jonasby bygger en billig högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-09-06 18:41

Liten statusuppdatering.

Kanske egentligen samma kurva och info som ovan.
Men just nu sysslar jag med att avgöra vilken "kurva som låter bäst".
Olika volymer: 23L, 17L, 14L, 11L
Olika avstämningar mellan 39-50Hz.

Olika avstämningar Final 2016-08-27 16.59.13 (800px).png
Olika avstämningar Final 2016-08-27 16.59.13 (800px).png (215.52 KiB) Visad 3823 gånger


F*n inte lätt. Och kräsen blir man.
Det finns nånting i basen som inte låter bra. Det måste ju vara nån jäkla frekvens men jag kan inte hitta den vid tonsvep, men vid viss musik. Eller - vilket jag börjar fundera på - är det portens flåsljud som skapar detta som jag tycker låter resonant? (Flåsljudet hörs tydligt vid tonsvep och hög volym.)
Nja, blir inte riktigt klok på detta.

Ska nog fixa porten så att den får tratt på insidan - men då måste jag kapa så många portar ... 8)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2016-09-10 15:37

En fråga om låga fekvenser - kanske dum i en vissas öron - men jag vet ju inte, så jag frågar.

Jag håller på att trimma in basen i min högtalare. Labbar med volymer (23-14 liter) och portavstämningar (31Hz-45Hz).
Kör då bl.a. ett tonsvep från 20Hz-80Hz för att höra portflås (trodde jag?) och andra artefakter i låga basen, t.ex. om jag kan höra nåt resonant.

Men jag kan inte höra något resonant vid dessa frekvenser (20-80Hz) vilket jag tidigare trodde jag skulle höra då viss musik i basen kan låta just ..."resonant" (tror jag). Nu kan det ju iofs vara så att de frekvenserna är högre än 80, t.ex. vid 100Hz och därför inte hörs vid min tonsveptest. Inser jag senare. Men det är inte det som min fråga egentligen gäller. Nu till frågan.

- När jag kör tonsvep med start på 20Hz på "halvhög till hög" volym så "fladddrar" baskonen, mer precist den gummiring som sitter mellan papperskon och yttre metallram. Fladdret hörs klart och tydligt. Vid ökning av frekvens minskar detta fladder och går över till "normalt ljud" (????) vid ca 40Hz.

Fladderljudet jag hör tycker jag inte är 20Hz (hur det nu låter ...) utan mer - gummiringens vibrationer - som ju iofs borde vara just 20Hz och därmed borde det ju vara 20Hz .... visst. Men, det låter inte "djupt", bara fladddrigt.
Tycker mig att ljudert kommer från basen och ej porten, dvs *troligen* inte portflås.

- Är detta normalt? (Fladdrigt ljud vid låga frkvenser 20-40Hz)
- Kan man få bort det? Är det ett resultat av låda och/eller avstämning? Eller är det elementet?

Alla ideer, tips och vetskaper mottages tacksamt! :-)

// Detta stör egentligen inte vid normal musiklyssning, men torde störa vid ev. filmljud. //
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-06 14:36

Hur gick det här då?

- Sådär ... ;)

Sensommaren/hösten 2016 tyckte jag att jag fick ihop det hela bra och limmade ihop lådan till 17L efter tester.
(Som sedan slutmålades, etc)
Och det skulle jag ju inte ha gjort.

Minns inte allt som i går längre ... men när högtalaren väl var "försluten" med slutbyggda filter och på lyssningsplats så tycker jag igen att det bumlar för mycket i basen. Den resonerar helt enkelt. Ibland "nästan acceptabelt", oftare fel eller galet fel.
Så under vinterhalvåret (kan inte längre labba) så pluggade jag igen basporten och det blev lite "uthärdligare". Men ändå inte så bra jag tyckte det var i "labbet".
Där har åbäket stått och spelat på måttliga volymer ibland men inte så ofta som önskat.

Rotade fram grejerna nu i somras för att försöka fixa, modda eller annat.
Men tröttnade. Har istället planer på andra högtalare med element "med lägre Q" som jag tror är melodin för att lyckas bättre. (Annan ny byggtråd "jonasby bygger en safe liten högtalare" kommer ... :) )

Vad göra med denna högtalare?
Q-värdet är högt i detta element och volymen är för stor. Jag trodde man kunde bygga så och få djup bas. Och imponerande djup bas får man förvisso, men icke så värst välljudande. Så, gissar att rätt drastiska åtgärder skulle krävas:

- Byta ut till annat baselement som passar i hålet. Dvs en HDS-version av samma element. (Räcker nog inte som ensam åtgärd.)
- Sätt in 2 basar. Hålet för basport är placerat (med flit) för att kunna ökas till ett baselement till.
- Göra volym ännu mindre (8-11L) genom att lägga in "sandpåsar" (?) eller att kapa lådan och göra om till stativare. Kanske tillsammans med HDS-versionen.
- Hårt beskära med filter/aktiva filter?

Men inget av detta känns speciellt lockande just nu iaf. Högtalaren får stå där och spelas "ljust och lågt", ibland.

Nä, nu lockar en annan liten högtalare mer ...
Men efter den så ... kanske. :)

---------------

Och för att svara på min ursprungsundran vad man kan åstadkomma med mycket billigare element, är nog svaret typ;

- Antagligen mycket, men det krävs också kunskap!

Dvs, jag skulle aldrig har försökt bygga en stor volym (23L i originalidé) med sådant element (Perless SDS-134) med högt Q-värde och samtidigt försöka få djup bas. Och tro att det låter bra.
Jag tror iofs fortfarande att det skulle gå utmärkt med en (klart) mindre volym och högre basavstämning. Att undersökas en annan gång. För nu funderar jag alltså på ett annat projekt som är mer "safe". (inbillar jag mig :) )
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Perfector » 2018-08-06 15:48

jonasby skrev:Hur gick det här då?

- Sådär ... ;)

Sensommaren/hösten 2016 tyckte jag att jag fick ihop det hela bra och limmade ihop lådan till 17L efter tester.
(Som sedan slutmålades, etc)
Och det skulle jag ju inte ha gjort.

Minns inte allt som i går längre ... men när högtalaren väl var "försluten" med slutbyggda filter och på lyssningsplats så tycker jag igen att det bumlar för mycket i basen. Den resonerar helt enkelt. Ibland "nästan acceptabelt", oftare fel eller galet fel.
Så under vinterhalvåret (kan inte längre labba) så pluggade jag igen basporten och det blev lite "uthärdligare". Men ändå inte så bra jag tyckte det var i "labbet".
Där har åbäket stått och spelat på måttliga volymer ibland men inte så ofta som önskat.

Rotade fram grejerna nu i somras för att försöka fixa, modda eller annat.
Men tröttnade. Har istället planer på andra högtalare med element "med lägre Q" som jag tror är melodin för att lyckas bättre. (Annan ny byggtråd "jonasby bygger en safe liten högtalare" kommer ... :) )

Vad göra med denna högtalare?
Q-värdet är högt i detta element och volymen är för stor. Jag trodde man kunde bygga så och få djup bas. Och imponerande djup bas får man förvisso, men icke så värst välljudande. Så, gissar att rätt drastiska åtgärder skulle krävas:

- Byta ut till annat baselement som passar i hålet. Dvs en HDS-version av samma element. (Räcker nog inte som ensam åtgärd.)
- Sätt in 2 basar. Hålet för basport är placerat (med flit) för att kunna ökas till ett baselement till.
- Göra volym ännu mindre (8-11L) genom att lägga in "sandpåsar" (?) eller att kapa lådan och göra om till stativare. Kanske tillsammans med HDS-versionen.
- Hårt beskära med filter/aktiva filter?

Men inget av detta känns speciellt lockande just nu iaf. Högtalaren får stå där och spelas "ljust och lågt", ibland.

Nä, nu lockar en annan liten högtalare mer ...
Men efter den så ... kanske. :)

---------------

Och för att svara på min ursprungsundran vad man kan åstadkomma med mycket billigare element, är nog svaret typ;

- Antagligen mycket, men det krävs också kunskap!

Dvs, jag skulle aldrig har försökt bygga en stor volym (23L i originalidé) med sådant element (Perless SDS-134) med högt Q-värde och samtidigt försöka få djup bas. Och tro att det låter bra.
Jag tror iofs fortfarande att det skulle gå utmärkt med en (klart) mindre volym och högre basavstämning. Att undersökas en annan gång. För nu funderar jag alltså på ett annat projekt som är mer "safe". (inbillar jag mig :) )

Kan du inte göra en spalt i lagom höjd, och skjuta in en platta som gör lådan mindre då?
Eller dela lådan helt till en stativare?
Räkna på halva volymen kanske för 5" så blir det lite mer lagom för elementstorleken.
En bild på 12 liter låda kan se ut så här.
Bilagor
DSC_0050.jpg
DSC_0050.jpg (664.56 KiB) Visad 3299 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-06 20:31

JONAS! Fantastiskt kul att du ger livstecken! :)

Om jag förstår dig rätt så överväger du alltså att göra golvlådorna till trevägare?

En bas på sidan som NHT kanske?.. Iofs kanske volymen blir lite liten då.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-06 21:41

Jonasby: som du märker så är det en dålig idé att placera ett litet element som det du valde i en jättestor låda.
Man måste prova sig fram, även högtalarprogram visar ofta helt fel tyvärr. Hds 134 verkar vara ett fint element ( i en betydligt mindre låda )
Kör du basreflex i tex en 9 liters låda så prova att först sikta på en avstämning strax ovanför elementets resonans i fri luft. Det kan vara en bra utgångspunkt ( till de första justeringarna )
Håll allting öppet och lär dig saker medan du provar, det ska vara kul.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-06 21:49

Tangband skrev:Man måste prova sig fram, även högtalarprogram visar ofta helt fel tyvärr.

I det här fallet visade simuleringen en väldigt resonant avstämning. Och så lät det alltså också.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-06 21:52

gopnik skrev:
Tangband skrev:Man måste prova sig fram, även högtalarprogram visar ofta helt fel tyvärr.

I det här fallet visade simuleringen en väldigt resonant avstämning. Och så lät det alltså också.

Javisst !
SDS 134 som jonasby använder skulle jag nog prova slutet 7 liter mot två separata basmoduler

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-06 22:01

Jonas har full koll på det där elementet och de simuleringarna han gjort. :)

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-06 22:46

Att jag har *full koll* är kanske att ta i ... men jag har hygglig koll iaf. :)

Jag lämnar denna högtalare för stunden och planerar för annan.
Men nån dag (kommer det nånsin sådana?) ska jag göra om till 2 basar eller rent av slakta hela lådan och använda SDS-134 till mindre låda, basreflex eller sluten.
Men samma låda med 2 st HDS-134 känns möjlig och "intressant". En inte omöjlig variant faktiskt. Med helt annan filterlösning dessutom. (Även av andra skäl än anpassning mot 2 basisar.)

OnO
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-06 23:01

Att döma av impedansmätningarna på sida 5 har prototypen då väldigt låg port-Q. I storleksordningen 5-ish. Alltså extremt dämpad. Det ger en rätt snygg kurva som simulerat faller mycket mjukt med typ åtta decibel från 80 hz mot 30 hz. Dessutom verkar avstämningen där ligga lågt i förhållande till det som sedan diskuteras - runt 35 hz.
Kan det vara så att det fanns en massa dämpmaterial runt inre mynningen då, som både sänkte Q och skapade en förlängning av porten, som saknas nu?

Kanske skulle det hjälpa betydligt att försöka få ner Q även på den nya porten. Finns det en aktuell impedansmätning?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-06 23:29

Hm...SDS 134 verkar ha för svagt motorsystem för att kunna användas med riktigt bra resultat i ett basreflex system.
Mina fem cent. Hds 134 är lite bättre för en sådan lösning.
Jag kan förstås ha fel, men jag tror inte det.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-08-07 10:17

SDS-basen kan tänkas vara en bra kandidat för "acoustic damping",dvs samma teknik som Carlsson använde sig av.
Per Målares teknik är(var?) att göra ett "rör" av gullfiber som limmas mot baffeln och som dras åt runt magneten. Sen gäller det att experimentera med mängd och densitet för att få rätt egenskaper. Dämpmaterialet i resten av lådan höll han sedan minimal. (Hans högtalare http://www.nordsp.se/aurus/index-s.html)

Alternativt kan man prova att limma på en extra magnet på basen. En lika stor magnet limmad utanpå den andra bör höja Bl med ca 10% vilket ger lite lägre totalt Q.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-08 07:30

Tack för tipsen @gopnik och @Kraniet.

Tyvärr finns inga mätningar sedan sist, dvs 2016.
I ärlighetens namn kommer jag inte jobba mer med denna högtalare nu. Annat projekt i tankarna ...
Vi får se vad som händer sedan. Om jag försöker ”fixa”, om jag mer drastiskt bygger om eller nåt.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jansch » 2018-08-08 09:20

Jonasby - din sista fråga från år 2016 om "fladder" ljud vid t.ex 20Hz blev ju obesvarad.

Här är mitt svar:
Hörseln är extremt okänslig vid så låga frekvenser som 20Hz. Titta på phonkurvan (ISO226:2006 ) så kan du se vilken ljudvolym du överhuvudtaget behöver för att kunna höra 20Hz. I en vanlig inomhusmiljö under dagtid har du sådär 35 - 40dBA omgivningsljud (venilation/kylskåp/trafikljud/sus från träd/ prassel från kläder/din andning/osv). För att höra 20Hz lika högt som omgivningsljudet behöver du ca 90dB ut från högtalaren och det klarar inte ett sånt litet högtalarelement. Det är helt enkelt distorsion i olika former du hör som överröstar 20Hz tonen.

Om du dessutom adderar att tonkurvan från högtalaren säkert har fallit 15dB vid 20Hz så är SKILLNADEN för örat mellan en 20Hz ton och en 1kHz ton i UPPFATTAD ljudvolym från högtalaren sådär 65dB.

Tillbaka till distorsionen - Pga av hörseln känslighet följer Phonkurvan kan man konstatera att distortionen måste vara låg om den inte skall överrösta 20Hz tonen.
Alltså, det du hörde var helt normalt - t.ex fladdret från gummikanten och någonstans "där bakom" fanns 20Hz tonen men maskerad av distortionen och kanske inte ens så hög volym på 20Hz tonen att du skulle kunnat höra den.

Summering: Det blir inte bättre än så med ett så litet högtalarelement.... om du vill höra en 20Hz ton någorlunda högt får du vräka på med över 100dB(SPL) och då krävs stor konarea. Det finns ett skäl till att "folk" på faktiskt.io ibland har 8st 12tummare eller mer. Jag har en 15tummare i varje låda.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2018-10-21 21:02

Det gamla liket rör på sig ...

Eftersom jag numer kan mäta impedanser (raketforskning, typ ...) så blir ju allt lite (läs; mycket) lättare.
Har mätt en del på den här gamla reliken då jag ändå riggade mätuppställningen för mitt egentliga pågående högtalarprojekt "En liten Safe högtalare" (JB5 10L Safe) ( viewtopic.php?f=3&t=67823 ). Och då fått mer svart på vitt hur den är avstämd, ca 40 Hz och hur den allmänt uppför sig.

Den ska stämmas högre upp vilket skulle underlättas av mindre volym (!) men det går inte. Så det blir (enbart) kortare portvolym och, om möjligt, viss rensning av dämpmaterial som troligen kommer påverka i rätt riktning iaf. Men detta har jag inte hunnit än. Får se om det blir av före vintern.
Däremot har jag moddat filtret, nu Filter F2 som ger en "bättre" kurva och den bästa anpassningen jag kan nå med den lite väl diffraktionsknyckliga diskanten.
Spontana lyssningsintryck är en mer öppen högtalare. (Den låter helt OK förutom visst "basbummel" i vissa låtar/frekvenser på högre volymer.)

Så här ser iaf tonkurva och filter ut. (Även korrigerat efter Tarzans försiktiga "påpekande" för 2 år sedan med olämplig parallellresistan för diskant.)

JB4 Filtermodd efter mätning 2018-10-16.png
JB4 Filtermodd efter mätning 2018-10-16.png (97.33 KiB) Visad 2847 gånger


Det ska nog bli högtalare av denna, billiga mojäng också.
(Har för mig jag betalade ca 150kr för basen och 140 kr för diskanten under en drive hos "holländaren" för 2 år sedan. Listpris är lite dyrare, men inte mycket.) Filtren är dyrare ... :)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav Tangband » 2018-10-22 10:48

Du ska inte prova att köra denna stora låda helt sluten och med en kondensator a la audio pro 2-25 i serie istället, för bättre utsträckning nedåt ?
Läs mer här
viewtopic.php?t=25652

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en billig högtalare

Inläggav jonasby » 2018-11-03 23:59

Liten statusuppdatering.

Sitter nu på landet och kör högtalarna med nya filtret F2 och okapad port (HP50, ca 145mm) med avstämning under 40Hz.
Och det låter rätt OK.

Nya filtret låter bättre. Lägre avstämning funkar bättre.
(Man lär sig.)

Högtalaren (basen) låter mer åt hållet "mjukt djupt" än "direkt, snärtigt" (vilket den inte låter ...).
"Varmare" än mina Safe JB5 (10L) som är mer neutralt korrekta.

Samtidigt kan jag ana en diskant som inte är perfekt. Kanske aningen vass och/eller hög. Många lyssningstimmar får avgöra.
Kanske kan fixa med filter, eller, jag har ju trots allt en DX25 som kanske skulle testas. (Precis tvärtom mot vad jag skrev igår/idag i annan tråd ...) I så fall blir det mer av "lyssningsutvärdering" än "mätning" som jag har svårt med på vinterhalvåret.

Högtalarna får stå kvar på landet. Kan iaf inte spela dessa så värst mycket i stan. För mycket djupbas som stör grannar ...

// Visa från Utanmyra, Jan Johansson
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Empa, genstruktur och 6 gäster