The Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-07-28 16:44

Updatering

Nu har log-pottarna monterats, och allt fungerar som jag vill. Börjar således bli dags att avsluta putset på layouten, så att fler kan få ta del av kretskortet. :) En liten justering kan man vilja göra, och det är att byta ut ett motstånd för att få mindre justerområde på notch-poten (-12 dB <-> 0 dB istället för -24 dB <-> 0 dB), men det är en enkel fix. :)

Här är den senaste layouten, som skiljer sig från de färdigbyggda jag redan har testat på följande sätt:
- Tillagda 100µF-kondingar på strömförsörjningen
- Uppdaterad ledningsdragning utan skarpa hörn
- Lite justeringar i textlagret

Tar gärna emot en sista feedback av de som har koll och erfarenhet.
Ser något fel eller dumt ut? Efter det blir det dags att spika layouten.

Bild

Michael skrev:Oj, blev överslag i mitt huvud angående 100ohmarn.

Se till att inte gå över 100mm. Finns mönsterkortleverantörer som har 5cm intervall, de mindre till mycket bra pris.

2 lager (inget rent jordplan)... oj, då måste jorden kollas. Kanske fylla övre lagret också och så en del vior.

//Michael


Har stannat precis under 100 mm just av den anledningen. :)

Jag har testat korten utan några problem med brum och liknande, är det värt att göra ändå? Finns det risk att ställa till med något problem som inte finns?

HenrikE skrev:Jag har funderat på att göra något i denna stilen också, men då tänkte jag en lite annorlunda layout.
Jag tycker inte det är lönt att göra ett stereokort. Inga komponenter är gemensamma mellan de två kanalerna, så kortet kunde lika gärna sågas på mitten. Och jag vill ha möjlighet att lägga till valfritt antal peq:ar.
Här är en grov skiss på hur jag tänker (den enkla op:n ska givetvis ersättas av ett komplett filter).
(bild)
Man kaskadkopplar flera filter genom att koppla ihop den sida vid sida. Varje kort kan byglas för att filtrera höger eller vänster kanal, eller kopplas förbi.

Så här blir då en stereovariant
(bild)
Vad tycks?


Det är en god idé, och jag förstår hur du menar. Det passade dock inte in i kravspecen jag och tre andra intressenter satte upp för detta projekt från början. Den lösningen du föreslår blir såklart flexiblare, började skissa på ett sådant kort också om någon skulle vara intresserad. :) Gillar kopplingssättet med jumprar!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2016-07-28 17:25

Fostex skrev:Det är en god idé, och jag förstår hur du menar. Det passade dock inte in i kravspecen jag och tre andra intressenter satte upp för detta projekt från början. Den lösningen du föreslår blir såklart flexiblare, började skissa på ett sådant kort också om någon skulle vara intresserad. :) Gillar kopplingssättet med jumprar!

:)
Jag är intresserad såklart!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: The Morello PEQ

Inläggav Michael » 2016-07-29 08:48

Jord utfyllnad bör (måste) till på andra lagret också. Är skumt (inte bra) med avkoppling vid op som det är nu.
Flytta ledare vid vänstra hörnet (1uF) så jorden kommer fram.
Ledarbredd och hål är jag lite fundersam över, men svårt avgöra på bilden. (du skulle kanske kunna skicka gerber, men nu är jag borta en vecka - så kan tyvärr inte hjälpa till att kolla gerber nu).

Tråkigt utan text vid kontakten. Kanske kan gå skriva lite kryptiskt på sidan om eller så. Lite trångt runt kontakt/anslutning.

Komponent id vore kanske bra, som kan läsas när komponent är monterad.

Jo jösses!! Många mönsterkorttillverkare (de billiga) har inte stöd för opläteradehål. Snälla kör bara med pläterade hål.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2016-07-29 18:52

AndersP skrev:
genstruktur skrev:
Fostex skrev:Det blir i så fall upp till var och en att löda, man kan ju alltid muta någon trevlig forumkamrat. :)


Okej.


