FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-19 10:45

niclas_f skrev:När jag går in på hificollective så står det fortfarande 18 dagar dispatch. Har dom skickat din beställning än?
Funderar på att beställa från dom men blir tveksam på grund av detta.


Jag fick ett mail om att min order blivit discpatched och dan efter (15/5) fick jag ett "tracking number" men det framgår inte hur de skickar paketet så jag vet inte var jag ska tracka den någonstans. Men det vore väl rimligt att grejjerna dyker upp under nästa vecka.

Så hitills har det gått rätt mycket mer än 18d. Frågade när jag beställt om det var så att alla spolar faktiskt var beställningsvara och om det faktiskt var 18dagar och svaret var:

"We order the inductors in for you, there are too many to stock them all. So yes it will be around 18 days"

Uppdatering, nu när jag hittat vem det är som är speditören (Royal Mail) så:

Filterpaket.JPG
Filterpaket.JPG (46.13 KiB) Visad 11590 gånger


På Postnords hemsida hittar jag nu paketet och den har kommit in till sverige 2019-05-16 17:23, därefter verkar den inte ha tagit sig framåt. Men det är ju Postnord det, så det är inget att förvånas över. Gissar jag att paketet kommer på måndag eller tisdag så har det ju gått ganska exakt en månad från att jag beställde.


Det är nu man hoppas att Hifikit läser här och är försynta och tar in dessa komponenter och har ett hemligt fukdist-paket.. så de kan briljera med snabba leveranser. :)

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-05-19 16:48

niclas_f skrev:Här är en lista över kostnaden för att bygga en FUKDIST.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rmJ8LvHUvaUIHURrrahw3C-n9AkHT0InFAJMaNvv-g0/edit?usp=sharing

I kostnaden saknas priset för alla induktanser. Jag har inte beställt dessa än och tar gärna emot tips om var jag kan köpa dessa för ett bra pris.
Det saknas även pris för att ytbehandla lådorna samt eventuella fraktkostnader.


Nu är kalkylbladet uppdaterat med kostnaden för induktanser.
Jag beställde från ehighend.de nyss.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2019-05-19 17:34

Stora spolens pris är inte konverterat till sek!
Don’t just do something, sit there.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-05-19 19:02

Tack! Fixat.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-21 08:48

Då har jag (igår) fått och hämtat ut 1kg filterkomponenter. Finns ju inga mönsterkort än så jag får se om jag får till att löda ihop något provisoriskt idag.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-21 13:27

Slår ett slag för matchning av komponenter då man ändå håller på. :)
Motstånd är billiga.

Man kan tex löda på masonitplatta med smältlim under komponenterna och löda hardwire genom att vira ihop komponentbenen och löda sedan . Se upp med hur spolarna vänds. A la´ Ino pi60 eller Snell. Det är ju tekniskt bäst, även om det säkert inte kan höras någon stor skillnad mot ett kretskort. Med hardwire blir dock kontaktpunkterna färre.

Jag kommer troligen göra så- dessutom, alla motstånd kommer jag att mäta upp så de matchar. 5 % toleranser duger inte. Kommer att köpa 5-6 st av samma, de är ju billiga och det är nice feelgood med delningsfilter med låga toleranser. :)

Edit:
Den där tanken kan man ju utveckla- egentligen bör man kanske göra som Peter Snell gjorde i början, mäta upp alla högtalare då de är färdiga separat H och V och justera filtret genom ändringar med motstånd så skillnaden mellan höger och vänster högtalare blir under 1 dB. Ett hästjobb passivt förstås och möjligen enklare att göra med en dsp.
Mätningar kommer man inte undan. Både diskantelement och basar till de två kanalerna skiljer säkert mer än 1 db .....

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-05-21 14:13

Tangband: Vad för mätapparat har du för att mäta upp motstånden?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav EmuMannen » 2019-05-21 14:38

Tangband skrev:Slår ett slag för matchning av komponenter då man ändå håller på. :)
...
Ett hästjobb passivt förstås och möjligen enklare att göra med en dsp.

När jag byggde mina stepped attenuators så var det 92 motstånd som skulle matchas. 8O Ett riktigt hästjobb men lätt värt det efteråt när de mäter perfekt mellan kanalerna över hela registret och volymkontrollen följer en korrekt logaritmisk kurva. :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-21 14:57

Tangband skrev:Slår ett slag för matchning av komponenter då man ändå håller på. :)


Jag tror bekvämt att det bara är just feelgood när det kommer till att matcha 5%-motstånd i detta bygge. Det största motståndet är 15ohm och är den alla 5% fel så är motståndet antingen 14,25 eller 15,75ohm - borde vara en svårhörd skillnad, även i det fallet då man får två motstånd som ligger i varsin ände av toleransområdet. Sen kan man kika på var motståndet sitter och hurdan toleransens roll är, med tanke på grannar och sånt.

Matchningen i detta fall är enligt mig inte viktig. Har jag fel så ändrar jag mig. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-21 18:00

DanNorman skrev:Tangband: Vad för mätapparat har du för att mäta upp motstånden?


Tänkte mig en sån här billig från kjell&kompany, 199:-.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... nformation
Det står att den har 1% precision, är den kanske för dålig ?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-05-21 18:40

Ja, alltså, du behöver proffsgrejer för att mäta låga resistanser med precision. Mät tonkurvan istället.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-05-21 18:51

Med den där leksaken har du en tolerans på 1% +/- 5 "counts". Mäter du 1 ohm kommer det stå 001.0. Counts är hur mycket sista siffran kan diffa, så du kan få allt mellan 0,5 till 1,5 ohm i displayen, plus en procent :)
Mer än 50% fel alltså.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-21 19:07

DanNorman skrev:Med den där leksaken har du en tolerans på 1% +/- 5 "counts". Mäter du 1 ohm kommer det stå 001.0. Counts är hur mycket sista siffran kan diffa, så du kan få allt mellan 0,5 till 1,5 ohm i displayen, plus en procent :)
Mer än 50% fel alltså.


Alltså ökar precisionen ju större resistanser man mäter. :D

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-05-21 19:09

Japp!

Jag har ju förstås en burk som kan mäta detta :)
Om jag ska mäta 1 ohm visar den 01.000 +/-3 counts + 0,05%.
Jag kan mäta ett gäng motstånd och se hur mycket det kan diffa.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-22 07:39

DanNorman skrev:Japp!

Jag har ju förstås en burk som kan mäta detta :)
Om jag ska mäta 1 ohm visar den 01.000 +/-3 counts + 0,05%.
Jag kan mäta ett gäng motstånd och se hur mycket det kan diffa.

Gör gärna det, det skulle vara intressant.
En teknisk fråga: hur lågt i impedans dippar diskanten med waveguide utan seriemotstånd ? Behövs det ett seriemotstånd på typ 2,7 ohm för att impedansen ska hållas över 4 ohm i det registret vid aktiv drift ?

Såhär ser Mawes egna mätningar ut. Det finns ett motstånd i serie med diskanten på 3,6 ohm. Ändå dippar diskanten över 10 kHz till ungefär 7 ohm. Det motsvarar 3,4 ohms belastning vid aktiv drift utan seriemotstånd. Ganska lågt alltså.
Nedanför syns det senare officiella filtret som gäller för FUKDIST.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-22 08:51

Vet inte om jag förstår frågan riktigt, men seriemotståndet kan väl i aktiv drift användas för att höja impedansen. Det bör då vara ett lagomt värde - lågt nog så att du inte eldar effekt i motståndet men högt nog att du inte eldar förstärkaren. Har du en vettig förstärkare så ska den ju klara 4ohm utan problem. Min Brik visade sig vara oduglig med DXT'n då dens impedans dippade ner till omkring 6ohm med filter i det tidiga utvecklingsstadiet, den är med andra ord inte supervettig. :)

Kan mäta diskantimpedansen ikväll.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-22 09:39

Cortado skrev:Vet inte om jag förstår frågan riktigt, men seriemotståndet kan väl i aktiv drift användas för att höja impedansen. Det bör då vara ett lagomt värde - lågt nog så att du inte eldar effekt i motståndet men högt nog att du inte eldar förstärkaren. Har du en vettig förstärkare så ska den ju klara 4ohm utan problem. Min Brik visade sig vara oduglig med DXT'n då dens impedans dippade ner till omkring 6ohm med filter i det tidiga utvecklingsstadiet, den är med andra ord inte supervettig. :)

Kan mäta diskantimpedansen ikväll.


Du har förstått mig rätt.
Jag kör med en t amp 150 mkII klass AB för diskanten. Jag tror den klarar låga impedanser hyfsat.
Ja, det vore mycket intressant att se vilken impedans diskant/waveguide har utan filter.
3,4 ohm impedans över 10 kHz ( om det stämmer ) med ”a straight wire” känns som ett gränsfall, och att ett litet motstånd i serie på typ 2,7 eller 3,3 ohm vore vettigt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-22 09:52

Såhär ser databladet ut för diskanten. Impedansen utan filter är lägre än jag trodde- ner mot 3 ohm vid 3 kHz .
Det känns för lågt för direktkoppling till ett slutsteg.
Det avgör saken- ett motstånd i serie på 2,7 ohm blir bra vid aktiv drift. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-22 10:08

Tangband skrev:Såhär ser databladet ut för diskanten. Impedansen utan filter är lägre än jag trodde- ner mot 3 ohm vid 3 kHz .


Impedansen påverkas av waveguiden. :)

Men, kör 3ohm du, det blir nog inte asdåligt.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-05-22 19:02

Diskant i wg i låda:

diskant i låda.PNG
diskant i låda.PNG (58.8 KiB) Visad 11078 gånger
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-22 20:04

Tack för dessa kurvor :)

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-05-22 20:47

Om du kopplar 3,3 ohm och 5,6u i serie med diskanten behöver du inte oroa dig över impedansen, får ett skydd av diskanten, sänkt termisk kompression, lägre brus samt ett bra utgångsläge för aktiva experiment.

En hybridlösning med det bästa av två världar? :)

diskant i låda 3,3 ohm + 5,6u.PNG
diskant i låda 3,3 ohm + 5,6u.PNG (66.75 KiB) Visad 11077 gånger
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-23 08:13

Det var ett bra förslag . :)
Beställer två motstånd och två 5,6 uf kodningar idag.
Aktiv drift har ju sin största fördel i basområdet, nu elimineras teoretiskt nackdelen med aktiv drift i det övre området. Av de skäl du nämnde.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav rajapruk » 2019-05-23 08:48

Skulle vara kul om du senare kunde testa med/utan dessa passiva komponenter, för att se om denna teori stämmer i verkligheten för dig. Med justerade aktiva filter så att tonkurvan blir exakt samma i bägge fallen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-23 09:09

rajapruk skrev:Skulle vara kul om du senare kunde testa med/utan dessa passiva komponenter, för att se om denna teori stämmer i verkligheten för dig. Med justerade aktiva filter så att tonkurvan blir exakt samma i bägge fallen.


Jo, som du vet har jag förut provat extra resistanser i serie med diskanten med aktiva jbl 530 , - då med negativt resultat. Jbl drivern har dock en impedans på 6 ohm, FUKDIST diskanten på 4 ohm och dippar ned mot 3 ohm.
Jag kommer att använda det som låter bäst.
Kanske mår kompressionsdrivers med CD - horn bättre med låg impedansdrivning?
Har du själv hunnit testa resistanser i serie till dina jbl drivers ?

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Kraniet » 2019-05-23 11:01

Diskantens impedans är knappast ett problem för en sund förstärkare. Det går ju dessutom väldigt lite effekt till diskanten så det ställer ju än mindre krav på förstärkaren.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-23 11:21

Kraniet skrev:Diskantens impedans är knappast ett problem för en sund förstärkare. Det går ju dessutom väldigt lite effekt till diskanten så det ställer ju än mindre krav på förstärkaren.


Ok :) .
Jag har lite fler funderingar omkring detta att kombinera passivt och aktivt, här: viewtopic.php?f=10&t=69103&p=2050892#p2050892
Medverka gärna med input.

I denna tråd diskuteras i fortsättningen endast passiva versioner av FUKDIST.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-25 19:05

Jag kan rekommendera conrad.se då man beställer dessa kontakter som ska hamras in med lite trälim i gängorna.
Jag provade att beställa från ett annat företag och det tog en månad ( de sa det skulle ta 14 dagar ) innan de ringde upp och meddelade att de fått fel färg på kontakterna.

Conrad.se hade rätt färger i lager ( rött och svart ) och är nästan lika snabba som hifikit.
Kan även rekommendera elfa vid köp av banankontakter, köpte 8 bra banankontakter med lödanslutning av fabrikat deltron. Pris ca 18 :- styck inkl moms på elfa. Dessa kontakter finns även att köpa på Takt&ton. https://taktoton.com/deltron-banankontakt-silver.html
https://www.elfa.se/sv/laboratorieuttag ... track=true
Elfa bananerna på den övre bilden.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-25 21:04

Det kan vara bra att ha i åtanke att "sourca" alla grejjer från så få ställen som möjligt så man inte får så många fraktkostnader.

Nu finns rekommendationer i förstainlägget. Kontakter får väl vara avklarade där, så vi inte får spaltmeter med kontaktdiskussioner. Samma sak med all form av kablage. :)

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-05-29 17:40

Köpte en variant av L2 2,2 mH eftersom 000-1299 inte fanns där jag beställde från.

Vilken best till spole! Kommer troligen att montera den liggande och anpassa orienteringen av de mindre induktanserna efter den.

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 3 gäster