The Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2018-05-03 10:31

Morello skrev:Saknas dock 4 st dioder för att det skall vara helt bra.
Dels behöver man skydda regulatorerna från backspänning, dels behöver man förhindra den positiva utgången från att kunna gå negativ och vice versa. Speciellt 79xx kan gå i "lås" om detta händer.

Du syftar på RIAA-nätdelen Roger postade va? Min LM317/337-nätdel har skyddsdioderna som databladet rekommenderar.

CR80 använder förresten också halvvågslikriktning.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2018-05-03 13:59

Genau, mitt inlägg avser nätdelar med 78xx och 79xx.

Sniklösning med halvvågslikriktning tarvar dubbelt så stor glättningskondensator för samma rippel.
De flesta små ringtrafosar har dubbla sekundärer så jag ser inte riktigt poängen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Morello PEQ

Inläggav paa » 2018-05-03 18:23

Morello skrev:Genau, mitt inlägg avser nätdelar med 78xx och 79xx.

Sniklösning med halvvågslikriktning tarvar dubbelt så stor glättningskondensator för samma rippel.
De flesta små ringtrafosar har dubbla sekundärer så jag ser inte riktigt poängen.

Jo, för att man kan inte bygga med ringtrafosar, för att en privatperson har ingen chans att få en sådan apparat att uppfylla CE-normerna, utan man måste välja en CE-märkt väggbula.
Man kan vidare inte hävda att det inte behövs CE-märkning på elektriska apparater som används i ett hem, även om man byggt dom själv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: The Morello PEQ

Inläggav i » 2018-05-03 19:11

paa skrev:
Morello skrev:Genau, mitt inlägg avser nätdelar med 78xx och 79xx.

Sniklösning med halvvågslikriktning tarvar dubbelt så stor glättningskondensator för samma rippel.
De flesta små ringtrafosar har dubbla sekundärer så jag ser inte riktigt poängen.

Jo, för att man kan inte bygga med ringtrafosar, för att en privatperson har ingen chans att få en sådan apparat att uppfylla CE-normerna, utan man måste välja en CE-märkt väggbula.
Man kan vidare inte hävda att det inte behövs CE-märkning på elektriska apparater som används i ett hem, även om man byggt dom själv.


Hur menar du med det sista? Trodde självbyggen inte berördes av CE (-märkning etc).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Morello PEQ

Inläggav paa » 2018-05-03 19:19

Är ganska säker på att du trodde fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: The Morello PEQ

Inläggav i » 2018-05-03 20:15

Ser efter lite googling att det kan vara så.
Min inställning till det är att de kan ta sig i brasan! :twisted:
Mundus Vult Decipi

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: The Morello PEQ

Inläggav jansch » 2018-05-03 20:23

Hmm.... gäller inte ce märkning för produkter som SALUFÖRS och innefattas av regelverket?

Annars skulle ju också t.ex testriggar och prototyper behöva ce märkas....

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2018-05-03 21:15

Jag har lagt en bra stund på att reda ut vad som gäller utan att lyckas. Jag gav nyss upp och skickade en fråga till elsäkerhetsverket.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: The Morello PEQ

Inläggav jonasp » 2018-05-03 21:38

jansch skrev:Hmm.... gäller inte ce märkning för produkter som SALUFÖRS och innefattas av regelverket?

Annars skulle ju också t.ex testriggar och prototyper behöva ce märkas....


Testriggar, prototyper och laborationsverksamhet täcks av speciella regler hos elsäkerhetsverket, och behöver inte CE-märkas.

Relevant EU-direktiv i frågan är 2014/35/EU, dvs lågspänningsdirektivet. Det förefaller explicit gälla produkter som placeras på öppna marknaden. Intentionen med lagstiftningen handlar om öppen marknad, och att samma standard ska gälla för produkter som säljs.

Man kan nu tycka att det är ett besvärande faktum att dessa produkter faktiskt saluförs i ett gruppköp. Å andra sidan är det inte kompletta produkter utan komponenter som måste färdigställas av köparen.

Jag skulle vilja påstå att det är upp till elsäkerhetsverket att avgöra. Så länge konstruktionen inte är tänkt att säljas på marknaden faller den inte under lågspänningsdirektivet - så vitt undertecknad kan förstå!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: The Morello PEQ

Inläggav jansch » 2018-05-04 07:46

Jonas - Du skriver: ”förefaller explicit gälla produkter som placeras på öppna marknaden”

Refererande till mitt förra inlägg. I lagen står det : ”....i samband med saluföring av produkter...”

Det är därmed helt klart att man inte kan sälja utan ce märkning. Vad jag förstår ej heller som privatperson eller inom en förening till medlemmar. Frågan är om man får bygga till en kompis t.ex? Jag tror det är OK.

För dom som inte har funderat över hur EG bestämmelser funkar. Väldigt förenklat:
- Europaparlamentet tar ett beslut om en förordning som ska gälla generellt inom EU
- som medlemsland i EU har man lovat att införa förordningarna
- för att förordningen (t.ex om ce märkning) skall gälla i Sverige måste en ny lag stiftas ( eller en gammal lag ändras).
- lagen ” pekar” på EG förordningen och konstaterar att förordningen skall följas.
- en myndighet utses som har ansvaret för information/kontroll/etc. I detta fall verkar det då vara Elsäkerhetsverket.

Lagen heter nog fortfarande: Lag 2011:791 om ackreditering och teknisk kontroll ( när det gäller ce märkning) och uppdateringar sker/ har skett som vanligt men borde inte ha påverkat det grundläggande: att den gäller för produkter som saluförs.

OBS!
Jag är inte på något sätt expert utan har bara av egna erfarenheter av detta. Så, gärna kommentarer om jag fått något om ”bakfoten”.

Att sälja en byggsats:
Om man säljer en byggsats måste nog ingående komponenter vara ce märkta ( om dom faller in under lagen). Däremot finns ju inte ”slutprodukten” (förstärkaren eller The Morello PEQ eller vad det nu kan vara). Vissa delar behöver som sagt inte ce märkas, kan tänka mej chassi, kretskort och mycket annat.
För elektronikgrejor handlar ce märkningen inte bara om elsäkerhet. Mycket berör gifter och miljö.

Vore intressant att fördjupa sig i vad som gäller för hembyggen. Om det nu finns några bestämmelser förutom sådant som faller under generella lagar såsom vårdslöshet, utsätta någon för fara och liknande.
Senast redigerad av jansch 2018-05-04 07:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: The Morello PEQ

Inläggav darkg » 2018-05-04 08:10

För optimal överskådlighet kan väl nån ympa den här diskussionen till en egen tråd :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2018-05-04 13:31

Jag skulle säga att så länge inte HenrikE skickar ut färdiglödda kort inkl. Nätdel så är det lugnt!

Det är väl upp till var och en att bygga en säker nätdel?

Det här är ett gruppköp av kretskort och ett kretskort kan väl räknas som en plastbit och behöver nog ingen CE märkning :)

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: The Morello PEQ

Inläggav Talspolen » 2018-05-04 14:45

Kan man ersätta potentiometrarna med resistorer? Mäta akustiken, välja angreppspunkter(justerar då med pottar på enstaka PEQ-kort) sedan löda in resistorer på samtliga PEQ-kort. Det bör väl bara vara en fördel med fast korrigering, eller? Om man inte lider av bytesnoja och GAS förstås:)
Stukad och utbränd.

Kraniet
 
Inlägg: 12539
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: The Morello PEQ

Inläggav Kraniet » 2018-05-04 14:59

Talspolen skrev:Kan man ersätta potentiometrarna med resistorer? Mäta akustiken, välja angreppspunkter(justerar då med pottar på enstaka PEQ-kort) sedan löda in resistorer på samtliga PEQ-kort. Det bör väl bara vara en fördel med fast korrigering, eller? Om man inte lider av bytesnoja och GAS förstås:)


du kan ju annars montera potarna inuti en låda så du måste skruva av locket för justering. :)
Om du byter rum eller hus/lägenhet kan det ju vara skönt med justerbarhet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: The Morello PEQ

Inläggav Morello » 2018-05-04 15:14

Talspolen skrev:Kan man ersätta potentiometrarna med resistorer? Mäta akustiken, välja angreppspunkter(justerar då med pottar på enstaka PEQ-kort) sedan löda in resistorer på samtliga PEQ-kort. Det bör väl bara vara en fördel med fast korrigering, eller? Om man inte lider av bytesnoja och GAS förstås:)


En icke justerbar lösning kan göras mycket enklare. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: The Morello PEQ

Inläggav jansch » 2018-05-04 17:23

Smile - Jag tror som du!

Dessutom anser jag (nästan säkert) att du kan köpa en (nästan färdig) nätdel som inte är ce-märkt och t.ex. komplettera med ett C14 apparatintag och säkring utan att vara olaglig så länge du inte vidareförsäljer grejen.
Eller t.o.m köpa en helt färdig nätdel som är ce-märkt och bygga in den i en låda förutsatt att den är för inbyggnad.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: The Morello PEQ

Inläggav darkg » 2018-05-04 19:11

Talspolen skrev:Kan man ersätta potentiometrarna med resistorer? Mäta akustiken, välja angreppspunkter(justerar då med pottar på enstaka PEQ-kort) sedan löda in resistorer på samtliga PEQ-kort. Det bör väl bara vara en fördel med fast korrigering, eller? Om man inte lider av bytesnoja och GAS förstås:)


Visst! Och det går ju att löda om när man ändrar sig en dag. Kretskorten är inte förberedda för den varianten, men det går bra ändå, bara lite o-elegant. Likaså kan man ha en omkopplare med några valda värden. Fotomotstånd kanske, så blir det helflummigt på diskot.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: The Morello PEQ

Inläggav -Palle- » 2018-05-04 20:56

För att inte smutsa ner gruppköpstrådarna så postar jag här, det borde ju kunna gå att klämma ner en stereouppsättning i ett litet datorchassi om man vill ha en elegant låda, typ något sånt här:
20180504_205500.jpg
20180504_205500.jpg (59.43 KiB) Visad 7050 gånger
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: The Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2018-05-04 21:42

paa skrev:Ska inte en nätdel vara CE-märkt?
Går det med ett hembygge?

Jag fick svar från elsäkerhetsverket. De svarade att när man bygger nätansluten elektronik för eget bruk behöver man ingen speciell behörighet och man behöver inte CE-märka. Man har själv ansvar för att apparaten blir säker att använda och inte alstrar störningar som kan påverka annan utrustning.
Jag tolkar det som att det är fritt fram att bygga in trafon i sin peq-låda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Morello PEQ

Inläggav paa » 2018-05-04 23:25

Intressant och bra jobbat!
Men man ska nog tänka igenom vad det innebär att man själv ansvarar för produkten.
Det betyder väl att varken staten eller försäkringsbolaget kommer att räcka ett hjälpande finger om det går snett nånstans, utan att ansvar och skadestånd kan komma att utkrävas om fästmön eller barnen råkar illa ut.
Möjligen känns detta lite ovant för bortskämda svenskar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: The Morello PEQ

Inläggav Fjonkalicious » 2018-05-05 12:20

För att inte smutsa ner gruppköpstråden så ställer jag min fråga här.

Vad tror ni de olika korten kommer att kosta totalt när man lött på alla komponenter?

Nätdelskort - tutti banani
Ett peq(kanal)kort - tutti banani

Vill få det jämförbart kostnadsmässigt?

Är det lätt att löda ihop för en amatör och vilken tidsåtgång bör man räkna med?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: The Morello PEQ

Inläggav BosseS » 2018-05-05 12:21

Vad handlar CE-frågan om egentligen? Handlar den om vad som händer om polisen upptäcker att CE-märket saknas eller vad som händer om den brinner upp? En lösning är att göra en väl utförd konstruktion och produktion så att dessa frågor aldrig väcks. Inte tror vi väl att denna nätdel kommer att utgöra någon form av brand/säkerhetsrisk? Om den däremot kommer att säljas färdigmonterad över disk så kan ESV börja gnälla...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-05 13:08

Fjonkalicious skrev:För att inte smutsa ner gruppköpstråden så ställer jag min fråga här.

Vad tror ni de olika korten kommer att kosta totalt när man lött på alla komponenter?

Nätdelskort - tutti banani
Ett peq(kanal)kort - tutti banani

Vill få det jämförbart kostnadsmässigt?

Är det lätt att löda ihop för en amatör och vilken tidsåtgång bör man räkna med?



Nu kostar den integrerade kretsen OPA2134 runt 50 kr/st, 3 st per PEQ blir 150 kr. Spänningsregulatorerna ca 20 kr/st, 40 kr. En handfull passiva komponenter som kondensatorer, motstånd och potentiometrar, kanske närmare 200 kr. Porto ska också betalas. Någon kanske lägger upp en komplett förteckning?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: The Morello PEQ

Inläggav darkg » 2018-05-05 15:29

Fjonkalicious skrev:För att inte smutsa ner gruppköpstråden så ställer jag min fråga här.

Vad tror ni de olika korten kommer att kosta totalt när man lött på alla komponenter?

Nätdelskort - tutti banani
Ett peq(kanal)kort - tutti banani

Vill få det jämförbart kostnadsmässigt?

Är det lätt att löda ihop för en amatör och vilken tidsåtgång bör man räkna med?


Jag skulle nog säga att det här blir lätt att löda, även om det är vanskligt att bedöma beroende på förutsättningar. Men det finns vad jag ser inga särskilda komplikationer i alla fall.
Kanske löder nån ihop kort för en liten slant dock?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2018-05-05 17:31

Jag kan löda om det är någon som känner att de vill ha kort men inte har förutsättningar att löda själv.
Skicka i så fall ett PM!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: The Morello PEQ

Inläggav AndersP » 2018-05-05 22:08

Dom finaste korten är dom som tagit längst tid att löda. Jag tycker man ska ta chansen att löda ock montera själv. Fin känsla när maskinen är igång.
För mig är det alltid metallarbetet som är svårast och tar längst tid.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: The Morello PEQ

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-05-05 23:34

BosseS skrev:Vad handlar CE-frågan om egentligen? Handlar den om vad som händer om polisen upptäcker att CE-märket saknas eller vad som händer om den brinner upp? En lösning är att göra en väl utförd konstruktion och produktion så att dessa frågor aldrig väcks. Inte tror vi väl att denna nätdel kommer att utgöra någon form av brand/säkerhetsrisk? Om den däremot kommer att säljas färdigmonterad över disk så kan ESV börja gnälla...


Håller med till 100%.
Det enda man skall tänka på är att apparaten skall inte vara en risk för egendom eller människa. Antingen ex genom brandrisk, elchock eller elektromagnetisk störning.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: The Morello PEQ

Inläggav oa51 » 2018-05-06 17:09

Ingen som har en BOM för komponenterna på själva PEQ- kortet för oss noviser som inte vet vilka toleranser som krävs, lämpliga pot:ar m.m? :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: The Morello PEQ

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-06 18:12

Ja, en BOM vore trevligt. Det saknas värden på potentiometrarna i Morellos schema.

Bild

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: The Morello PEQ

Inläggav smile » 2018-05-06 19:49

En BOM förutsätter jag att det presenteras när vi vet att gruppköpet av korten går i lås?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster