanten.
Jag har tidigare försökt dämpa basens konuppbrytning med en RLC utan egentligt resultat och då insåg jag också att "puckeln" i tonkurvan till 95% (typ) beror på diskanten och ej basen.
Så då skulle jag ju kunna göra samma sak med diskanten.
Men, har valt att inte göra detta av framför allt ett skäl vilket inte riktigt framgår av mina redovisningar.
- Om jag dämpar diskanten mellan 4-8kHz on-axis så lär det mest troligen också dämpas off-axis (dock inte 100% teoretiskt nödvändigt).
Och, off-axis, t.ex. 15-30 grader mäter högtalaren så mycket bättre.
Jag gjorde ett "designval" halvvägs in i projektet att sikta på en "bra" kurva för 15 grader off-axis eftersom jag bedömer det vara en mer sann lyssningsvinkel för dessa högtalare som kommer stå på var sida om en ca 2 meter bred TV-bänk.
Rätt eller fel, men så har jag tänkt. (iofs som en "bortförklaring" att den inte mäter perfekt on-axis pga diffraktionsproblematik. Men samtidigt inte helt ovettigt.)

Så här mäter högtalaren off-axis:

JB4 Tonkurva off-axis.png
JB4 Tonkurva off-axis.png (46.84 KiB) Visad 5162 gånger


Om man rensar och bara visar för 15 och 30 grader syns det tydligare.

JB4 Tonkurva 15 & 30 grader off-axis.png
JB4 Tonkurva 15 & 30 grader off-axis.png (28.58 KiB) Visad 5162 gånger


Så, det är inte helt lätt att välja hur man ska optimera.
Men jag kör nog med "o-RLC:ad" diskant och har en hyggligt rak och fin kurva 15-30 grader.

Är jag knäpp? 8)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav galder » 2016-08-25 07:53

Ser ut som om du har tänkt ut det bra utifrån situationen. Då slipper du vinkla in högtalarna. Vem mer kan ståta med ett sådant resultat.
Tycker att det ser ut som om att du kan känna dig riktigt nöjd. Grattis!

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-26 19:18

Liten statusuppdatering.

Har byggt om lådan till minskad volym, 16-17L. (Spärrat av halva undre sektionen.) Kvarvarande volym är "hårt" dämpad helt fylld med skumgummi.
- Och det låter bättre. De lägre tonerna 30-40Hz (och kanske högre) blir något starkare. Dessutom blir basen lite "renare", dvs än mer "obumlig". Klar förbättring. Men inte helt superperfekt. Jag hör rena sinustoner från 31 Hz. Visserligen svagt, men klart.
Det jag förlorar är djupare bas än detta. Och det gör inget för musiklyssning.

Iom volymändring gick portavstämning upp från teoretiska 31Hz till 36Hz. Vilket bidrar till förbättring enligt ovan.

I helgen ska jag trimma om lådans avstämning än mer och troligen flytta upp den i frekvens. Nu är den (enligt simuleringar) 36Hz. Ska prova med kortare portar för 41, 45 och 50Hz. Kommer mer lyssna än mäta på resutatet. Se bild.

Olika avstämningar 17L.png
Olika avstämningar 17L.png (248.24 KiB) Visad 5080 gånger

Svart -> Grön är minskad volym men bibehållen portlängd.
Grön -> Mörkblå -> Ljusblå ->Olivgrön är konstant volym men ändrad portavstämning 36, 41, 45 och 50Hz
(Röd och Orange är "referenskurvor".)

Därefter hade jag tänkt mig vara klar med denna konstruktion. Då ska den bara slutbyggas ihop och få gå på vinterlyssning i cityboendet.


(Förutom en liten, liten detalj ... att ändra i filtret. Pust. Har ju glömt att testa med filter utan så lågt P-motsånd i L-Pad. Men detta hoppas (!) jag ska vara mer en mätteknisk grej än tweak och lyssning. Hoppas jag.)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-08-27 09:54

Kan lägga ut en distorsionskurva också. (Nu när jag lärt mig att visa skalan i procent ...)

Så här mäter högtalaren på 50cm:

JB4 Distortion 50cm.png
JB4 Distortion 50cm.png (52.56 KiB) Visad 5049 gånger


Två saker.
- Den är högre än "superbraiga" 0,1%. Vilket väl anses som mycket bra.
Vet inte hur andra högtalare i den här klassen mäter men min förra (och första högtalare JB1) som var med dubbelt så dyra element mäter tämligen snarlikt, förutom på nästa punkt.
- 3:e övertonen (eller heter det inte 2:a *över*-tonen egentligen på svenska?) har en puckel mellan 1-2 kHz.
Den kommer huvudsakligen från basen som har en puckel just där (och en vid högre frekvens). [Visas ej i bild]
Diskantens distorsion ökar också från 2kHz och nedåt i frekvens. [Visas ej i bild]
Så en optimal delningsfrekvens - av distorsionsskäl - skulle kanske vara omkring 1,5- 2 kHz.
Min delning är ca 2,3kHz.

Inget jag kommer åtgärda.
Men ta med mig in i framtida projekt. => Att även mäta distorsion på råa och filtrerade element med input till filterdesign. Nu är ju detta inte allt, andra önskemål finns givetvis också.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: littlefish och 18 gäster