The Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-21 16:21

Lyfter ut det här projektet ur min medlemstråd för fortsatt diskussion.

Jag har under det senaste halvåret filat på en PEQ för mitt och några kamraters behov. Nu när det visat sig att den fungerar bra så vill jag berätta lite mer här, och inom kort möjliggöra för intresserade här på forumet att beställa kretskort för att kunna snickra en egen. Självklart med Morellos samtycke. :)

Schema
Bild

PCB-layout
Bild

Färdig pryl
Bild

För att beskriva projektet lite närmre så är detta vad jag tagit fram kort till:

Själva PEQ'n
Kretsen är baserad på Morellos PEQ. Stor credd till honom för denna "julklapp". Det enda jag ändrat är ingångsfiltret, som rullar av lite senare med 220 pF istället för 330 pF. Kortet innehåller två speglade kretsar för att kunna användas i stereo, och har således 6 potar. Q höger/vänster, frekvens höger/vänster och notch-djup höger/vänster. Kommer att testa att justera ett motståndsvärde för att minska justermånen på frekvensen en aning, 16-160 Hz blir då kanske 15-100 Hz, men det är inget som påverkar layouten. Som sagt uppdagades ett problem i att frekvens-potten är felvänd, så en ny layout är på gång. De befintliga korten går dock att använda utan problem med en liten justering.
Bild

Kopplingskort
Ett litet kort som möjliggör att fler PEQ-moduler kan kaskadkopplas om man vill ta hand om fler rumsmoder. På detta ansluter man PSU och chassiterminaler.
Bild

Nätdel
Standardkoppling med 7815/7915 som levererar +/- 15V på utgångarna. Bör utan problem kunna driva kanske 4 PEQ-moduler.
Bild
Senast redigerad av Fostex 2016-07-21 16:47, redigerad totalt 2 gånger.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-21 16:21

Frågor som dök upp i min medlemstråd: viewtopic.php?f=16&t=27215&start=300

Michael skrev:Jag hade gärna sett ett par ellyter på kortet.
Är det jordplan?

//Michael


Yes, det är byggt med jordplan. Valde faktiskt att inte ha med några kondigar pga de ringa avstånden, men det är en enkel sak att lägga till om man skulle vilja!

danfra skrev:Finns det möjlighet till bypass dvs medelst en bryta de koppla i och ur kaskaderade kort? En ganska enkel sak att cadda in om man ändå behöver justera ngt :wink:

Detta var tanken från början, men ska detta göras ordentligt (true bypass som det kallas i gitarrvärlden) kräver det en fyrpolig switch för varje modul. Med en enkel tvåpolig vippa kommer varje moduls ingång att hänga kvar på försteget även när den är urkopplad. Ingen jättekatastrof kanske, men samtidigt inte en lösning jag gillar.
Det blir alltså en lösning som är svår att genomföra på ett utrymmessnålt sätt, bättre är relän i så fall, men det blir dyrare och krångligare. Att sätta dit en separat bypass-switch för hela enheten är enklare, och blir vad jag själv kommer att göra. :)

Detta är dock en av anledningarna till att jag designade korten med en stiftlist för anslutning till ett separat anslutningskort. Då kan jag i framtiden, eller någon annan på egen hand, fila vidare på en bypasslösning. Det går dessutom att på ett snyggt sätt att ansluta en eller flera PEQ-moduler till t.ex. ett hemmabyggt aktivt delningsfilter eller försteg.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2016-07-21 16:35

Fostex skrev:Lyfter ut det här projektet ur min medlemstråd för fortsatt diskussion.

Jag har under det senaste halvåret filat på en PEQ för mitt och några kamraters behov. Nu när det visat sig att den fungerar bra så vill jag berätta lite mer här, och inom kort möjliggöra för intresserade här på forumet att beställa kretskort för att kunna snickra en egen. Självklart med Morellos samtycke. :)


Ett kretskort, är komponenter fastlödda då eller är det rent så att säga? Ursäkta att jag frågar men kan inte så mycket och undrar lite över hur avancerat det är att bygga en sådan här PEQ själv :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-21 16:36

Det blir i så fall upp till var och en att löda, man kan ju alltid muta någon trevlig forumkamrat. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2016-07-21 16:38

Fostex skrev:Det blir i så fall upp till var och en att löda, man kan ju alltid muta någon trevlig forumkamrat. :)


Okej.


Ja det lär jag nog behöva göra i sådana fall, annars kommer jag behöva beställa ett gäng för att kunna "träna på" :).
Om någon är sugen på ett muta så hojta till!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: The Morello PEQ

Inläggav Elfsberg » 2016-07-21 21:58

Spännande!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2016-07-21 23:03

Verkligen spännande att se den lösning ni kommit fram till!

Jag kan bli mutad att löda om någon vill ha en men inte har möjlighet/kan löda själv!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2016-07-21 23:16

smile skrev:Verkligen spännande att se den lösning ni kommit fram till!

Jag kan bli mutad att löda om någon vill ha en men inte har möjlighet/kan löda själv!


Okej, du är nog inmutad från och med nu då om du antar utmaningen! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Michael » 2016-07-22 21:00

Några små kommentarer, som du kanske kan tänka på vid nästa caddande.
- Ledningsdragning för ström till ic och konding. Ledaren bör gå till konding och från kondingen till ic'n. Från ICns håll, den skall dra ström från kondingen.
- Inga 'fack' (vet ej vad jag skall kalla det) mellan koppar. Oj, hur beskriva... vinkel mellan två koppar ytor (ledare) skall inte vara mindre än 90 grader. Ingen spets mellan koppar. Kan bli problem med etsningen. Det blir ju liksom oändligt smalt isoler avstånd.
- Tycker ledarna ser lite onödigt tunna ut, men bredden räcker nog till.

PS. Som sagt ström konding på detta kort, istället för nätdelskortet. Där det kan vara bra med seriemotstånd, eller det också på detta kort.

//Michael

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-23 11:41

Tack för bra tips! Jag har gjort detta för att lära mig, så det tas emot med glädje. De korten som redan finns fungerar utmärkt, men allt kan förbättras. Ska se till att jobba igenom layouten ett varv till för framtida kort. :) Återkommer med en ny bild när det är gjort.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav shifts » 2016-07-23 12:19

Hejar på från sidlinjen. Har inte någon input, men följer med intresse.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2016-07-23 18:56

genstruktur skrev:Okej, du är nog inmutad från och med nu då om du antar utmaningen! :D


Utmaningen är antagen!
Givetvis så är jag själv intresserad av ett antal kort när det kommande (?) Gruppköpet går av stapeln!

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav jonasby » 2016-07-23 19:48

Heja, heja!
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Morello PEQ

Inläggav paa » 2016-07-23 20:15

Kul att det blir gruppköp!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: The Morello PEQ

Inläggav KarlXII » 2016-07-23 20:19

paa skrev:Kul att det blir gruppköp!


Häftigt och glädjande att just du håller i det! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2016-07-23 20:24

:D

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fanatic » 2016-07-24 20:55

Snyggt!

Föjer med spänning!
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2016-07-25 10:34

Nästan overklight att någon slutförde detta efter cirka tio år! :D

Styvt jobbat! Min enda anmärkning på själva bygget är den förbannade väggbulan. Slläng in en riktig ringtraf istället. 15 VA räcker.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: The Morello PEQ

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-07-25 12:04

Och öka kraven på den elektriska säkerheten, dvs installationen en tiopotens eller snarare två.?

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-25 12:57

Tack för hejaropen, kul att så många är intresserade! Ville, precis som rikkitikkitavi är inne på, inte blanda in 230 VAC i chassit initialt, men har medvetet valt detta chassi så att det finns plats över för en trafo.

Michael:
Nu har jag gjort en snabb genomgång av layouten, och försökt att anpassa den efter dina punkter. Ser det bättre ut? Dimensionen på ledarna kan enkelt ökas genom att beställa kort med tjockare kopparlaminat om man så vill. Jag ska städa vidare lite, men ville bara kolla att jag förstått din feedback rätt.
Bild

Här är en annan nätdel jag ritade ihop, som bör vara lite lågbrusigare. Det kan ju alltid vara bra tänkte jag. :)
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-25 13:45

Nu är en ny logaritmisk 2x10k pot beställd, så ska jag testa att frekvens-potten lirar som tänkt.

Enligt simulering bör det bli något i stil med detta. Konstruktionen gör att poten behöver gå från 160 Hz - 16 Hz, att hitta en antilog 2x10k-pot för vertikal montering till rimligt pris (läs: över huvud taget) verkar hopplöst. Det får man ta helt enkelt. :)
Bild

Så här krånglig är den idag. Det tog sin tid att skruva in båda kanalerna på 35 Hz vill jag lova :roll:
Bild

Fungerar detta bra blir det nog möjligt att beställa kort. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: The Morello PEQ

Inläggav AndersP » 2016-07-25 16:04

genstruktur skrev:
Fostex skrev:Det blir i så fall upp till var och en att löda, man kan ju alltid muta någon trevlig forumkamrat. :)


Okej.


Ja det lär jag nog behöva göra i sådana fall, annars kommer jag behöva beställa ett gäng för att kunna "träna på" :).
Om någon är sugen på ett muta så hojta till!


Jag kan minnas fel, men du köpte väl en fin lödstation?
Upplagt smashläge att sätta fart på den nu. Du behöver inte alls nån hög med kort att träna på. Du klarar det. Man löder först dom små komponenterna och socklarna och sedan ökande storlek. Mät alla motstånd precis innan lödning. Stressa inte.

Du kan :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-25 16:33

Ja, jag har ju satt ihop en 4-5 stycken av dessa nu, och det är faktiskt inte så svårt om man är lite stadig på handen. Korten är väldigt lätta att få bra lödningar på.

Är själv inte så stadig på handen, men jag har lött en del i mina dagar, så jag lyckas ändå. Tror många får till det bättre än mig :lol:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: The Morello PEQ

Inläggav -Palle- » 2016-07-25 17:00

Intressant, heja heja är det enda jag har att tillföra men jag flaggar också för intresse om det ska tillverkas fler. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Michael » 2016-07-25 18:02

Lite snabbt (inte alltid som mina kommenterar är de absolut bästa, alltid en avvägning och diskution - om inte annat i sitt egna huvud).

Jo, det var så som jag tänkte det.

- Kanske serie motsånd på matningarna på op-kortet. Nu blir det ju lite kabel emellan och hur känsliga är igentligen 317/337 för lågt esr kondingar?
- Hur många lager?
- Hur stort är kortet?
- 100ohm till jord hör väl mer hemma på nätdelskortet.

Nätdelskort:
- Tänk till dragning på kondingarna efter dioderna. Trafo ej till jordplan, utan till kondingarna.
- Finns nackdel med för stora kondingar här. Jag vet inte, de kanske inte är så stora föresten. Laddströmmarna blir mindre med mindre kondingar och regulatorerna borde inte ha problem med lite variation på inspänning (liksom deras jobb). Hmm, denna kommentar blev nog ingen kommentar :D Bra med plats. Kan bestyckad olika beroende på last.
- Leta mer fritt vid regulatorerna, så en plåt kan monteras (för kylning). Sitter ett motstånd i linje med plåtsidan.

//Michael

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-26 14:24

TME är fantastiska när det gäller leveranser, mina varmaste rekommendationer. Beställde lite grejer till detta projekt igår klockan 14.00, 15.00 har jag kollinr på mailen och klockan 9.10 idag ringer budet och frågar om jag är hemma. Leverans från Polen på 19 timmar!

Michael:Tack för synpunkterna igen! Jag jobbar vidare. :)

Några 100 ohm till jord sitter det inte här, utan enbart på nätdelskortet. Kortet är 2 lager och ca 100 x 80 mm.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Michael » 2016-07-26 19:42

Oj, blev överslag i mitt huvud angående 100ohmarn.

Se till att inte gå över 100mm. Finns mönsterkortleverantörer som har 5cm intervall, de mindre till mycket bra pris.

2 lager (inget rent jordplan)... oj, då måste jorden kollas. Kanske fylla övre lagret också och så en del vior.

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2016-07-28 13:24

Jag har funderat på att göra något i denna stilen också, men då tänkte jag en lite annorlunda layout.
Jag tycker inte det är lönt att göra ett stereokort. Inga komponenter är gemensamma mellan de två kanalerna, så kortet kunde lika gärna sågas på mitten. Och jag vill ha möjlighet att lägga till valfritt antal peq:ar.
Här är en grov skiss på hur jag tänker (den enkla op:n ska givetvis ersättas av ett komplett filter).
peqbuss.png
peqbuss.png (8.89 KiB) Visad 19469 gånger

Man kaskadkopplar flera filter genom att koppla ihop den sida vid sida. Varje kort kan byglas för att filtrera höger eller vänster kanal, eller kopplas förbi.

Så här blir då en stereovariant
peqbuss_stereo.png
peqbuss_stereo.png (8.44 KiB) Visad 19469 gånger


Vad tycks?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: The Morello PEQ

Inläggav Elfsberg » 2016-07-28 16:06

Nja... förbättra den som finns? :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2016-07-28 16:33

Elfsberg skrev:Nja... förbättra den som finns? :)

Ja det var ju det som var tanken. Själva filtret är ju jättebra, men i min mening är den onödigt oflexibel. Kör vidare med samma design på själva filterkretsen, fast bara en kanal per kort och med smidigare lösning för att kombinera ihop flera moduler.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster