The Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 20:47

genstruktur skrev:Ser ju najs ut! Vem är Rick? :D


Han dyker upp här ibland. Ino/LTS-kille om jag inte minns fel.


smile skrev:Jag tycker det ser rätt ut Roger, det enda du behöver göra nu är att förbinda korten med varandra Gnd till Gnd, V+ till V+ osv.


Tack!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-22 08:30

Om man, som jag, kör bas i mono och vill peq:a den så förstår jag det som att man kopplar ett eller flera peq-kort till en och samma kanal. Och kan då ha en peq-låda med endast en in- och en utgång?

Om man kör monobas från cr80s (i mitt fall) kan man då ta signalen från endast en av utgångarna på filtret, koppla vidare genom peq och sedan dela med en splitt innan slutsteget?

Eller hur bör en peq kopplas in i en rigg som min?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-22 09:01

Det bör stämma.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-05-22 09:17

Knuttebaloa skrev:Om man, som jag, kör bas i mono och vill peq:a den så förstår jag det som att man kopplar ett eller flera peq-kort till en och samma kanal. Och kan då ha en peq-låda med endast en in- och en utgång?

Om man kör monobas från cr80s (i mitt fall) kan man då ta signalen från endast en av utgångarna på filtret, koppla vidare genom peq och sedan dela med en splitt innan slutsteget?

Eller hur bör en peq kopplas in i en rigg som min?


Skulle kolla detta med IÖ först faktiskt. Varför inte stereo?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-22 09:30

Finns det inte en väljare för mono/stereo?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-22 10:27

Det finns väljare för mono/stereo på cr80s.

Vad skulle fördelarna vara med stereo?

En stereopeq kräver väl fler kort och komponenter? Och blir krångligare att ställa in?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2021-05-22 21:37

RogerGustavsson skrev:Nu blev jag lite osäker men ska det lödas in "vior" mellan fram- och baksida av korten, på de tomma lödpunkterna?

Nej, behövs inte! Viorna är genompläterade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-05-23 08:51

Knuttebaloa skrev:Det finns väljare för mono/stereo på cr80s.

Vad skulle fördelarna vara med stereo?

En stereopeq kräver väl fler kort och komponenter? Och blir krångligare att ställa in?


Det påverkar ljudbilden till det bättre i stereokonfiguration, i alla fall hemma hos mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-23 10:00

sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:Det finns väljare för mono/stereo på cr80s.

Vad skulle fördelarna vara med stereo?

En stereopeq kräver väl fler kort och komponenter? Och blir krångligare att ställa in?


Det påverkar ljudbilden till det bättre i stereokonfiguration, i alla fall hemma hos mig.


Ja, ok. Har faktiskt aldrig erfarit den skillnaden. Tyckte dock att basen lät väldigt kraftfull och fin hemma hos dig.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-05-23 10:19

sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:Om man, som jag, kör bas i mono och vill peq:a den så förstår jag det som att man kopplar ett eller flera peq-kort till en och samma kanal. Och kan då ha en peq-låda med endast en in- och en utgång?

Om man kör monobas från cr80s (i mitt fall) kan man då ta signalen från endast en av utgångarna på filtret, koppla vidare genom peq och sedan dela med en splitt innan slutsteget?

Eller hur bör en peq kopplas in i en rigg som min?


Skulle kolla detta med IÖ först faktiskt. Varför inte stereo?


Det verkar på iö som att det inte är något problem.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: The Morello PEQ

Inläggav Rille » 2021-05-23 21:02

Ja Rick är ju jag. INO/LTS-kille och gammal ljudtekniker med studier från Studio Blue, Så Roger har helt rätt som vanligt. :D
Jag kör min PEQ och basar i stereo. Det är lite pill att ställa in 2kanaler exakt, men det är det värt.


RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Ser ju najs ut! Vem är Rick? :D


Han dyker upp här ibland. Ino/LTS-kille om jag inte minns fel.


smile skrev:Jag tycker det ser rätt ut Roger, det enda du behöver göra nu är att förbinda korten med varandra Gnd till Gnd, V+ till V+ osv.


Tack!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: The Morello PEQ

Inläggav Glebster » 2021-05-23 21:11

Rille skrev:Jag kör min PEQ och basar i stereo. Det är lite pill att ställa in 2kanaler exakt, men det är det värt.


Har du lust att utvecka lite? :)

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: The Morello PEQ

Inläggav Rille » 2021-05-23 21:39

Glebster skrev:
Rille skrev:Jag kör min PEQ och basar i stereo. Det är lite pill att ställa in 2kanaler exakt, men det är det värt.


Har du lust att utvecka lite? :)


ok. jag justerar halvvågen mellan fram och bakväg, vilket blir 43hz i mitt 4m djupa rum. jag mäter först i rummet intill vägg bakom lyssnaren i mitten av rummet. då får jag reda på hur frekvens och amplitud ska EQas, samt ungefärligt Qvärde/hur brett eller smalt EQn ska EQa. sen kopplar jag in EQn till ljudkortet och mäter med samma program och försöker ställa in EQinsatsen exakt efter problemet. efter som jag är lite (mycket) pilimeter på att få det exakt, och med två kanaler exakt lika så tar det flera justeringar och mätningar. sen ska det kontrollmätas i rummet igen att det blev rätt EQinsats, och är det fel så är det till att mäta på EQn igen.. nåja nu är det gjort och resultatet är inom 0,1hz och 0,1dB kanalerna emellan. så noga behöver det nog inte vara, men jag sover bättre på natten så, och eftersom jag är sån så är jag..
Angående stereo i basarna så upplever jag en liten skillnad på mono och stereo till stereons fördel. sen vill jag höra om jag har något fel i basen vilket är svårt om jag spelar i mono. jag använder ju även grejerna till att mixa eller kontrollyssna ibland.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: The Morello PEQ

Inläggav Glebster » 2021-05-28 13:04

Tack för utläggning. Känns som att PEQen erbjuder möjligheten till en nogrann kalibrering men uppgiften verkar också kräva sin man.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2021-07-04 12:09

Efter lång väntan har jag fått mina sista potentiometrar.
Efter måånga lödpunkter så börjar det se färdigt ut.
Det saknas tre nätdelar och ett reläkort på bilden som redan seglat iväg till nya destinationer.

Bild

Jag har två st PEQ kort, en st nätdel och 5 reläkort över om någon är intresserad!
Samtliga färdiglödda enligt bild.

Fråga som jag funderat på medan jag lött.
Vad gör den lilla bygeln bakom potentiometer nr. 2?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-07-04 13:58

Den avgör om det är fråga om en sänk- eller höjning vid inställd frekvens och q.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2021-07-04 15:41

RogerGustavsson skrev:Den avgör om det är fråga om en sänk- eller höjning vid inställd frekvens och q.



Kanon Roger, tack för klargörande!

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2021-07-05 10:34

smile skrev:Jag har två st PEQ kort, en st nätdel och 5 reläkort över om någon är intresserad!
Samtliga färdiglödda enligt bild.


Dessa är nu sålda!

Edit: för att det inte ska bli någon diskussion om köp och sälj i forumet så har jag passat vidare de färdiga korten till priset det kostat mig att köpa in komponenterna + en valfri donation för lödarbetet.

Tanken har aldrig varit att hamstrar en massa kort av vinstintresse.
Senast redigerad av smile 2021-07-05 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2021-07-05 10:41

Knuttebaloa skrev:Om man, som jag, kör bas i mono och vill peq:a den så förstår jag det som att man kopplar ett eller flera peq-kort till en och samma kanal. Och kan då ha en peq-låda med endast en in- och en utgång?

Om man kör monobas från cr80s (i mitt fall) kan man då ta signalen från endast en av utgångarna på filtret, koppla vidare genom peq och sedan dela med en splitt innan slutsteget?

Eller hur bör en peq kopplas in i en rigg som min?


Ja, du kan koppla så som du beskriver.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2021-07-05 10:43

sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:Om man, som jag, kör bas i mono och vill peq:a den så förstår jag det som att man kopplar ett eller flera peq-kort till en och samma kanal. Och kan då ha en peq-låda med endast en in- och en utgång?

Om man kör monobas från cr80s (i mitt fall) kan man då ta signalen från endast en av utgångarna på filtret, koppla vidare genom peq och sedan dela med en splitt innan slutsteget?

Eller hur bör en peq kopplas in i en rigg som min?


Skulle kolla detta med IÖ först faktiskt. Varför inte stereo?



Den frågan får väl anses ganska utredd? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-07-08 19:12

Någon som kan ge förslag på låda lämplig för peq med minmått 320x220x50 mm (bxdxh).

Tack på förhand!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-07-08 20:40


Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2021-07-30 20:40

Nu har jag byggt ihop en 3 kanalig stereo variant.

Vilket är det lättaste förfarandet för att testa att den fungerar som den skall?
Hur har ni gjort?

Bild

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-08-01 07:33

smile skrev:Nu har jag byggt ihop en 3 kanalig stereo variant.

Vilket är det lättaste förfarandet för att testa att den fungerar som den skall?
Hur har ni gjort?

[ Bild ]


Vackert! :)

Morello eller RogerGustavsson, kanske?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-08-01 08:54

Tjusigt Smile, hörs snart via pm när jag åetrvänder till staden och stereon! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2021-08-01 21:32

smile skrev:Nu har jag byggt ihop en 3 kanalig stereo variant.

Vilket är det lättaste förfarandet för att testa att den fungerar som den skall?
Hur har ni gjort?

Snyggt! Bra jobbat :)

Jag har använt REW för att funktionskolla peq:ar. Bygla förbi alla utom en, ställ ett lämpligt frekvensintervall för REW, kanske 5 - 500 Hz eller nåt. Sen kör några svep med rattarna i olika lägen för att se att du kan flytta runt en "grop" i kurvan som går att höja/säkna och göra smalare/bredare.

Det blir snabbt tråkigt så gör bara hela proceduren på den första. För att testa resten gjorde jag bara så att jag satte rattarna lika på alla (ögonmått) och kollade att alla gav ungefär likadana kurvor. Bygla förbi alla utom den du mäter på, annars blir det stökigt.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2021-08-02 09:12

HenrikE skrev:
smile skrev:Nu har jag byggt ihop en 3 kanalig stereo variant.

Vilket är det lättaste förfarandet för att testa att den fungerar som den skall?
Hur har ni gjort?

Snyggt! Bra jobbat :)

Jag har använt REW för att funktionskolla peq:ar. Bygla förbi alla utom en, ställ ett lämpligt frekvensintervall för REW, kanske 5 - 500 Hz eller nåt. Sen kör några svep med rattarna i olika lägen för att se att du kan flytta runt en "grop" i kurvan som går att höja/säkna och göra smalare/bredare.

Det blir snabbt tråkigt så gör bara hela proceduren på den första. För att testa resten gjorde jag bara så att jag satte rattarna lika på alla (ögonmått) och kollade att alla gav ungefär likadana kurvor. Bygla förbi alla utom den du mäter på, annars blir det stökigt.



Tack för den metoden HenrikE!
REW och mätmick har jag så det borde vara ganska enkelt genomfört :)

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2021-08-02 21:03

Skippa micken! Den gör det bara krångligare. Kör helt enkelt ljudkort -> peq -> ljudkort.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2021-08-02 22:46

HenrikE skrev:Skippa micken! Den gör det bara krångligare. Kör helt enkelt ljudkort -> peq -> ljudkort.



Aha!
Ännu enklare, jag behöver bara en adapter så jag får ut både line-in och line-out ifrån min enda utgång på min bärbara dator.
Det känns som att jag får investera i en sådan :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-08-03 16:20

Rille skrev:
Glebster skrev:
Rille skrev:Jag kör min PEQ och basar i stereo. Det är lite pill att ställa in 2kanaler exakt, men det är det värt.


Har du lust att utvecka lite? :)


ok. jag justerar halvvågen mellan fram och bakväg, vilket blir 43hz i mitt 4m djupa rum. jag mäter först i rummet intill vägg bakom lyssnaren i mitten av rummet. då får jag reda på hur frekvens och amplitud ska EQas, samt ungefärligt Qvärde/hur brett eller smalt EQn ska EQa. sen kopplar jag in EQn till ljudkortet och mäter med samma program och försöker ställa in EQinsatsen exakt efter problemet. efter som jag är lite (mycket) pilimeter på att få det exakt, och med två kanaler exakt lika så tar det flera justeringar och mätningar. sen ska det kontrollmätas i rummet igen att det blev rätt EQinsats, och är det fel så är det till att mäta på EQn igen.. nåja nu är det gjort och resultatet är inom 0,1hz och 0,1dB kanalerna emellan. så noga behöver det nog inte vara, men jag sover bättre på natten så, och eftersom jag är sån så är jag..
Angående stereo i basarna så upplever jag en liten skillnad på mono och stereo till stereons fördel. sen vill jag höra om jag har något fel i basen vilket är svårt om jag spelar i mono. jag använder ju även grejerna till att mixa eller kontrollyssna ibland.


Alltså, jag förstår det där med att vara, som du skriver, pilimeter, men hur viktigt är det egentligen att EN frekvens, t ex 43 Hz EQ:as så lika kanalerna emellan? Om man spelar bas i stereo är väl, i de flesta fall och i vanliga rum, hela deras återgivna områden rätt så olika varandra? Dessutom påverkar väl höger kanal vänster och vice versa, eller?

Försöker bara förstå hur jag ska tänka om jag nu ska använda och ställa in en peq.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster