The Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav shifts » 2021-05-12 08:03

Har varit intresserad av detta projekt länge, men insteget är för stort. Saknar praktiskt erfarenhet av dylikt. Men om någon skulle ta på sig att bygga ihop och kränga är jag definitivt på!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-05-12 08:17

shifts skrev:Har varit intresserad av detta projekt länge, men insteget är för stort. Saknar praktiskt erfarenhet av dylikt. Men om någon skulle ta på sig att bygga ihop och kränga är jag definitivt på!


Heller aldrig lött på kretskort förutom lagningar av befintliga lödningar, tänker att det går att lära sig som allting annat om någon lägger upp bra bilder på färdiga kort så att man tydligt ser komponenter och anslutningar.
Fixa några andra kort och träna på att löda lite komponenter. Bra lödstation är ett villkor, gärna sug också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2021-05-12 08:39

Annars kan ju Propoint i Gbg löda korten. Kostar cirka 3-5 kr per komponent. Hålmonterat är tyvärr dyrt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: The Morello PEQ

Inläggav Lasse- » 2021-05-12 18:40

Finns det ingen lödkurs på youtube där man visar hur man löder med blyat lödtenn sisst jag var på en Biltema butik så hade
Dom bara silver haltigt lod och det har jag försökt att löda med men vad jag har förstått så måste man öka på temperaturen
Men det kan finnas små förpackningar så om man drar ut genom ett hål nån meter lod .

Jag har en Esd lödstation med display som jag köpte på elfa när det var en butik den kostade runt 600 med pläterad spets
Som fungerar bra runt 60 W

Ibland är det bättre att suga bort lödtenn med en avlödningssfläta istället för en vakumsug för det kan bli en rekyl av rörelsen
Som sabbar padden där lödtennet ska bort men jag har båda delar jag har för mig att dom hade en billig tennsug på Clas Ohlson
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.27 MiB) Visad 3926 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2021-05-12 19:52

sprudel skrev:
shifts skrev:Har varit intresserad av detta projekt länge, men insteget är för stort. Saknar praktiskt erfarenhet av dylikt. Men om någon skulle ta på sig att bygga ihop och kränga är jag definitivt på!


Heller aldrig lött på kretskort förutom lagningar av befintliga lödningar, tänker att det går att lära sig som allting annat om någon lägger upp bra bilder på färdiga kort så att man tydligt ser komponenter och anslutningar.
Fixa några andra kort och träna på att löda lite komponenter. Bra lödstation är ett villkor, gärna sug också.


Hittar du någon lösning på det hela hojta till gärna. Har korten men som Shifts är inne på har arbetet känns för svårt för mig. Behovet av peq är inte alls lika stort för mig idag men man vet ju aldrig när man behöver en :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2021-05-12 19:57

Jag kan löda kort om någon inte känner sig sugen på att löda själv.
Jag bor ca 5 mil norr om Stockholm, men några kort och en påse komponenter går ju att skicka med posten också!

Jag har faktiskt några extra kort hemma i en trave, några färdiglödda nätdelar och några färdiglödda reläkort, dock inga färdiglödda peq-kort då jag inte hunnit beställa några komponenter till dessa än.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: The Morello PEQ

Inläggav Lasse- » 2021-05-12 20:09

Bhiab i Nyköping har sådanna här lödövnings nät som man kan träna på

https://www.bhiab.se/perl/show_artiklar ... rtid=17267[url]

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-13 07:51

Kolla Tradera. Sök lödstation.

Morello brukar påpeka detta med videor så här tips på testprojekt enbart för att få det att låta och öva upp sig på att löda:
Kan ju vara idé att läsa på lite om just transistorn S8050 som han använder. I första fallet.
https://components101.com/transistors/s ... -datasheet



Lite att undvika :


För övrigt verkar ju PEQ: n kul. När väl materiallista och inköpsställen är framtagna så skulle jag också vilja testa på det. Beror lite på kostnad och komplexitet. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-05-13 09:58

Morello skrev:Annars kan ju Propoint i Gbg löda korten. Kostar cirka 3-5 kr per komponent. Hålmonterat är tyvärr dyrt.


Det är ju ett alternativ då en bra lödstation och ev en sug kostar väl lika mycket som att få 4 kort+ nätdel och relä lödda.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-13 14:08

@sprudel

Det är runt 200 hundra komponenter att löda på korten jag skickade, typ 40 per kort.

sprudels kort.jpg
sprudels kort.jpg (548.94 KiB) Visad 3828 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-13 21:09

Inget för en nybörjare direkt i så fall. Om det inte ges tydliga instruktioner. Fast det är nog bäst att testa lite enklare grejer först. :) Misstänker jag.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: The Morello PEQ

Inläggav Lasse- » 2021-05-14 00:47

Ser att PCB korten har genompläterade hål och sånt har jag hållit på och bråkat med och det gäller att komponenten hamnar
På rätt ställe för det brukar vara omöjligt att få bort tennet ur det pläterade hålet om man inte har en professionell vakumsug
Med pump ett sätt är att värma tennet på alla benen och dra ur komponentbenen medans tennet flyter det andra är att klippa sönder benen
På komponenten och dra ur ett ben åt gången Medans man värmer det beror på.

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2021-05-14 21:56

De här korten är ganska enkla att löda. Allt är hålmonterat, hålen är genompläterade, och alla lödöar är hyggligt stora. Inget att vara orolig för, kör på!

Problem med att plocka bort fellödda komponenter löser man enklast genom att vara noggrann :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-14 23:06

Spännande. :) Tja, det ser ju ut att vara hygglig med plats, lödöglor som du säger hygglig stora...

Total kostnad ink. lådda, div omkopplare , potentiometrar, in och utgångar och vad det nu kan tänkas vara mer kan på ett ungefär, mellan tummen och pekfingret,går på ..?
Det kanske redan avhandlats i tråden ?

Förutom lödstation , vara noggrann och multimeter behövs det typ oscilloskop eller något annat när man fixar ihop den?

Edit. Just det. Ström ska den väl också ha. :)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2021-05-15 09:08

Inget oscilloskop behövs. Däremot kan det vara bra att ha mätutrustning för att justera in den i anläggningen/rummet.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 09:16

Baffel skrev:Total kostnad ink. lådda, div omkopplare , potentiometrar, in och utgångar och vad det nu kan tänkas vara mer kan på ett ungefär, mellan tummen och pekfingret,går på ..?
Det kanske redan avhandlats i tråden ?


Nu är det tre år sedan gruppköpet av korten och komponentsaterna gjordes. Korten var billiga, totalt 18 kort för 191 kr inkl. frakt. Komponentsatser för 4 PEQ gick på 941 kr. Tillkommer komponenter för trafo, strömförsjning, låda, kontaktdon etc.

Det är dessa trådar som innehåller information om gruppköpet.
viewtopic.php?f=3&t=67478
viewtopic.php?f=3&t=67479

Baffel skrev:Förutom lödstation , vara noggrann och multimeter behövs det typ oscilloskop eller något annat när man fixar ihop den?


Lödstation vet jag inte men en lödkolv och lödtenn räcker ju. Mulitimeter kan vara bra men kanske inte nödvändig? För att fastställa var ingreppen behöver göras och verifiera resultatet av dem, kan det vara bra med någon form av mätutrustning t.ex. REW och mätmik.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-15 09:48

Bra med länkarna Roger. Multimeter, nä varför egentligen . :)

Tusen kr för komponenter plus chassi, vad vet jag 500-800 kr? Obs tog bara några på måfå. Finns kanske andra. Vet ej eftersom jag icke byggt något liknande.
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... ack-chassi
https://swe.grandado.com/products/kyysl ... rkare-fall

Sen lite omkopplare, in och utgångar plus div säg 1000 kr för annat.

2000 kr och för de pengarna går det inte att hitta något liknande färdigt som är lika bra med samma/ liknande funktionalitet?

Att det i sig kan vara riktigt kul och tillfredsställelse att bygga ihop något själv och att det har ett värde i sig är ju också en aspekt som ska vägas in. Tycker jag. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 09:54

Färdiga lösningar av detta slag är ovanliga och förmodligen dyra.

Det var dyra lådor du hittat. Det är små lådor som behövs i normalfallet med en eller två ingreppsfrekvenser. Lånade bilder:

rick-conradssons-peq.jpg
rick-conradssons-peq.jpg (1.34 MiB) Visad 3641 gånger


Mina planerade grunkor kommer ha ett lågpassfilter och två ingreppsfrekvenser och en liten nätdel per kanal. Ryms i en låda på 168x110x32 mm. Externa trafos.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-15 10:05

Tack Roger. Försöker bilda mig en uppfattning om det hela. I och med att jag inte gjort något liknande så vet jag inte riktigt vart jag ska kolla efter div pryttlar.

Jag ställer mig lite på sidlinjen och avvaktar medan ni med mer erfarenhet luskar fram vad och varifrån man köper div grejer till denna PEQ. :)

Finns det någon form av sammanfattning gällande funktionalitet? Eller är det utspritt i trådarna?

Detta skrev Morello , i en av trådarna : Filtret är fullt parametriskt, vilket innebär att Q-värde, notchens djup samt centerfrekvens kan justeras oberoende av varanda. 8)

Okej , nä vänta jag läser igenom alla trådar. Bättre det än ställa frågor som säkerligen redan är besvarade... :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 10:27

Baffel, du bör ha klart för dig vad du vill göra med en PEQ som denna. I vissa fall räcker det med en enda ingreppsfrekvens om vi talar om basregistret och det är det bilderna ovan visare ett bygge på. Nu är det med dessa kort också möjligt att göra höjningar, inte bara sänkningar. Det här ställer man in och låter i princip vara, det är inget man håller på och pillar på låt för låt. Det är inte tänkt som tonkontroll även om man skulle kunna använda det så.

Är man ute efter något som är enkelt att justera kan det vara lämpligare med en DSP, fast då får man ofta dras med deras AD-DA (även om det finns utan).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-15 10:36

Så långt är jag med , dvs att det inte är en EQ tonkontroller låt för låt. Det fattade jag direkt. Det står ju PEQ, P ... :) . Som sagt, jag läser på. Återkommer. :)

och låter i princip vara he he, det var dagens underdrift. Har allt sett hur det verkar PEQ:as konstant för en en del . Verkar vara en sport i sig detta med intrimmning. Det har jag i och för sig förståelse för . Fast ibland kan det det ju vara kul att dra på med racerbilen och inte bara pilla med inställningarna. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-05-15 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 10:39

PEQ kan visst vara en tonkontroll! Men det är klart jobbigare att ställa in än t.ex. oktavbands-EQ eller vanliga bas- och diskant.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-15 10:44

Lite att gå över ån efter vatten om det bara är tonkontroller, låt för låt tex, man är ute efter. . Det är inte jag intresserad av. Har jag redan , en sådan EQ dvs.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 11:11

Jag vill ha mitt aktiva delningsfilter och PEQ i den analoga domänen, det är därför jag bygger det. Nu har jag en inte helt bra miniDSP för detta, vill komma ifrån dess AD-DA. Tonkontroll får jag vara utan.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: The Morello PEQ

Inläggav solhaga » 2021-05-15 11:17

RogerGustavsson skrev:Jag vill ha mitt aktiva delningsfilter och PEQ i den analoga domänen, det är därför jag bygger det. Nu har jag en inte helt bra miniDSP för detta, vill komma ifrån dess AD-DA. Tonkontroll får jag vara utan.

Jag skulle vilja kalla det för den analoga linjenivådomänen för att särskilja det från högnivådomänen som har en annan omgivning/domän.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-15 11:27

Så Morellos PEQ jämfört med

the t.racks DSP 4x4 Mini
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm

Plus
LD Systems X 223
https://www.thomann.de/se/ld_systems_x_223.htm

Som jag har för mig eljulio använder ihop med soffsub och äggen.
viewtopic.php?f=3&t=71680

Tillför Morellos PEQ vad? Utöver det som the t.racks DSP 4x4 Miniplus tillsammans med LD Systems X 223 kan göra? Handlar det enbart om den analoga domänen? Tänkte på vad du sa Roger . Färdiga lösningar av detta slag är ovanliga och förmodligen dyra.
Därav min fråga. I och med att nämnd kombo inte blir speciellt dyrt. Runt 1900 kr.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 12:10

Nu har du fått in en AD-DA i kedjan i och med the t.racks DSP 4x4 Mini, visserligen endast i basen. Den är något enklare än den miniDSP jag har och som jag vill ha ut ur kedjan. Morellos PEQ sitter efter delningsfiltret och verkar endast i basen.

LD Systems X 223 har textboksfilter och det jag ingen användning för, mitt är skräddarsytt för mina högtalare. Dessutom har jag ingen aktiv filtrering i högpassdomänen, den går direkt till sina slutstegskanaler och filtreras där. Jag gör det så enkelt det bara går, analogt och blandar inte en extra grunka i signalvägen.

mitt system.jpg
mitt system.jpg (46.57 KiB) Visad 3600 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: The Morello PEQ

Inläggav Baffel » 2021-05-15 20:41

Aha, ok. :)

Får se , jag har ju en EQ med sub- ut och filter. Behöver i första hand vettigt HP-LP filter till topp/ sub 24dB runt 80-100 Hz. . EQ:n kan jag i alla fall testa för att se vad det ger. Den har jag ändå liggandes. Det går säkert att koka ihop någonting.

Bäst vore såklart med mer inställningsmöjligheter . Men ändå. :)

Morellos PEQ verkar ju klart vettig. Håller div vägar/ möjligheter öppna.

https://www.behringer.com/behringer/pro ... Code=P0205
Bilagor
FBQ1502_P0205_Left_XL (1)_copy_300x150 (1).png
FBQ1502_P0205_Left_XL (1)_copy_300x150 (1).png (51.15 KiB) Visad 3552 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2021-05-15 21:42

Oscilloskop klarar man sig bra utan, men multimeter bör man ha. Då kan man kolla ex att nätdelen ger rätt spänning innan man kopplar in nånting mer, att man inte har tokmycket likspänning på utgången, eller bara kontrollmäta motstånd innan man löder dit dem (färgmarkeringarna är rätt små, lätt hänt att blanda ihop dem på bordet).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-16 15:07

Så här ser det ut uppdukat för 4 st PEQ. Får bli nästa lödövning.

peq komponenter.jpg
peq komponenter.jpg (872.91 KiB) Visad 3481 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster