The Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav steveo1234 » 2021-09-30 15:58

I-or skrev:Speciellt storfilmer med hög budget har ofta ordentlig infrabas (som intressant nog nästan aldrig kan återges i biosalongen, där man istället gärna fläskar på vid sådär 30-35 Hz). Mer typiska filmer är dock inte särskilt imponerande på den fronten.

cr80s har jag tyvärr ingen erfarenhet av.


Och de som itne har det fixar man till med BEQDesigner.

https://beqdesigner.readthedocs.io/en/latest/
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: The Morello PEQ

Inläggav I-or » 2021-09-30 17:33

Ja, jag har noterat de där påhitten. Man kan förstås lika gärna yxa till några olika eq-inställningar själv för att använda till låg-/infrabassvaga filmer, men det orkar inte ens jag göra. Oftast är ljudkvaliteten överlag svag när man har saboterat basen eftersom man inte har haft tillräckligt bra ljudtekniker med i produktionen, så det hjälper föga att få till basen. Det är en enorm skillnad i ljudkvalitet mellan olika filmer, t.o.m. för taluppfattbarheten som alla hävdar ska ha prio ett. Ekvalisera fonogram på individuell basis är inga problem, men för filmer får det vara med undantaget att man knappt hör dialogen, då jag alltid reducerar bumligheten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: The Morello PEQ

Inläggav RolffRojs » 2021-09-30 19:32

ezbeq är dock extremt smidigt. Det tar bara några sekunder med en miniDSP om man vill jämföra med och utan filter.


Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav steveo1234 » 2021-10-01 08:53

I-or skrev:Ja, jag har noterat de där påhitten. Man kan förstås lika gärna yxa till några olika eq-inställningar själv för att använda till låg-/infrabassvaga filmer, men det orkar inte ens jag göra. Oftast är ljudkvaliteten överlag svag när man har saboterat basen eftersom man inte har haft tillräckligt bra ljudtekniker med i produktionen, så det hjälper föga att få till basen. Det är en enorm skillnad i ljudkvalitet mellan olika filmer, t.o.m. för taluppfattbarheten som alla hävdar ska ha prio ett. Ekvalisera fonogram på individuell basis är inga problem, men för filmer får det vara med undantaget att man knappt hör dialogen, då jag alltid reducerar bumligheten.


Jag brukar hålla med dig i nästan allt du skriver. Men, här har vi ett trendbrott :)

Du har inte provat BEQdesigner va?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-10-31 14:04

Hur kan jag, genom mätning, kolla att min PEQ är transparent?

Det redovisas en del "tommätningar" tidigare i tråden, hur åstadkommer man det med REW och UMIK? Hade varit bra att kunna för att lära sig lite mer om hur PEQen beter sig.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-10-31 20:02

Knuttebaloa skrev:Hur kan jag, genom mätning, kolla att min PEQ är transparent?

Det redovisas en del "tommätningar" tidigare i tråden, hur åstadkommer man det med REW och UMIK? Hade varit bra att kunna för att lära sig lite mer om hur PEQen beter sig.


Det är den sannolikt för den uppgift den har. Basdistorsionen är generellt så stor att det lilla den skulle tillföra maskas säkert.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-10-31 20:14

sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:Hur kan jag, genom mätning, kolla att min PEQ är transparent?

Det redovisas en del "tommätningar" tidigare i tråden, hur åstadkommer man det med REW och UMIK? Hade varit bra att kunna för att lära sig lite mer om hur PEQen beter sig.


Det är den sannolikt för den uppgift den har. Basdistorsionen är generellt så stor att det lilla den skulle tillföra maskas säkert.


Så är det säkert, förutsatt att den är som den ska. Jag gjorde några mätningar med och utan PEQ tidigare och fick inte riktigt ihop resultaten. Men det kan mycket väl bero på handhavandefel.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: The Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2021-10-31 21:08

Knuttebaloa skrev:Hur kan jag, genom mätning, kolla att min PEQ är transparent?

Det redovisas en del "tommätningar" tidigare i tråden, hur åstadkommer man det med REW och UMIK? Hade varit bra att kunna för att lära sig lite mer om hur PEQen beter sig.


Kan du inte använda ett usb ljudkort? Kör signalen genom peqn och tillbaka in till ljudkortet.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-10-31 22:37

bootstrap skrev:
Knuttebaloa skrev:Hur kan jag, genom mätning, kolla att min PEQ är transparent?

Det redovisas en del "tommätningar" tidigare i tråden, hur åstadkommer man det med REW och UMIK? Hade varit bra att kunna för att lära sig lite mer om hur PEQen beter sig.


Kan du inte använda ett usb ljudkort? Kör signalen genom peqn och tillbaka in till ljudkortet.


Vill du utveckla hur det skulle gå till, i stil med en steg för steg-beskrivning :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-11-01 11:05

Rattarna på min PEQ verkar fungera så här:

Q: motsols = smalare ingrepp, medsols = bredare
G: motsols = mer gain (alltså mer sänkning), medsols = mindre
F: motsols = högre i frekvens, medsols = lägre

Det känns inte helt intuitivt/logiskt. Är det så här den är tänkt att fungera?

Jag har väljarna på respektive kort inuti ställda för sänkning endast.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-11-01 18:09

Har ännu inte fått igång mina kort. Att Gain-kontrollen fungerar tvärtemot vad man upplever intuitivt kan bero på att det är svårt att få tag i potentiometrar med "omvänd" bana.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: The Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2021-11-01 21:43

Knuttebaloa skrev:
bootstrap skrev:
Knuttebaloa skrev:Hur kan jag, genom mätning, kolla att min PEQ är transparent?

Det redovisas en del "tommätningar" tidigare i tråden, hur åstadkommer man det med REW och UMIK? Hade varit bra att kunna för att lära sig lite mer om hur PEQen beter sig.


Kan du inte använda ett usb ljudkort? Kör signalen genom peqn och tillbaka in till ljudkortet.


Vill du utveckla hur det skulle gå till, i stil med en steg för steg-beskrivning :)


Mina kort är inte klara än men min plan är att koppla loopback på ett usb-ljudkort med peg i mellan och titta på vad som händer när jag rattar. Tror det blir tröttsamt snabbt att köra svep på stereon så fort man nuddar en ratt. Bättre att köra ett svep. Ställa in peq med datorn. Koppla in den i stereon. Kör ett andra svep för att kontrollera att det blev bra. Är man inte nöjd så justera igen, annars klart!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-11-02 15:18

bootstrap skrev:
Knuttebaloa skrev:
bootstrap skrev:
Kan du inte använda ett usb ljudkort? Kör signalen genom peqn och tillbaka in till ljudkortet.


Vill du utveckla hur det skulle gå till, i stil med en steg för steg-beskrivning :)


Mina kort är inte klara än men min plan är att koppla loopback på ett usb-ljudkort med peg i mellan och titta på vad som händer när jag rattar. Tror det blir tröttsamt snabbt att köra svep på stereon så fort man nuddar en ratt. Bättre att köra ett svep. Ställa in peq med datorn. Koppla in den i stereon. Kör ett andra svep för att kontrollera att det blev bra. Är man inte nöjd så justera igen, annars klart!


Det låter som en klok idé. Hur gör man för att koppla en sådan loop? Jag är dålig på sånt här :oops:

Finns det något ljudkort som kan rekommenderas för uppgiften?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: The Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2021-11-02 17:16

Knuttebaloa skrev:
bootstrap skrev:
Knuttebaloa skrev:
Vill du utveckla hur det skulle gå till, i stil med en steg för steg-beskrivning :)


Mina kort är inte klara än men min plan är att koppla loopback på ett usb-ljudkort med peg i mellan och titta på vad som händer när jag rattar. Tror det blir tröttsamt snabbt att köra svep på stereon så fort man nuddar en ratt. Bättre att köra ett svep. Ställa in peq med datorn. Koppla in den i stereon. Kör ett andra svep för att kontrollera att det blev bra. Är man inte nöjd så justera igen, annars klart!


Det låter som en klok idé. Hur gör man för att koppla en sådan loop? Jag är dålig på sånt här :oops:

Finns det något ljudkort som kan rekommenderas för uppgiften?


Jag har ju inte gjort detta själv än men jag tänkte att är min idé helt galen så skulle någon skyndsamt skriva mig på näsan :)

Focusrite och Steinberg har ljudkort med hög linjäritet (enligt internet) och borde passa utmärkt för detta, jag har tänkt skaffa ett oavsett. Jag tänkte koppla line out till PEQ sen från PEQ till line in.
Passande mjukvara vet jag inte än. Möjligt det går i rew. Om det inte finns ett smidigare sätt så tror jag man kan använda rew funktion för att kalibrera ljudkortet.
Jag är tyvärr inte på väg att köpa ett ljudkort snart. Men om några månader kan jag testa.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-11-03 08:34