Ja det lär jag nog behöva göra i sådana fall, annars kommer jag behöva beställa ett gäng för att kunna "träna på" :).
Om någon är sugen på ett muta så hojta till!


Jag kan minnas fel, men du köpte väl en fin lödstation?
Upplagt smashläge att sätta fart på den nu. Du behöver inte alls nån hög med kort att träna på. Du klarar det. Man löder först dom små komponenterna och socklarna och sedan ökande storlek. Mät alla motstånd precis innan lödning. Stressa inte.

Du kan :)


Ehum, fin och fin. Det var den billigaste på Kjell och Company har jag för mig :). Jag har lött två par rca-kablar och två bra högtalarkablar med den, så jag börjar blir fullärd! :D

Känns svårt när man tittar på ett färdigt kort. Mycket finlir och man måste vara stadig på handen? Det var inte jag märkte jag sist jag lödde :). Kanske spände jag mig lite iofs, men darrade som ett asplöv. Hade nog helst fått hjälp med det tänker jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2016-07-29 20:22

Jag tycker nog att det är klart enklare att löda ihop kretskort än rca-kablar. Både lödöarna och komponentbenen är förtennade, så lödtennet flyter ut jättefint av sig själv. Och varje lödpunkt går så fort att man bara tillför ganska lite värme. Dessutom brukar komponenterna vara vänliga nog att bli kvar på sin plats medan man löder. Till skillnad mot en rca-kontakt som behöver mer värme samtidigt som sladden gärna rymmer :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2016-08-01 09:33

Lägg plan på bpåda sidor och kasta ut viahål för att sy ihop sagda plan, så kommer du att ha riktigt lågohmiga jordreferenser!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2016-08-05 09:30

HenrikE skrev:Jag tycker nog att det är klart enklare att löda ihop kretskort än rca-kablar. Både lödöarna och komponentbenen är förtennade, så lödtennet flyter ut jättefint av sig själv. Och varje lödpunkt går så fort att man bara tillför ganska lite värme. Dessutom brukar komponenterna vara vänliga nog att bli kvar på sin plats medan man löder. Till skillnad mot en rca-kontakt som behöver mer värme samtidigt som sladden gärna rymmer :)


Jasså?

Men är inte komponenterna monterade på ett kort av plast, som man kan bränna sönder? :) Jag är lite darrig på handen när jag löder har jag märkt, varit bra att det inte varit något ömtåligt i närheten när jag lött hittills kan jag säga.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-08-05 10:28

genstruktur skrev:
HenrikE skrev:Jag tycker nog att det är klart enklare att löda ihop kretskort än rca-kablar. Både lödöarna och komponentbenen är förtennade, så lödtennet flyter ut jättefint av sig själv. Och varje lödpunkt går så fort att man bara tillför ganska lite värme. Dessutom brukar komponenterna vara vänliga nog att bli kvar på sin plats medan man löder. Till skillnad mot en rca-kontakt som behöver mer värme samtidigt som sladden gärna rymmer :)


Jasså?

Men är inte komponenterna monterade på ett kort av plast, som man kan bränna sönder? :) Jag är lite darrig på handen när jag löder har jag märkt, varit bra att det inte varit något ömtåligt i närheten när jag lött hittills kan jag säga.


Eeh, du har inte lött särskilt mycket, eller hur?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2016-08-06 14:55

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
HenrikE skrev:Jag tycker nog att det är klart enklare att löda ihop kretskort än rca-kablar. Både lödöarna och komponentbenen är förtennade, så lödtennet flyter ut jättefint av sig själv. Och varje lödpunkt går så fort att man bara tillför ganska lite värme. Dessutom brukar komponenterna vara vänliga nog att bli kvar på sin plats medan man löder. Till skillnad mot en rca-kontakt som behöver mer värme samtidigt som sladden gärna rymmer :)


Jasså?

Men är inte komponenterna monterade på ett kort av plast, som man kan bränna sönder? :) Jag är lite darrig på handen när jag löder har jag märkt, varit bra att det inte varit något ömtåligt i närheten när jag lött hittills kan jag säga.


Eeh, du har inte lött särskilt mycket, eller hur?


Nej precis, exakt. Det jag försöker säga :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Re: The Morello PEQ

Inläggav PontusEriksson » 2016-08-06 17:50

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Jasså?

Men är inte komponenterna monterade på ett kort av plast, som man kan bränna sönder? :) Jag är lite darrig på handen när jag löder har jag märkt, varit bra att det inte varit något ömtåligt i närheten när jag lött hittills kan jag säga.


Eeh, du har inte lött särskilt mycket, eller hur?


Nej precis, exakt. Det jag försöker säga :).

Kortet är av glasfiber och bränns inte sönder. Jag är också darrig på handen men det gör inget då kortet ligger still och man är bara där och petar 1-2 sekunder åt gången :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: The Morello PEQ

Inläggav genstruktur » 2016-08-06 21:50

PontusEriksson skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Eeh, du har inte lött särskilt mycket, eller hur?


Nej precis, exakt. Det jag försöker säga :).

Kortet är av glasfiber och bränns inte sönder. Jag är också darrig på handen men det gör inget då kortet ligger still och man är bara där och petar 1-2 sekunder åt gången :)


Aha okej. Ja låter något lättare än jag antagit, men kanske inte tillräckligt ;).
Vi får se hur det slutar.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: The Morello PEQ

Inläggav Almen » 2016-08-07 16:02

Fostex skrev:Tar gärna emot en sista feedback av de som har koll och erfarenhet.
Ser något fel eller dumt ut? Efter det blir det dags att spika layouten.

Har du funderat på synpunkterna på jordplan och vior?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: The Morello PEQ

Inläggav mawes » 2016-08-07 22:03

Jättekul projekt. Jag är mycket intresserad av att köpa ett par kit om arbetet mynnar ut i något sådant.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: The Morello PEQ

Inläggav Mirage » 2016-08-09 08:18

Intressant projekt!

Jag använder i dag manuellt inlagda filter i mitt surroundförsteg (Meridian G68ADV), för att dra ner 10 dB vid 39 Hz (q=14,3) och 5 dB vid 82 Hz (q=10,0). När man tittar på nyare försteg med alla nya format är det inte alla som har möjlighet att justera EQ manuellt (t.ex. Anthem AVM 60) och då skulle detta kunna vara en bra lösning.

Om man har försteg och slutsteg med balanserade anslutningar (XLR), kan man då "bara" montera sådan kontakter på denna PEQ; eller måste den konstrueras annorlunda då?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2016-08-09 11:50

Nej, ballat in går inte med mindre än att du tex stoppar in en signaltrafo.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: The Morello PEQ

Inläggav bassman » 2016-08-09 13:01

Jösses vad jag vill at det skall gå undan så jag kan knåpa ihop en enhet. Men hellre det blir bra än ganska bra i slutändan. 8)

För du vet väl fostex att jag är sugen på en, eller två :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: The Morello PEQ

Inläggav Mirage » 2016-08-09 14:36

Tack för svaret Morello!

Det är väl inte ett måste att köra balanserat, men mitt slutsteg för H+V fram har bara sådana ingångar så det känns enklast så. Det är dock inte aktuellt för mig att byta försteg den närmast tiden och jag vet inte om jag kommer att ha behov av en sån här EQ, men det är intressant att veta att det finns andra lösningar än inbyggt i försteget.

Kommer definitivt att följa fortsättningen i tråden!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The Morello PEQ

Inläggav Flint » 2016-08-11 20:59

Varför vill man göra en EQ som bara kan sänka en viss frekvens och inte även öka densamma om man så önskade. Både ökning och minskning vore väl det naturliga önskemålet?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: The Morello PEQ

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-11 21:26

Flint skrev:Varför vill man göra en EQ som bara kan sänka en viss frekvens och inte även öka densamma om man så önskade. Både ökning och minskning vore väl det naturliga önskemålet?

Behov för sänkning skulle jag säga är väldigt mycket större och att höja en dal mha en PEQ blir sällan bra enligt min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The Morello PEQ

Inläggav Flint » 2016-08-11 21:46

AndreasArvidsson skrev:
Flint skrev:Varför vill man göra en EQ som bara kan sänka en viss frekvens och inte även öka densamma om man så önskade. Både ökning och minskning vore väl det naturliga önskemålet?

Behov för sänkning skulle jag säga är väldigt mycket större och att höja en dal mha en PEQ blir sällan bra enligt min erfarenhet.

Du har säkert rätt. Jag har ju redan beskurit lågbasen eftersom jag kör högtalalare som inte klarar den (jag gillar inte lågbas (säg under 40HZ)) så jag har ingen egen erfarenhet av EQ i basen. Tänkte bara tekniskt traditionellt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2016-08-12 10:33

Det är bara att minska på R11 om man vill utöka reglerområdet så att man även kan få förstärkning vid vald frekvens.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The Morello PEQ

Inläggav Flint » 2016-08-12 11:29

Njae, det sänker framför allt den totala utnivån men den valda frekvensen kan fortfaranda bara sänkas (ytterligare) och inte ökas.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2016-08-12 11:52

Nej, det stämmer inte.
Bilagor
peq.jpg
peq.jpg (179.03 KiB) Visad 8562 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: The Morello PEQ

Inläggav Flint » 2016-08-12 12:22

Morello, du har rätt. Texten i schemat är lite svårt att läsa och jag hade minskat fel motstånd. Beklagar missen.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: The Morello PEQ

Inläggav AndersP » 2016-08-13 08:14

Morello skrev:Nej, ballat in går inte med mindre än att du tex stoppar in en signaltrafo.

Men det finns ju olika ballade ingångssteg utan trafo att bygga om man känner för det. Du använder väl liknande i dina konstruktioner?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Morello PEQ

Inläggav paa » 2016-08-13 10:14

Finns det någon lämplig modul med Linkwitz Transform att komplettera med, eller kan man bestyckad om detta kortet för denna funktion?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2016-08-13 21:38

paa skrev:Finns det någon lämplig modul med Linkwitz Transform att komplettera med, eller kan man bestyckad om detta kortet för denna funktion?

Det är nog svårt att bestycka om till LT. Men å andra sidan är en LT inte mer komplicerad än att man lätt bygger den på en bit experimentkort. Så här tex:
lt_expkort.png
lt_expkort.png (23.41 KiB) Visad 8375 gånger

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: The Morello PEQ

Inläggav Chopha » 2016-08-21 16:46

Wow, spännande :)
Har inte heller något konstruktivt att bidra med men är väldigt intresserad av en sån där PEQ!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: The Morello PEQ

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 19:33

Jag aggerar lite testpilot med min version av denna peq och det fungerar bra, den gör helt enkelt det den ska utsn en massa "extra" precis det jag ville ha :)
Enda som vore bra är om det gick att minska spannet på Frekvens inställningen till 16-80 eller 16-100Hz för att få bättre upplösning på frekvensvredet, det är en aning jävligt som det är nu att få till rätt frekvens.
Det går, men jag vågar inte lova att jag har hittat "rätt" för om man nuddar vreden så hoppar man flera Hz, någon slags lösning behövs där, det är egentligen enda jag har att önska mig en ändring på.
Annars är den precis som den förväntas vara, skit bra ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fostex » 2016-08-24 13:36

Kul att du också är nöjd DVD-ai! Du är ju den förutom mig som sitter med en fungerande enhet, och vi verkar överens i att den fungerar väldigt bra.

Det har varit lite stiltje på sistone, jag har varit utomlands och inte riktigt haft tid med detta, men nu börjar det bli dags igen. Layouten är typ klar, och jag har justerat ett motståndsvärde som gör att frekvenspotten inte går högre än 80 Hz, vilket gör den mycket mer lättjusterad. Har inte testat detta i praktiken ännu, men det blir nog av i helgen. :)

Därefter kommer komponentlista, en liten beskrivning och PCB-layout att ladda ned. :)
Mycket kul - lite tid

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster