The Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-17 17:24

I-or skrev:Bra, men de här vattenfallen får man inte radera: https://www.youtube.com/watch?v=8WEtxJ4-sh4 :mrgreen:


Både fall och kurvor väl värda att bevara :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-09-17 22:42

Knuttebaloa skrev:
I-or skrev:Bra, men de här vattenfallen får man inte radera: https://www.youtube.com/watch?v=8WEtxJ4-sh4 :mrgreen:


Både fall och kurvor väl värda att bevara :)


Tycke nog att du ska bedriva lite verkstad och testa din peq, mäta och lyssna. Min erfarenhet är att vattenfallen ger bra info om reverben.
Du får komma fram till dina egna slutsatser. Så länge resultatet inte stämmer med antagandet har du lärt dig något nytt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-18 09:31

sprudel skrev:Tycke nog att du ska bedriva lite verkstad


Givetvis. Ställer du upp som barnvakt under tiden?

:)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-09-18 10:09

Knuttebaloa skrev:
sprudel skrev:Tycke nog att du ska bedriva lite verkstad


Givetvis. Ställer du upp som barnvakt under tiden?

:)


Givet! Vi kan lira samma musik som mina barnbarn gillar. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2021-09-18 10:43

sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:
sprudel skrev:Tycke nog att du ska bedriva lite verkstad


Givetvis. Ställer du upp som barnvakt under tiden?

:)


Givet! Vi kan lira samma musik som mina barnbarn gillar. :D


Finns behov av barnvakt här med så pappi kan HiFi:a :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-20 12:43

Om jag tar ut lågnivåsignal från endast en kanal på cr80s, genom PEQ och sedan splittar till respektive kanalingång på Nad 208, försvagas/halveras signalen till slutsteget då? Gör det isf något?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-20 13:58

Signalnivån blir oförändrad.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-20 18:13

RogerGustavsson skrev:Signalnivån blir oförändrad.


Tack, RogerGustavsson! Då hade säljaren på BRL fel i sin övertygelse, vilket väl inte förvånar så mycket iofs :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-20 20:43

Då jag inte fick fatt i någon RCA-splitter gav jag mig på att PEQ:a basen i stereo. Jag använder fn två ingreppspunkter per kanal och tycker redan, efter bara att par timmars mätande och skruvande, att jag börjar få till det rätt så bra. Kanske att jag skulle försöka plocka ett par dB runt 90 Hz imorgon!

Båda i lysspos.jpg
Båda i lysspos.jpg (43.88 KiB) Visad 5685 gånger


Vattenfall kan ni glömma :wink:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2021-09-22 11:43

Kul! Ungefär hur djupa blev dina två ingreppspunkter? Hur tycker du att det låter?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-23 11:29

Efter ytterligare lite skruvande och mindre omplaceringar ser det nu ut så här i lyssningsposition 1/12 smoothing. Mer av en sluttande backe hela vägen från 10 till 100 Hz vilket jag nog föredrar. Jag har dämpat ca 5-7 dB runt 35 resp 90 mha (nu) tre ingreppspunkter per kanal.

Spontant låter det bättre än innan PEQ. Övriga register är märkbart tydligare. Basen känns inte lika bombastisk, vilket nog är bra. Jag tycker alltid det tar lite tid att vänja öronen vid en ny baskurva. Det är lätt att för tidigt avfärda en kurva som bastunn när man korrigerat ner div toppar.

Båda kanaler korrigerade.jpg
Båda kanaler korrigerade.jpg (43.9 KiB) Visad 5566 gånger
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: The Morello PEQ

Inläggav Calleberg » 2021-09-23 11:42

Det SER ju rätt bra ut, men ...

Spela lite "got me under pressure" med ZZ top och labba med nivån runt 70-100 Hz.

återkom med dina slutsatser 8)

En kul detalj med det spåret är att vid ca 2 minuter panorerar pukorna tydligt från vänster till höger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav sprudel » 2021-09-23 17:57

Vattenfall! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-23 18:12

Calleberg skrev:Det SER ju rätt bra ut, men ...

Spela lite "got me under pressure" med ZZ top och labba med nivån runt 70-100 Hz.

återkom med dina slutsatser 8)

En kul detalj med det spåret är att vid ca 2 minuter panorerar pukorna tydligt från vänster till höger.


Det finns olika versioner av låten på Tidal, med olika mycket bas. Alla lät lite bastunna tycker jag. Men jag är osäker på om jag vill höja kurvan. Elektronisk musik, som jag kanske lyssnar mest på, låter riktigt bra. Men även låtar som I dont care any more med Phil Collins och Treår med Kultiration, vilka har en bas som mer liknar den i i ZZ Tops låt. Jag är, och kommer förmodligen aldrig bli, ett fan av ZZ Top ska tilläggas :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-23 18:15

sprudel skrev:Vattenfall! :D


Håll till godo! :)

https://youtu.be/8WEtxJ4-sh4
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: The Morello PEQ

Inläggav Calleberg » 2021-09-23 19:22

Knuttebaloa skrev:
Calleberg skrev:Det SER ju rätt bra ut, men ...

Spela lite "got me under pressure" med ZZ top och labba med nivån runt 70-100 Hz.

återkom med dina slutsatser 8)

En kul detalj med det spåret är att vid ca 2 minuter panorerar pukorna tydligt från vänster till höger.


Det finns olika versioner av låten på Tidal, med olika mycket bas. Alla lät lite bastunna tycker jag. Men jag är osäker på om jag vill höja kurvan. Elektronisk musik, som jag kanske lyssnar mest på, låter riktigt bra. Men även låtar som I dont care any more med Phil Collins och Treår med Kultiration, vilka har en bas som mer liknar den i i ZZ Tops låt. Jag är, och kommer förmodligen aldrig bli, ett fan av ZZ Top ska tilläggas :)


Ja det finns åtskilliga varianter på den, inte alla bra tyvärr.

Jag har ett par andra andra låtar som jag brukar köra för att kolla att jag fått till kicken, men det är lite Crichl ocwh skämskudde på det, är en Svensk musikproducent som ligger bakom och det är ingen riktig kick som i ZZ, mer sägher bjag inte. kanske om jag hamnar i rätt stämning, måste bara hitta mina jättetjocka glasögon först, de skall vara här nånstans, måste plocka upp dem .... :wink:

På Depeche violatorskiva hittar du både Personal Jesus och Enjoy the silence om det kanske kan passa bättre i smaken...
Tex vid cirka 1 minut in i enjoy...

Jag skall testa dina låtar...

Edit: Och när jag gjorde det ramlade jag på denna

En RIKTIGT oväntad slamkrypare, Cat Stevens... 8O
https://open.spotify.com/track/3csz2Asr ... l_branch=1
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-24 12:26

Mja, njaa :)

Vad tycker du om Bass and drum intro med Lofgren. Där kan man snacka panorering.

Eller Take five, med Brubeck? Där får du all smisk på vänster stjärthalva :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: The Morello PEQ

Inläggav Calleberg » 2021-09-24 16:44

Trumpanoreringen i bas och trum... gillade jag skarpt, i övrigt tyckte jag den var som bäst efter 3.30 :D

Kul ändå med musik som jag inte skulle lyssnat på annars.

Tack för tipsen!
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-24 17:31

Tack detsamma!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: The Morello PEQ

Inläggav Tell » 2021-09-24 23:25

I-or skrev:Vattenfallsdiagram ger egentligen ingen ytterligare information av vikt utöver den som kan utläsas i frekvensgången eftersom det huvudsakligen handlar om minimumfassystem. En topp vid en lägre frekvens åtföljs även av ett långsammare utklingningsförlopp än en lika hög topp vid en högre frekvens och samma relativa bandbredd (samma Q-värde). Det är helt enkelt så fysiken hänger ihop.

Jag råder därför alla faktisktianer att lägga ned mätning med vattenfallsdiagram i de här sammanhangen eftersom det mest leder till myror i huvudet.

För övrigt har bl.a. Toole gjort allmänna undersökningar huruvida det är toppen i frekvensgången eller om det är det mer långvariga utklingningsförloppet vi hör, och han lutar åt det förstnämnda även om han inte ger något bestämt svar. Jag tycker dock att frågan är felställd och egentligen är det samma sak med en och samma lösning, varför det inte finns någon anledning att älta det hela. En resonans är samma sak vare sig vi tittar på den i frekvens- eller tidsplanet och minimumfasegenskaper är så vanliga i vår dagliga tilvaro att vi även uppfattar dem som ett och samma fenomen.


Men så om man rent teoretiskt skulle dämpa rummet så pass att vattenfallet där vid 35hz skulle hamna på 0ms, hur mycket skillnad skulle vi märka menar du? Finns det nån slags hörbar gräns? :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-25 10:16

Tell skrev:
I-or skrev:Vattenfallsdiagram ger egentligen ingen ytterligare information av vikt utöver den som kan utläsas i frekvensgången eftersom det huvudsakligen handlar om minimumfassystem. En topp vid en lägre frekvens åtföljs även av ett långsammare utklingningsförlopp än en lika hög topp vid en högre frekvens och samma relativa bandbredd (samma Q-värde). Det är helt enkelt så fysiken hänger ihop.

Jag råder därför alla faktisktianer att lägga ned mätning med vattenfallsdiagram i de här sammanhangen eftersom det mest leder till myror i huvudet.

För övrigt har bl.a. Toole gjort allmänna undersökningar huruvida det är toppen i frekvensgången eller om det är det mer långvariga utklingningsförloppet vi hör, och han lutar åt det förstnämnda även om han inte ger något bestämt svar. Jag tycker dock att frågan är felställd och egentligen är det samma sak med en och samma lösning, varför det inte finns någon anledning att älta det hela. En resonans är samma sak vare sig vi tittar på den i frekvens- eller tidsplanet och minimumfasegenskaper är så vanliga i vår dagliga tilvaro att vi även uppfattar dem som ett och samma fenomen.


Men så om man rent teoretiskt skulle dämpa rummet så pass att vattenfallet där vid 35hz skulle hamna på 0ms, hur mycket skillnad skulle vi märka menar du? Finns det nån slags hörbar gräns? :)


Jag tolkar det som att om man dämpar så pass mycket för en frekvens så långt ner så blir inte lika mycket av toppen kvar i frekvensgången. Och då blir det väl ungefär som att PEQ:a ner toppen, vilket ju innebär att man hör skillnad. Men jag kan ha fattat fel.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: The Morello PEQ

Inläggav I-or » 2021-09-29 18:31

Tell skrev:
Men så om man rent teoretiskt skulle dämpa rummet så pass att vattenfallet där vid 35hz skulle hamna på 0ms, hur mycket skillnad skulle vi märka menar du? Finns det nån slags hörbar gräns? :)


Detta skulle i praktiken betyda frifältsförhållanden med bortåt 10 dB lägre nivå, vilket man defintivt märker. 8)

Eftersom systemet i sig aldrig är helt idealt, d.v.s. har konstant frekvensgång ned till 0 Hz, och rummet dessutom inte bidrar med enbart minimumfasegenskaper, får man alltid en viss utdragning av förloppet i tidsled. Ett idealt system i ett rum med ideala begränsningsytor skulle vara av strikt minimumfastyp och därmed kunna ekvaliseras med enkla IIR-filter till ideala egenskaper i både frekvens- och tidsplan (alltså "0 ms" i vattenfallsdiagrammet). Såvitt jag vet har ingen undersökt exakt hur stor hörbarheten av allt detta är även om det finns någon rapport som hävdar hörbarhet av rummets inverkan även vid konstant frekvensgång, d.v.s. hörbarhet av överskjutande fas (alltså det som blir över när man drar bort minimumfasdelen). Bl.a. BBC och KEF har varit inne och snokat på det området.

Hur som helst är dessa effekter inte stora och i praktiken försumbara, speciellt i förhållande till normala rumsberoende toppar och dalar i frekvensgången och kanske minst lika mycket alla dessa överdrivna basnivåer som många faktisktianer verkar föredra, +10 dB medelnivå relativt mellanregistret verkar inte vara ovanligt. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: The Morello PEQ

Inläggav I-or » 2021-09-29 18:33

Knuttebaloa skrev:
Jag tolkar det som att om man dämpar så pass mycket för en frekvens så långt ner så blir inte lika mycket av toppen kvar i frekvensgången. Och då blir det väl ungefär som att PEQ:a ner toppen, vilket ju innebär att man hör skillnad. Men jag kan ha fattat fel.


Du har fattat rätt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-29 20:12

I-or skrev:alla dessa överdrivna basnivåer som många faktisktianer verkar föredra, +10 dB medelnivå relativt mellanregistret verkar inte vara ovanligt. 8O


Vad skulle du säga är en bra bas- och infrabasnivå, relativt mellanregistret?

Jag tycker själv, efter några timmars lyssnande, att min kurva ovan är lite väl bastung vid riktigt låg bas. Jag har dock svårt att avgöra vilka frekvenser det rör sig om men får väl prova mig fram.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: The Morello PEQ

Inläggav I-or » 2021-09-29 23:38

Jag har märkt att om man utgår ifrån akustiska fåmikrofoninspelningar utförda med rundtagande mikrofoner och utan ekvalisering eller högpassfiltrering, d.v.s. de inspelningar som bör vara mest neutrala, så föredrar jag en i det närmaste konstant frekvensgång. För typiskt basklena inspelningar från 70-, 80- och början av 90-talet behöver man höja basen under ca 60 Hz en hel del. För vissa riktigt moderna inspelningar av populärmusik skulle man egentligen behöva sänka basen flera dB för att det ska låta helt vettigt, men det är ju en aning tråkigt. I genomsnitt ligger jag nog ganska nära Olives kurva för tränade lyssnare, vilken uppvisar en höjning om ca 3 dB vid 50 Hz:

toole_zps60mrcuow.jpg
toole_zps60mrcuow.jpg (87.76 KiB) Visad 5217 gånger


Infrabasen (f < 20 Hz) är så ovanligt förekommande att den är svår att uttala sig om, men när den väl förekommer i någon större omfattning bör den nog inte stiga särskilt mycket relativt nivån vid 50 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: The Morello PEQ

Inläggav Tell » 2021-09-30 02:18

Ja basen får gärna vara nästan 10dB ovanför mellanregistret, fast då mest djupbasen med en sluttning ner till noll vid kanske 100hz, o sen en mjuk ökad diskant med kanske 5dB. Ogillar det muffliga, platta tråkiga ljudet som blir med den där nersluttningen i diskanten som många verkar gilla.

Men ja klart lite längre vattenfall påverkar, men var just nyfiken på om det fanns nån hörbar gräns på det. Men kanske kan undersöka lite själv med några sinusar med olika delayinställningsr på en synt i Ableton :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-30 08:21

I-or skrev:Jag har märkt att om man utgår ifrån akustiska fåmikrofoninspelningar utförda med rundtagande mikrofoner och utan ekvalisering eller högpassfiltrering, d.v.s. de inspelningar som bör vara mest neutrala, så föredrar jag en i det närmaste konstant frekvensgång. För typiskt basklena inspelningar från 70-, 80- och början av 90-talet behöver man höja basen under ca 60 Hz en hel del. För vissa riktigt moderna inspelningar av populärmusik skulle man egentligen behöva sänka basen flera dB för att det ska låta helt vettigt, men det är ju en aning tråkigt. I genomsnitt ligger jag nog ganska nära Olives kurva för tränade lyssnare, vilken uppvisar en höjning om ca 3 dB vid 50 Hz:

toole_zps60mrcuow.jpg


Infrabasen (f < 20 Hz) är så ovanligt förekommande att den är svår att uttala sig om, men när den väl förekommer i någon större omfattning bör den nog inte stiga särskilt mycket relativt nivån vid 50 Hz.


Osmiskat på båda stjärthalvorna med andra ord :)

Skämt åsido, när jag tidigare begagnade Dirac, vilket gjorde det mycket lätt att experimentera med kurvor, vill jag minnas att jag föredrog en kurva med höjning om 6 dB vid 30 Hz med rak backe till ca 90 Hz.

Infrabasnivån trodde jag skulle ligga högre för att alls märkas av.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: The Morello PEQ

Inläggav I-or » 2021-09-30 12:45

Det finns i princip ingenting av värde under 30 Hz på 99 % av alla inspelningar. Ibland finns det en del nyttosignal ned till 25 Hz eller så, men signalinnehåll under 20 Hz är försvinnande ovanligt. Dock är det så att när detta faktiskt förekommer är det ofta ganska rimlig nivå redan på inspelningen eftersom det är en mycket medveten del av produktionen. Om man siktar på en stigning under 20 Hz blir det lätt bara att man förstärker en massa lågfrekvensgunk i normalfallet och spelar man vinyl utan subsonic-filter blir det t.o.m. ganska obehagligt.

Hur som helst tycker jag att det är lämpligast att utgå ifrån de vettigaste fonogrammen, där den optimala frekvensgången i basen blir mer eller mindre konstant relativt mellanregistret, och sedan ekvalisera individuellt för olika låtar eller album. Med denna utgångspunkt blir det mycket ovanligt att man sänker basen och då i förekommande fall bara en eller ett par dB, däremot får man ganska ofta höja kanske 6 dB vid 30 Hz. Hur man än väljer att göra har jag dock mycket svårt att se att +10 dB under 80 Hz skulle vara rimligt att sikta på för systemet, det hela liknar lätt "basen i botten" á la Svenne Banan (Jag träffade en ljudintresserad figur som utan problem hade lagt ut de ca 40 kkr som det Dirac-försedda B&W-systemet kostar i nyare Volvo-modeller. Bas och diskant i botten och han tyckte att det lät perfekt...)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Knuttebaloa » 2021-09-30 13:56

Ok, tack! Gäller denna ovanlighet även för filmspår?

Jag noterade precis, i ett försök att sänka basen under 30 Hz, att jag får samma uppmätta ljudkurva med infra av i cr80s som med infra på... 8O Behöver jag då något infrakort? Gör jag fel?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: The Morello PEQ

Inläggav I-or » 2021-09-30 15:47

Speciellt storfilmer med hög budget har ofta ordentlig infrabas (som intressant nog nästan aldrig kan återges i biosalongen, där man istället gärna fläskar på vid sådär 30-35 Hz). Mer typiska filmer är dock inte särskilt imponerande på den fronten.

cr80s har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster