Cortado skrev:Sen är frågan vad RSG tycker nu.
Jo, så här ligger det till på ett ungefär sisådär.
Nu har jag varit på besök hos mawes och fått en demo av Fukdist, tack för din tid och kaffet mawes!
Och jag måste säga att det är en bra konstruktion som har tagits fram här.
Äras bör mawes för integrationen i hemmiljö av ljudanläggningen, jag promenerade rakt in i lyssningsrummet utan att notera högtalarna som jag passerade...
Mycket bra utformning och färgval som gjorde att anläggningen smälter in i omgivningen och inte sticker ut som en röd tulpan i trädgården i mitten av januari, 10 av 10 möjliga för estetik!
Här en bild av ena halvan av anläggningen.
Bilden ger dock inte en helt rättvisa åt anpassningen till miljön då helheten går förlorad, och jag tog en rätt dålig bild.
Men åter till just Fukdist, varning för subjektiva uttryck från en musikentusiast och bristande demens light!!!
Maves filter till Fukdist fortfarande är under utveckling, därav ligger filtret öppet på basmodulerna strax intill redo för nästa anfall av justering.
Demonstrationen började med att köra Fukdist fullrange. Mawes påtalade innan demo att han inte hade baffelstegskompenserat fullt ut för fullrange och att de kunde upplevas som lite väl ljusa, som jag uppfattade situationen (var lite upptagen med att njuta av huset) så utvecklar Maves filtret för att jobba tillsammans med basmoduler och en delning 100 Hzisch..
Och visst var de lite väl ljusa i tonen, men det de gör det gör de väldigt bra!
Sen har jag visst blivit lite mer av ett basfreak än jag inbillar mig så jag saknar den där riktiga djupa botten och fysiska känslan i basen som jag har vant mig vid, men Fukdist spelar välkontrollerat och avslappnat så lågt som de klarar av fullrange.
Vi övergick dock ganska raskt till att köra med basmodulerna inkopplade eftersom det är den uppsättning som är av störst intresse för mig.
Nu blev det ännu lite bättre.
Personligen skulle jag nog försöka med att baffelstegskompensera lite till men det kan också vara det faktum att jag är invand med att sitta och lyssna i ett överdämpat mindre rum, kanske skulle jag uppleva det annorlunda i min egen miljö? I detta rum upptäcker jag inga direkta akustiska åtgärder och inga tjocka mattor som täcker golv, utan det är ett helt normalt vardagsrum (om än i min mening väldigt smakfullt inrett).
Vad som verkligen stack ut var hur lite återgivningen förändrades vid förflyttning i rummet. Detta uppdagades för mig när jag skulle ta en titt på filtret under pågående spelning och traskade fram mot högtalarväggen, det förväntade haveriet uteblev och jag var bara tvungen att ta en liten stund på mig med squats/knäböj i lite olika positioner i rummet,,, förundrad,,, definitivt en ny upplevelse för mig.
Detta i sig är inte en prioritet för mig då mitt rum är för litet för andra aktiviteter och att jag till 99.9% av tiden i mitt musikrum befinner mig i lyssningsposition, men det kan ju vara av intresse för andra att veta.
I det stora hela så blev mitt intryck att grundkonstruktionen är väldigt bra och att de förändringar som man (jag dårå) kan tänkas vilja göra på filtret är mer av typen personliga preferenser och möjligtvis anpassning mot befintlig miljö. Jag gillar skarpt estetiken och i utförandet som sluten topp blir lådan synnerligen smutt o smidig.
Det stora problemet som uppdagades för mig är,,, skall jag utmana mig själv och försöka skapa något eget och inbilla mig att jag kan komma lika långt med detta som Fukdist?
Eller skall jag köra safe och bygga just Fukdist?
Det hade varit ett mycket lättare beslut om jag inte hade gillat Fukdist alls.............
Hepp/Johan