Håller på att bygga färdigt nu efter vissa missöden. När jag skulle bygla ihop korten, 4 st, hittade jag i gömmorna enkardelig koppar som såg fin ut. Kapade och avisolerade men den var helt omöjlig att få tennet att fästa på. Hade samtidigt en annan enkardelig från Inohögtalarbyggen som resulterade i exemplariska lödningar så det var inte tekniken. Någon som råkat ut för detta?
Fästpunkterna i alla kort är förtennade. Betyder det att de ska elektrisk kontakt med jordat chassi och isåfall borde det väl räcka med att en av fyra på varje kort?
Hur stor säkring?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-11-03 09:02

Knuttebaloa skrev:Rattarna på min PEQ verkar fungera så här:

Q: motsols = smalare ingrepp, medsols = bredare
G: motsols = mer gain (alltså mer sänkning), medsols = mindre
F: motsols = högre i frekvens, medsols = lägre

Det känns inte helt intuitivt/logiskt. Är det så här den är tänkt att fungera?

Jag har väljarna på respektive kort inuti ställda för sänkning endast.


Om du tänker att du enbart vill sänka istället?
Q: motsols, mindre bredd, medsols större bredd på ingreppet
G: motsols, vrider du ner puckeln, medsols ökar du den
F: medsols, hur långt ner i basregistret du vill påverka, känns krystat! :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-11-03 19:13

sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:Rattarna på min PEQ verkar fungera så här:

Q: motsols = smalare ingrepp, medsols = bredare
G: motsols = mer gain (alltså mer sänkning), medsols = mindre
F: motsols = högre i frekvens, medsols = lägre

Det känns inte helt intuitivt/logiskt. Är det så här den är tänkt att fungera?

Jag har väljarna på respektive kort inuti ställda för sänkning endast.


Om du tänker att du enbart vill sänka istället?
Q: motsols, mindre bredd, medsols större bredd på ingreppet
G: motsols, vrider du ner puckeln, medsols ökar du den
F: medsols, hur långt ner i basregistret du vill påverka, känns krystat! :roll:



Haha, tack, jag har försökt tänka precis så men med 18 rattar och två kanaler blir det lätt fel ändå :D

Lycka till med monteringen av din PEQ, blir roligt att läsa hur du upplever den sen.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: The Morello PEQ

Inläggav Belker » 2021-11-03 19:25

Varje gång jag öppnar den här tråden blir jag glad att jag bestämde mig för att sälja min ofullbordade PEQ (heja juanth, hoppas den lirar snart!) för att gå heldigital!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav BellsnWhistles » 2021-11-04 12:05

Belker skrev:Varje gång jag öppnar den här tråden blir jag glad att jag bestämde mig för att sälja min ofullbordade PEQ (heja juanth, hoppas den lirar snart!) för att gå heldigital!


Haha, ja också.
Jag gillar iofs riktiga välkonstruerade analoga lösningar som Morello PQ, men miniDSP SHD har gjort min anläggning så mycket enklare och flexiblare.
Försteg, DAC, PEQ och delningsfilter i en (diskret) låda, dessutom mycket välljudande.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-11-05 11:50

sprudel skrev:Håller på att bygga färdigt nu efter vissa missöden. När jag skulle bygla ihop korten, 4 st, hittade jag i gömmorna enkardelig koppar som såg fin ut. Kapade och avisolerade men den var helt omöjlig att få tennet att fästa på. Hade samtidigt en annan enkardelig från Inohögtalarbyggen som resulterade i exemplariska lödningar så det var inte tekniken. Någon som råkat ut för detta?
Fästpunkterna i alla kort är förtennade. Betyder det att de ska elektrisk kontakt med jordat chassi och isåfall borde det väl räcka med att en av fyra på varje kort?
Hur stor säkring?


I min sitter en T500mA 250V
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: The Morello PEQ

Inläggav oa51 » 2021-12-11 20:06

Sitter och löder ett par kort och upptäcker att jag saknar en del motstånd till PEQ- kortet. Har gott om 0,25watts motstånd men i BOM:en står det 0,6w.
Funkar det med de mindre motstånden, kommer att ha 14v matning?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-11 20:14

Var inte den frågan uppe nyligen och besvarades?

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: The Morello PEQ

Inläggav oa51 » 2021-12-11 20:26

Nej, inget gensvar varför jag försökte i en annan tråd......
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2021-12-11 22:04

Om det är på själva PEQ-kortet så kan du gott löda dit ett 0,25 W-motstånd utan problem. Nätdelen är en annan femma.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: The Morello PEQ

Inläggav oa51 » 2021-12-11 22:27

Tack! Ville inte chansa, Muffsys phonokort har ju samma opampar och matningsspänning. 0,25w motstånd. Men sådant här överstiger min kompetens.
Då kan jag fortsätta löda!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-12-26 20:30

Har i dagarna utvärderat min PEQ ytterligare och tycker den gör ett bra jobb. Jag fick tidigare för mig att den gjorde oönskade saker med mätkurvan men nu när jag testat på nytt och med pi60es endast (för enkelhets skull) så ser jag inget av det, i alla fall inte i spannet 15-200 Hz. Plockade med enkelhet ner en topp vid 33 Hz, med hjälp av en ingreppspunkt per kanal, och återgivningen blev verkligen påtagligt bättre. Jag har lite svårt för att bestämma mig för om jag tycker att det gör någon skillnad (försämring) i övre register, nu när allt går genom PEQen men jag får fortsätta lyssna in mig.

Hur går det för er andra? Vilka frekvenser PEQar ni och hur låter det? :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-12-27 18:01

Känns lite ensamt här i PEQ-träsket... :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-27 19:16

genstruktur har frågat mig om jag vill hjälpa honom löda ihop hans PEQ-moduler. Det tror jag är inom min kunskapsram. Eftersom han bara har korten, har jag tittat på inköp av komponenter. Det är klent med lagerhållning av en del halvledare eller så har de blivit rejält mycket dyrare. Över natt steg priset på OPA2134 från 60 till 82 kr hos RS Component!

Nu till några frågor.

1. genstruktur (Henrik) ska infoga sin PEQ i ett system med Ino bcx som är kopplat till pi60 med bs60. Då kommer PEQ:n jobba i hela registret. Är det ett problem, blir det möjligen en liten "signatur" för högre frekvenser? Det är möjligen försumbart med tanke på vad signalen har fått passera tidigare. De flesta verkar ha valt att ha PEQ:n i delade system och endast i basen.

2. Om så är fallet, kan man tänka sig lite högvärdigare alternativ till OPA2134 och i så fall vilka? Å andra sidan har ju även Ino cr80s/es OPA2134 i signalvägen. OPA1642 nämndes i samband med cr80s/es, de kretsarna är billigare än OPA2134. Dock tillkommer adapter eftersom de är ytmonterade.

3. Kopplar man in PEQ:n före bcx?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-12-27 22:04

Knuttebaloa skrev:Känns lite ensamt här i PEQ-träsket... :)


Jag har fått tillbaka mina kort efter att ha eldat upp 2134 och ska montera dem i dagarna. Lite annat pyssel har infunnit sig då jag sålt mitt CJ premier 350SA och just nu testar reservstegen för basarna (hypex nc 400) till att driva i16s. Det är roligt det också. :)
Väldigt nyfiken på HA Amp 20 men det är för effektsvagt. Sybarite 1200 ska provas också.
En annan kandidat är Pass Labs x 250.8, det är tillräckligt med kraft, och har andra kvaliteter också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2021-12-30 01:32

RogerGustavsson skrev:1. genstruktur (Henrik) ska infoga sin PEQ i ett system med Ino bcx som är kopplat till pi60 med bs60. Då kommer PEQ:n jobba i hela registret. Är det ett problem, blir det möjligen en liten "signatur" för högre frekvenser? Det är möjligen försumbart med tanke på vad signalen har fått passera tidigare. De flesta verkar ha valt att ha PEQ:n i delade system och endast i basen.

2. Om så är fallet, kan man tänka sig lite högvärdigare alternativ till OPA2134 och i så fall vilka? Å andra sidan har ju även Ino cr80s/es OPA2134 i signalvägen. OPA1642 nämndes i samband med cr80s/es, de kretsarna är billigare än OPA2134. Dock tillkommer adapter eftersom de är ytmonterade.

3. Kopplar man in PEQ:n före bcx?


Liksom genstruktur så har jag också bs60 med bcX till mina pi60s.

1. Inga problem. Jag använder min PEQ mellan för- och slutsteg och har inte märkt av någon ljudmässig påverkan över huvud taget. Har en switch där jag kan koppla ur den, med vilken jag har jämfört blint och inte kunnat höra när PEQ'n är i signalvägen. Under jämförelserna har naturligtvis alla PEQ-band varit ställda till 0 dB. Vad jag minns av de mätningar jag har gjort på mitt exemplar så presterar den likvärdigt mot cr80s.

2. Jo kanske, men frågan är om detta över huvud taget kommer att vara märkbart.

3. Så har jag gjort, men vilket som fungerar. Ifall PEQ'n kopplas efter bcX är det viktigt att komma ihåg att bcX måste trimmas om efter PEQ'ns ingångsimpedans istället för slutstegets för att ge korrekt filterfunktion.
Mycket kul - lite tid

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster