FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-03-01 16:01

Emanuelgbg skrev:Till upphovsmakarna. Montering av diskanten på adaptern och ffa montering av adaptern på WGn. M3 bult/skruv är det som gäller men hur lång? Behöver det filas lite i diskantens frontplatta för att få plats med bultarna som håller fast adapter/WG oxå? Hur har ni gjort på bästa sätt innan jag börjar förstöra saker? :)

Då jag inte har stativ och då filtret är trångt att knöka in i lådan funderar jag på att bygga stativ med inbyggt externt filter i toppplattan. Siktar på att hela stativet blir 50cm högt vilket lagom?


Kan kollar när jag kommer hem!

Dan har sagt att 50cm stativ är bra, jag tycker det känns lågt. Funderar på att bygga stativ av gamla skrivbordsben som är justerbara.

Användarvisningsbild
Cygor6
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-11-16

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cygor6 » 2019-03-01 18:57

Stativen på bilden är 60 cm, jag släpade dit en stol så man kan jämföra höjden.

Diskanten klippte jag upp med en avbitare på de ställen skruvarna skulle sitta, men vilken storlek på skruv kommer jag inte ihåg - tog vad som fanns hemma och hade nog lite tur.
Bilagor
IMGP6109-small.JPG
IMGP6109-small.JPG (207.9 KiB) Visad 11661 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-03-01 19:33

Snyggt!

Hur låter det då?

Är porten öppen så att säga?

Användarvisningsbild
Cygor6
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-11-16

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cygor6 » 2019-03-01 20:50

Jag tycker att det låter bra, har bara 2 par olika modeller Miragehögtalare att jämföra med. Men de gamla högtalare låter hörbart sämre, så jag är mycket nöjd med bygget!

Svårt att beskriva med ord hur man upplever högtalarna, men de klara galant att trycka ut mycket bas när musiken är sådan. Diskanten känns välbalanserad, upplevde den väldig mjuk när jag första gången jämförde dem med mina gamla högtalare. Och min första reaktion var att det lät bra, men för mjuk. Men efter bara några minuter när man känt efter så kändes det som ett bättre ljud än mina gamla.

Porten är helt fri, plattan högtalarna står på är framför hålet. Högtalarna är rätt framtunga med element och filter, så jag har kunnat placera dem som jag ville.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-01 21:02

Men så fina dom blev ! :D

Kul att du är nöjd, men står dom inte lite tätt på denna bilden ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Cygor6
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-11-16

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cygor6 » 2019-03-01 21:19

De står normalt bredare i rummet men fick trycka ihop det nu inför fotografering när det skulle stå en stol och få plats med högtalare på bilden så jag inte få med dammsugare o annat skräp. :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-03-01 21:22

M4 ska det vara, fel skruv låg framme.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-03-01 22:58

Emanuelgbg skrev:M4 ska det vara, fel skruv låg framme.


Slipper jag skruva isär mina alltså?.. eller behöver du längd och sånt?

Om det är liksom.. en tjänst för mänskligheten så kan jag väl göra det men om det är bara för att slita på skruvdragarn' så kanske jag hellre låter bli. :)

En sak som ska sägas, tätlisten mellan WG och diskanten har jag satt på insidan av WG'n, där diskantöppningen möter frontplattan på diskanten. Det blir således ett litet gap som blir "täppt" av tätlisten. Gör man den fel så kan man få en konstig dipp vid 1500 ungefär. Gissar att det är nån slags resonator som ger en utsläckning där.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-03-02 09:01

Nä du behöver inte ta loss sakerna. Fick det bra beskrivet ändå. Tack.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-03-29 23:06

fukdistsmall.jpg
fukdistsmall.jpg (102.28 KiB) Visad 11308 gånger
Börjar närma sig..

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-03-29 23:47

Emanuelgbg skrev:
fukdistsmall.jpg
Börjar närma sig..


Mycket snyggt - verkligen roligt att se! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-30 17:49

Ja, verkligen fina :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav RSG » 2019-03-30 17:51

Riktigt snyggt, tumme upp!

De tidigare vita är också riktigt Nice!

Jag vacklar av beslutsångest...................
Gillar skarpt utformningen, men det skulle vara kul att skapa något eget...
Eller ska jag,,, kanske modda bara liiite...

:oops: /Johan

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-03-30 20:39

small2600x800.jpg
small2600x800.jpg (107.81 KiB) Visad 11175 gånger


Stativen med filter är inte lika snygga men behöver slänga ihop något till träffen om 2v. Har att fixa ytskikt på den andra högtalaren samt löda ihop filtren innan provlyssning. Blir tajt om tid..

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-03-30 23:01

Emanuel, vad är det för ytbehandling på WG'n?.. den är väl inte naturell?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-03-31 09:10

Jo den är naturell. Ska den inte se ut så? Köpte den från https://www.muziker.se/monacor-wg-300

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-03-31 12:26

Emanuelgbg skrev:Jo den är naturell. Ska den inte se ut så? Köpte den från https://www.muziker.se/monacor-wg-300


Hmm, skumt, tyckte bara att den såg knottrigare ut än vad den är - är nog bara bilden då. :)

Har du hunnit få nå' ljud ur dem än?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-31 13:40

Man blir ju lite sugen på att ha ett par sådana här :)

Det skulle dessutom vara perfekta burkar att låta den ömma modern ha hemma :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-03-31 13:49

Jo, ljudet vore intressant- samt mätningar 1 meter on axis på högtalarna :)

Cortado: fråga- hur lågt kan man dela diskanten med waveguiden innan disten drar iväg ? Går 1500 Hz bra ( med branta filter )
Senast redigerad av Tangband 2019-03-31 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-03-31 13:50

DVD-ai skrev:Man blir ju lite sugen på att ha ett par sådana här :)

Det skulle dessutom vara perfekta burkar att låta den ömma modern ha hemma :)


+1 .
Riktigt snygga

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-03-31 18:06

Tangband: En meter är för nära att mäta högtalare med elementen så långt isär. De relativa elementavstånden blir för olika jämfört med tänkt lyssningsavstånd. Små ändringar av mickhöjden kommer ge kraftigt olika resultat. Det finns mätningar i tråden och de är gjorda på mer än två m. Finns bilder på även det. Dessa mätningar är reflexfria över typ 500Hz.

Man kan dela så lågt, frågan är dock varför man skulle vilja det? Det passar iaf inte in i Fukdistkonceptet.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-01 14:44

DanNorman skrev:Tangband: En meter är för nära att mäta högtalare med elementen så långt isär. De relativa elementavstånden blir för olika jämfört med tänkt lyssningsavstånd. Små ändringar av mickhöjden kommer ge kraftigt olika resultat. Det finns mätningar i tråden och de är gjorda på mer än två m. Finns bilder på även det. Dessa mätningar är reflexfria över typ 500Hz.

Man kan dela så lågt, frågan är dock varför man skulle vilja det? Det passar iaf inte in i Fukdistkonceptet.


DanNorman- du har PM ! :)

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2019-04-04 21:14

Jag har snickrat ihop ett till filter som ligger nära uppsatta tonkurvemål. Det ser ut såhär:
fukdist filter 20190404.jpg
fukdist filter 20190404.jpg (622.7 KiB) Visad 10839 gånger


...och mäter såhär:
fukdist 20190404.jpg
fukdist 20190404.jpg (496.15 KiB) Visad 10839 gånger

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav RSG » 2019-04-04 21:46

Och hur låter det?
:?:
:?:
:?:

/Johan

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-04-13 14:25

Har skummat tråden. Myycket att läsa :) .
Är konceptet klart?
Hade varit intressant med ritningar för lådor och filter, samt elementlista i första inlägget. När projektet är färdigutvecklat.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-13 16:12

Det som åtminstone jag anser vara oklart är filtret, primärt. Det akustiska är på plats, vilket innebär att de som bygger högtalaren med ett prototypfilter ska inte behöva bygga om något utan att det snarare handlar om någon/några filterkomponenter som byts ut. Om/när det dyker upp ett slutgiltigt filter så är det inte säkert att det är det "du" kommer att tycka låter bäst. Kan hända att vissa av de som bygger hittat nått som låter "bäst" för dem.

Så detta med den delade baken är svår när det kommer till filter, även om "rakt" är tumregelmässigt är "bra" för de flesta.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-04-13 16:45

I slutet av juni kommer jag, om allting går i lås att köra aktiva FUKdist här hemma :)
Jag tycker konceptet med 6 1/2 tum för basen delat vid 80 Hz i kombination med waveguiden är jätteintressant och högtalaren verkar mycket genomarbetad med väldigt snygga lådor. Jag har också gett upp ide'n jag hade om en fyrvägskonstruktion.

Linn Akudorik exakt har ju ( som det såg ut då vi skruvade upp baselementet ) ett liknande baselement, Seas ca18 rnx.
Det elementet låter skitbra. Elementet i FUKdist är väldigt likt men har ju en mer avancerad motor med er18 rnx vilket sägs göra disten än lägre i midbasen.
Senast redigerad av Tangband 2019-04-13 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-04-13 16:53

Sen är frågan vad RSG tycker nu. :mrgreen:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-04-14 14:13

Emanuelgbg skrev:
small2600x800.jpg


Stativen med filter är inte lika snygga men behöver slänga ihop något till träffen om 2v. Har att fixa ytskikt på den andra högtalaren samt löda ihop filtren innan provlyssning. Blir tajt om tid..



Skulle man kunna få lyssna dessa, kanske redan under påskveckan?

Man kan ju hioppas..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav RSG » 2019-04-14 16:29

Cortado skrev:Sen är frågan vad RSG tycker nu. :mrgreen:


Jo, så här ligger det till på ett ungefär sisådär.

Nu har jag varit på besök hos mawes och fått en demo av Fukdist, tack för din tid och kaffet mawes!
Och jag måste säga att det är en bra konstruktion som har tagits fram här.
Äras bör mawes för integrationen i hemmiljö av ljudanläggningen, jag promenerade rakt in i lyssningsrummet utan att notera högtalarna som jag passerade...
Mycket bra utformning och färgval som gjorde att anläggningen smälter in i omgivningen och inte sticker ut som en röd tulpan i trädgården i mitten av januari, 10 av 10 möjliga för estetik!

Här en bild av ena halvan av anläggningen.
Bilden ger dock inte en helt rättvisa åt anpassningen till miljön då helheten går förlorad, och jag tog en rätt dålig bild. :oops:

Bild

Men åter till just Fukdist, varning för subjektiva uttryck från en musikentusiast och bristande demens light!!!

Maves filter till Fukdist fortfarande är under utveckling, därav ligger filtret öppet på basmodulerna strax intill redo för nästa anfall av justering.
Demonstrationen började med att köra Fukdist fullrange. Mawes påtalade innan demo att han inte hade baffelstegskompenserat fullt ut för fullrange och att de kunde upplevas som lite väl ljusa, som jag uppfattade situationen (var lite upptagen med att njuta av huset) så utvecklar Maves filtret för att jobba tillsammans med basmoduler och en delning 100 Hzisch..
Och visst var de lite väl ljusa i tonen, men det de gör det gör de väldigt bra!
Sen har jag visst blivit lite mer av ett basfreak än jag inbillar mig så jag saknar den där riktiga djupa botten och fysiska känslan i basen som jag har vant mig vid, men Fukdist spelar välkontrollerat och avslappnat så lågt som de klarar av fullrange.
Vi övergick dock ganska raskt till att köra med basmodulerna inkopplade eftersom det är den uppsättning som är av störst intresse för mig.
Nu blev det ännu lite bättre.
Personligen skulle jag nog försöka med att baffelstegskompensera lite till men det kan också vara det faktum att jag är invand med att sitta och lyssna i ett överdämpat mindre rum, kanske skulle jag uppleva det annorlunda i min egen miljö? I detta rum upptäcker jag inga direkta akustiska åtgärder och inga tjocka mattor som täcker golv, utan det är ett helt normalt vardagsrum (om än i min mening väldigt smakfullt inrett).
Vad som verkligen stack ut var hur lite återgivningen förändrades vid förflyttning i rummet. Detta uppdagades för mig när jag skulle ta en titt på filtret under pågående spelning och traskade fram mot högtalarväggen, det förväntade haveriet uteblev och jag var bara tvungen att ta en liten stund på mig med squats/knäböj i lite olika positioner i rummet,,, förundrad,,, definitivt en ny upplevelse för mig.
Detta i sig är inte en prioritet för mig då mitt rum är för litet för andra aktiviteter och att jag till 99.9% av tiden i mitt musikrum befinner mig i lyssningsposition, men det kan ju vara av intresse för andra att veta.
I det stora hela så blev mitt intryck att grundkonstruktionen är väldigt bra och att de förändringar som man (jag dårå) kan tänkas vilja göra på filtret är mer av typen personliga preferenser och möjligtvis anpassning mot befintlig miljö. Jag gillar skarpt estetiken och i utförandet som sluten topp blir lådan synnerligen smutt o smidig.
Det stora problemet som uppdagades för mig är,,, skall jag utmana mig själv och försöka skapa något eget och inbilla mig att jag kan komma lika långt med detta som Fukdist?
Eller skall jag köra safe och bygga just Fukdist?
Det hade varit ett mycket lättare beslut om jag inte hade gillat Fukdist alls.............

Hepp/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster